beantwoord

Beeld lijkt soms vertraagd op mijn Amino

• 11 maart 2018
  • 8 reacties
  • 556 keer bekeken

Hallo,

sinds een aantal weken vertoont het TV-beeld af en toe fragmenten waarin het lijkt of het beeld vertraagd is. Dit is vooral goed te zien bij content met veel actie, bijvoorbeeld bij voetbal. Het lijkt wel of er complete video frames wegvallen. Als ik Netflix kijk via mijn TV dan zie ik dat niet. Aangezien het vast niet aan het bronmateriaal ligt verdenk ik dat de TV-ontvanger dit doet. Zijn er meer mensen die dit hebben, en zo ja, wat kan er aan gedaan worden?

Groeten, Jan
icon

Beste antwoord door Wieger DB 13 maart 2018, 10:10

Hoi Jan, het lijkt inderdaad dan op een packetloss als ik je omschrijving lees. Als ik je verbinding uitlees, dan zie ik over de laatste 48 uur geen packetloss terugkomen. De opmerking van Galdor heeft me nog aan het denken gezet. Soms kan het zijn dat de microchip in je TV zelf erg hard moet werken om het signaal over de HDMI goed te verwerken. Dit kan hetzelfde resultaat tot gevolg hebben. Heb je heel misschien kans om je Amino op een andere TV te testen?
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan, wat leuk dat je een vraag stelt op het forum! Van harte welkom! :$

De reden van je vraag is wat minder leuk. Je merkt dat het beeld soms wat vertraagd is. Kan je dat wat verder voor me omschrijven? Zie je dat het beeld en geluid asynchroon lopen? Soms kan het helpen je Amino te herstarten of je glasvezelmodem te herstarten. Anders kan je via Menu-Instellingen-Systeem-Software upgrade. Als laatste kan je ook nog een andere HDMI poort proberen. Heel soms kan door een defect op de HDMI poort een kleine vertraging ontstaan.
Is dit heel toevallig op een 4k/uhd tv daar is dit een veelvoorkomend probleem
Hallo Wieger,

dank je voor je suggesties. Wat ik waarneem is dat er beelden voor een korte duur van ongeveer een seconde vertraagd lijken af te spelen. Dit zie ik ongeveer elke tien seconden. Het is natuurlijk vooral zichtbaar bij beelden met veel beweging/actie, zoals bij voetbal. Ik merk niet dat het geluid op de momenten van de vertragingen vreemd is. Inmiddels heb ik de software opnieuw geladen in de Amino. Ik heb nog geen gelegenheid gehad of er verbetering opgetreden is. Ik heb het glasvezelmodem nog niet herstart. Ga ik nog doen, maar hier kan mogelijk alleen maar pakketverlies optreden. Kunnen jullie monitoren of er op de lijn naar mijn Amino ontvanger pakketverlies optreedt?

Galdo, het is geen UHD TV. Gewoon een full-HD.

Groeten, Jan
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan, het lijkt inderdaad dan op een packetloss als ik je omschrijving lees. Als ik je verbinding uitlees, dan zie ik over de laatste 48 uur geen packetloss terugkomen. De opmerking van Galdor heeft me nog aan het denken gezet. Soms kan het zijn dat de microchip in je TV zelf erg hard moet werken om het signaal over de HDMI goed te verwerken. Dit kan hetzelfde resultaat tot gevolg hebben. Heb je heel misschien kans om je Amino op een andere TV te testen?
Hoi Wieger,

het is even geleden, maar inmiddels lange tijd naar de TV beelden gekeken, en nog steeds, na herstarten glasvezelmodem en SW-update van de Amino, zie ik af en toe de korte vertragingen in het beeld. Vooral bij voetbal valt dit dus op. Dus de maatregelen hebben niet geholpen. Ik heb de HDMI ingang van de Amino ook verwisseld en ook daar dezelfde effecten. Ik heb ook een kodi box aangesloten en daarbij zie ik de genoemde effecten niet. Kun je al conclusies hieruit trekken?

Groeten, Jan
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan, wat lastig dat het toch nog steeds naar voren komt. Op basis van je omschrijving kan ik nog geen definitieve conclusies trekken. Wel een paar stellingen maken, namelijk:

-Er is nog steeds geen packetloss op je verbinding. Het signaal gaat probleemloos naar je Amino toe
-Je TV werkt naar behoren, getuige het contact met de Kodi box.
-De HDMI poorten zijn uitgesloten. Het probleem speelt op beide poorten.

Hierdoor blijft mijn vermoeden nog steeds bestaan, dat de Amino je TV wat harder aan het werk zet dan de Kodi box. Dat kan bijvoorbeeld komen door de bitrate van het TV signaal dat de Amino doorstuurt hoger is dan bij de Kodi box. Ook kan het zijn dat je TV zelf met een update al beter reageert. Voor sommige TV's zijn ook updates beschikbaar die kunnen dit soort problemen oplossen. Mocht je toch nog het bronsignaal zelf willen uitsluiten, dan zou ik je toch willen vragen of je de Amino met een andere TV kan testen(is niet de gemakkelijkste test, maar die schept heel veel duidelijkheid). Mocht je daarmee ook nog steeds de genoemde vertraging merken, dan kan ik dit aankaarten bij ons netwerkteam. Tot op heden hebben zij niets kunnen vinden op je lijn.
Om de TV zelf uit te sluiten, aangezien er een Amino is zal er op de glasmodem een coax uitgang zitten, wat gebeurt er als je via DVB-c kijkt?
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor de toevoeging 😳. Al ben ik bang dat jouw vergelijking weinig bruikbare nieuwe informatie geeft. Het werken van de HDMI poort hebben we al uitgesloten met de Kodi Box. Daarbij behandelt een TV het DVB-c signaal behoorlijk anders dan het signaal over een HDMI poort. Juist omdat er bij een HDMi signaal redelijk wat gedecodeerd moet worden en hier nog het verschil tussen de Amino en de Kodi box kan zitten, lijkt me een test met een geheel andere TV bruikbaarder qua informatie. Ik probeer juist eerder vast te stellen of de stream, ondanks dat er geen packetloss is, toch vertraagd is of dat de commmunicatie tussen de Amino en de TV hierin de boosdoener is.

Reageer