beantwoord

Telfort verkoopt email-adressen!?!

apanken
Reputatie 1
Al jaren heb ik een eigen domein en maak ik voor elke organisatie waarmee ik contact heb een eigen emailadres. Deze emailadressen gebruik ik nergens anders dan alleen in contact met het betreffende organisatie. Zo dus ook voor Telfort.
Vanmorgen werd ik gebeld door de Energiemanager en die wilde mij iets per email toesturen en die vroegen of het emailadres wat zij hadden nog klopte. En toen gaven ze mij mijn Telfort-emailadres.
Dat adres is alleen bij Telfort bekend en nergens anders.
Conclusie: Telfort neemt het niet zo nauw met de privacy en verkoopt emailadressen!:@

Slechte zaak Telfort!!!!
icon

Beste antwoord door Wieger - Telfort 6 december 2017, 09:41

Hoi apanken, dankjewel voor je geduld tot zover. Verder onderzoek door onze Privacy Officer heeft geen afwijkingen of problemen aan het licht gebracht. Ons Security Team heeft een scan gemaakt van al onze uitgaande communicatie met partners en jouw adres is geen een keer naar voren gekomen. Telfort verkoopt geen klantgegevens en dat is in dit geval zeker ook niet gebeurd. Bedankt voor het afgeven van dit signaal. Mocht er nog informatie aan het licht komen, zal ik je daarvan op de hoogte stellen.

Bekijk reactie

70 Reacties

Franzki
Reputatie 5
Als je wordt gebeld door "de Energiemanager", dan hebben ze blijkbaar ook je telefoonnummer. Dan hebben ze dus al je naam, telefoonnummer en het unieke e-mailadres dat je voor Telfort hebt aangemaakt.

Heb je al eerder zaken gedaan met dit bedrijf en daarbij gegevens achtergelaten?
apanken
Reputatie 1
Nee, ik had er nog nooit van gehoord. En dat ze mijn telefoonnummer hebben lijkt me duidelijk als Telfort mijn email-gegevens geeft, zullen ze ook wel naam en telefoonnummer geven.

En als ik contact heb met welk bedrijf dan ook, krijgen ze allemaal een uniek emailadres; ik laat niet zomaar gegevens achter!
Galdor68
Je hebt nooit via hun website ingeschreven voor vrijblijvende informatie?
Of ben je toevallig klant bij een van de partners van Energiemanager nl : Qurrent, Greenchoice, NLE en Total Gas & Power
En heeft dan 1 van deze jouw gegevens?

Dit staat op hun site.
Energiemanager legt haar aanbod telefonisch of via huisbezoeken voor aan consumenten in Nederland. Onze dienstverlening is voor consumenten en MKB bedrijven kosteloos. Wij ontvangen een vergoeding van onze partners, daar betalen wij onze organisatie van.
apanken
Reputatie 1
Ik ben ooit abonnee geweest bij NLE en had voor hun dus ook een eigen NLE-mailadres.
Dus kennen ze het emailadres van Telfort niet!!
Galdor68
Dat emailadres dan mischien niet, maar dat kan wel verklaren hoe ze aan je nummer zijn gekomen.
Dat email adres wat nle had was dus iets van nle@jouwdomein?
apanken
Reputatie 1
Zo ongeveer wel ja
knorde
Reputatie 3
Er is er maar 1 die hier (denk ik) echt een goed antwoord op kan geven en dat is Telfort.
Telfort leest mee en zal spoedig reageren hierop, ik hoop dat er dan duidelijkheid voor je komt.
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Hoi apanken, welkom terug. Ik begrijp dat jij door een instantie gebeld bent die jouw Telfort gegevens voor handen had, zonder dat jij dit ooit ergens hebt achtergelaten. Op basis van de huidige informatie is dit moeilijk voor mij om te achterhalen wat hier gaande is. Wel wil ik dit verder voor je uitzoeken. Kan je mij via een bericht doorgeven door welk nummer je bent gebeld en welke gegevens ze gebruikten? Dan ga ik dit verder voor je uitzoeken.
apanken
Reputatie 1
Dat zal dan heel lastig worden, want zoals je waarschijnlijk wel weet bellen dat soort bedrijven altijd anoniem.
Ze gebruikten mijn thuisnummer (abo via Telfort) en mijn eigen unieke Telfort-emailadres. En vooral dat laatste kan alleen van Telfort afkomen, dus.......
Galdor68
Voor de duidelijkheid dat unieke telfort adres bedoel je jouwnaam@telfort of een voor telfort als contact adres gebruikte emailadres@jouwdomein?
knorde
Reputatie 3
Ik denk dat vooral de vraag is of Telfort dit soort gegevens wel of niet doorverkoopt of doorgeeft?
Ik heb niet alle kleine lettertjes doorgespit dus misschien is daar wel akkoord voor gegeven.
De vraag aan Telfort is dus of dit normaal gesproken wel of niet de bedoeling is :)
apanken
Reputatie 1
Galdor68 schreef:

Voor de duidelijkheid dat unieke telfort adres bedoel je jouwnaam@telfort of een voor telfort als contact adres gebruikte emailadres@jouwdomein?

Ik bedoel het laatste! Elke organisatie krijgt bij mij een eigen e-mailadres.
Volgens mij mogen ze die niet ongevraagd verkopen of doorgeven!
Galdor68
Met andere woorden is het een emailadres van je eigen server en niet door telfort toegewezen daar zit wel verschil in. Dat gezegd hebbende is het heel vreemd dat degeen die je gebeld heeft dit adres weet.

@knorde op basis van de huidige regelgeving zeker niet, en dan is nog de link met het doorgeven naar een energie bedrijf heel ver weg, die link leg ik eerder bij NLE en dan reist de vraag wat kunnen ze bij NLE wel of niet achterhalen nu ze ook internet provider zijn op het kpn netwerk.
mandy
Reputatie 3
Wat ik mijzelf afvraag, als het 'doorverkopen' van gegevens in de algemene voorwaarden staat,
je ervoor getekend hebt, of dit nu nog wel mag.
Ik bedoel dan of het nog wel in de algemene voorwaarden mag staan.
Dit op basis van de huidige regelgeving.

Je kan jezelf inschrijven bij https://www.bel-me-niet.nl/ en https://onderzoekfilter.nl/
Daar kan je controleren, blokkeren en wijzigen.

En ja, net wat Galdor68 schrijft, in hoeverre kunnen KPN dochters bij elkaar inzien.
apanken
Reputatie 1
Galdor68 schreef:

Met andere woorden is het een emailadres van je eigen server en niet door telfort toegewezen daar zit wel verschil in.

Het is een emailadres van mijn eigen server! Het emailadres door Telfort gegeven heb ik nog nooit gebruikt; ik zou nog eens niet weten hoe ik daarop zou moeten inloggen.
Galdor68 schreef:

Dat gezegd hebbende is het heel vreemd dat degeen die je gebeld heeft dit adres weet.

Dat is dus inderdaad waardoor ik weet dat het wel van Telfort moet komen, kan niet anders!!!!
Galdor68
@mandy dat door verkopen is hoe dan ook niet de bedoeling. En ronduit niet toegestaan.

apanken schreef:

Dat is dus inderdaad waardoor ik weet dat het wel van Telfort moet komen, kan niet anders!!!!

Niet omdat ik bij Telfort klant ben maar ik zou het toch eerder bij NLE zoeken.
apanken
Reputatie 1
Galdor68 schreef:

Niet omdat ik bij Telfort klant ben maar ik zou het toch eerder bij NLE zoeken.

En hoe zou NLE aan mijn e-mailadres moeten komen? Als ze dat zouden gokken, zouden ze toch ook al moeten weten dat ik klant ben bij Telfort........ Tja en dat zouden ze alleen van Telfort gehoord kunnen hebben!
Nee, dit kan alleen door Telfort gedaan zijn.
mandy
Reputatie 3
Galdor68,

Dit schrijf jij in Privacy niet gewaarborgd.

https://forum.telfort.nl/bestellen-en-ontvangen-335/is-privacy-niet-gewaarborgd-bij-telfort-72233

Als ik het privacy statement lees doet Telfort niks fout en zijn ze er zelfs open in.
https://www.telfort.nl/algemeen/privacy.htm

10.1 KPN verkoopt uw gegevens niet aan derden voor marketing -, verkoop- en andere bedrijfsmatige activiteiten. Voor zover gegevens worden verstrekt ten behoeve van hun activiteiten dan gebeurt dit uitsluitend in zodanig geanonimiseerde en geaggregeerde vorm dat zij op geen enkele wijze meer te herleiden zijn tot een individu.

10.2.1 KPN schakelt derde partijen in bij bepaalde diensten ten behoeve van het netwerk. Voor zover deze derden bij het uitvoeren van de betreffende diensten toegang hebben tot uw gegevens heeft KPN de vereiste contractuele en organisatorische maatregelen getroffen om te verzekeren dat uw gegevens uitsluitend voor bovenstaande doeleinden worden verwerkt.

KPN verkoopt haar producten en diensten ook via door haar geselecteerde partners. Voor dit doel verstrekt KPN contactgegevens en gebruiksgegevens aan haar partners.

Vooral de laatste zin dan.

Wie zijn er allemaal partners?
Ik weet dat niet.
Galdor68
@mandy Dat is mij ook onduidelijk. KPN is een vrij groot concern op gedeeld in meerdere bedrijven.KPN de provider is een onderdeel en KPN als netwerkbeheerder is een ander deel. In zekere zin is Telfort een klant/partner van KPN netwerkbeheer die via hun netwerk diensten mag leveren. Guidion is ook een partner die hebben gegevens nodig om bij de klant de installatie te doen dat zelfde geld voor bijvoorbeeld reggefiber voor sommige werkzaamheden aan het glasvezelnet

Er is een verschil in het verkopen van gegevens wat ik ook niet goedkeur en het delen van noodzakelijke informatie.

In beide gevallen zie ik daar niet de link naar het bedrijf die apanken heeft gebeld. Die link zie ik alleen bij nle, maar dat is blijkbaar onmogelijk volgens apanken.
Babylonia
Reputatie 5
Zelf gebruik ik al vele jaren een eigen domein, en geef het voor mij geldende e-mail adres met dat domein als contact op bij vrienden, bedrijven en instellingen. Niet zozeer een uniek e-mail adres voor elke aparte organisatie. (Dan zou ik wel heel veel e-mail boxen moeten aanmaken).

Wel een aantal aliassen en/of extra e-mail boxen ingedeeld voor bepaalde groepen van gebruikers, waarbij moeilijker controle is op de verspreiding van e-mail adressen. (Bijvoorbeeld de contact e-mail adressen gebruikt bij forums en nieuwsgroep servers, zijn beslist anders dan gebruikt bij contacten voor privé personen. En ook weer anders dan naar bedrijven toe binnen Nederland, of het buitenland).

Bij e-mail berichten die ikzelf krijg, maak ik echt geregeld mee dat de e-mail adressen zitten vervat in SPAM-berichten, en duidelijk vanuit zo'n dergelijk bericht (controle via MailWasher) blijkt dat bepaalde mensen die eerder een "echte" e-mail van mij hebben gekregen, hun PC kennelijk is besmet met virussen en/of malware, waardoor hun adresboek op vastgelegde e-mailadressen wordt uitgelezen, en dan vervolgens SPAM wordt verstuurd onder "hun" naam en e-mail adres. En dat zelfs, zonder dat zij het zelf weten, die SPAM vanuit hun eigen PC / mail-boxen worden verstuurd.

Ook dat gedeelten van e-mail adressen van vóór het domein wordt aangepast met andere namen, die automatisch worden samengesteld vanuit bepaalde algoritmen, waardoor je ze toch ontvangt. Of in de "weergegeven namen" als zodanig worden veranderd, met achterliggend nog wel de eerder gebruikte "echte" e-mail adressen.

Dus er zijn nogal wat mogelijkheden, waardoor op andere wijze e-mail adressen worden verspreid, of daar algoritmen in worden gebruikt met andere namen en e-mail samenstellingen, waardoor die op een gegeven moment ---vanuit de eigen insteek gezien hoe e-mail adressen je eerder "legaal" aan anderen hebt gegeven--- toch weer "onbedoeld" of "onrechtmatig" in een bepaalde vorm bij je terugkomen.

De "echte" herkomst is bij dit soort SPAM, zeker als de e-mail boxen/servers van besmette PC's door malware daarvoor wordt ingezet, eigenlijk niet meer te achterhalen.

(Ik krijg geregel SPAM berichten met als herkomst het e-mail adres van de inmiddels gepensioneerde leerkracht en zijn vrouw van de basisschool van mijn dochter. Zijn PC lijkt geregeld doelwit te zijn van malware, waardoor SPAM schijnbaar vanuit zijn PC wordt verspreid).
mandy
Reputatie 3
Er is ook een verschil tussen verkopen van gegevens.
Het één is noodzakelijk maar het andere is commercieel.
Daar heb ik wel moeite mee.

Maar wat doen de 'partners' met die gegevens die zij krijgen van bv. Telfort?
Misschien dat daar nog een link ligt?

Zelf gebruik ik mijn Telfort mail adres niet.
Ik wordt alleen benaderd door bedrijven waar ik iets gekocht heb of zo.
Voor nieuwsbrieven kan je jezelf uitschrijven bij een bedrijf.

Maar één ding weet ik wel.
Sinds ik ben geregistreerd bij het bel mij niet register en het MOA onderzoekfilter,
wordt ik niet meer ongevraagd gebeld.
Jawel, één keer.
Toen ik vroeg waar zij mijn nr. vandaan haalde omdat ik nergens in een telefoonboek sta of zo,
maar ook dat ik bij de eerder genoemde registers stond ingeschreven, werd er geen antwoord gegeven.

Is het niet zo, dat als je naar een andere provider gaat, dat je moet opgeven waar je naartoe gaat?
Dit voor het overzetten van een lijnomzetting?
Als apanken alleen een uniek domein heeft en dit niet doorgeven heeft aan NLE,
vraag ik mijzelf af in hoeverre KPN dochters bij elkaar in het klantenbestand kunnen kijken.

Dat wat Babylonia schrijft kan misschien ook nog
apanken
Reputatie 1
@Babylonia Zoals jij het verteld is dat inderdaad wel mogelijk. Daarom krijgt ook iedere organisatie van mij een specifiek eigen emailadres. Maar als Telfort als enige dit emailadres van mij krijgt, dan mag ik er toch vanuit gaan dat een internet-provider alles zodanig goed geregeld heeft dat ik via hun geen spam zou mogen krijgen.
@mandySinds er hier glasvezel is aangelegd (4 jaar geleden) ben ik meteen bij Telfort terecht gekomen. Daarna heb ik mijn UPC-kabelaansluiting gewoon opgezegd.

Wat mij wel opvalt is dat Telfort zelf maar 1 keer hier gereageerd heeft en vraagt om een pb met gegevens waarvan hij echt wel weet dat er altijd anoniem gebeld wordt.
Wieger - Telfort schreef:

Hoi apanken, welkom terug. Ik begrijp dat jij door een instantie gebeld bent die jouw Telfort gegevens voor handen had, zonder dat jij dit ooit ergens hebt achtergelaten. Op basis van de huidige informatie is dit moeilijk voor mij om te achterhalen wat hier gaande is. Wel wil ik dit verder voor je uitzoeken. Kan je mij via een bericht doorgeven door welk nummer je bent gebeld en welke gegevens ze gebruikten? Dan ga ik dit verder voor je uitzoeken.

mandy
Reputatie 3
apanken,

Je schrijft hier:

apanken schreef:

Ik ben ooit abonnee geweest bij NLE en had voor hun dus ook een eigen NLE-mailadres.
Dus kennen ze het emailadres van Telfort niet!!

NLE en Telfort vallen onder KPN met internet.
Vandaar mijn opmerking.
Babylonia
Reputatie 5
apanken schreef:

@Babylonia Zoals jij het verteld is dat inderdaad wel mogelijk. Daarom krijgt ook iedere organisatie van mij een specifiek eigen emailadres. Maar als Telfort als enige dit emailadres van mij krijgt, dan mag ik er toch vanuit gaan dat een internet-provider alles zodanig goed geregeld heeft dat ik via hun geen spam zou mogen krijgen.

Hoewel met bepaalde algoritmen die bij SPAM computers worden ingezet, e-mail adresnamen voor een domein zeker wel benaderd zouden kunnen worden, kan ik me toch wel voorstellen dat de ondervonden ontvangst m.b.t. typische "Telfort" e-mail in jou geval zeker wel vragen opwerpt.

Maar er zijn waarschijnlijk nog wel wat mogelijkheden die nog niet aan bod zijn gekomen, wat nog steeds oorzaak zou kunnen zijn van SPAM op je "Telfort" aangemaakte e-mail adres.

Hoe vaak heb je dit ondervonden en over welke periode speelt dat? Bekijk je typisch e-mail berichten ook als je bijv. met een laptop elders bent en van een onbekend WiFi netwerk gebruik maakt? Gebruik je voor je mail een versleutelde wijze van zenden/ontvangen met je e-mail server?

Verder zijn e-mail adressen naar ik vermoed zelf niet versleuteld, anders valt er geen mail te verzenden. Hooguit de inhoud van berichten is versleuteld. Binnen een onbekend WiFi netwerk zijn die adressen zelf door anderen dan dus nog wel uit te lezen (?).

Maak je bij connectie elders gebruik van VPN als je de eigen mail bekijkt/verzend?
Dan zou je de normaal wel "leesbare" e-mail adressen binnen een onbekende WiFi omgeving in dat geval dan alsnog ook kunnen afschermen.
apanken
Reputatie 1
Ik gebruik VPN en ook ik krijg inderdaad wel eens SPAM-mailtjes van "andere organisaties".
Maar als je via de telefoon gevraagd wordt of jouw emailadres nog steeds hetzelfde is en ze geven dan het door mijzelf aangemaakte speciale Telfort-emailadres, dan riekt dat toch wel heeeeeeeeeeel erg naar verkoop van emailadressen. En is het niet zomaar met een algoritmen bepaald emailadres!
Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in...... :@

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P