beantwoord

Bevriezing van beeld en geluid op de tv

• 8 november 2019
  • 7 reacties
  • 121 keer bekeken

Sinds enige tijd (ca. half jaar) hebben we op willekeurige momenten last van bevriezing van beeld en geluid op de tv (ongeacht het kanaal). Na korte tijd gaat het gewoon verder, maar de tussenliggende tijd mis je dan wel. Soms gebeurt dit een tijdje om de haverklap, dan gaat het weer een tijdlang goed.

Je kunt versneld 'terugspoelen', maar omdat alles is bevroren weet je niet waar je bent of blijft. Als je dan blind stopt en weer gewoon afspeelt, ben je inderdaad een x-tijd teruggegaan. Vervolgens loopt het beeld en geluid gewoon verder waar het eerder was gestopt. Reset van het Experia modem en Arcadyan box helpt niet. Installeren nieuwe firmware op de Arcadyan ook al niet. Alle kabels zitten goed. Modem staat op ca. 50 cm. van het ISRA-punt. Er zijn geen gemelde storingen (natuurlijk niet!).

Het ging lang goed, maar wellicht is het modem aan vervanging toe, of de Arcadyan? Of wellicht heeft Telfort een update uitgevoerd die dit soort problemen meebrengen?

Kortom: graag een mogelijke oplossing.

icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 11 november 2019, 10:11

Hoi @P-2812, goed om te lezen dat het probleem er nu niet meer is! Ik kan me voorstellen dat je daarna meerdere vragen hebt, ik heb daar alleen geen eenduidig antwoord op. Zulke dingen kunnen door verschillende oorzaken worden veroorzaakt waarbij de in huis bekabeling zoals gezegd de meest voorkomende is. Daarom is dat altijd de eerste stap om te controleren en als dat geen verbetering heeft kunnen we verder kijken. Omdat je het op beide ontvangers ervaart, lijkt het niet iets met de ontvangers zelf te zijn maar in iets wat ze gemeenschappelijk hebben. Dat kan de bekabeling zijn, de modem of iets buitenshuis. De bekabeling is dan het makkelijkste zelf te controleren.
Omdat het na het omruilen van de tv-ontvangers verbeterd is, is het moeilijk te zeggen wat de oorzaak precies was. Het zou kunnen dat de netwerkkabels net geen goed contact maakten, maar dat kunnen we enkel gissen.

Wat betreft de afstandsbedieningen, die kunnen worden afgesteld op een tv toestel, het instellen daarvan heeft geen invloed op de tv-ontvanger zelf. Als beide ontvangers bij een verschillend type tv staan, kan het zijn dat de afstandsbedieningen niet met het andere type overweg kunnen. Ze kunnen met elke tv-ontvanger overweg, maar voor de tv moeten ze afgesteld worden. Als je de afstandsbedieningen mee had geruild, kan het zijn dat de aan/uit knop, volumeknoppen en source knop met de andere tv niet goed werken. Dan kan je de afstandsbedieningen weer terug omwisselen. 

Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @P-2812 , hoe is de tv-decoder op de modem aangesloten, rechtstreeks met een LAN-kabel op het modem of anderszins?

Indien anderszins probeer dan eens een LAN-kabel rechtstreeks op de modem aan te sluiten.

Indien rechtstreeks met een LAN-kabel probeer eens een andere LAN-poort op het modem en/of een andere LAN-kabel, minimale kwaliteit CAT5e, nog beter CAT6.

Reputatie 8
Badge +11

Hallo @P-2812, op die manier is het niet fijn tv kijken natuurlijk! Vaak zien we bij zulke meldingen dat de oorzaak in de bekabeling in huis is terug te vinden, mijn gedachten zitten daardoor op precies dezelfde plek als de vragen die Jan al stelt. Zou je die kunnen beantwoorden? Dan kunnen we vanaf daar samen verder kijken. Ik hoor het graag van je.

Dank voor jullie reacties.

Ik vraag mij bij dit soort antwoorden echter altijd af op basis waarvan gedacht wordt aan de bekabeling. Immers: daarin is niets veranderd en waarom zou een fysieke Cat5e-verbinding die (ook nu na controle op jullie verzoek) nog steeds goed en degelijk bevestigd zit? De storing lijkt mij meer te wijzen op (een) softwarematige fout(en).

Ik heb echter twee Arcadyans. Op beide heb ik de software opnieuw geïnstalleerd. Nu heb ik de Arcadyans verwisseld en het probleem van bevriezing lijkt zich nu niet meer voor te doen. Vreemd toch?

Afstandbediening

Wel werd nu een ander probleem opnieuw geïntroduceerd: beide afstandbedieningen van beide Arcadyans werkten heel slecht. Alleen geluid werkte goed. De cijfertoetsen en Prog + en -, maar ook de menu-, gids-, pijltjes- en ok-toets werkten nauwelijks. Alleen na langdurig indrukken werkte het soms, maar dan sprong de keuze vaak te ver, omdat de Arcadyan dan hetzelfde commando repeterend ontving door het te lang indrukken. Opgelet: de afstandbediening functioneert goed: het controlelampje brandt prompt bij elke indruk, maar de ontvangende Arcadyan liet maar af en toe een ontvangst-lampje zien (de batterijen zijn zonder resultaat vervangen door nieuwe, waarna de oude weer teruggezet zijn).

Ik heb hier in het verleden al eens een nieuwe afstandbediening voor ontvangen. Aansluitend is er zelfs een techneut voor langsgekomen. Volgens hem moest de communicatie tussen afstandbedieningen en de Arcadyan met een andere code worden ingesteld (!). En ja, dit heeft hij bij beide afstandbedieningen en Arcadyans gedaan. Hij heeft dit op laten nemen in de helpdesk- en installatieprocedures. Overigens verbijsterend dat er dus meerdere codes zijn, waarvan de een beter is dan de ander.

Probleem?

Terug naar het probleem. Voor zover ik nu kan testen vindt er geen bevriezing meer plaats op beide Arcadyans. Het na de verwisseling van de Arcadyans opgetreden probleem met de afstandbediening lijkt nu (sinds begin van de middag) ook als sneeuw voor de zon verdwenen. In beide gevallen: na veel ergernis, maar zonder dat er daadwerkelijke oorzaken zijn gevonden of maatregelen zijn genomen.

Resteren de volgende vragen:

1. Waarom vindt er plotseling in toenemende mate willekeurige bevriezing van beeld en geluid plaats?
  2. Waarom stopt dit zonder aanwijsbare reden?
  3. Waarom communiceren de afstandbedieningen ineens niet goed meer (sinds omwisseling Arcadyans)?
  4. Waarom is dit ineens over en werkt het weer goed (ondanks omwisseling van de Arcadyans)?

Er zijn voor alle duidelijkheid geen wijzigingen in de bekabeling aangebracht en geen batterijen vervangen. Zou daar wel een probleem door zijn ontstaan, waren de problemen ook niet ineens verdwenen.

Met alle waardering voor jullie antwoorden en suggestie, maar wellicht kan het vorenstaande jullie ideeën geven voor andere antwoorden?

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @P-2812 , bekabeling is aan veroudering onderhevig door temperatuurwisselingen, corrosie, stekkers kunnen los gaan zitten, bij het afstoffen kan ook iets los gaan zitten, er zijn legio kabelmogelijkheden die een storing kunnen veroorzaken.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @P-2812, goed om te lezen dat het probleem er nu niet meer is! Ik kan me voorstellen dat je daarna meerdere vragen hebt, ik heb daar alleen geen eenduidig antwoord op. Zulke dingen kunnen door verschillende oorzaken worden veroorzaakt waarbij de in huis bekabeling zoals gezegd de meest voorkomende is. Daarom is dat altijd de eerste stap om te controleren en als dat geen verbetering heeft kunnen we verder kijken. Omdat je het op beide ontvangers ervaart, lijkt het niet iets met de ontvangers zelf te zijn maar in iets wat ze gemeenschappelijk hebben. Dat kan de bekabeling zijn, de modem of iets buitenshuis. De bekabeling is dan het makkelijkste zelf te controleren.
Omdat het na het omruilen van de tv-ontvangers verbeterd is, is het moeilijk te zeggen wat de oorzaak precies was. Het zou kunnen dat de netwerkkabels net geen goed contact maakten, maar dat kunnen we enkel gissen.

Wat betreft de afstandsbedieningen, die kunnen worden afgesteld op een tv toestel, het instellen daarvan heeft geen invloed op de tv-ontvanger zelf. Als beide ontvangers bij een verschillend type tv staan, kan het zijn dat de afstandsbedieningen niet met het andere type overweg kunnen. Ze kunnen met elke tv-ontvanger overweg, maar voor de tv moeten ze afgesteld worden. Als je de afstandsbedieningen mee had geruild, kan het zijn dat de aan/uit knop, volumeknoppen en source knop met de andere tv niet goed werken. Dan kan je de afstandsbedieningen weer terug omwisselen. 

Hallo,

Dank voor de antwoorden. Vreemd dat er één antwoord als beste bovenaan is gezet. Ik heb dat niet gedaan en vooralsnog is er geen antwoord, dus zeker geen ‘beste’.

Helder, dat verhaal over mogelijke kabelproblemen in de loop van de tijd. Maar zoals gezegd heb ik dat gecontroleerd en geen problemen aangetroffen.

Sinds de omwisseling van de Arcadyans nog steeds geen bevriezing van beeld en geluid meer gehad. Nog steeds zowel oorzaak als oplossing onduidelijk.

Afstandsbediening

De vraag dringt zich op of het probleem op enige manier gerelateerd is aan het aansluitend optredende probleem van de afstandsbediening. Dat is een ander verhaal. Het is nog steeds een groot probleem. Ik begrijp dat beide gecodeerd moeten zijn op de ‘bijbehorende’ tv, maar dat was goed geregeld en maakt niet uit. Welke afstandsbediening ook wordt gebruikt, het probleem blijft hetzelfde.

Servicemonteur

Ik heb e.e.a. nagekeken en zag dat het in 2016 was dat er een (zeer ervaren) servicemonteur op bezoek is geweest. Hij heeft beide afstandsbedieningen met een nieuwe (betere) code ingesteld en dit als oplossing voor dit probleem bij de klantenservice laten vastleggen. Helaas ben ik de link naar de website kwijt waar ik die codes kon terugvinden. Dat was op merk- en typeniveau gespecificeerd.

Duidelijk probleem

Overigens: de volumeknop werkt juist prima (TV dus!). Het zijn de prog +/-, cjifer-, pijltjes- en ok-knop(pen) die niet of slechts moeizaam reageren (Arcadyan dus!). Voor alle duidelijkheid: dit geldt m.n. overdag. Zodra de schemering valt gaat het slecht (reflecties zijn al uitgesloten). Zelfs met zonlicht op de ontvangers gaat het overdag goed. Het controlelampje op de afstandsbediening werkt goed en direct, het controlelampje op de Arcadyan reageert echter niet of pas na herhaald indrukken. Het probleem lijkt dus de communicatie tussen afstandsbediening en Aracyan te zijn, waarbij de zender wel zendt, maar de ontvanger gestoord ontvangt.

Gespecificeerde codes

Na 'herijken’ met de juiste codes wist de servicemonteur het probleem in 2016 op te lossen. Vreemd dus dat het in ongewijzigde situatie nu ineens weer optreedt. Waar kan ik de gedetailleerde lijst met codes vinden, want in de handleiding staan alleen de op merk gespecificeerde codes.

Graag aanvullende reacties op deze hersenkraker (of: spookverhaal).

Reputatie 8
Badge +11

Hoi P-2812, het probleem met het bevriezen is wel opgelost, omdat het topic daar vooral over ging in eerste instantie is het als antwoord gemarkeerd. Wat de oorzaak precies was daarvan weten we niet doordat het omwisselen van de ontvangers het probleem verhielp.

Het afstemmen van de afstandsbediening op de tv-ontvanger is inderdaad een spookverhaal, dat doet helemaal niets. De meest complete lijst die er is met code's om de afstandsbediening te koppelen staat op de website van KPN. Daar kan je het merk en model van het tv toestel aangeven en worden er code's getoond die voor dat specifieke model van toepassing zijn. Geen van die code's heeft zoals gezegd effect op de tv-ontvanger, dat is standaard op elkaar ingesteld en daar is weinig aan te doen. Reflecties en andere mogelijk stoorfactoren kunnen dan wel een rol spelen, maar die zijn ook al allemaal uitgesloten begrijp ik?

Reageer