beantwoord

Android TV app

• 1 juli 2020
  • 18 reacties
  • 255 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

De vraag is al eens gesteld maar wel vele maanden geleden. Heeft Telfort/KPN een app die werkt op een Android TV. Kan hem niet vinden voor de TV, wel voor de telefoon.

In deze tijd verwacht je natuurlijk wel dat dit soort apps er komen en we van de ITV kastjes af kunnen. Ziggo heeft van de week zijn app werkend opgeleverd.

Of zijn er andere mogelijkheden, je telefoon app sideloaden naar je TV. Mag dit van Telfort?

O ja, oplossingen als ingebouwde Chromecast e.d. kunnen achterwege blijven. Absoluut niet gebruiksvriendelijk. Ik wil alles gewoon via een apparaat regelen. Android TV is het apparaat waarmee ik opstart en vervolgens kies of ik op Netflix, YouTube of naar TV ga..en niet via de telefoon lopen klooien.

Heb ook wel eens een proef abbo geprobeerd van IPTV, dit is ook ideaal, maar helaas illegaal. Maar eigenlijk is zoiets wel de beste oplossing, maar dat zijn de meeste niet legale dingen. Technisch moet het dus mogelijk zijn.

Hoor graag!!

icon

Beste antwoord door Galdor68 1 juli 2020, 22:12

Simpel die is er nog niet, zover ik weet is Ziggo de eerste die een beta voor Apple TV en Android TV heeft uitgerold dus zeker nog niet perfect. Niemand die je tegenhoudt om de gewone android app te sideloaden. 

KPN heeft wel een app voor normale smart tv's . Helaas heeft deze app dezelfde beperkingen die de app voor tablets en smartphone's hebben. Wat dat betreft wegen de app's niet op tegen tv ontvangers.

Van de TV ontvangers afkomen lukt niet en heeft weinig nut of het TV abonnement moet goedkoper worden aangeboden, als er geen fysiek apparaat wordt geleverd.

Bekijk reactie

18 reacties

Simpel die is er nog niet, zover ik weet is Ziggo de eerste die een beta voor Apple TV en Android TV heeft uitgerold dus zeker nog niet perfect. Niemand die je tegenhoudt om de gewone android app te sideloaden. 

KPN heeft wel een app voor normale smart tv's . Helaas heeft deze app dezelfde beperkingen die de app voor tablets en smartphone's hebben. Wat dat betreft wegen de app's niet op tegen tv ontvangers.

Van de TV ontvangers afkomen lukt niet en heeft weinig nut of het TV abonnement moet goedkoper worden aangeboden, als er geen fysiek apparaat wordt geleverd.

Reputatie 1
Badge

Bedankt voor je antwoord. Helaas is het niet anders. Ik zal het sideloaden eens proberen. Mag ik de resultaten hier openbaren? Zodat anderen er eventueel hun voordeel mee kunnen doen?

Reputatie 8
Badge +12

Je hebt het antwoord al gekregen van Galdor68. Meer kan ik er niet van maken. 

En wat mij betreft mag het hoor. 

Mocht er nog iets anders zijn, horen wij natuurlijk ook weer graag van je. 

Ik kan het verkeerd hebben maar is het niet mogelijk via een Samsung Smart TV,
die aangesloten is op het internet, via een Samsung account, de apps te downloaden?
Op mijn Smart TV is bv. de KPN app voorgeprogrammeerd.
Net zoals bv. Netflix.

@mandy dat klopt, Samsung heeft een eigen besturings systeem dat heeft niks met Android TV te maken. Android TV is een speciale Android versie voor mediaspelers  zoals de Nvidia Shield of een TV toestel van Philips of Sony. @yheeremans  heeft vermoedelijk een TV van een van deze twee fabrikanten.

Reputatie 8

…..zelf maak ik o.a. gebruik van een Nvidia Shield ,
en heb via sideload de Telfort TV-app wel eens eerder gedownload.

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan door beperking van de functies via een “afstandbediening”.
Het is te doen als je bijv. tevens een draadloos toetsenbord erbij gebruikt met touchpad.

Maar omdat ik hier ook een TV-ontvanger heb staan, geen behoefte Telfort TV via de app te bekijken.

Kan me overigens wel voorstellen als je een gezin hebt met meerdere personen, je op meerdere plekken TV wilt kijken, dat het een geldige optie is om in te zetten. Wat dat betreft ben ik het er wel mee eens dat met relatief simpele aanpassing van de firmware, zo'n app ook geschikt moet zijn voor Andorid TV.

Echter zoals gebruikelijk zijn providers nooit snel in innovaties en ondersteuning van inmiddels toch redelijk ingeburgerde TV OS systemen.

Op het KPN forum wordt de ingebouwde chromecast bij de twee merken genoemd als de reden dat KPN de ontwikkeling van Android TV niet hoog op de pioriteiten lijst heeft staan, terwijl die optie onhandig is omdat je een extra toestel om vanaf te streamen nodig hebt. 

@Babylonia op zich heb ik liever dat ons abonnements gelden voor andere zaken wordt gebruikt. Dan voor TV OS'en die na een paar jaar door de fabrikanten zelf niet meer worden ondersteund. Als Android TV nu door alle fabrikanten werdt gebruikt zou het anders liggen er zijn gewoon teveel verschillende systemen.

Als het echt zo makkelijk was dan had KPN vast al een Apple TV en Android TV app er zullen genoeg haken en ogen aan zitten, vermoedelijk vooral op financieel gebied dat er weinig lijkt te gebeuren voor die twee systemen.

Ach, ik zat er dus naast…..

Ach, ik zat er dus naast…..

Niet helemaal, het komt er op neer dat de app die KPN nu voor Samsung en LG heeft ook voor Sony en Philips( Android TV) beschikbaar komt.

Reputatie 8

As het echt zo makkelijk was dan had KPN vast al een Apple TV en Android TV app er zullen genoeg haken en ogen aan zitten,..

Android of Andoid TV maakt nauwelijks verschil. Het is tenslotte hetzelfde onderliggende “basis” OS.  Slechts een verschil in benadering van een touch scherm versus extra aanvullingen met afstandbediening commando's. Financieel lijkt me ook een zwak argument als je bedenkt dat de belangrijkste free source apps geen problemen hebben om op beide varianten te draaien.

Het belangrijkste argument op financieel gebied zal zijn liever een extra tv ontvanger voor €5,00 per maand aansmeren, waarmee de klant meer kan dan op dit moment via de apps mogelijk is.

Ik heb tijdelijk de KPN app op een Samsung gebruikt dat is gewoon te beperkt in zender aanbod en andere mogelijkheden. Het is gewoonweg geen volwaardig alternatief.

Ik gebruik nu de Ziggo app die is er niet voor smart tv's in bepaalde opzichten is die practischer dan de KPN/ Telfort app, hoewel ook aan de Ziggo Go app nog genoeg ontbreekt om een stb onnodig te maken. Zo zaligmakend is het wat dat betreft nog niet, het gebruiks gemak van de diverse apps zit in de toepassing voor een tweede TV of op een tablet of telefoon onderweg of tijdens de vakantie.

Om toch te noemen ik dacht dat jij ( @Babylonia ) de Canal Digital app hebt getest en daar redelijk positief over was, helaas zijn die nu de Discovery zenders kwijt dus of dat nog zo geweldig is betwijfel ik.

Reputatie 1
Badge

Ik heb de app van KPN/Telfort geïnstalleerd op mijn Sony Android TV. Op zich is het beeld heel goed alleen de bediening met de afstandbediening is echt waardeloos en onvoorspelbaar. Lijkt mij een kleine moeite voor een app maker om de Android app ook geschikt te maken voor Android TV, aangezien ik er nu al bijna goed mee overweg kan maar toch nog wel steeds bedieningsfouten maak omdat niet duidelijk is waar je je bevind op het scherm met de afstandbediening.

Dus ik zeg app in orde maken en alle extra's aan kastjes de deur uit.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @yheeremans , wil je me s.v.p. uitleggen hoe je die app op een Sony installeert, als ik Telfort als zoekitem ingeef vindt mijn Sony tv niets en stelt allerlei andere apps voor, maar geen Telfort en KPN apps.

Bedankt vast voor de moeite.

Reputatie 8

De "losse” programma apps kun je downloaden o.a. bij de volgende website
(met daarbij een lijst van eerdere versies, mocht de laatste versie bugs bevatten):
https://apkpure.com/nl/telfort-itv/com.telfort.mobile.android/versions

Met een file manager kun je die bestanden van een plaatselijke server of je PC ophalen.  En mogelijk zelfs direct installeren vanuit de directory zonder eerst download. Moet je de File Manager app wel toestemming geven dat installaties van derden via de app geïnstalleerd mogen worden.

Je download tevens “Sideload laucher”, zodat je onder Android TV makkelijk de apps kunt kiezen om op te starten, die je via sideload hebt gedownload, nadat deze zijn geïnstalleerd.:
https://apkpure.com/nl/sideload-launcher-android-tv/eu.chainfire.tv.sideloadlauncher

Reputatie 1
Badge

Goed uitgelegd Babylonia, ik doe het wel iets anders omdat ik externe apk's nooit vertrouw. 

Ik maak een back-up van de Telfort ITV app met het programma https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.infolife.appbackup van de goed werkende app op mijn tablet of telefoon. De backup van die Telfort ITV sla ik vanaf mijn telefoon op op mijn Google Drive. 

Dan ga ik naar de TV. Daar heb ik de dezelfde appGapp alsdals Babylon zegtbzegt ookeook geïnstalleerd. De X plorer app. Vandaaruit kan benader ik de backup van de Telfort app vanuit mijn Google Drive. Die installeer je dan (tv vraagt tussendoor nog een keer of je de apk file vertrouwd) op je TV.

Vervolgens de app openen op je TV. Even abonneenummer en pincode bij de hand houden voor het inloggen en klaar.

Vervolgens wel even "klooien" met de afstandbediening omdat je de app niet handig kan aansturen. Maar het beeld is perfect.

Als het niet lukt hoor ik het wel! Succes!

Als ik het goed heb  kan je vanaf een laptop of pc via de website van google ook kiezen voor installeren op de TV, ik ben heel,even kwijt waar ik dit las.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kpn.epg&hl=nl

De app is bedoeld voor touch screens daarom zal het niet ideaal werken. De andere app voor smart TV's werkt prima.

Reputatie 1
Badge

Galdor, dan kan inderdaad maar dan moet de app wel compatibel zijn voor het type device waar je het op wilt zetten. De apps zijn niet open gezet voor Android TV toepassingen en zullen dus niet in de Play Store te zien zijn.  Als je ze vanaf een PC of laptop wilt installeren dan kan dat op alle devices behalve de Android TV, dat apparaat verschijnt niet in het scherm om op te installeren.

Ah ik meen dat het via de playstore webomgeving ook een workaround was ik zal,eens opzoek naar waar ik dit las, ik kan maar zo in de war zijn.

Reageer