beantwoord

Veel meer DHCP reserveringen

• 7 maart 2019
  • 29 reacties
  • 1812 keer bekeken

Reputatie 1
Graag wil ik veel meer DHCP reserveringen kunnen maken dan de 10 die er nu mogelijk zijn.
Modem: VRV9517-Telfort. (Experia V10a)
Firmware: v6.00.26 build128
icon

Beste antwoord door Babylonia 10 maart 2019, 22:22

De D-Link Dir655 Kan niet als DHCP server dienen?
Zit weliswaar helemaal op zolder maar dient nu alleen als switch.

Waarom zou je dat doen? En niet gewoon de Nighthawk X6 AC3200 daarvoor gebruiken?
Die past echt veel beter bij de mogelijkheden van je aangesloten apparaten, en wellicht ook aanzienlijk beter toegerust m.b.t. opties van films en audio streaming naar Minix media player en je mobiele apparaten met DLNA-verwante technieken, van naar ik aanneem data vanaf je NAS'sen.

Die verouderde D-Link Dir655 zou ik daar beslist niet voor inzetten.
Ook niet als alleen DHCP-server aanvulling op een V10A modem/router. (Best kans dat de TV-ontvanger dan niet goed meer werkt??) Gaat het alleen daarover (DHCP), zou je ook je Synology NAS kunnen inzetten, want die heeft ook een mogelijkheid om als DHCP-server te dienen.

Als switch voor doorgifte van je zonnepanelen data is die Dir655 prima, maar niet meer dan dat.
(Op dit moment gebruik ikzelf een oude "Robotics" router als switch voor PV-data opbrengst).
Mocht die D-Link Dir655 teveel stroom gebruiken, kun je daar mogelijk beter een goedkope hedendaagse unmanged switch voor inzetten. Die betaalt zichzelf weer terug in zuinigheid.

Verder kun je de WiFi van de Nighthawk X6 AC3200 prima combineren met je Unify Access Point, om WiFi in je hele huis goed op elkaar af te stemmen. (Met de V10A in een NAT achter NAT set-up en daarmee een ander sub-net zou ik de WiFi van die Telfort modem/router volledig uitschakelen).

Ik dacht dat met de uitgebreide info die is gepasseerd het wel duidelijk was dat een Telfort modem/router feitelijk niet echt goed geschikt is voor meer uitgebreide thuis netwerken. De V10A is een maximaal uitgeklede minimalistische router. Zelfs controle ledjes bij ethernetpoorten ontbreken. Met daarnaast nog een aantal onopgeloste bugs.

Blijft er over die Nighthawk X6 AC3200 en die D-Link Dir655 die je hebt.
Die inmiddels al 11-12 jaar oude D-Link Dir655 is dan geen partij als keuze tussen die twee.
Bekijk reactie

29 reacties

Reputatie 8
Badge +10
De vraag is eerder gesteld betreffende de V10 maar zover ik weet is 10 nog steeds het maximum voor zowel de V10 als voor de V10a...
Op dit forum ben je de eerste met deze vraag, op het KPN forum staat het volgende:

https://forum.kpn.com/internet-9/experiabox-v10a-en-dhcp-468619
Reputatie 8
Ik vraag me af of ze wel meer adressen zouden gaan krijgen??

Bij een nieuwe aanleg eerder van een organisatie waar ik het netwerkbeheer doe, na verhuizing, was er even alleen verbinding met een V10. Men maakte vooral gebruik van WiFi.
Bij teveel WiF Clients kreeg je al problemen dat het niet werd gepikt door die V10.
Ik denk dat de hardware daar eigenlijk al niet goed in voorziet?

Bij een NAT achter NAT set-up met een professionele router erachter met WiFi Access Points, en van daaruit dagelijks vele tientallen personen die er gebruik van maken, levert geen problemen op.

Dus als "doorvoer" van data is zo'n ISP modem/router nog wel in te zetten (alles aangestuurd naar één apparaat, zijnde de 2e router). Wil je meer achterliggende apparaten aansluiten, is de keus van een eigen router met minder beperkingen naar ik denk zeer aan te bevelen.
(Of als complete vervanging van de Experia Box V10, V10A).

Zelf maak ik thuis gebruik van een Synology router RT1900ac. Met de vele firmware updates en extra functies die er in de loop van enkele jaren bij zijn gekomen, merk ik zelf al, dat ook dat model daar qua processorvermogen niet goed in voorziet, als je alle opties "tegelijkertijd" wilt benutten.
Met name de controle op internet dataverkeer centraal in de router op "deep packet" niveau
(Threat Prevention) vergt veel van de processorkracht. Met daarnaast het gebruik van centraal filteren van advertenties e.d. en dan nog bijv. een VPN-server actief, of nog wat aanvullende werkzaamheden als "mini NAS" met aangekoppelde USB-disks.

Afhankelijk van wat je allemaal wilt aansturen en welke functies laat de keuze voor een meer krachtige router zich al sneller gelden. (In het geval van Synology, de meer krachtige RT2600ac).
Reputatie 8
Badge +10
@W. Hendriks
Als je geregeld tegen problemen zoals dit aanloopt dan is het beste advies om inderdaad een eigen modem/router aan te schaffen die wel volledig naar je hand te zetten is.
Je kan hierover op dit forum genoeg advies en ondersteuning krijgen van andere forumbezoekers.
Laat dan wel even weten of je een DSL- of een glasvezelverbinding hebt en hoe je thuisnetwerk er uit ziet zoals IPTV en vaste telefonie van Telfort, een VPN verbinding en eventueel eigen hardware zoals een NAS, extra wifi accesspoints etc...
Reputatie 8
Badge +12
Hoi W. Hendriks, ik lees dat je graag nog meer reserveringen dan 10 wilt invoeren in het modem. Op het moment kan dit echter niet, 10 is de maximum. Of dit er nog meer gaan worden durf ik niet te zeggen. Voor de zekerheid heb ik dit nagevraagd. Ik verwacht begin volgende week hier een antwoord op te ontvangen, dan laat ik weer van mij weten.
Reputatie 1
Hoi Bart,
Dan wacht ik nog een weekje af.
Ik wil eigenlijk alle apparaten in mijn netwerk via het mac-adress van een vast ip-adres voorzien.
Mijn netwerk ziet eruit volgens afbeelding.
Kan de D-link (blauw) daarvoor gebruikt worden? (Bekabeling kan niet aangepast worden)
Of eventueel een Netgear Nighthawk X6 AC3200 die overbleef na installatie van de Experiabox v10a?

Reputatie 8
Dan wacht ik nog een weekje af.
KPN//Telfort te kennen is dat niet in een weekje opgelost. (Als DHCP-binding al wordt uitgebreid?)
Er zitten bovendien nog een aantal bugs in de V10A die ook nog niet zijn opgelost.
Plus nog wat andere beperkingen van die router. (Geen alternatieve DNS-servers in te stellen).

Gezien je set-up zou ik beslist een eigen router gaan inzetten.
Dan is het de vraag of een eigen router NAT achter NAT (de 2e router achter de Experia Box V10A). Mogelijk als 2e router het gebruik van je Netgear Nighthawk X6 AC3200 router??

Met in je netwerkschema twee TV-ontvangers verspreid, wil je die tevens in "routed mode" aansluiten, misschien zelfs beter een router "in de plaats van" de Experia Box. -----> Fritz!box??
+ VOIP onderbrengen bij een alternatieve VOIP-provider.

De Netgear Nighthawk X6 AC3200 biedt wel mogelijkheden om VLAN's in te stellen.
Daarmee zou het misschien mogelijk kunnen zijn deze router rechtstreeks achter glasvezel aan te sluiten. Of anders wel mogelijk in een NAT achter NAT aansluiting om IPTV door te geven naar bepaalde LAN poorten van de Netgear. Of dat allemaal netjes werkend is in te stellen in combinatie met de managed switch GS108PE die je tevens in gebruik hebt zal nog een hele uitdaging zijn?
(De unmanged switch GS108 heeft geen ondersteuning voor IGMP Snooping. Dat zal mogelijk problemen gaan opleveren in combinatie met een TV-ontvanger en andere multicast streams).

De gebruiksaanwijzing is daarin net wat te beknopt, om daar uitspraken over te kunnen doen.
(Hier niet zelf zo'n router bij de hand, om de mogelijkheden in de menu's zelf te kunnen nalopen).
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/R8000/R8000_UM_EN.pdf

Zal veel "trial and error" zijn.

Meer downloads:
https://www.netgear.com/support/download/
....en vul daarbij de zoekterm in: R8000

Klik dan op de bovenste keus van twee regels die er verschijnen:
R8000 — Nighthawk X6 AC3200 Tri Band WiFi Gigabit Router / R8000

Er zijn nog wel wat andere set-up combinaties mogelijk.
Een en ander is afhankelijk van de bekabeling die je door het huis hebt liggen.
NAT achter NAT.
De Telfort V10A alleen inzetten voor VOIP en IPTV (van daaruit kabels naar 2 TV-ontvangers).
De Nighthawk X6 AC3200 voor de rest, en "gescheiden" van het sub-net van de V10A.
Is eigenlijk de gemakkelijkste set-up met de spullen die je al hebt.
Hallo @W. Hendriks ,
Ik zie op bij het installatieschema dat je de GS108-switch aangesloten hebt op de GS108PE-switch.
ICT-technisch is dat niet de juiste manier.
Beter is het beide switches rechtstreeks op het modem aan te sluiten.
Reputatie 8
Ik zie op bij het installatieschema dat je de GS108-switch aangesloten hebt op de GS108PE-switch. ICT-technisch is dat niet de juiste manier.
En waarom niet?
Bij grotere organisaties worden wel meer switches achter elkaar gezet.

En wat dacht je wat je in (glasvezel) wijkcentrales tegenkomt? Toch ook switches!
Voor het internetcontact met servers elders verder weg komen er nog wel een aantal in voor.
Heb jij daar ooit iets van gemerkt?

Als er nu echt veel data tegelijkertijd tussen de ene en de andere switch loopt binnen je LAN, zou je nog kunnen overwegen twee poorten van managed switches als "Link Aggregation" met elkaar te verbinden. (Moeten beide switches wel van het managed type zijn, wat nu niet het geval is).

Gezien de verdeling enerzijds van data-stromen van bekabelde apparaten, anderzijds mobiele apparaten met WiFi-verbinding, lijkt me daar weinig aanleiding toe om "Link Aggregation" toe te passen. (Overigens in het schema wordt ook de D-Link Dir 655 tevens als "2e" switch gebruikt).

Bij een schema van een organisatie waar ikzelf het beheer over heb, zitten er zelfs twee switches in het verlengde achter elkaar, met 75 meter "lucht" ertussen, omdat er tussenin nog sprake is van een draadloze verbinding. Dat werkt zelfs beter dan ik zelf had mogen hopen.

Curieus is daarbij dat er "in hetzelfde netwerk" (zelfde sub-net) geprint kan worden van het ene gebouw naar het andere gebouw, naar een printer die ook weer achter een switch verbonden zit. (Niet in het schema opgenomen), waardoor er feitelijk een weg wordt afgelegd door 4 switches (en een DrayTek router die er "op de helft" nog tussen zit).

Het beheer van die apparaten "daar" doe ik doorgaans op afstand via VPN.
Heb hier thuis twee routers achter elkaar en ook weer een switch als ik de vaste PC gebruik.
Maar evengoed neem ik mijn laptop welke dan weer draadloos is verbonden met internet.
Heb geen problemen om de Netgear switch en printer in het tweede gebouw te bereiken.
Firmware updates, controle van de hoeveelheid toner, ik kan het allemaal op afstand uitvoeren.
(Helaas niet op afstand de toner cartridges verwisselen als die aan vervanging toe zijn 😆 ).
Hallo @Babylonia
Ik heb dat ooit in een grijs verleden eens geleerd, eerst de switches op de vrije lan-poorten van de router of modem aansluiten en als er meer switches nodig zijn die weer op de bestaande switches aansluiten.
Maar het zou best kunnen dat daar tegenwoordig anders over gedacht wordt, ik zit niet meer 'in het vak'.
Reputatie 8
Leuk als het praktisch kan. Maar als het teveel rompslomp met zich meebrengt, doordat aansluitingen op een andere verdieping (of gebouw) zijn ondergebracht, zou je daar zeker geen halszaak van moeten maken om er bijv. dubbele bekabeling neer te moeten leggen om het gedaan te krijgen. Bedenk dat er juist ook switches worden gekozen met Power over Ethernet.
En dat dan weer omdat een router doorgaans niet met dat soort voedingsaspecten is voorzien.
Dus je hebt al snel meerdere switches al dan niet achter elkaar in gebruik.

Het plaatje achter mijn verwijzing m.b.t. "Link Aggregation" als uitleg bij "admin-magazine"
lijkt me verder ook duidelijk. (Een router is in dat geval niet eens in beeld 😉 ).

Uiteraard wel goed naar de dataverdelingen kijken, om praktisch reeds met aansluitingen daar een goede balans in te vinden. Feitelijk wat in het plaatje ook duidelijk is m.b.t. "Link Aggregation" als je dat afzet vanuit het betrekken van data met de aangesloten server 1 richting PC's.

Vanuit efficiëntie voor het LAN-verkeer is in die situatie het juist niet aan te bevelen, daar nog een router tussen te zetten, zodat switches als eerste apparaat "aan een router" hangen.
Het verkeer vanuit die server loopt in dit geval aanzienlijk sneller vanuit de server naar PC's, zonder die router er tussen omdat de bandbreedte met dubbele aansluitingen twee keer zo groot is.

Een router "aan de rand" van een van die twee switches aangesloten, is in dat geval alleen werkzaam om als DHCP-server te dienen om IP-adressen uit te geven.

In dat licht gezien, bekijk dan ook eens de dataverdeling in het schema van @W. Hendriks
Ik me voorstellen dat het onderlinge verkeer tussen die NAS'sen en bekabelde PC's aan de rechterkant in het schema belangrijker is, dan dat die switch rechtstreeks op de router zit, alleen om een "IP-adres" toegewezen te krijgen. Internetverkeer wat wel vanuit "de linkerkant" binnenkomt is op zichzelf toch al langzamer dan het onderlinge LAN-verkeer van PC's met die NAS'sen.
Reputatie 1
Hallo allemaal. Hartelijk dank voor jullie reacties. Er zit veel goede info tussen voor mij.

Ik ga ergens volgende week de Netgear X6 er tussen plaatsen. NAT-NAT. Ik zet dan de Experia in DMZ naar ip van Netgear X6. Dan kan ik daar ook de portforwarding doen.
Reputatie 8
Zoals eerder aangegeven, de Experia Box V10A kent wel een aantal beperkingen en bugs.

Ik heb de V10A nog even terug gehangen om te kijken of DMZ daarbij werkt.
Dat had ik eerder eigenlijk nog niet uitgetest, omdat ik bij NAT achter NAT doorgaans daarbij een dubbele port forwarding instel. Eerst van de 1e router naar de 2e router, en van daaruit weer verder naar achterliggende apparaten.
(Bijv. bij een Experia Box V8 geeft DMZ problemen. Dat werkt met die router niet goed).

Bij de V10A werkt het allebei wel goed (dus zowel DMZ als port forwarding). Wat echter niet werkt (dat wordt achterliggend door Telfort nog uitgezocht), is het VPN - PPTP protocol.

Dus zet jezelf een VPN connectie op als "Client" naar een server elders werkt het niet. Maar ook niet als je bijv. op je Synology NAS een VPN-server hebt geïnstalleerd, en je wilt van buiten naar je server thuis een connectie maken. De VPN protocollen L2TP/IPSec en OpenVPN werken wel.

Het is even dat je het vooraf weet, en er geen onnodige tijd insteekt voor zaken die niet werken.
Reputatie 1
Baylonia, bedankt voor de extra info maar ik draai alleen FTP server op de NAS. Dus dat zal wel lukken denk ik.

Nog even voor de zekerheid: De D-Link Dir655 Kan niet als DHCP server dienen?
Reputatie 8
De D-Link Dir655 Kan niet als DHCP server dienen?

Waarom zou je dat doen? En niet gewoon de Nighthawk X6 AC3200 daarvoor gebruiken?
Die past echt veel beter bij de mogelijkheden van je aangesloten apparaten, en wellicht ook aanzienlijk beter toegerust m.b.t. opties van films en audio streaming naar Minix media player en je mobiele apparaten met DLNA-verwante technieken, van naar ik aanneem data vanaf je NAS'sen.

Die verouderde D-Link Dir655 zou ik daar beslist niet voor inzetten.
Ook niet als alleen DHCP-server aanvulling op een V10A modem/router. (Best kans dat de TV-ontvanger dan niet goed meer werkt??) Gaat het alleen daarover (DHCP), zou je ook je Synology NAS kunnen inzetten, want die heeft ook een mogelijkheid om als DHCP-server te dienen.

Als switch voor doorgifte van je zonnepanelen data is die Dir655 prima, maar niet meer dan dat.
(Op dit moment gebruik ikzelf een oude "Robotics" router als switch voor PV-data opbrengst).
Mocht die D-Link Dir655 teveel stroom gebruiken, kun je daar mogelijk beter een goedkope hedendaagse unmanged switch voor inzetten. Die betaalt zichzelf weer terug in zuinigheid.

Verder kun je de WiFi van de Nighthawk X6 AC3200 prima combineren met je Unify Access Point, om WiFi in je hele huis goed op elkaar af te stemmen. (Met de V10A in een NAT achter NAT set-up en daarmee een ander sub-net zou ik de WiFi van die Telfort modem/router volledig uitschakelen).

Ik dacht dat met de uitgebreide info die is gepasseerd het wel duidelijk was dat een Telfort modem/router feitelijk niet echt goed geschikt is voor meer uitgebreide thuis netwerken. De V10A is een maximaal uitgeklede minimalistische router. Zelfs controle ledjes bij ethernetpoorten ontbreken. Met daarnaast nog een aantal onopgeloste bugs.

Blijft er over die Nighthawk X6 AC3200 en die D-Link Dir655 die je hebt.
Die inmiddels al 11-12 jaar oude D-Link Dir655 is dan geen partij als keuze tussen die twee.
Reputatie 8
Badge +12
@Ik heb een update ontvangen. Het blijft eerst op 10 reserveringen staan @W. Hendriks. Of dit er nog meer gaan worden kunnen we op dit moment nog niet zeggen.

Nu zie ik dat je al heel veel informatie hebt gekregen hoe je verder jouw netwerk in kan delen. Volgens mij kan je daar zeker verder mee. 🙂
Reputatie 1
Hallo allemaal,
Ik heb de laatste opmerking van Babylonia opgevolgd en de Synology Nas ingezet als DHCP server,
Dus geen extra Netgear X6 router.(Scheelt toch weer een klein beetje energieverbruik)
De Experia laat ik nog wel portforwarden voor mijn ftpserver.
Alles heeft nu vaste ip-adressen en alles is bereikbaar en werkt naar behoren.

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Reputatie 8
Hoewel een in te stellen DHCP-server een optie is met een Synology NAS (vandaar dat ik je er opmerkzaam op maakte), had ik het zelf nog nooit eerder geprobeerd. Met je reactie was ik nieuwsgierig genoeg om het ook te gaan testen. En dan met name juist met een Experia Box V10A.

Maar na herstarten van de apparatuur, zodat alles met een nieuwe IP-lease volgens de nieuwe instellingen ingezet zou worden, liep het allemaal toch vast. (DHCP-server van V10A uit).
Dus vraag me af met wat je hebt gedaan/ingesteld? (En of je de apparaten zelf ook hebt herstart?)
Reputatie 1
Ik heb alles een herstart gegeven waarna alles de door mij ingestelde ipadressen heeft gekregen.
Experiabox V10a: 192.168.0.1 vast op Experia gedaan.
Synology Nas DS916+: 192.168.0.2 vast op Nas gedaan.
Gateway Nas: 192.168.0.1
Dns1Nas: 19.168.0.1
Dns2Nas: 8.8.8.8 google
Portforwardeing voor ftp wel op Experiabox.

Reputatie 8
Kijk, met dat soort aanvullende plaatjes kunnen we elkaar ondersteunen.
En help je mij weer, waar ik mogelijk een verkeerde instelling heb gemaakt. Dank daarvoor.
Daarmee vond ik inderdaad een verschil met instellingen die ik gebruikte.

Met het instellen van de DHCP-server op de NAS had ik de instelling voor de gateway ook het IP-adres van de NAS ingevuld. Daarmee kwam ik dan niet verder na herstarten van de apparaten.
Als je erover terug denkt blijft de router uiteindelijk toch het apparaat voor de netwerkverdelingen. Ondanks dat de uitgifte van IP-adressen door een ander apparaat wordt gedaan.

Na correctie van de gateway naar die van het IP-adres van de router was het probleem opgelost.
Voor de zekerheid nog eens de apparaten uitgeschakeld, en opnieuw "in volgorde" opgestart.
Het bleef ook nu allemaal werken. Ook "routed mode" voor de TV-ontvanger.

Daarnaast had ik nog een ander verschil met de instellingen voor de DNS-server IP-adressen.
Jij gebruikt als 1e DNS het IP-adres van de NAS. (Het apparaat wat nu als DHCP-server geldt).

Normaal gebruik ik daarvoor ook gewoon een externe DNS-server (maar dan in de router).
1e DNS ------ Google ------ 8.8.8.8
2e DNS --- CloudFlare ---- 1.1.1.1

Heb daar nog mee geëxperimenteerd om voor de 1e DNS daar ook het IP-adres van de NAS te gebruiken (en erna alles opnieuw in de cycles van opnieuw inschakelen van apparaten te volgen), maar vond daarin geen verschil.

Wel een keer, dat mijn aangesloten Synology Access Point, ondanks de uitgifte van een correct IP-adres in de NAS (als zodanig actief weergegeven), in de Experia Box V10A toch werd aangegeven met een IP-adres 169.254.1.1
Wat een IP-adres is, wat een apparaat zelf afgeeft, als er geen geldig netwerk IP-adres is toegewezen. Maar dat zit hem waarschijnlijk in de bugs van de Experia Box V10A ?
Dit soort fouten (en vergelijkbaar "dubbele" IP-addressen) zijn al eerder gemeld.
Met opnieuw de cycles van uitschakelen / inschakelen van apparaten werd het alsnog opgelost.

Verder een grotere vertraging in het benaderen met de eerste keer van de NAS, dan gewend. Waarvan ik vermoed dat de werkwijze van een andere DHCP-server, maar nog steeds actief gebruik maken van de Experia Box V10A met de gebrekkige firmware die erin zit, daar debet aan is.

Voor mij persoonlijk niet een keus om op deze wijze mijn netwerk in te delen. Temeer ook daar ik mijn NAS niet 24/7 heb aanstaan, en in dat geval er dan geen DHCP-server actief zou zijn.

In ieder geval, nu bij elkaar wel een compleet overzicht in de mogelijkheden om een alternatief achter de hand te hebben, welke men naar eigen keus en voorkeur kan toepassen.
Reputatie 8
Badge +12
Top omdat het inmiddels gelukt is W. Hendriks. Helemaal top. 🙂

Max 10 DHCP reserveringen is een lachertje en niet meer van deze tijd.
Elke lamp had bij mij thuis een eigen IP via WiFi met Lijbrandt.

Nu bij Telfort kan ik, door die @%#^@ Experia Box, mijn eigen lampen, printers, IOT apparaten  en camera's niet eens meer aansturen.

Wanneer wordt dit probleem nu eens opgelost ?
Is inmiddels al bijna 10 maand geleden.

Reputatie 8
Badge +12

Wanneer durf ik niet te zeggen. Wel kan ik zeggen dat deze wens al meerdere malen is doorgeven. Hopelijk duurt het niet al te lang meer. 

Is er een alternatief voor de Experia V10 bij Telfort/Kpn ?

Reputatie 8

Nee, ook de V10A biedt slechts 10 vaste IP-adressen.
Misschien dat je op marktplaats nog een “Telfort” Experia Box V8 kunt scoren?
Daar heb je dacht ik nog de mogelijkheid van maximaal 32 IP-adressen.

Maar als je zo'n uitgebreid netwerk hebt, met eigen lampen, printers, IOT apparaten, camera's,
lijkt me een eigen router sowieso de beste optie. Of je die dan rechtstreeks aansluit achter internet, of in een NAT achter NAT set-up, is dan nog een optie om te overwegen.

Is er een alternatief voor de Experia V10 bij Telfort/Kpn ?

Hallo @01ram , nee, de V10 is de beste modem/router zowel bij KPN als Telfort op het moment.

Eventueel kun je er een eigen router/AP achter plaatsen voor meer mogelijkheden.

Reageer