beantwoord

Oude tarieven als ik via Google zoek

Franzki
Reputatie 5
Badge +3
  • Forumlegende
  • 13845 reacties
Ik wilde net even opzoeken wat de tarieven voor Vastbellen zijn. Via Google kom ik dan via het eerste zoekresultaat op de tarieven van juli 2015. En dat is best onhandig omdat er nergens staat vermeld dat het om oude tarieven gaat die niet meer gelden.

Kunnen jullie er niet voor zorgen dat oude gegevens van de site gehaald worden... of dat ze in elk geval niet bovenaan komen te staan in zoekmachines. Want in Google zou ik gewoon liever bij de tarieven van juli 2017 uitkomen. (... waar dan overigens weer in de titel staat dat het om 2016 gaat. :? )
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 23 november 2017, 19:43

We zijn inmiddels rond :) Ik zal even samenvatten wat er de afgelopen weken is gebeurd:

- We hebben er voor gezorgd dat de pagina ‘Tarieven Vast bellen (vanaf juli 2017) | Telfort’ als een van de eerste zoekresultaten verschijnt wanneer je ‘telfort vast bellen tarieven’ zoekt. Het is juridisch verplicht om oude tarieven beschikbaar te stellen en wij hebben geen directe invloed over Google, maar we hebben wel kunnen aangeven dat de andere tarievenpagina’s minder belangrijk zijn. En dat is precies wat we hebben gedaan.

- We hebben aan de pagina’s met oudere tarieven de opmerking toegevoegd dat het om oudere tarieven gaat.

- Per ongeluk hadden de 2017-tarieven pagina’s een verkeerde HTML-titel, waardoor hij in Google verscheen als ‘Tarieven Vast bellen (vanaf juli 2016) | Telfort’. Mijn collega heeft dit opgelost en Google laat nu de juiste HTML-titel zien.

Bekijk reactie

16 Reacties

Wieger - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Franzki, ik zie inderdaad dat Google een kort antwoord geeft met de tarieven van 2015. Op deze pagina vind je een uitleg over hoe dit werkt. Daar hebben wij jammer genoeg geen invloed op. Als ik zoek op 'tarieven vast bellen telfort' dan kom ik het onderstaande(zie screenshot) tegen. Het bovenste zoekresultaat verwijst dan naar de pagina op http://www.telfort.nl voor vast bellen. Deze verwijst wel door naar de actuele tarieven. Ben bang dat wij hier niets aan kunnen doen, wel kan jij feedback op het antwoord geven. Daarmee kan Google het resultaat mogelijk aanpassen.

Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Ik vind het geen antwoord op mijn vraag. Ik vind het onlogisch dat 2012 en 2015 hoger worden geplaatst dan 2017 in de Google zoekresultaten.

1) Allereerst kan Telfort oude tarieven gewoon verwijderen van de website. Ik kwam zelfs tarieven van 2012 tegen in de zoekresultaten.

2) Als Telfort toch de oude tarieven op de website wil laten staan, is het handig om te vermelden dat deze achterhaald zijn en een linkje te plaatsen naar de meest recente.

3) Volgens mij kan Telfort met speciale tags aangeven wat er wel en wat er niet door zoekmachines wordt geïndexeerd. En dat zou op de pagina's met verouderde informatie gewoon uit moeten staan lijkt me. Telfort kan dus weldegelijk actief beïnvloeden welke informatie door Google wordt geïndexeerd.

PS: op die grote "reclameblokken" klik ik standaard nooit. Vaak zijn dat bijvoorbeeld advertenties van concurrenten. Of je komt op de algemene landingspagina van een bedrijf.
Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Dit is dus wat ik zie...
Alle directe links naar tarieven binnen de Telfort-website verwijzen naar oude tarieven.
En natuurlijk kan ik op de Telfort-site gaan surfen naar tarieven... maar dat duurt me te lang. Vandaar dat ik Google gebruik.

[Edit]
Ook nog groot in beeld de verouderde informatie over voicemail via de e-mail. Iets wat al weer een tijdje is afgeschaft.

Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Franzki schreef:

Ik vind het geen antwoord op mijn vraag. Ik vind het onlogisch dat 2012 en 2015 hoger worden geplaatst dan 2017 in de Google zoekresultaten.

1) Allereerst kan Telfort oude tarieven gewoon verwijderen van de website. Ik kwam zelfs tarieven van 2012 tegen in de zoekresultaten.

2) Als Telfort toch de oude tarieven op de website wil laten staan, is het handig om te vermelden dat deze achterhaald zijn en een linkje te plaatsen naar de meest recente.

3) Volgens mij kan Telfort met speciale tags aangeven wat er wel en wat er niet door zoekmachines wordt geïndexeerd. En dat zou op de pagina's met verouderde informatie gewoon uit moeten staan lijkt me. Telfort kan dus weldegelijk actief beïnvloeden welke informatie door Google wordt geïndexeerd.

PS: op die grote "reclameblokken" klik ik standaard nooit. Vaak zijn dat bijvoorbeeld advertenties van concurrenten. Of je komt op de algemene landingspagina van een bedrijf.

Hi Franzki!

De afdeling juridische zaken verplicht ons om oude tarieven online beschikbaar te stellen aan klanten. Dat de oude tarieven hoger in de zoekresultaten staan, komt waarschijnlijk doordat ze langer bestaan en doordat er meer naar is doorgelinkt op verschillende plekken online.

Zoals Wieger zegt, kunnen we de volgorde op Google niet zomaar aanpassen. Wel lijkt het me een goed idee dat we kijken of we de oudere tarieven op een andere manier beschikbaar kunnen en mogen stellen. We gaan optie 2 zeker bekijken :)

Op welk(e) zoekwoord(en) krijg je het antwoord over voicemail?
Galdor68
Waar het de tarieven betreft zijn de gebruikte zoektermen waarschijnlijk maatgevend de eerste link die ik zie onder de advertentie link wijst meteen naar de juiste pagina, waarvandaan je verder kan naar de specifieke tarieven. De 2015 tarieven zie ik pas als 3e of 4e mogelijkheid.

Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Galdor68 schreef:

Waar het de tarieven betreft zijn de gebruikte zoektermen waarschijnlijk maatgevend

Goed punt: @Franzki ik hoor graag bij welke zoektermen de oudere tarieven in de zoekresultaten verschijnen.
Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Bij deze:

Wieger - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Waar je hier tegenaan loopt, is het automatisch voorspellen van een relevant antwoord. Dat is een relatief nieuwe functie die Google in gebruik heeft, voor meer zoekgemak. Hier tref je een korte uitleg over de functie. Dat is de eerste stap. Daarbij zal Google ook nog antwoorden geven op basis van je eerdere zoekgedrag en dit beïnvloedt deze antwoorden ook weer. Het moment dat ik zoek op voetbalwedstrijden, dan krijg ik bijvoorbeeld sneller wedstrijden van clubs waar ik vaker op zoek te zien. Ben je bijvoorbeeld ingelogd in de Chrome browser met je Google account, dan slaat Google al die gegevens op, zelfs die van je mobiele telefoon. Allemaal worden gebruik in hun algoritme om je het 'beste' resultaat te geven.

Om nog een extra verschil weer te geven, heb ik hieronder twee screenshots gemaakt van nagenoeg dezelfde zoekopdracht. Van Jurgen heb ik inderdaad begrepen dat er gekeken wordt om de tarieven op een andere manier beschikbaar te stellen. Dit kan nog van invloed zijn op het zoekresultaat.

Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Franzki schreef:

Dit verzoek hebben we inmiddels doorgevoerd!
Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
@Franzki Als het goed is, zie je nu een nuttig resultaat als je zoekt naar 'telfort vast bellen tarieven' of een variant daarop. Kun je dat bevestigen?
GJC
Reputatie 4
Badge +1
Even voor mijn beurt :8
Zoekterm: tarief telfort vast bellen
Resultaat:

Rode pijl > er staat 2016 maar de landingspagina klopt wel.
Blauwe pijl > 1e resultaat waar 2017 vermeld wordt.
Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb het aangekaart en dat blijkt een foutje in de HTML van die pagina. Google zal de correctie waarschijnlijk over een of twee weken overnemen in het zoekresultaat :)
Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Ik krijg dit... dus oude informatie in Google, maar het linkt door naar de juiste (actuele) pagina.

Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Zie mijn vorige bericht in dit topic :)
Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
We zijn inmiddels rond :) Ik zal even samenvatten wat er de afgelopen weken is gebeurd:

- We hebben er voor gezorgd dat de pagina ‘Tarieven Vast bellen (vanaf juli 2017) | Telfort’ als een van de eerste zoekresultaten verschijnt wanneer je ‘telfort vast bellen tarieven’ zoekt. Het is juridisch verplicht om oude tarieven beschikbaar te stellen en wij hebben geen directe invloed over Google, maar we hebben wel kunnen aangeven dat de andere tarievenpagina’s minder belangrijk zijn. En dat is precies wat we hebben gedaan.

- We hebben aan de pagina’s met oudere tarieven de opmerking toegevoegd dat het om oudere tarieven gaat.

- Per ongeluk hadden de 2017-tarieven pagina’s een verkeerde HTML-titel, waardoor hij in Google verscheen als ‘Tarieven Vast bellen (vanaf juli 2016) | Telfort’. Mijn collega heeft dit opgelost en Google laat nu de juiste HTML-titel zien.
Galdor68
Bij deze bevestigd. Nu was in de meeste gevallen de eerste niet gesponsorde hit ook goed dus verwijzend naar de actuele prijzen, maar het probleem met het jaartal lijkt inderdaad opgelost.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)