beantwoord

Max.snelheid glasvezel in dezelfde wijk verschilt

Dennis-L
Reputatie 1
Ik zat eens op https://netco-fpi-info.fourstack.nl verschillende adressen in mijn wijk te bekijken en kwam er zo achter dat er op veel adressen maximaal 500 Mbit/s via glasvezel is te krijgen en op andere adressen, soms zelf dezelfde straat, ineens maximaal maar 100Mbit.
Voor zover ik weet heeft onze wijk één PoP maar blijkbaar zijn verschillende straten aangesloten op andere apparatuur (EoF/GoF)?
Voorbeelden:
9408AZ 4 max 100Mbit
9408BA 12 max 500Mbit
Die huizen staan dwars op elkaar maar toch zo'n verschil.

9408HK 73 max 100Mbit
9408HK 71 max 500Mbit
Dit zijn buren met alleen een fietspad tussen de huizen in.

Waar komen deze verschillen vandaan?
Hebben we dan toch meerdere PoPs, hangt er verschillende apparatuur (EoF/GoF) in de PoP of is het administratief gewoon niet goed doorgevoerd?
Als er maar 1 PoP is met verschillende apparatuur, kan ik dan op de één of andere manier aangesloten worden op de GoF apparatuur zodat ik 200Mbit bij Telfort kan afnemen?
icon

Beste antwoord door Dennis-L 15 januari 2018, 14:08

Inmiddels wat meer duidelijkheid
Lijkt toch 1 POP te zijn met daarin meerdere distibutiepunten:
ASN-AAK
ASN-AAL
ASN-AAM

DeliverableProduct Network="Sni-F" Technology="GoF" NlType="6" OrderableDownKbps="1000000" DistributionPoint="Asn-AAK/1" Tv="true" OrderableUpKbps="1000000"

DeliverableProduct Network="Sni-F" Technology="EoF" NlType="6" OrderableDownKbps="100000" DistributionPoint="Asn-AAL/1" Tv="true" OrderableUpKbps="100000"

DeliverableProduct Network="Sni-F" Technology="EoF" NlType="6" OrderableDownKbps="100000" DistributionPoint="Asn-AAM/1" Tv="true" OrderableUpKbps="100000"

Dus gewoon grote jammer denk ik.
Nu maar hopen dat ze Reggefiber(?) snel nog eens wat upgrades uit gaat voeren dit jaar.

Bekijk reactie

38 Reacties

Galdor68
Bij mijn postcode staat ook gewoon 524Mbit (uitrol 2015) echter aangezien wij nog van de oude propositie gebruik maken geld 100Mb als de max bij Telfort zou ik van 200Mb gebruik willen maken moet ik over naar de nieuwe propositie. Als in jullie woonplaats het glasvezelnet al langer geleden is aangelegd voor 2011 kan het zeker aan de apparatuur liggen. Zover ik dit kon terugvinden.
jimny
Reputatie 8
Badge +17
Fourstack geeft hier ook 524 Mbit aan en ik kan met nwe glas tot 200/200 Mb,s
Galdor68
https://thd-fpi-info.fourstack.nl
Intressant bovenstaande link geeft voor genoemde adressen dezelfde waarden. Ook opvallend zijn op die adressen de verschillen met de dsl snelheden.
jimny
Reputatie 8
Badge +17
@Galdor68 nu dus 500 Mbit bij jou laatste link
Galdor68
jimny schreef:

@Galdor68 nu dus 500 Mbit bij jou laatste link

Dat kan kloppen onder andere leverbaar via KPN. De Netco site geeft maximaal haalbare snelheid aan en de THD link de leverbare snelheid.
Dennis-L
Reputatie 1
Inmiddels wat meer duidelijkheid
Lijkt toch 1 POP te zijn met daarin meerdere distibutiepunten:
ASN-AAK
ASN-AAL
ASN-AAM

DeliverableProduct Network="Sni-F" Technology="GoF" NlType="6" OrderableDownKbps="1000000" DistributionPoint="Asn-AAK/1" Tv="true" OrderableUpKbps="1000000"

DeliverableProduct Network="Sni-F" Technology="EoF" NlType="6" OrderableDownKbps="100000" DistributionPoint="Asn-AAL/1" Tv="true" OrderableUpKbps="100000"

DeliverableProduct Network="Sni-F" Technology="EoF" NlType="6" OrderableDownKbps="100000" DistributionPoint="Asn-AAM/1" Tv="true" OrderableUpKbps="100000"

Dus gewoon grote jammer denk ik.
Nu maar hopen dat ze Reggefiber(?) snel nog eens wat upgrades uit gaat voeren dit jaar.
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Dennis, welkom terug. Jouw laatste reactie heb ik als antwoord gemarkeerd. Er zijn inderdaad verschillende distributiepunten voor verschillende adressen. Hier merk je net de scheidslijn.
Dennis-L
Reputatie 1
Wieger - Telfort schreef:

Hoi Dennis, welkom terug. Jouw laatste reactie heb ik als antwoord gemarkeerd. Er zijn inderdaad verschillende distributiepunten voor verschillende adressen. Hier merk je net de scheidslijn.

Dank! :)
Hopen dat KPN de overige 2 punten ook nog "GoF-ready" gaat maken, liefst gister ;)
Dennis-L
Reputatie 1
Ik ben toch nog wat verder op onderzoek gegaan en heb de bevindingen gedeeld met @Wieger en hij duikt er sowieso, met zijn collega's nog even in, daarvoor alvast dank.

Maar ik zal de bevindingen ook hier nog even delen.

Tijdens mijn onderzoekje ben ik tot nu toe op 2 interessantie publicaties gestuit op van KPN Wholesale.
De eerste
https://www.kpn-wholesale.com/kpn-wholesale/nieuws/laatste-nieuws/wba-ftth-capaciteitsuitbreiding-alleen-nog-maar-met-goftechnologie.htm
waarbij
De planning is dat u eind 2015 in alle FttH-gebieden uw klanten met WBA een snelheid van 500/500 Mbps kunt bieden.
Erg interessant is, voor Telfort geldt dan 200/200 en bij XS4All geloof ik 160/160.
De tweede is een word document met de volgende interessante alinea
1. GOF Ombouw update
Er komt geen nieuwe GOF ombouw meer bij, volgens de uitrolplanning.
De laatste informatie over de ombouw POP’s staat in de lijst “WBA GOF Ombouw uitrolplanning v20160210.xls”, die u dan ook deze week voor het laatst aantreft bij de publicatie.

Het is dus een beetje vreemd dat 1 Area POP in 2015 wel is voorzien van GoF en de overige 2 area POPs (die overigens uit dezelfde tijd stammen als de eerste) zijn vergeten/overgeslagen.
Hierdoor kunnen heel wat huizen in mijn wijk niet kunnen beschikken over snelheden > 100 mbit terwijl een klein gedeelte oudbouw en nieuwbouw (allemaal aangesloten op Asn-AAK) dit wel kunnen.

Heb het ook bij KPN gemeld maar die doen wat "lastig" want ik ben geen klant :8

Asn-AAK (asn-1a) GoF
Asn-AAL (asn-1b) EoF
Asn-AAM (asn-1c) EoF

ik zal dit topic bijwerken zodra ik meer informatie heb :)
Galdor68
Vreemd maar waarschijnlijk deels te verklaren door de overname van Reggefiber door KPN Netbeheer/wholesale waarmee in steden als bijvoorbeeld Eindhoven ineens een abrupt einde kwam aan de uitrol van glasvezel. En de hele uitrol landelijk op een lager pitje lijkt te staan waarbij nu wel een boel kapitaal wordt gestoken in gebieden waar geen ftth ligt in de verbetering van de DSL infra.

@Dennis-L klopt mijn vermoeden dat de adressen met de max van 100Mb ook over analoog dvb-c signaal beschikken en de overige niet?
Dennis-L
Reputatie 1
In mijn wijk is in 1 keer in 2012 glasvezel aangelgd, dus voor de overname van Reggefiber door KPN.

asn-1a Asn-AAK 25/aug/12
asn-1b Asn-AAL 25/aug/12
asn-1c Asn-AAM 25/aug/12

Hoe kan ik controleren of er ook een analoog dvb-c signaal aanwezig is?
Ik zit op zo'n max 100 mbit adres en heb geen dvb-c, enkel IPTV.

Adressen die max 500 kunnen krijgen en adressen die max 100 kunnen krijgen hebben dezelfde FTU. FTU_TY01 (Genexis TY01)
Babylonia
Reputatie 8
Dennis-L schreef:

Hoe kan ik controleren of er ook een analoog dvb-c signaal aanwezig is?
Ik zit op zo'n max 100 mbit adres en heb geen dvb-c, enkel IPTV.

Als je enkel IP-TV hebt naast internet over één ethernetkabel als "aanvoer", en een Experia Box als router, heb je geen dvb-c signaal, en komt dat signaal ook helemaal niet meer. Die structuur wordt zoveel mogelijk afgebouwd.

Alleen gebruikers die vanuit een vorige provider bij de overgang naar Telfort die oude structuur nog hadden met dvb-c signaal, kunnen daar nog over beschikken. Maar als die eenmaal hebben gekozen voor overgang naar de huidige standaard IP-TV propositie, kunnen ook zij niet meer terug.
Galdor68
Babylonia legt het goed uit echter 1 aanvulling als je voor eind 2015 zoals in ons geval glasvezel hebt besteld bij Telfort zelf kan je ook nog net op het oude systeem met DvB-c zitten. Ik ga er bijna vanuit dat daar toch nog standaard 2 vezels zijn afgemonteerd maar wie ooit naar de nieuwe propositie is overgestapt zal geen catv converter meer hebben. Maar zou dan wel tot 200Mb moeten kunnen afnemen.
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Galdor, als dat het geval was geweest, dan zou ik het niet verder gaan uitzoeken. Dennis zit namelijk op het nieuwe aanbod, maar ik kan geen 200Mbit leveren door deze technische beperking. Om daar het fijne van te weten, ga ik op onderzoek uit. :)
Galdor68

Hoi Galdor, als dat het geval was geweest, dan zou ik het niet verder gaan uitzoeken. Dennis zit namelijk op het nieuwe aanbod, maar ik kan geen 200Mbit leveren door deze technische beperking. Om daar het fijne van te weten, ga ik op onderzoek uit. :)

Dat verbaasde me inderdaad vandaar mijn vraag over het DvB-C die zou ik bij een glasnetwerk uit die periode wel verwachten. Dus ik ben uit belangstelling best benieuwd wat je ontdekt.
Babylonia
Reputatie 8
Ik vermoed dat hij in de wijkcentrale nog op een oude 100 Mbit switch is gepatched.
Galdor68
Babylonia schreef:

Ik vermoed dat hij in de wijkcentrale nog op een oude 100 Mbit switch is gepatched.

Dat had TS ook al ontdekt de vraag is dus waarom die niet opgewaardeerd zijn, dat is naar ik begrijp wat Wieger gaat uitzoeken.

Ik ging ervanuit dat het wel of niet gebruiken maken van de nieuwe propositie samen zou hangen met onder ander dus het type switch. Zeker op basis van de info via die link. Dit blijkt dus niet zo te zijn.
Babylonia
Reputatie 8
Bij overgangen van oude naar nieuwe propositie en het feit dat er gebruikers bijzijn die nog op de oude propositie blijven zitten. Zal er beslist wel ergens een overlap zijn in het gebruik van oude 100 Mbps en nieuwe 1 Gbps switches. (Waarschijnlijk eerder een tekort aan 1 Gbps switches).

Zolang een gebruiker met een nieuwe propositie het standaard abonnement gebruikt van 50 Mbps, hoeft dat ook geen probleem te zijn om op een 100 Mbps switch te zitten.

Op zichzelf een switch bepaalt niet welk systeem je hebt, maar hetgeen naar de switch zelf wordt aangestuurd, en van daaruit verder wordt doorgeleid. Verder wordt bij een nieuwe proposities slechts één glasvezel ader gepatched van de twee aanwezige glasvezel aders van een aansluiting. Die waarbij DVB-c wordt uitgestuurd, wordt dan niet meer gebruikt.
Galdor68
Ik snap je uitleg en van het meeste ben ik al op de hoogte behalve dus dat switch deel, in feite zou TS gewoon 200Mb moeten kunnen bestellen zoals gevraagd in de startpost en zou er dan alleen een switch vervangen te hoeven worden na aanvraag. Dat zou dus weinig onderzoek nodig hebben meer neerkomen op aansturing van monteurs.
Dennis-L
Reputatie 1
Dat ik geen 200 mbit kan bestellen komt waarschijnlijk omdat er in mijn pop (nog) geen gigabit apparatuur is geplaatst.
KPN vindt of vond dit niet nodig blijkbaar.
5 jaar geleden had ik dat nog wel kunnen begrijpen uit financieel oogpunt, maar anno 2018...
Er is zelfs een kleine provider die zelf actieve gigabit apparatuur plaatst in pops en zelfs abonnementen aanbiedt van 1 gbps :cool:
Je zou dus kunnen zeggen als het voor zo'n kleine provider mogelijk is dan zou het voor KPN toch ook mogelijk moeten zijn om gigabit apparatuur te plaatsen.

Doordat KPN sommige pops (nog) niet van gigabit apparatuur heeft voorzien kunnen providers geen abonnementen > 100 mbit aanbieden aan die betreffende klanten.
Ik ben dus ook blij dat @Wieger hier achteraan wil gaan en er zo via Telfort bij KPN wat druk wordt gelegd om de EoF pops te voorzien van GoF apparatuur.
BeMu
Reputatie 1
Mondiaal gezien gezien is KPN maar een zeer kleine provider, als een grote jongen als Vodafone of Deutsche telekomm KPN interessant vinden hoeven ze maar met de buidel te zwaaien en ze hebben KPN in bezit.
Als ik bij de vergelijkingssites kijk zie ik voor Telfort op glasvezel nergens hoger dan 200mb, kan het zijn dat om concurrentie overwegingen de dochter minder snelheid heeft dan het moederbedrijf?

Moet hier wel eerlijk bekennen dat ik nooit fan ben geweest van KPN vind ze te duur en ook blijven op gebied van innovatie ook achter daarmee bedoel ik de domme zet om te investeren in het oude DSL i.p.v. juist het veel betere glasvezel meer uit te rollen.
Net als het vroegere inbellen zal m.i. ook DSL op termijn gaan verdwijnen ten gunste van kabel en glasvezel.
Galdor68
KPN is of beter gezegd was meer dan alleen de internet provider https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_KPN

Dat Telfort maar tot 200Mb levert is naar alle waarschijnlijkheid meer om als budget provider te kunnen adverteren.
Noem het maar dom kosten technisch snap ik het wel, de kabel kost niet veel maar al het graafwerk en de vergunningen wel.

Als Ziggo en de andere kabel leveranciers docsis 3.1 gaan implementeren dan kan dit een geduchte tegenstander van glasvezel worden. Zelfs nu is de kabel in veel gebieden al een betere optie dan DSL zeker als je wat verder van de kast woont die upgrade slag is KPN eigenlijk al te laat mee.
Als meerdere mensen op FttH overgaan kan de kabel nog wel eens zo leeg zijn dat degene die daar blijven beter af zijn.
Dennis-L
Reputatie 1
Kleine update:

Helaas nog geen reactie van de KPN medewerker ontvangen.
Ik heb in mijn wijk maar ook in andere dorpen/steden mensen gevonden met hetzelfde "probleem",
alleen EoF terwijl KPN Wholesale in 2014 toch echt schreef:
De planning is dat u eind 2015 in alle FttH-gebieden uw klanten met WBA een snelheid van 500/500 Mbps kunt bieden. Voor Telfort is dat dan uiteraard 200/200.
Ik heb die mensen aangeraden om dit ook bij hun provider aan te kaarten.
Het blijft gewoon raar dat anno 2018 KPN Wholesale een planning uit 2014 nog steeds niet heeft gehaald.
In 2014/2015 was er vast een goede reden om bepaalde pops niet te voorzien van GoF: geld, cappaciteit e.d.
Maar als je dat na 2,5-3 jaar nog steeds niet hebt aangepakt dan gaat er ergens iets niet helemaal goed denk ik :8
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Dennis, ik heb nog geen definitief antwoord gekregen. Je hoort van me, zodra ik meer weet.
Dennis-L
Reputatie 1

Hoi Dennis, ik heb nog geen definitief antwoord gekregen. Je hoort van me, zodra ik meer weet.

Thanks voor de update in ieder geval! :)

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)