beantwoord

Aansluiten versterker na verdwijnen van analoog radiosignaal

• 1 juli 2019
  • 18 reacties
  • 670 keer bekeken

Reputatie 1
Nu Telfort stopt met analoog signaal, zou ik niet meer radio kunnen luisteren via mijn tuner-versterker. Die is met coax aangesloten op het huidige glasvezelmodem, en bedient een aantal geluidsboxen (bedraad).
Luist5ren via de tv is geen optie. Hoe zou ik toch via mijn tuner-versterker radiosignaal kunnen blijven ontvangen? Aansluiten met HDMI of optisch is gezien de afstand tot het modem niet mogelijk.
icon

Beste antwoord door ba688486 11 september 2019, 10:57

Inmiddels heb ik met behulp van reacties uit het forum het probleem naar tevredenheid opgelost. Het is inderdaad heel eenvoudig: met een kabel met aan de ene kant een jack, en de andere kant twee tulpstekkers. In alle lengtes verkrijgbaar bij www.allekabels.nl. De jack gaat in het nieuwe kastje voor interactieve tv.
Bekijk reactie

18 reacties

Reputatie 1
Badge
Gaat niet meer helaas....

Waarom niet via TV kasje naar je versterker ?

Anders internetradio kopen ?
Reputatie 8
Badge +10
Aansluiten met HDMI of optisch is gezien de afstand tot het modem niet mogelijk.
Bedoel je niet de afstand tot de TV-ontvanger..?
De afstand tot de modem heeft hier niets mee te maken...
Reputatie 1
Ik bedoel inderdaad de afstand tot de tv ontvanger
Reputatie 1
Gaat niet meer helaas....

Waarom niet via TV kasje naar je versterker ?

Anders internetradio kopen ?

Hoe bedoel je dat: via TV kastje naar versterker?
Via HDMI hoeft de afstand het probleem niet te zijn met lengtes tot 10 meter gewoon te koop of zelfs met een draadloze set het probleem zal dan eerder in het hebben van maar 1 HDMI uitgang zitten. Optisch is er ook zelfs tot 10 meter ook dat hoeft geen probleem te geven het netjes wegwerken is een andere uitdaging.

Zolang we FM nog via de ether hebben is een antenne ook een mogelijkheid wenselijk mischien niet.

Fiberdordrecht bedoeld precies dat wat volgens het startbericht door de fysieke afstand niet mogelijk of wenselijk is.
Reputatie 1
Dank voor de behulpzame reacties. Heb nog even mijn tuner nagekeken, maar die heeft alleen tulp-aansluitingen, geen HDMI of optisch. Radiosignaal komt nu binnen via de FM antenne-aansluiting.
Dan blijft een losse antenne over en als daar nog signaal op staat de aansluiting van de kabel leverancier zo heb ik dat hier ook opgelost.

Ik bedenk me net dat de ontvangers ook een jack uitgang hebben. Een verloop van stereo Jack naar 2x tulp kan ook dan blijf je nog wel met de afstand zitten beide staan wel in dezelfde ruimte?
Reputatie 1
Ja dat wel. Ik moet ca 6 meter overbruggen, langs de plinten. Kun je uitleggen hoe dat in zijn werk gaat? Hoe/waar kies ik de kanalen?
Reputatie 8
Badge +8
Ja dat wel. Ik moet ca 6 meter overbruggen, langs de plinten. Kun je uitleggen hoe dat in zijn werk gaat? Hoe/waar kies ik de kanalen?
Hallo @ba688486 , op de tuner, dat is de eigenlijke radio-ontvanger.
Als je via een FM-antenne luistert kun je de ingebouwde kanalenkiezer op de tuner gebruiken, als je nog via de radio-aansluiting van de kabelboer kunt luisteren afstemmen op de kanalen die de kabelboer doorgeeft, terug te vinden op hun website.
Het antwoord van JanD gaat op als er signaal op de kabel doos staat of bij gebruik van een FM antenne.

Wil je de tvontvanger gebruiken dan vind je de Radio kanalen vanaf 801 en verder op de witte afstandsbediening vind je een knop radio deze onthoud de laatst beluisterde zender is er een update geweest dan kom je hiermee standaard bij radio 1 uit.
Reputatie 1
Dank voor alle reacties. Het is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik wacht nu even af tot de omzetting naar het nieuwe systeem van Telfort heeft plaatsgevonden en weet waar wat voor signalen uit komen.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @ba688486, ik zie dat je veel reacties hebt mogen ontvangen waarin de opties die je hebt zijn besproken. Je kan dus kiezen voor een antenne, of de versterker aansluiten op de tv-ontvanger met een tulp naar 3,5 mm kabel.

Je geeft aan dat het nog niet helemaal duidelijk is. Geef gerust aan wat er niet duidelijk is. Al begrijp ik dat je graag wil kijken welke signalen er nog actief zijn.

Mocht er wat zijn, dan horen wij dat.
Reputatie 1
Ik denk dat de onduidelijkheid wordt veroorzaakt doordat ik nog geen beeld heb van de apparatuur die het huidige glasvezelmodem gaat vervangen en hoe die wordt bediend.
Gebruik je voor TV al een Amino 140? Als je op deze kanaal 1001 kiest krijg je radiozenders deze zou je nu al via de optical out of de mini din naar een extern audio versterker kunnen sturen.

Wat veranderd er van een staand ovaal apparaat met een zwarte afstandsbediening krijg je een liggend zwart kastje iets kleiner dan A5 formaat met een witte afstands bediening.

In de meterkast zal het van de situatie afhangen je krijgt in plaats van een Sitecom of andere eigen router een Experiabox dit is een modem/router deze gaat de telefonie, tv en internet afhandelen. Hiervan gaat 1 kabel naar het glasvezel kastje de Ntu/MC.

Het DVB-deel komt compleet te vervallen. De utp kabel die vanuit poort2 naar de Amino ging kan nu in elke willekeurige aansluiting op de Experiabox en in de tv ontvanger vermoedelijk een Arris.

Ik heb een uitgebreidere beschrijving gemaakt die zal ik proberen terug te vinden.

Het terugvinden heeft even geduurt

https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670?postid=665948

Mischien helpt wat je daar leest. Zoniet gewoon hier in dit topic vragen.

Hier wat er in de meterkast veranderd
https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670?postid=666001
Reputatie 8
Badge +11
Bedankt Galdor68. Is dit iformatie waar je verder mee uit de voeten kan?
Reputatie 1
Inmiddels heb ik met behulp van reacties uit het forum het probleem naar tevredenheid opgelost. Het is inderdaad heel eenvoudig: met een kabel met aan de ene kant een jack, en de andere kant twee tulpstekkers. In alle lengtes verkrijgbaar bij www.allekabels.nl. De jack gaat in het nieuwe kastje voor interactieve tv.
Dank voor het melden. Fijn dat het redelijk simpel was.
Reputatie 8
Badge +10
@ba688486 Bart heeft vakantie, vandaar dat ik reageer in zijn plaats. Fijn om te horen dat het met behulp van anderen op het forum opgelost is 🙂 Dankjewel voor het delen van de oplossing, mogelijk zijn anderen hier ook weer mee geholpen!

Reageer