Alternatief Digitenne/2e iTV tuner: Ouya

• 9 mei 2013
  • 4 reacties
  • 2672 keer bekeken

Badge
Vanaf eind juni te koop: de Ouya console voor een retailprijs van 99 Euro.

Klinkt als een gameconsole en de controller die erbij zit doet hier ook aan denken (design geript van XBOX 360 controller), maar het ding kan veel meer voor relatief weinig geld.

Het is een Android gebaseerd platform (nu een quad core Tegra 3 CPU erin, fabrikant zegt jaarlijks een update uit te brengen, dus volgend jaar naar verwachting Tegra 4 of 5), als je het simpel bekijkt in principe is het tablet hardware zonder scherm ingebouwd. Of ook wel een AppleTV apparaat maar dan draaiend op het meer open Android OS ipv het gelockte iOS van Apple (iOS na jailbreak wel weer meer open, maar dat kan alleen t/m AppleTV versie 2, de huidige in de winkel wil dat op dit moment niet mee).

Het mooie van de Ouya is dus, dat je ook de Telfort Android app die nu ook uit is voor tablets kan gebruiken. Nu kan je op dit moment ook met een moderne tablet die (micro) HDMI uit heeft het beeld laten afspelen op een monitor/TV, maar de Ouya kan mogelijk een beter en goedkoper alternatief zijn, zeker als je het voor meerdere kamers standaard wilt aansluiten. Onder meer als je voor slaapkamers en kinderen het wilt regelen voor relatief lage kosten.

De Ouya sluit je gewoon via HDMI uit op TV/monitor aan, Telfort app opstarten en hop, je hebt TV. Natuurlijk wel met de beperkingen van online Telfort TV kijken, dus minder zenders dan een 2e Motorola tuner. Maar ja, je kan dan ook maar maximaal 2 van die tuners aansluiten. Digitenne heeft ook een veel kleiner aanbod van zenders, dus in dat opzicht verlies je weinig. Eveneens in beeldkwaliteit doet het niet onder voor Digitenne. Daarnaast voordeel dat je wel programma's voor online opnemen kan inplannen via de Android app. Je kan deze alleen terugkijken op de normale Motorola tuner. Maar toch, werkt wel goed naar wat ik getest heb.

Verder heeft de Ouya het voordeel via XBMC met het laden van de Fusion repo en vervolgens installatie van 1Channel en Icefilms en hele reeks films en TV series te streamen, zelfs met handig downloaden van Nederlandse ondertiteling. Op gamegebied: verwacht geen concurrent van de PS3 of XBOX 360 of WiiU, zeker niet van de volgende generatie PS4 en 720 eind dit jaar, maar je kan er wel veel Android/Tablet games op spelen, of vaak nog leuker: emulators installeren voor NES, SNES, N64, Megadrive etc. En die games zijn nu nog steeds goed en leuk om te spelen.

Al met al naar mijn mening een goed alternatief voor een 2e/3e etc TV in je huis. De Ouya komt eind juni beschikbaar. Ik zal er tzt eentje kopen zal ook in dit topic mijn testervaringen weergeven of de Telfort app goed functioneert op dit apparaat, naar verwachting gezien hardware e.d. wel.

Voor meer info over XBMC op je tablet of toekomstige Ouya (incl. Fusion repo en installen 1Channel/Icefilms) zo gevonden in google!

http://www.xgn.nl/images/articles/original/2013/43267-bezig-ouya-de-kleine-android-console.jpg

Reageren op topics is niet meer mogelijk. Heb je een nieuwe vraag? Ga dan naar het KPN Forum.

4 reacties

Badge +2
Klinkt interessant, ik ben bekend naar je ervaringen!
Reputatie 8
Badge +17
Ben benieuwd!
Badge
Zeker, zal mij ook benieuwen hoe goed/stabiel het draait op dit Android apparaat. Op zich ben ik al redelijk tevreden over de Telfort app op de tablet, en ook XBMC loopt heel netjes op diverse tablets waar ik het op geinstalleerd heb.

Aangezien XBMC native geprogrammeerd wordt voor de Ouya is aangekondigd, heb ik daar helemaal geen zorgen over. Telfort app doet het op ene Android apparaat wel en meer exotische tablets wat minder, dus dat is nog een slag om de arm. Maar loopt denk ik wel los. We gaan het zien zodra ik het apparaat heb kunnen kopen c.q. als er voldoende geleverd worden!
Badge
Zo, twee jaar later en nu pas een Ouya gekocht. Eigenlijk omdat ik er niet meer aan gedacht had, totdat ik zag dat Game Mania Ouya's voor 52 Euro in de aanbieding had (ding is nooit echt aangeslagen, dus lage prijs).

Vanavond met Kingroot en wat andere APK's de Ouya geroot, Google Playstore erop gezet en Telfort TV online app geinstalleerd. En raadt eens? Werkt gewoon. Ik heb nog geen Android tablet/smartphone of nu zelfs dus Ouya gehad waar de app niet op wilde draaien. Top dus! Met Ziggo wel anders gezien.

Kan nu dus via de Ouya op een willekeurige monitor via HDMI kabel Telfort TV online kijken. Andere apps draaien ook, Netflix, hele mikmak, mooi alternatief tov 2e Telfort tuner dus