beantwoord

Audioprobleem 5.1 i.c.m. NPO HD-zenders

• 19 oktober 2016
  • 12 reacties
  • 864 keer bekeken

De zenders van NPO 1, 2 en 3 in HD komen bij mij niet op digitale wijze door zoals bij de commerciële zenders wel het geval is. Kan hier wat aan gedaan worden?
icon

Beste antwoord door Michael 2 december 2016, 11:14

Het is voor ons niet mogelijk om de NPO's in HD te voorzien van 5.1 geluid. Dit komt omdat we het in stereo aangeboden krijgen vanuit de leverancier. Het is echter mogelijk dat dit in de loop der tijd gaat veranderen. Zodra hier meer over bekend is, zal ik dit laten weten.
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Badge +2
Hoi mprang,

Dat is inderdaad uitzonderlijk. Kun je uitleggen hoe de situatie qua audio is aangesloten? Het zou moeten werken namelijk. Op de meerderheid van de zenders. Met wat meer informatie kan ik je beter op weg helpen.

Dank voor je reactie alvast.
Ook bijzonder dat men dan niet meer reageert... Wat een service!
Beste Michael,
Fijn dat ik naar deze topic gestuurd word vanaf mijn vraag;
https://forum.telfort.nl/tv-338/geen-surround-geluid-alleen-stereo-62858/index1.html#post530792

Ik heb echter nergens 5.1 geluid, dus ook niet bij RTL, SBS of wat dan ook. Zelfs zenders als Discovery geven bij mij alleen maar stereo.
Vragen via het betaalde telefoonnummer en klachtenformulier enz. krijg ik niet beantwoord door Telfort, anders dan kreten, leveren we helemaal niet, leveren wel maar heb je zelf niet goed aangesloten en dat soort afpoeiers.
Tot nu toe heb ik erg veel spijt te zijn overgestapt naar Telfort.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Job,

Ja, dat is de leverancier (in een notendop). Het betreft een ietwat andere tak van KPN. Maar uiteindelijk komt het van hen.
Wordt met de leverancier KPN wholesale bedoeld? NPO levert het signaal zelf namelijk wel.

Ik kan me een persbericht te herinneren uit 2010 waarin CanalDigitaal aangaf de doorgifte van Dolby Digital 5.1-geluid te starten bij verschillende zenders, waaronder NPO 1 t/m 3.
Bedankt! Ik wacht dit in ieder geval met smart af. Mijn homecinema-receiver ook.🆒
Reputatie 8
Badge +2
Het is voor ons niet mogelijk om de NPO's in HD te voorzien van 5.1 geluid. Dit komt omdat we het in stereo aangeboden krijgen vanuit de leverancier. Het is echter mogelijk dat dit in de loop der tijd gaat veranderen. Zodra hier meer over bekend is, zal ik dit laten weten.
Reputatie 8
Badge +2
De vraag wat betreft de uitzendingen in stereo op de NPO zenders in HD staat nog steeds uit. Ik heb nog geen bevredigende reactie gekregen.

Nogmaals heb ik een geheugensteun de organisatie in gegooid. Zodra ik meer weet, laat ik weer van mij horen.

Bedankt voor het begrip.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi mo1001656521,

Dank voor de bevestiging. Ik heb de vraag uitgezet bij mijn collega's. Het wordt uitgezocht en er zal contact met je worden opgenomen zodra er meer bekend is.

@Hans_,

Bedankt voor het signaal. Een terugkoppeling zal meer duidelijkheid hierover geven verwacht ik.
Aan het geluid van de NPO zenders is wel iets veranderd in de afgelopen 1 a 2 maand het geluidsniveau is zachter dan voorheen en op hetzelfde niveau als de RTL en SBS zenders. Ik kan zelf niet zien of dolby aktief is maar op het tweakers forum hebben wel medingen gestaan dat het dolby geluid soms aktief is bij de NPO zenders.

Het gaat daarbij bij de 12-13 Mbit streams van de NPO zenders 1 tm 3 (oude pakket) .
Inderdaad, de npo hd zenders worden niet in 5.1 uitgezonden, alleen in stereo. Ik heb gewoon het standaard abonnement internet+TV.
Reputatie 8
Badge +2
Hallo mo1001656521,

Welkom.

Bedoel je dat de NPO's niet in 5.1 kwaliteit worden uitgezonden? Je hoort een stereo variant? Hier is mij niets van bekend. Welk abonnement neem je precies af en welke ontvanger heb je precies? Ook ontvang ik graag je postcode, huisnummer en 06-nummer in een privébericht, zodat ik dit verder voor je kan nakijken aan deze kant.

Bedankt!

Reageer