beantwoord

Beeld en geluid lopen niet synchroon

• 1 januari 2017
  • 15 reacties
  • 2227 keer bekeken

Sinds kort een abonnement bij Telfort. Op enig moment valt ons op dat het beeld en geluid niet synchroon lopen. Uiteindelijk valt het op. Wanneer ik de beeldinstelling verander is het weer goed; ook wanneer ik hem aan/uit zet (volledig en niet op stanby) ook. Alleen tijdens het tv kijken valt het na een kwartier op dat het uit de pas gaat lopen en het gaat steeds meer opvallen dat geluid/beeld niet op elkaar afgestemd zijn.

Inmiddels router (Experia V8) gereset; nieuw software op de mediakastje die we van Telfort kregen, gezet. Etc.. altijd tijdelijk en na een half uur tv kijken loopt het niet geluid niet meer synchroon. Alle tips gevolgd; vandaar deze topic voor eventuele andere ideeën.
icon

Beste antwoord door Dirk Hoekstra 14 maart 2017, 18:17

Lijkt weer helemaal goed. Hoop dat het ook goed blijft.
Maar bedankt voor de snelle service. Pluim!,,
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Ik denk dat het hier een glasvezelverbinding betreft aangezien ik deze klacht bij glasvezel vaker heb gehoord.
De oplossing kan liggen in het gebruiken van een aparte audiokabel.
Het geluid wordt nu gecombineerd met het beeld doorgegeven door de enkele HDMI-kabel.
Op de TV-ontvanger zitten nog twee soorten audio-uitgangen, te weten een analoge voor een tulpkabel en een optische voor een Toslink (SPDIF) kabel.
Op je TV zitten normaliter voor beide soorten een ingang.
In de doos van de TV-ontvanger zit een analoge tulpkabel, sluit die eens aan tussen de ontvanger en de TV en kijk of het probleem hiermee opgelost is.
Door het aansluiten van een andere audiokabel wordt de geluidsdoorgifte van de HDMI-aansluiting automatisch uitgeschakeld.
Lost dit het probleem niet op, overweeg dan de aanschaf van een Toslink kabel, deze is in vrijwel iedere electronicahandel en bouwmarkt te koop, of uiteraard online bij bijvoorbeeld https://www.allekabels.nl/audio_kabels/optische_kabels.html
Dank voor je bericht; ben er meteen mee aan de gang gegaan. We hebben echter geen glasvezel.

Onze tv is al een aantal jaren oud; het is een Led tv / Sharp / Aquos. Helaas geen optische mogelijk; wel een analoge in/uitgang. Deze zit achter de TV (nog niet gevonden); kon hem ook op een scart kabel aansluiten. Dus HDMI eruit, scart erin. Het verschil is kleiner en het duurt iets langer, maar uiteindelijk gaat het geluid toch uit de pas lopen.

Ik ga nog apart de audio/hdmi aansluiten; wordt vervolgd.

Heeft iemand nog meer mogelijkheden?
Badge
Ik heb het sinds vanavond ook. Normaal geen probleem omdat het vrij makkelijk is op te lossen door heel even (seconde of 5) te pauzeren om daarna weer 'doorspoelen' naar het einde. Altijd goed gegaan, maar nu zit er een kleine vertraging in die niet weggaat. Hoogst irritant.
Owja, ook geen glasvezel.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi vanens en xilence,

Bijzonder dat deze problemen ineens de kop op steken. Vermoedelijk is dit een 'synchronisatie dingetje' in de software. Ik heb de ontvangers daarom een reset gegeven vanaf hier en ben benieuwd naar de status als jullie de abonnementsgegevens opnieuw hebben opgegeven. Laten jullie het weten?

@Enterprise,

😃
Hallo Micheal,
Dank voor je bericht en betrokkenheid. Ik heb het Forum een tijd laten rusten omdat ik de tip; namelijk het geluid apart aan te sluiten op de tv heb toegepast. Het is me gelukt om op de achterzijde van de tv zit een geluidsingang (weet niet voor 100% zeker of dat de juiste is) en daar heb ik de tulipstekker op aangesloten.

Dus nu heb ik HDMI kabel naar de tv en een gluidskabel en sindsdien loopt het synchroon; ook na een avond tv kijken.

Dit is nu een aantal dagen zo. Dank voor de reset; heb ik nog niet gecheckt, maar dan sluit ik alleen de HDMI kabel weer aan dan laat ik het weten, is dat een idee?

Met groet,

Edwin
Reputatie 8
Badge +2
Hi Edwin,

Daar ben ik voor! Je stelt een goed idee voor. Hoewel het in de IT natuurlijk wel een kwestie is van 'niets meer aan doen als het nu goed werkt'.

Ik zie je bevindingen met belangstelling tegemoet.
Na mijn verhuizing een maand geleden van Telfort ADSL overgestapt op Alles-in-een glasvezel. Mijn tv is gloednieuw en is via HDMI op de TV-ontvanger aangesloten. Wel moest ik van Telfort mijn oude Zyxel modem meenemen (ik heb dus geen Experiabox). Ook ik merk sinds een week of zo dat beeld en geluid nét niet synchroon lopen. Ik heb een aparte tulpkabel voor de audio geprobeerd (groene uitgang op TV-ontvanger naar tulpingangen op de tv) maar dit maakt geen verschil voor het probleem. Is bij mij ook een reset nodig zoals Michael suggereert?
Hallo,

Inmiddels loopt het bij mij goed. Al een paar dagen heb ik alleen de HDMI aangesloten en het werkt goed. De harde reset van Michael heeft goed uitgepakt.

Hopelijk dat het ook werkt voor AdriV

succes.
Edwin
Hoi,

Zelfde punt hier: sinds 1 februari 2017 heb ik glasvezel. Soms gaat tv kijken prima. Soms meteen beeld/geluid niet synchroon, soms halverwege een programma gaat het scheef lopen. Best irritant. Wat te doen? Een extra kabel moeten gebruiken lijkt me redelijk 2016...

Ik hoor het graag van Telfort.

Groeten Sander
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Edwin en Sander,

Jammer dat jullie vergelijkbare zaken zien.

Beide ontvangers heb ik voor jullie een reset gegeven, ben benieuwd naar de status als jullie de abonnementsgegevens opnieuw hebben opgegeven. Laten jullie het weten?

Dank je!
Hoi Edwin en Sander,

Jammer dat jullie vergelijkbare zaken zien.

Beide ontvangers heb ik voor jullie een reset gegeven, ben benieuwd naar de status als jullie de abonnementsgegevens opnieuw hebben opgegeven. Laten jullie het weten?

Dank je!

Hoi,

Tot nu toe werkt het prima! Bedankt voor je reactie en hulp!

Groeten Sander
Ook ik heb al lange tijd last van het zelfde probleem. Heb ik tijdje geleden mijn ontvanger van de slaapkamer verruilt met die van de kamer. Is het geluid twee weken goed geweest nu is het weer helemaal verkeerd. De ene dag goed de andere dag weer fout. Graag zou ik ook zo'n reset willen hebben. Het is echt uiterst vervelend als het geluid niet synchroon loopt.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Sander,

Heel goed! Daar doe ik het voor! :)

@Dirk Hoekstra,

Erg rottig. Voor jou heb ik ook de ontvangers een reset gegeven. Ik vermoed dat je verbetering zult merken. Deel je het resultaat met mij?

Dank je wel alvast.
Lijkt weer helemaal goed. Hoop dat het ook goed blijft.
Maar bedankt voor de snelle service. Pluim!,,
Reputatie 8
Badge +2
Hi Dirk,

Fijn om te lezen dat het verbetering opgeleverd heeft. Dat is belangrijk. :8

Mocht er nog een vraag zijn, dan hoor ik het graag in een nieuw topic?

Hier gaat nu een slotje op.

Wil je feedback geven op hoe ik je heb geholpen? Doe dat dan hier of knip en plak de link in mijn handtekening in de adresbalk van je browser.