beantwoord

Arcadyan decoder valt om de haverklap uit

• 14 februari 2020
  • 23 reacties
  • 456 keer bekeken

Reputatie 1

Mijn TV decoder valt sinds een week om de haverklap uit. Sowieso als je een programma langer dan 4 minuten pauzeert maar ook regelmatig tijdens het kijken naar programma's.

De decoder was de afgelopen jaren aangesloten op een KPN wifi versterker en dat werkte prima. Deze wifi versterker had ik bekabeld aangesloten op het modem. Om uit te sluiten dat daar toch ergens een probleem zat heb ik de Arcadyan 2260 (V2, als dat nog wat uitmaakt) decoder rechtstreeks op poort 4 van de Experiabox 10 aangesloten. Verder heb ik zowel de Arcadyan als de Experiabox een reset gegeven en de software op de decoder opnieuw ingeladen. Dit alles heeft niet geholpen. Ik heb dit Telfort stappenplan gevolgd.

Zijn er andere zaken die ik nog kan uittesten of is mijn decoder defect?

icon

Beste antwoord door musicfreak 10 april 2020, 13:09

We zijn inmiddels bijna een maand verder en ik ben blij om te melden dat mijn ‘oude’ Arcadyan ontvanger het nog steeds goed doet. Live, TV, terugkijken, opnames, allemaal geen probleem. Het probleem lijkt dus verdwenen te zijn!
Graag zou ik de Arcadyan decoder willen houden omdat deze net wat kleiner is als de Arris decoder. die ik als vervanger had gekregen. Ik wil de Arris retourneren, maar hoe zorg ik ervoor dat deze weer opnieuw gebruikt kan worden? Ik zou het zonde vinden als hij ‘weggegooid’ wordt. Of worden alle teruggekomen ontvangers eerst getest?

Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @musicfreak, het klinkt inderdaad alsof jouw tv-ontvanger er geen zin meer in heeft. Door het opnieuw instellen en de rechtstreekse kabel heb je al veel getest, zonder resultaat. Ik zie dat je eerder vandaag toevallig ook contact hebt gehad met de klantenservice, waarbij een nieuwe ontvanger naar je is opgestuurd. Die zal je binnen enkele werkdagen ontvangen. Laat je weten hoe het daarmee gaat?

Reputatie 1

Ja omdat ik hier zo snel geen reactie kreeg heb ik vandaag inderdaad gebeld. Ik laat zeker weten of een nieuwe ontvanger de problemen heeft opgelost.

Reputatie 8
Badge +11

Het is op het moment inderdaad erg druk, daardoor kunnen wij helaas niet zo snel reageren als we willen. Zoals je ziet reageren we wel altijd. Ik wacht je bevindingen af! :slight_smile:

Reputatie 1

@Jasper - Telfort Ik heb inmiddels getest met de nieuwe ontvanger. Helaas heeft dit de problemen niet opgelost. Vandaag was ik Zondag met Lubach aan het terugkijken, hierbij ging het beeld een keer of 5 op zwart. Soms helpt het in zo'n geval om op de ‘terug’ knop te drukken. Ik keer dan terug bij de gegevens van het programma, kies voor bekijken en vervolgens voor hervatten. Gelukkig hoef ik dan niet op te zoeken waar ik in het programma wat verbleven, ondanks de storing wordt dat blijkbaar wel onthouden. Soms echter krijg ik na een druk op de ‘terug’ knop de gids in beeld. Ik moet dan het bewuste programma opzoeken en kan het vervolgens starten, met hervatten erbij.
Ik zeg even uit m'n hoofd wat ik kies, maar volgens mij ging het zo. Hoe dan ook, het probleem is er dus  nog. Met het internetsignaal is verder niks mis (ik haal strak 50/50 Mbit).

De decoder heb ik weer rechtstreeks bekabeld op de Experiabox aangesloten. Normaal gesproken (de periode dat we geen problemen hadden) zat de tv-ontvanger aangesloten op een wifi versterker, en deze zat dan weer bekabeld aangesloten op de Experiabox. Voor de zekerheid heb nu bij het testen ook mijn drie wifi versterkers uitgeschakeld en de LAN kabel uit de Experiabox gehaald. Dit maakte echter niks uit.

Nog een laatste observatie: gisteren hebben we een live uitzending op NPO 1 gekeken, dat ging gek genoeg zonder haperingen. Echter een live uitzending kijken gaat ook regelmatig mis, het gaat dus niet alleen verkeerd bij het terugkijken van programma's via de gids of de groene knop van de afstandsbediening.

Reputatie 8
Badge +11

Je hebt al een hoop dingen geprobeerd zo te zien, maar nog zonder succes dus. De nieuwe ontvanger gaf daarin niet de verbetering die we hoopten. Ik heb de ontvanger nu ook even afgemeld, zodat je die opnieuw kunt aanmelden. Dat kan mogelijk ook een verschil maken. 

De uitzending die je op NPO1 zag deed het nu wel goed, maar dat is niet altijd het geval begrijp ik. Aan het begin van je bericht leek het vooral om de ondemand opties (opnemen, terugkijken etc) te gaan, maar dat is niet het enige zo te zien. Ik heb ook een test gedaan op het signaal dat op de tv-ontvanger aankomt, dat ziet er wel goed uit. De kabel die tussen de Experia Box en de tv-ontvanger loopt, is die ook al eens vervangen of in een ander poortje op de Experia Box aangesloten, om te kijken of dat een verbetering geeft?

Reputatie 1

Klopt, ik heb al het nodige gedaan. :) Kleine correctie: ik heb het nog even nagevraagd bij de anderen die meekeken naar de NPO1 (live) uitzending, ook toen viel het beeld een keer weg. Ik heb de ontvanger toen uitgeschakeld met de knop achterop en opnieuw opgestart. Maar het probleem treed naar mijn idee vaker op bij terugkijken, on demand dus inderdaad.

Ik heb de kabel tussen Experiabox en ontvanger nog niet vervangen. Het gaat overigens ook niet om 1 kabel maar om een ethernetkabel van 10 meter en een van 5 meter met een koppelstukje ertussen. Beide kabels gebruik ik echter vaker voor bekabeld internet en dan werken ze prima. Ik had de decoder eerst op poort 1 zitten, nu al een poos op poort 4. Dat maakte geen verschil.

Wat bedoel je met het signaal dat op de tv-ontvanger aankomt? Hert signaal tot de Experiobox? De tv-ontvanger staat namelijk momenteel uit, we zetten de TV, ontvanger, blu-rayspeler en mi box nl. altijd uit met een schakelaar op de stroom verdeeldoos. Ik zal laten weten of het afmelden van de ontvanger heeft geholpen.

Reputatie 1

Helaas heeft het afmelden van de ontvanger niet geholpen. Na mijn klantnummer en pincode kon ik TV kijken maar het beeld liep weer diverse keren vast. Mijn vrouw wist zo niet of ze een live uitzending had gekeken of dat ze op de groene knop had gedrukt voor terugkijken vanaf het begin. Het beeld liep ook een keer vast (d.w.z. werd zwart) toen ze de uitzending een poosje pauzeerde.

Reputatie 8
Badge +11

Het afmelden was duidelijk niet de oplossing dus, dat is jammer. 

Ik ben nu meer benieuwd hoe een andere kabel het doet als je de tv-ontvanger daarmee aansluit, bij voorkeur eentje zonder een koppelstukje. Dat het internet via de kabel wel werkt geeft aan dat het signaal wel goed doorkomt, maar het tv signaal is gevoeliger. Het is iets wat we moeten uitsluiten.

Wat bedoel je met het signaal dat op de tv-ontvanger aankomt? Hert signaal tot de Experiobox? 

Ik bedoelde echt het signaal tot de tv-ontvanger, bij die test krijgen we een gemiddeld percentage van de kwaliteit te zien, meer niet. Als de ontvanger uit staat of niet is aangesloten wordt dat niet meegenomen in dat percentage, dat heeft daar geen invloed op.

Reputatie 1

Snap ik. Ik ga morgen de TV tijdelijk naar beneden verplaatsen (hij staat nu op de 1e verdieping) zodat ik hem zonder koppelstukje met de kabel uit de doos van de Arris ontvanger kan aansluiten. Ik laat na morgenavond weten wat de resultaten zijn.

Reputatie 8
Badge +11

Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat, ik wacht je bevindingen af.

Reputatie 1

Nou, ik heb ondertussen een aantal keren TV gekeken waarbij ik in eerste instantie de door jullie geleverde LAN kabel heb gebruikt. Dat verliep zonder problemen, het beeld ging niet op zwart en de ontvanger liep niet vast.
Dat had ik nog niet eerder vermeld bedenk ik me, maar eerder reageerde de ontvanger soms nadat het beeld op zwart sprong niet meer op de afstandsbediening en moest ik 'm dmv de schakelaar achterop uit en aan zetten. Dit speelde ook bij de nieuwe ontvanger.

Ter test heb ik de ontvanger vervolgens verbonden met mijn oude LAN kabel. Ook dit verliep zonder problemen. Tot slot heb ik het koppelstukje gemonteerd en hier de 2e kortere kabel op aangesloten. Dat is de situatie zoals deze eerder was toen ik veel last van storingen had. Maar wat is nou het gekke, ook dit ging goed. We hebben niet live TV gekeken, maar wel via de gids teruggekeken en een lopend programma teruggekeken vanaf het begin dmv de groene knop. Allemaal geen probleem. De TV gaat vandaag weer naar boven, eens kijken hoe het daar gaat met deze verlengde kabel.

Reputatie 8
Badge +11

Die testen geven allemaal een positief resultaat dus, dat is prettig @musicfreak. Het maakt het tv kijken voor jou een stuk fijner! Hopelijk gaat het ook goed als de tv straks weer boven staat. Zo niet, hebben we in ieder geval een idee waar we ons op kunnen richten. 

Reputatie 1

Ja, dat is even afwachten hoe het gaat nu de TV weer boven staat. Ga vanavond boven live TV kijken, en een programma van gisteren terug kijken. Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met dat we een idee hebben waar we ons nu op kunnen richten. Ik heb nl. nog geen idee.

Reputatie 8
Badge +11

Je zei dat het met de andere kabel op de andere plek wel goed leek te gaan. Als het nu terugkomt als de ontvanger weer boven staat, is het enige verschil de kabel die daarheen gaat. Dat is wat ik bedoelde :slight_smile:
Hoe ging het tv kijken gisteravond?

Reputatie 1

Oh nee dan heb je me verkeerd begrepen. Met de TV beneden ging het goed met de 10 meter lange kabel uit de doos van de TV ontvanger, maar toen ik daarna mijn oorspronkelijke 10 meter lange kabel aansloot plus het verbindingsstukje met de 5 meter lange kabel werkte het nog steeds goed. Dat was dus dezelfde setup als toen de TV nog boven stond en ik wel problemen had.

Inmiddels staat de TV weer boven en is de ontvanger aangesloten met een netwerkkabel vanuit de wifi versterker. Dat is mijn oorspronkelijke setup, en ook dit gaat goed. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet heel veel TV heb gekeken de laatste dagen en dat het dan ook terugkijken was, geen live TV. Ik zou je willen vragen dit topic nog even open te houden zodat ik nog even kan blijven testen. Hopelijk blijven de problemen nu uit.

Reputatie 8
Badge +11

Dan had ik dat inderdaad even verkeerd begrepen :slight_smile: Het is wel vreemd dat het nu weer goed lijkt te werken, als het met dezelfde situatie eerst stoorde. Ik laat het topic nog open, ik ben ook benieuwd hoe het zich ontwikkelt. De hoop dat het blijft werken deel ik natuurlijk.

Reputatie 1

Ja, ik ook. Ik houd je op de hoogte. De ontvanger is nu, net als tot een paar maanden terug, aangesloten op de wifi versterker. Deze is bekabeld verbonden met de Experiabox.

Kan het zijn dat er in de maand februari een TV storing is geweest in mijn wijk? Ik heb mijn klantnummer ingevuld zodat je m'n adres kan vinden.

Reputatie 8
Badge +11

De WiFi versterker moet dat signaal gewoon doorgeven zonder er iets mee te doen, maar stel dat het toch terugkomt kunnen we die er weer even tussenuit halen als test.

Ik heb even gekeken of er storingen zijn geweest de afgelopen tijd. In jouw woonplaats zijn afgelopen maand 3 verstoringen geweest, maar die troffen de volledige verbinding. Alles zou er dan uitgelegen hebben, niet alleen het tv signaal. Dat was het niet dus. Het zou kunnen dat een van de UTP kabels ergens niet helemaal goed in zat en dat die door het experimenteren met verschillende kabels weer goed is aangedrukt, maar dat is gissen. Laten we eerst afwachten hoe het beeld nu blijft.

Reputatie 1

We zijn inmiddels bijna een maand verder en ik ben blij om te melden dat mijn ‘oude’ Arcadyan ontvanger het nog steeds goed doet. Live, TV, terugkijken, opnames, allemaal geen probleem. Het probleem lijkt dus verdwenen te zijn!
Graag zou ik de Arcadyan decoder willen houden omdat deze net wat kleiner is als de Arris decoder. die ik als vervanger had gekregen. Ik wil de Arris retourneren, maar hoe zorg ik ervoor dat deze weer opnieuw gebruikt kan worden? Ik zou het zonde vinden als hij ‘weggegooid’ wordt. Of worden alle teruggekomen ontvangers eerst getest?

Reputatie 8

Ik wil de Arris retourneren, maar hoe zorg ik ervoor dat deze weer opnieuw gebruikt kan worden? Ik zou het zonde vinden als hij ‘weggegooid’ wordt. Of worden alle teruggekomen ontvangers eerst getest?

Daar zou ik me maar niet teveel zorgen over maken. :wink:
Denk maar niet dat teruggekomen TV-ontvangers en andere apparatuur direct op de schroothoop belanden. Statistisch gezien is het merendeel van teruggekomen apparatuur namelijk helemaal niet kapot of vertoont slechts minimale gebreken die gewoon hersteld kunnen worden.

Dat zal echt met de nodige zorg worden nagekeken.
Er is een hele bedrijfstak die zich bezig houdt met “refurbishing” van apparatuur.

Apparatuur kun je zonder porto terugsturen naar:

Telfort Retouren

Antwoordnummer 10119

2400 VB Alphen aan den Rijn

Reputatie 8
Badge +11

Dat is fijn @musicfreak, gelukkig kan je nu nog steeds zonder problemen kijken! Als je een ontvanger terugstuurt zal die na een test helemaal opnieuw ingesteld worden en indien nodig gerepareerd. Apparatuur die nog voldoet kunnen we dan opnieuw gebruiken, weggooien is zonde inderdaad. Het adres wat Babylonia noemt kan je daarvoor gebruiken, de logistieke partij ziet het dan verschijnen :slight_smile:

Reputatie 1

Dank voor je reactie @Babylonia. Ik wacht nog even de reactie van Telfort af maar de Arris decoder gaat retour.

Reputatie 1

Grappig @Jasper - Telfort , we waren beiden tegelijk aan het typen. Helemaal helder, dit topic kan op slot. Dank voor je hulp.

Reageer