Ondertiteling voor doven en slechthorenden

• 22 januari 2018
  • 18 reacties
  • 4488 keer bekeken

Sinds vandaag overgestapt van Ziggo naar Telfort thuis. Alles werkt prima, maar... wij waren bij Ziggo gewend geraakt aan speciale ondertiteling voor doven en slechthorenden. Dat kan ook via Teletekst, maar dat werkt niet bij opgenomen programma's en uitzending gemist. Mijn vrouw is (bijna) doof en maakte hier veel gebruik van. Zie ik iets over het hoofd, is het er toch, ergens in het menu? Of wordt het gewoon hoog tijd dat ook Telfort zoiets gaat opstarten. Als Ziggo het kan moet Telfort het ook kunnen toch?

18 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Hoi Simon, welkom op het forum en ook bij ons als klant 🙂. Ik kan me voorstellen dat jij en je vrouw daar erg aan gehecht zijn geraakt. Voor zover ik weet hebben we het alleen via Teletekst, maar voor alle zekerheid vraag ik dat na voor je. Ik ben na vandaag een aantal dagen vrij, maar kom volgende week weer bij je in de lucht. Is dat goed?
Ik heb er ook niets van kunnen vinden op de website.
Maar heeft Simon dan misschien hier een tip of verbeterpunt?

Misschien een ander soort gelijk iets van dit topic?

https://forum.telfort.nl/tips-en-verbeterideeen-273/meer-toegankelijkheid-voor-o-a-mensen-met-een-gehoorprobleem-of-spraakgebrek-bij-telfort-69645
Reputatie 6
Badge +7
Ik kan het ook niet vinden, dus ik vermoed dat het er niet is, maar wil het voor alle zekerheid nog wel even navragen. Anders is het er 1 voor op het wensenlijstje @mandy 🙂.
Bij deze Cindy :D
Alvast hartelijk bedankt! 😃
Reputatie 6
Badge +7
Het is er inderdaad 1 voor het wensenlijstje @SimonvanGroningen.
Is het misschien handig om dit bij Tips en Verbeter ideeën te plaatsen?
Ik was ook overgestapt van UPC naar Telfort en in die modem kon je ook de ondertiteling automatisch vast zetten zodat dit op alle Nederlandstalige zenders werkt en niet steeds via teletekst 888 moet intypen. Het aardige is dat het op de tablet WEL kan om de ondertiteling in de TV app van Telfort vast te zetten bij de instellingen.
Maar dan zit je met een klein scherm.
Ik denk dat er vele mensen mee geholpen zouden zijn als deze mogelijkheid ook in de modem van Telfort komt.
Er komen steeds meer dove en slechthorende mensen bij:-(
Reputatie 8
Badge +11
Ik zie inderdaad dat het in de app wel kan, maar niet op de ontvanger. Dat is natuurlijk erg jammer, want ik kan goed begrijpen dat via de tablet tv kijken niet het meest ideale is. Ik heb nogmaals een navraag gedaan om te kijken hoe de situatie ervoor staat. Je hoort nog weer van mij als ik meer weet. Ik verwacht dat het ergens begin volgende week zal worden.
Telfort is toch overgegaan naar nieuwe systemen, zoals ik het begrepen heb?
Waarom is hier dan (hoogstwaarschijnlijk) niet naar deze mogelijkheid gekeken?
Reputatie 8
Badge +11
Het gaat hier om de ondertiteling op de tv-ontvangers, niet voor ITV Online. Ik verwacht volgende week meer duidelijkheid te krijgen over dit onderwerp en dan horen jullie weer van mij.
Ik zie inderdaad dat het in de app wel kan, maar niet op de ontvanger. Dat is natuurlijk erg jammer, want ik kan goed begrijpen dat via de tablet tv kijken niet het meest ideale is. Ik heb nogmaals een navraag gedaan om te kijken hoe de situatie ervoor staat. Je hoort nog weer van mij als ik meer weet. Ik verwacht dat het ergens begin volgende week zal worden.

Bart, Het begin van de week is voorbij en bent u al wat wijzer? Wil het een beetje warm houden:-)
Groetjes
Theo
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Theo, ik heb gisteren inderdaad een reactie mogen ontvangen. Het staat op de planning, alleen dit met nog verder uitgewerkt gaan worden. Ik verwacht dan ook niet dat het de eerstkomende maanden gaat gebeuren. 😞 Wanneer wel, daar kan ik geen antwoord opgeven. Teletekstpagina 888 blijft voor nu even het alternatief.

Hallo Bert, Inmiddels is het alweer een jaar later en de mogelijkheid is er nog steeds niet. Mijn vrouw is ook slechthorend. Wij overwegen nu om maar weer terug te gaan naar Ziggo, want die ondertiteling is voor ons echt wel een must. 888 teletekst is geen optie als je namelijk naar buitenlandse zenders wilt kijken.

Groet,

Gerbrand

Hallo @la674851,

ondertiteling is voor ons echt wel een must. 888 teletekst is geen optie als je namelijk naar buitenlandse zenders wilt kijken.

Voor NL-zenders ook vaak niet, veel NL-zenders worden standaard ook zelden of nooit ondertiteld.

Dat is bij Ziggo niet anders is mijn ervaring.

Het enige wezenlijke verschil bij Ziggo is dat je daar in de decoder al standaard de ondertiteling aan- of uit kunt zetten en bij de decoders van Telfort niet.

Een andere oplossing is bij de aankoop van een TV te kijken of daar de ondertiteling standaard aan- of uitgezet kan worden. Ik heb een Samsung TV waar dat wel kan en een Sony TV waar dat niet kan.

Dus het is wat al te gemakkelijk om de geen of slechte ondertiteling alléén op het bordje van Telfort te schuiven.

aldus een mede-slechthorende.

@JanD dan ben ik wel heel benieuwd waar die samsung de ondertiteling vandaan haalt. Bij opnames moet dat signaal er wel bij zitten. Ik heb die optie ook op mijn samsung dat heeft bij mijn weten geen effect op het signaal uit de tv ontvanger. Meer specifiek werkt die mogelijkheid enkel via het kabel signaal.

Het is niet Telfort het is KPN die hier niet goed mee omgaat live via 888 is de enige mogelijkheid deze laatste levert dit zo aan Telfort. Wat dat betreft ligt dit zeker wel op het bordje van het televisie platform en de provider.

Hallo @Galdor68 , bij Ziggo kun je zonder decoder en eventueel met CI+kaart kijken en bij KPN kun je  via een app kijken met een Samsung of LG tv en als je bij die tv's de ondertiteling dan aan kunt zetten op de tv zelf heb je het voor elkaar.

Bij alle soorten handicap's blijft het vaak een soort compromis om iets voor elkaar te krijgen.

Die KPN app hebben wij nog geen steek aan. Ik weet redelijk zeker dat ook bij zo'n app de tv instellingen geen effect hebben. Je zal dan toch echt in de app zelf de ondertiteling aan moeten zetten. Er moet dan hoe dan ook een signaal aanwezig zijn, dat signaal is er alleen live niet bij opnames.

Reputatie 8
Badge +11

@la674851 helaas nog niet nee. Ik kan er nu nog niets anders van maken. Vooralsnog is alleen via teletekst de optie er of via de app kun je de ondertiteling bij live tv aanzetten onder de Nederlandse zenders. Wanneer welke verandering er exact komt durf ik niet te zeggen. Ik weet alleen dat de ondertiteling vanuit de zenders meegestuurd wordt. Wij maken dit zelf niet, voor zover ik weet zijn de zenders en programmamakers hier verantwoordelijk voor. 

Reageer