beantwoord

Kan mijn forumaccount worden verwijderd?

• Anonymous
  • 0 reacties
Beste moderators,

Ik las dat in 2015 een account niet verwijderd kon worden op dit forum.
Ben ik niet zo blij mee.
Hoop dat dat ondertussen anders is.

Ik gebruik het niet meer.
Ik wil er dus graag vanaf.
Wat er niet is, kan niet gehackt.
Hoe verwijder ik mijn account of hoe doet iemand anders dit.
Op een ander forum werd het gewoon een anoniem iemand zonder gegevens en was wat geschreven was nog steeds in te zien.
Als het dan niet weg kan dan graag zo. zonder mijn gegevens eraan gelinkt.
Graag hoor ik dat ik van u

Vriendelijke groet

Titel aangepast voor betere vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 6 april 2018, 09:47

Om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag: “Kan ik af van mijn forumaccount?” Het antwoord is dat we het volgende kunnen doen om het account te verwijderen:

1) Je account en bijbehorende gegevens worden geanonimiseerd.
2) Alles wat zou kunnen worden herleid naar persoonsgegevens, wordt verwijderd. Inclusief privéberichten.
Beide acties zijn onomkeerbaar, dus ook op jouw verzoek kunnen we de gegevens niet later terughalen.

Berichten verwijderen heeft niet onze voorkeur en gebeurt niet automatisch, vanwege de eerder genoemde reden.

In dit geval gaat de topicstarter akkoord met de anonimisering. Mocht iemand het met het eindresultaat van het bovenstaande oneens zijn, dan gaan we met diegene in gesprek. Misschien komt een jurist dan met ons meekijken, maar ik denk dat dat meestal niet eens nodig is.

Bekijk reactie

40 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Hallo XmEZFmz6, wij kunnen inderdaad geen accounts verwijderen. Ik kan wel je e-mailadres dat je hebt geregistreerd verwijderen indien je dit wenst.
Reputatie 6
Badge +6
Een account niet kunnen verwijderen is onzin, dit kan altijd.
Zo ook een topic verwijderen of aanpassen.
Het niet willen is een ander verhaal.
Dit heeft meer te maken met een niet goed doorvloeiend topic
Ik ben het eens met Mandy.
Ik vind het ook erg raar.
Bij google heb je zelfs het recht vergeten te worden.
Dus het is erg raar dat je hier niet van je account af komt.
Maar goed.
Graag dus mijn naam veranderen in een aantal onherleidbare letters en mijn emailadres verwijderen als dat voor jullie het enige is wat je doet.
Ik denk vanaf nu wel twee keer na voor ik ergens een account open.
Reputatie 8
Badge +11
Het lijkt me voor de moderators prima mogelijk om je naam te veranderen in bijvoorbeeld "Ex-gebruiker1" ofzo. Als dan ook je mailadres wordt verwijderd ben je een heel eind.
Reputatie 8
Badge +17
Persoonlijk denk ik niet dat medeforumleden op de stoel van de moderator in dit geval @Stephen moeten gaan plaatsnemen
Reputatie 6
Badge +6
En ik vind dat Forumleden ook een mening mogen hebben.
Badge +13
Binnenkort maakt forumleverancier Insided het mogelijk om alle gegevens waaruit je account bestaat anoniem te maken door je gebruikersnaam en je e-mailadres aan te passen.

Tot die tijd kunnen we dat handmatig doen. Dit heb ik bij dezen gedaan voor de topicstarter.
Reputatie 8
Badge +17
mandy schreef:

En ik vind dat Forumleden ook een mening mogen hebben.

Een mening mag altijd, maar je aanname is natuurlijk heel wat anders in dit geval
Reputatie 8
In Mei wordt een nieuwe Europese wetgeving van kracht m.b.t. de Privacy. Dat biedt een stuk meer rechtsbescherming voor consumenten (en bindende plichten m.b.t. organisaties en bedrijven).
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/algemene-informatie-avg
De hier aangedragen reden van het gehackt kunnen worden van de database kan ik deels begrijpen. Maar aan de andere kant waarom dan een account aanmaken??

Wat betreft het niet vloeiend doorlopen van topics daar zit wel iets in, maar die reden gaat hier met 1 topic niet echt op.
Je zou gewoon je account moeten kunnen verwijderen zonder dat meteen al je bijdragen verdwijnen.
Dat zou niet dusdanig verbonden moeten zijn.

Bij Facebook en Google verdwijnen ook niet alle berichten als je daar je profiel verwijderdt.
Reputatie 6
Badge +6
Dus als ik het goed begrijp, zal Telfort straks aan de wens van o.a. TS moeten voldoen?
mandy schreef:

Dus als ik het goed begrijp, zal Telfort straks aan de wens van o.a. TS moeten voldoen?

Bekijk deze pdf als je die mogelijkheid hebt https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/avg_in_een_notendop.pdf
Reputatie 8
Galdor68 schreef:

Bij Facebook en Google verdwijnen ook niet alle berichten als je daar je profiel verwijderdt.

Het is niet een kwestie van een "profiel verwijderen", maar een verzoek van een persoon diens persoonlijke data te verwijderen. (Dus ook diens berichten). Vanaf de ingang van de nieuwe wetgeving zullen organisaties daar toch echt aan moeten voldoen als een persoon daar om vraagt en hij heeft daar een groter belang bij dan de organisatie. Er zullen flinke boetes volgen als organisaties die wens niet honoreren.

Voor de topic starter gaat het slechts om enkele berichten die geen belang hebben voor Telfort om bewaard te worden. Haal dat simpel allemaal weg. Niet een e-mail en gebruiksnaam aanpassen. Geen enkele reden toe.
Dat klopt dit gaat heel ver deze nieuwe (uitgebreidere) regelgeving. Voor de leesbaarheid hier op het forum zou de vergeet functie of het profiel verwijderen al een hele stap in de goede richting zijn en dan standaard op de plek van de gebruikersnaam gewoon forumgebruiker oid neerzetten dat moet insided maar oplossen. Maar indien gewenst zal inderdaad alles verwijderd of ontoegankelijk gemaakt moeten worden.
Reputatie 8
Galdor68 schreef:

Maar indien gewenst zal inderdaad alles verwijderd of ontoegankelijk gemaakt moeten worden.

Niet alleen data ontoegankelijk maken (want dan kan het vroeg of laat nog steeds zijn eigen leven gaan leiden), maar werkelijk van het systeem verwijderen.
Reputatie 6
Badge +6
Verbeter mij als ik het verkeerd heb.
Insided is Webhosting of Forumleverancier.
Telfort de provider en opdrachtgever.
Het lijkt mij dat Telfort opdracht aan Insided geeft hoe het Forum naar wens aan te passen.
Dus ook de mogelijkheden, zoals hier gevraagd wordt, alle gegevens van TS te verwijderen.
Het zal dan niet aan Insided liggen of account kan worden verwijderd maar hoe Telfort,
wil dat het Forum functioneert?

Als inderdaad in mei het geval is dat de privacy zo geregeld is,
zal Telfort daar ook gehoor aan moeten geven.
Klopt allemaal, Insided zal voor de werking van het forum een oplossing moeten bedenken, hoe er wordt omgegaan met de berichten als alleen de gebruikers informatie(profiel) verdwijnt dus waar nu Galdor68 staat zal iets zoals GJC schrijft moeten komen. Anoniem-1 enzovoorts. En nu kunnen de mods wel reacties verplaatsen en prive gegevens aanpassen dus er staan hun al aardig wat tools ter beschikking, maar wil iemand alles weg hebben dan zal daar ook een knopje ofzo voor moeten komen.

Dus ik gun Telfort voordeel van de twijfel dat ze dit echt nooit eerder konden doen daarmee bedoel ik een volledig profiel verwijderen behalve handmatig de gebruikersnamen veranderen. Maar ik ben eerder genegen te denken wat jij(Mandy) ook schreef dat het meer was niet willen tenzij noodzakelijk, er zijn genoeg gebruikersprofielen of verwijderd of in ieder geval volledig geblokkeerd sinds ik op dit forum rondhang.
Reputatie 8
Galdor68 schreef:

Telfort moet daar dan ook de tools voor hebben.

Daar heeft men twee jaar de tijd voor gehad om zich daar op voor te bereiden.
De wetgeving is in 2016 aangekondigd, en men geeft organisaties daarin twee jaar de tijd zich op die wet aan te passen met mogelijke aanpassingen van computersystemen en software.
Per 25 mei 2018 moet men eraan voldoen. Het is nu nog geen 25 mei, maar het verbaast me als het eigenlijk niet eens bekend lijkt te zijn en men er niet eerder reeds invulling aan heeft gegeven.

Elders bij een andere provider heb ik vorig jaar al eens gezien dat een actieve forum-gebruiker, overstapte naar een andere provider. (Dat had hij van tevoren aangekondigd).
Erna was niet alleen zijn account opgeheven, maar waren ook zijn berichten weg.
Badge +13
Samen met KPN, bereidt Telfort zich al sinds enige tijd voor op Algemene verordering gegevensbescherming (AVG). Onze forumleverancier Insided is deze voorbereidingen ook aan het afronden. Zoals gezegd stellen zij ons binnenkort in staat om gegevens te anonimiseren. Deze nieuwe functionaliteit zal "het profiel volledig anonimiseren, door de gebruikersnaam te vervangen door willekeurige tekst en door alle andere profielgegevens te verwijderen zoals het e-mailadres, de avatar en de profielvelden."

De reden dat zij het profiel en de bijbehorende berichten zelf niet met behulp van één knop laten verwijderen is als volgt: “Het verwijderen van berichten van een specifieke gebruiker uit een community, dus het verwijderen van zijn profiel en berichten, zou de integriteit en consistentie van communitygesprekken drastisch beïnvloeden en onbruikbaar maken om kennis over te dragen en andere klanten te helpen.”

Als je persoonsgegevens op de juiste manier onomkeerbaar anonimiseert, is er geen sprake meer van persoonsgegevens. Om die reden hoeven fora zoals het Telfort forum geen berichten te verwijderen, maar alleen accountgegevens te verwijderen door ze te vervangen door een aantal willekeurige tekens.
“Wanneer u persoonsgegevens verwerkt en deze gegevens anonimiseert, dan is de Verordening niet langer van toepassing.” Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/handleidingalgemeneverordeninggegevensbescherming.pdf (3.2.4)
Jurgen - Telfort schreef:

Als je persoonsgegevens op de juiste manier onomkeerbaar anonimiseert, is er geen sprake meer van persoonsgegevens. Om die reden hoeven fora zoals het Telfort forum geen berichten te verwijderen, maar alleen accountgegevens te verwijderen door ze te vervangen door een aantal willekeurige tekens.
“Wanneer u persoonsgegevens verwerkt en deze gegevens anonimiseert, dan is de Verordening niet langer van toepassing.” Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/handleidingalgemeneverordeninggegevensbescherming.pdf (3.2.4)

Mij lijkt dit afdoende en daar doelde ik ook op. Hoewel een gebruikersnaam die geen atmention heeft vervangen in een reactie zal mischien weer een heel andere uitdaging zijn om deze te anonimiseren.
Reputatie 8
Het zit toch echt genuanceerder (en complexer) in elkaar dan @Jurgen - Telfort wil laten voorkomen.

Het ligt maar net aan de inhoud van berichten of iets anoniem is of niet.
Naast gewone forumberichten (waarvan ikzelf persoonlijk best wel in mee kan gaan dat die in zijn algemeenheid anoniem genoeg zijn), heb je ook nog privéberichten gekoppeld aan een gebruiker. Ondanks verandering van e-mail en accountnaam die niet meer te traceren zou zijn, staan in die privéberichten vaak voldoende informatie (namen - telefoonnummers adressen) wat rechtstreeks verwijst naar mensen. Dat zijn toch echt privacy gevoelige gegevens. Als een gebruiker daar een verzoek voor doet om die te verwijderen, moeten die toch echt verwijderd worden.

Verder --ondanks dat berichten op een forum worden geschreven van een provider-- hebben mensen die deze berichten schrijven feitelijk daar wel "auteursrecht" op. Die informatie is "geen intellectueel eigendom" van Telfort. Het zou kunnen voorkomen dat een gebruiker die informatie verwijderd zou willen hebben, (wat zijn goed recht is). Daar zal een provider daar dan toch echt aan moeten meewerken om die te verwijderen. Ondanks dat draadjes daarmee verminkt worden.
Badge +13
Babylonia schreef:

Naast gewone forumberichten (waarvan ikzelf persoonlijk best wel in mee kan gaan dat die in zijn algemeenheid anoniem genoeg zijn), heb je ook nog privéberichten gekoppeld aan een gebruiker. Ondanks verandering van e-mail en accountnaam die niet meer te traceren zou zijn, staan in die privéberichten vaak voldoende informatie (namen - telefoonnummers adressen) wat rechtstreeks verwijst naar mensen. Dat zijn toch echt privacy gevoelige gegevens. Als een gebruiker daar een verzoek voor doet om die te verwijderen, moeten die toch echt verwijderd worden.

Bij anonimisering is het inderdaad zo dat je niet kunt achterhalen welke privégegevens horen bij een bepaald account. Dus ook niet via privéberichten. Ik heb hierover navraag gedaan bij Insided*. Let wel: privéberichten zijn altijd privé tussen verstuurder en ontvanger en persoonlijke informatie die publiek wordt geplaatst zal altijd verwijderd worden door een moderator.

*Update: de privéberichten die bij het geanonimiseerde account horen, worden ook verwijderd - aldus Insided.

Babylonia schreef:

Verder --ondanks dat berichten op een forum worden geschreven van een provider-- hebben mensen die deze berichten schrijven feitelijk daar wel "auteursrecht" op. Die informatie is "geen intellectueel eigendom" van Telfort. Het zou kunnen voorkomen dat een gebruiker die informatie verwijderd zou willen hebben, (wat zijn goed recht is). Daar zal een provider daar dan toch echt aan moeten meewerken om die te verwijderen. Ondanks dat draadjes daarmee verminkt worden.

Bij registratie op het forum ben je akkoord gegaan met de forumvoorwaarden. Hierin staat onder andere het volgende:
“Je hebt ook de mogelijkheid materiaal van welke aard ook (daaronder begrepen maar niet beperkt tot teksten, foto’s en bewegend beeldmateriaal) achter te laten. Je verklaart dat jij het recht hebt jouw materiaal ter beschikking te stellen aan Telfort en de hier beschreven licentie te verstrekken.”

Het staat je vrij ons te vragen om berichten aan te passen of te verwijderen, maar je hebt niet het recht om die verwijdering af te dwingen.
Reputatie 6
Badge +6
Om het even te hebben over de Forumvoorwaarden.
Natuurlijk hebben wij daar mee ingestemd.
Maar Telfort laat ons weinig andere keus om dit te gebruiken.
Telfort heeft geen mailadres meer en er kan dan verder alleen contact opgenomen worden, telefonisch.
Voor de rest is een account nodig bij inderdaad het Forum, Instagram, Chat en Twitter.

En ja, er zijn genoeg profielen geblokkeerd en aangepast als het Telfort uitkomt.
Met andere woorden, het is het beleid dat Telfort hanteert.
En dat zal door de wetswijziging straks aangepast dienen te worden.
Reputatie 8
Jurgen - Telfort schreef:

Bij registratie op het forum ben je akkoord gegaan met de forumvoorwaarden.
Hierin staat onder andere het volgende:
“Je hebt ook de mogelijkheid materiaal van welke aard ook (daaronder begrepen maar niet beperkt tot teksten, foto’s en bewegend beeldmateriaal) achter te laten. Je verklaart dat jij het recht hebt jouw materiaal ter beschikking te stellen aan Telfort en de hier beschreven licentie te verstrekken.”

Auteursrecht, is iets anders als een licentie. Een licentie is niet geldig voor onbepaalde tijd.
Bij auteursrecht geldt dat alleen de auteursrechthebbende kan bepalen wat er met zijn recht wordt gedaan. Men kan auteursrecht overdragen, daarvoor geldt expliciet dat dit met een schriftelijke "getekende" overeenkomst moet zijn vastgelegd. Zo staat het in de wet. Die overeenkomst is er niet. Wetgeving gaat altijd boven eenzijdig opgelegde leveringsvoorwaarden uit.

Op het moment dat een auteursrechthebbende zijn forum account zou willen opheffen (waaraan door Telfort moet worden voldaan) of geen klant meer is van Telfort, gelden de leveringsvoorwaarden van Telfort niet meer, want de forum- en andere overeenkomsten worden daarmee beëindigd.
Een auteursrechthebbende kan zich daarmee dus volledig beroepen op dienst recht dat alleen hij/zij kan besluiten wat er verder met diens berichten (intellectueel eigendom) kan worden gedaan. Want hij blijft wel de auteur van die berichten.

Nu zal in de praktijk de soep meestal niet zo heet worden gegeten als dat die opgediend wordt. Maar als dat verzoek er komt moet men er wel aan voldoen. En heb in het verleden ook wel eens dergelijke verzoeken bij forums gezien, waarbij dat echt is afgedwongen (met inbreng van een advocaat erbij). Vanuit het forumbeheer koos men eieren voor het geld en liet het verder niet tot een rechtszaak komen.

Praktisch gezien heb ik de situatie juist ook wel eens "andersom" gezien. Dat er bij het opheffen van een account (wat door de gebruiker zelf kon worden gedaan), er expliciet een "waarschuwing" / melding kwam, dat daarmee alle berichten en data automatisch zouden worden verwijderd. (Direct of na een bepaalde periode).
Reputatie 6
Badge +6
Mooi geschreven Babylonia!

Reageer