beantwoord

portforwarding V10 lukt niet

• 6 maart 2019
  • 17 reacties
  • 1090 keer bekeken

Reputatie 1
Hoi pas een nieuwe v10 neergezet na vervangen van v8.
bij de v8 was het simpel om poorten te openen maar op de v 10 lukt het dus helemaal niet.
waar gaat het fout

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Babylonia 10 maart 2019, 17:18

Inmiddels een Teamviewer sessie doorgenomen.
Was echt een kleinigheidje.

Eerder waren in de IP-camera de vaste IP-gegevens ingevoerd om daarmee contact te leggen.
Waarbij een verkeerde IP-gateway was opgegeven. Dat werkte daardoor niet extern.

Met eerder reeds het advies om dat dan op DHCP te proberen en een vast IP vanuit de router te regelen, was er inmiddels in de camera wel een vinkje gezet bij DHCP om automatisch een IP-adres te verkrijgen. Toch stonden nog steeds de verkeerde IP-gateway gegevens in de camera.

Met naar ik vermoed dat de IP-lease (die bij een vast IP-adres "niet verloopt") nog niet was vrij gegeven, even in het management menu gedoken, en de camera "gereboot" (opnieuw opgestart).
Daarna nog eens naar de netwerkinstellingen gekeken, en toen was alles wel correct overgenomen.
Benaderen vanuit externe locatie was daarmee ook direct meteen werkend.

Moraal: Bij wijzigen van gegevens m.b.t. IP-nummers, altijd apparatuur herstarten.

Zag verder al wel direct een aantal beveiligingsproblemen.
(Waaronder bijv. HTTP als zijnde een niet versleutelde connectie in de plaats van HTTPS).
Daar heb ik ook even wat advies in gegeven. Om dat nu allemaal te kunnen oppikken en te "bevatten", welke aanvullende maatregelen daar nog voor nodig zijn, kost echter meer tijd.
(o.a. als alternatief een VPN-server installeren op diens NAS, en connectie opzetten via VPN).
Dat is iets voor de gebruiker om daar eerst zelf wat meer in te verdiepen.
Daar zouden we later nog eens op terug kunnen komen als daar nog vragen over zijn.

Vanuit "nu" de beperking van http en nog geen VPN, nog een aanvullende tip.
Als men elders is, en je wilt thuis de IP-camera controleren, gebruik dan in ieder geval beter het mobiele telefoon netwerk, en niet een openbaar WiFi netwerk (in hotel, restaurant of andere openbare plek).
Bekijk reactie

17 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hoi @brabo112, ik lees dat het niet lukt om de poorten op de V10 te openen. Waar loop je precies tegenaan? Helpt de uitleg in dit topic erbij? Ik ben benieuwd.
Reputatie 1
de poort gaat gewoon niet open hoe ik het forwarding ook instel. van alles geprobeert
Reputatie 8
Badge +11
Dat is niet zo mooi. Ik durf zo niet te zeggen wat er precies aan de hand is. @Babylonia heb jij een idee waar het mis gaat?
Reputatie 8
Wat mij opvalt is dat er met een test zowel een IP-adres wordt gekozen met op het eind "128"
(Het complete IP-adres = 192.168.2.128 voor het achterliggende apparaat).
Alsook voor de poorten - poort 128 wordt gebruikt?

Is dat bewust zo gekozen, en in het achterliggende apparaat ook die bewuste poort 128 ingesteld waarmee de service verbinding kan hebben?
Het kan, maar geeft IMO al snel verwarring om die waarden als zodanig te kiezen.

Verder zie ik nergens plaatjes van een "DHCP-binding" dat het achterliggende apparaat ook daadwerkelijk IP-adres 192.168.2.128 als vast IP-adres heeft gekregen.
(M.b.t. DHCP-binding zie < HIER > ).

Kun je "intern" vanuit je eigen netwerk op de service van dat apparaat inloggen met:
192.168.2.128:128
(Dus LAN IP-adres - dubbele punt - poortnummer). Dat zou namelijk de ingang naar het achterliggende apparaat moeten zijn, met bijbehorende poort binnen je eigen netwerk, uitgaande van je zelf opgegeven waarden in die schermafdrukken.
(Er vanuit gaande dat het om een browser gerelateerde connectie gaat, anders "apart" beide waarden = IP-adres + poortnummer voor de applicatie gebruiken waarin het wordt toegepast).
Reputatie 1

Hoi dit heb ik bewust zo gedaan vroeger ooit zo begonnen en op de zaak nu 16 camera's hangen maar daar heb ik ander systeem thuis hoeft het allemaal niet zo beveiligt te zijn dus daarom moeten die poorten open. denk echt dat er iets niet goed is met het ding de V10 dan
Reputatie 8
....denk echt dat er iets niet goed is met het ding de V10 dan
Als je met de V10 wel gewoon TV kunt kijken, internet hebt en WiFi werkt, ga ik er niet vanuit dat er met de V10 iets mis zou zijn op gebied van poorten doorsturen. Op diverse V10 routers (waar ik het beheer voor uitvoer) heb ik hele "bosjes" aan poorten doorgestuurd. Dat werkt gewoon.

In je IP camera zul je mogelijk daar een vast IP-adres hebben ingesteld, met aanvullende gegevens voor gateway en het gebruikte LAN subnet??

Als dat vervolgens niet werkt, stel je camera dan in op "DHCP" (zodat die automatisch een IP-adres krijgt toegewezen vanuit DHCP van de router) en stel een "DHCP-binding" in de V10 in
met IP-adres 192.168.2.128 zoals in mijn reactie eerder aangegeven.
Reputatie 1
deze camera en meerdere hebben allemaal vast ip adres waarmee ik met me V8 gewoon kon portforwarden dat werkte allemaal goed dus snap nu niet waar het fout gaat diverse filmpjes gekeken hoe het moet maar niets werkt.
Reputatie 8
Heb je de aanvullende aanwijzingen in mijn vorige reactie nu wel of niet opgevolgd?

Heb hier 4 modellen Telfort modem/routers liggen voor test doeleinden.
Met allen zijn poorten door te sturen (in mijn situatie een lijstje van bijna 20 poorten).
De nieuwere V10A, heeft bugs m.b.t. het VPN - PPTP protocol in beide richtingen.
Verder werken alle andere port forwarders van dat lijstje met die V10A wel.

Elders in een netwerk idem port forwarders met een V10 (zonder A) waar dagelijks tussen pakweg 25-50 mensen van internet gebruik maken. Geen problemen, ook daar niet met een V10.
(Bij andere gebruikers waar ik zaken heb ingesteld met een V10 ook geen problemen).
Reputatie 1
Wat is een "DHCP-binding"? Dan kan ik dat proberen
Reputatie 8
Eerder reeds een verwijzing naar gemaakt, maar kijk eens < HIER >

Ter referentie nog een keer wat plaatjes van mijn situatie:

Het onderdeel "DHCP-Binding" (reeds 5 aparaten er nog vóór ingevuld).
Kilk op "Maak nieuw item aan". Je kunt een actief apparaat erna meteen uit een lijst kiezen.

Compleet lijstje van "DHCP-Bindings" in deze router.
(In mijn tweede router heb ik een veel grotere lijst van circa 30 apparaten).

Lijst van extra aangemaakte Port Forwarders
(Met achterliggend meerdere poort-nummes per item, afhankelijk van de service):

Stel je je andere IP-nummers in dan aanvankelijk via DHCP aangeboden.
Apparaten dan een keer herstarten (IP-camera uit, router herstarten, dan IP-camera weer aan).
Reputatie 1

zo zou hij het dan toch moeten doen maar niks lukt
Reputatie 8
Heb je de camera zelf wel op DHCP staan? (IP-adres verkrijgen vanuit DHCP).

Anders zouden we mogelijk met een TeamViewer sessie kunnen kijken waarom het fout gaat.
(Bericht per persoonlijk bericht om telefoon-gegevens uit te wisselen).
Reputatie 1
heb je bericht gestuurd met de info
Reputatie 8
Inmiddels een Teamviewer sessie doorgenomen.
Was echt een kleinigheidje.

Eerder waren in de IP-camera de vaste IP-gegevens ingevoerd om daarmee contact te leggen.
Waarbij een verkeerde IP-gateway was opgegeven. Dat werkte daardoor niet extern.

Met eerder reeds het advies om dat dan op DHCP te proberen en een vast IP vanuit de router te regelen, was er inmiddels in de camera wel een vinkje gezet bij DHCP om automatisch een IP-adres te verkrijgen. Toch stonden nog steeds de verkeerde IP-gateway gegevens in de camera.

Met naar ik vermoed dat de IP-lease (die bij een vast IP-adres "niet verloopt") nog niet was vrij gegeven, even in het management menu gedoken, en de camera "gereboot" (opnieuw opgestart).
Daarna nog eens naar de netwerkinstellingen gekeken, en toen was alles wel correct overgenomen.
Benaderen vanuit externe locatie was daarmee ook direct meteen werkend.

Moraal: Bij wijzigen van gegevens m.b.t. IP-nummers, altijd apparatuur herstarten.

Zag verder al wel direct een aantal beveiligingsproblemen.
(Waaronder bijv. HTTP als zijnde een niet versleutelde connectie in de plaats van HTTPS).
Daar heb ik ook even wat advies in gegeven. Om dat nu allemaal te kunnen oppikken en te "bevatten", welke aanvullende maatregelen daar nog voor nodig zijn, kost echter meer tijd.
(o.a. als alternatief een VPN-server installeren op diens NAS, en connectie opzetten via VPN).
Dat is iets voor de gebruiker om daar eerst zelf wat meer in te verdiepen.
Daar zouden we later nog eens op terug kunnen komen als daar nog vragen over zijn.

Vanuit "nu" de beperking van http en nog geen VPN, nog een aanvullende tip.
Als men elders is, en je wilt thuis de IP-camera controleren, gebruik dan in ieder geval beter het mobiele telefoon netwerk, en niet een openbaar WiFi netwerk (in hotel, restaurant of andere openbare plek).
Reputatie 8
Badge +11
Ik lees dat het inmiddels werkt @brabo112. Heel fijn. Bedankt @Babylonia. 🙂
Reputatie 1
Heel erg bedankt @Babylonia voor de hulp en tijd.

Reageer