beantwoord

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf

• 23 januari 2020
  • 7 reacties
  • 446 keer bekeken

Reputatie 1

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (Ervaring)

Verbijsterd, verontwaardigd en teleurgesteld. Ik had gehoopt op betere ervaringen als klant van Telfort BV, de provider voor de kleine man met de krappe beurs. Maar, helaas.
Allereerst: Ik ben zelf redelijk opgeleid op het gebied van computers, netwerken e.d. en stam nog uit de tijd van de C64 en de 32k inbel-modems.  Een beetje kijk op zaken heb ik dan ook wel.
Even een greep uit de dingen die ik tot nu toe heb meegemaakt bij Telfort.

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (De Telfort Helpdesk Deel 1/2)

*** Gevalletje algemene storing ***

Poeff! En je kan niet meer bellen of internetten. Het netwerk ligt eruit. Soms duurt het een dag, soms een paar uur. Dan bel je de helpdesk. En dan sta je vervolgens een half uur tot een uur in de wachtrij, vergezeld van oldies-muziek waarvan kennelijk auteursrechten vorige eeuw zijn verlopen. En dan krijg je eindelijk iemand aan de lijn. Er gloort hoop. Maar volgens de helpdesk is er niks bekend van een storing. “Heeft u uw modem al gereset?” Keer op keer krijg je bij elke storing dit antwoord. Nee, maar ik heb hem wel al een half uur van de stroom gehad. Dat zou bij elke provider voor een verse start moeten zorgen, omdat het modem zich dan opnieuw bekend moet maken bij de centrale. Iets met MAC-adressen, IP-toewijzingen enz. Goeie tip overigens voor mensen die eens een keer ten onrechte op IP geband zijn bij een server.
Modem resetten dus? Zulk advies moet je klanten niet zomaar geven. Een reset betekent dat je je instellingen kwijt bent. Die instellingen kun je ook niet van tevoren opslaan want die optie heeft Telfort uit het modem gehaald.

Natuurlijk had ik hem allang een paar keer uit en weer aan gezet en dankzij de kermisverlichting van de InExperiencedBox V287 kun je dan ook precies zien waar het mis gaat. Geen signaal. Over een paar uur dan nog maar eens proberen.
Ik kocht een mooie, nieuwe telefoonset. Een basisstation met handsets, volledig geschikt voor VOIP. Oftewel: internetbellen, digitaal, weet je wel? Da’s iets wat in de vorige eeuw is ontwikkeld en waar alle Telfort-abonnees gebruik van maken (via het modem van Telfort zelf).
Wat heb je daarvoor nodig? Gebruikersnaam, wachtwoord, inlognaam en een paar technische dingetjes waar meestal wel een handleiding voor bestaat. Dus bel ik Telfort op om hen netjes te vragen naar mijn wachtwoord etc voor telefonie.

Dat ging ongeveer zo:
IK: “Goeiemiddag mevrouw. Ik heb een nieuwe telefoon gekocht voor VOIP en ik zou graag van u de inloggegevens willen hebben zodat ik heb kan instellen voor thuisgebruik.”
ZIJ: “Oh, oke. Dat moet ik even bij mijn collega navragen, momentje” In de wacht, muziekje
ZIJ: “Daar was ik weer. Ik heb het even nagevraagd, maar die gegevens zijn bij ons niet bekend en ik kan ze u dus ook niet geven.”
IK: “Dat lijkt me sterk. Als die gegevens niet bekend zouden zijn, zou ik niet met u kunnen bellen. Deze gegevens zitten namelijk in jullie modem, alleen kan ik die niet inzien. Maar die zijn er door jullie in gezet.”
ZIJ: “Moment, ik zoek nog even een andere collega.” In de wacht, muziek, weer terug.
ZIJ: “Ik heb het nagevraagd en het klopt dat die gegevens er wel zijn maar we mogen ze u niet geven.”
IK: “Dus als ik het goed begrijp, is dit een beleidsregel?”
ZIJ: “Dat klopt mijnheer, wij geven die gegevens nooit aan klanten. Wij mogen dat ook niet.”
IK: “Het gaat toch om mijn abonnement, mijn gegevens? Stelt u zich eens voor dat ik bij de Gemeente kwam om inzage in mijn dossier te vragen en er werd me doodleuk gezegd dat ik niks krijg te zien want dat is nu eenmaal het beleid?”
ZIJ: “Ja, daar heeft u natuurlijk helemaal gelijk in en ik snap uw punt. Maar wij mogen dat nu eenmaal niet”
Nouja, dan ben je zo’n beetje uitgeluld want kennelijk worden de mensen op de helpdesk zelf dom gehouden en hebben ze alleen nog maar een paar handige scriptjes voor hun neus staan. Trieste bedoening, uiterst onprofessioneel.
En sneu voor het personeel ook, dat ze klanten niet eens fatsoenlijk kunnen en mogen helpen.
Uiteindelijk de telefoonset maar analoog aangesloten. Jammer.

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (De Telfort Helpdesk Deel 2/2)

*** Gevalletje Mijn Telfort Thuis ***

Al weken kan ik niet meer inloggen in de Mijn Telfort omgeving. Inloggen mislukt gewoon.
IK: “Goedemiddag, mevrouw. Ik heb een probleem met Mijn Telfort Thuis. Ik kom er niet in en ik heb al geprobeerd het wachtwoord te wijzigen. Dan stel ik het nieuwe wachtwoord in, probeer daarna in te loggen en krijg dan doodleuk de melding dat de gebruiker niet bestaat.”
ZIJ: “(Bekende vragen over naam, geboortedatum en uiteraard of ik de modem al gereset heb)”
IK: “Zou u eens vanuit uw computer willen proberen of u in Mijn Telfort kunt komen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord?”
ZIJ: “Dat wil ik best even proberen. ( ik geef gegevens door). Ehh… Hmm.. Wat vreemd, ik kom er niet in. Hij zegt dat de gebruiker niet bestaat, maar deze gegevens zijn toch echt goed!”
IK: “Mooi, dan hebben we in ieder geval kunnen vaststellen dat het niet aan welke apparatuur dan ook bij mij thuis kan liggen.”
ZIJ: “Correct. Ik ga hiermee aan de slag, probeert u het over een uurtje of twee maar weer, dan moet het lukken”
Dat lukte dus niet. En ik bel weer:
(bekende intro)
ZIJ: “Heeft u de modem al gereset?”
IK: “Uw collega heeft al vastgesteld dat het niet aan de apparatuur bij mij thuis ligt. Dat lijkt me dus niet nodig”
ZIJ: “Momentje hoor, ik vraag het even een collega” (en komt terug)
ZIJ: ”Ik zou u willen verzoeken wat screenshots op te sturen”
IK: “Waarvan precies dan? (Andere gedachtes kwamen ondertussen bij me op)”
ZIJ: “Nou, het inlogscherm, wat u intypt en dergelijke.”

Daar vallen je toch de schoenen van uit? Ze hebben het zelf al geprobeerd, zonder succes. Ze weten dat het niet aan mijn modem ligt. De vaatwasmachine kan het ook niet zijn geweest. De atoomklok die ik stiekem in mijn gemeubileerde SM-kelder heb verstopt zit niet op internet aangesloten, dus die kan het ook niet zijn geweest en mijn huishoudrobot met kunstmatige intelligentie is niet eens compatible met dat godsallemachtige vooroorlogse systeem van Telfort! Laat maar zitten, ze snappen het gewoon niet.Het had ze gesierd dat ze gewoon zouden toegeven dat ze wat problemen met hun database hebben sinds de verschuiving naar KPN. Maar dit soort onkunde en gewetenloos ping-pong spelen met klanten, daar is niks respectvols aan.

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (De Fantastico-8000 Telfort Modem)

Telfort levert aan al hun klanten de zalenvullende Experiabox V10 (met turbo, 20 antennes en volledig bereik in een naoorlogse betonnen bunker)

- Beperkte interface. Ja hoor, daar komt de betutteling weer. Klanten zijn achterlijk, ze mogen niks veranderen want stel je voor dat je het zou moeten resetten. Dus halen we 50% van de instellingen uit het menu. Maar vervolgens geven we ze wel zelf bij elke scheet het advies te moeten resetten.

- Bridged Mode. Om mijn eigen apparatuur zo goed moegelijk te kunnen gebruiken, heb ik vóór het afsluiten van het abonnement gevraagd of het modem in Bridged Mode kon worden gezet. Antwoord: “Ja, dat kan probleemloos.” Na installatie gebeld met helpdesk. Antwoord: “Nee, dat doen wij niet. En als we dat al zouden doen zou u niet meer kunnen bellen. Of gebeld worden op uw vaste lijn.” Maar natuurlijk had dan net de bandrecorder die de gesprekken opneemt van de helpdesk, een vrije dag. Dus niks meer over terug te vinden.

- Firewall niet uit te schakelen / poortblokkades. Tja, je wilt gamen, downloaden, films kijken, skypen en soms een server draaien. Logisch. ’t Is 2020 tenslotte. We leven niet meer in de tijd dat je de PTT om toestemming moet vragen om een ander toestel aan te mogen sluiten. Maar dus. Dichtgetimmerd. Net als de ogenschijnlijk handige USB-poorten op het modem en de tv-ontvanger. Ook die zijn onbruikbaar. Dan maar DMZ mode. Kan ik tenminste nog iets met mjin eigen router en netwerk. Telfort wil zeker een wit voetje halen bij Brein.

- WiFi storingen.  Omdat ik mijn eigen router graag wilde gebruiken inplaats van de voor de Nederlandse markt omgekatte ZTE 369A (Bedrijfje uit Shenzhen, China), wilde ik graag de WiFi van het onding uitgeschakeld hebben. Maar gek genoeg sprong dat dan vanzelf telkens weer aan. Wat bleek? Er waren fouten in de firmware van de H369A en daarvoor moesteen een aantal opties elke dag worden “gereset”. Dat gebeurde dan meestal in de nacht. Uiteindelijk heb ik van verveling maar een schema aangemaakt in het koekblik waarbij van ma-zo van 00:00 tot 24:00 de wifi moest worden uitgeschakeld. Belachelijk. Wie heeft dit geprogrammeerd?

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (De 6-dimensionale HyperArrisX Z77-serie)

De TV-ontvanger. Of decoder. Een Arris, nummer onbelangrijk. Witte afstandsbediening, nog onbelangrijker. Oke, hij is handig in het gebruik. Redelijk intuïtief te bedienen en doet meestal wat hij moet doen.
Toch komt het vaak voor dat hij vastslaat, je beeld bevriest dan ( nee ik zat niet naar Frozen te kijken) en dan zul je hem moeten uit- en vervolgens weer inschakelen. En ook hier weer, de instellingen zijn zeer beperkt, USB-aansluitingen werken niet (was leuk geweest voor een externe harddisk, om zelf je opnames op te bewaren) 
Verder valt me de kwaliteit van het weergegeven beeld op HDMI mij enigszins tegen. Vlekkerig, alsof kleuren zijn geëffend en het beeld is soms wat erg rood, bijna alsof je je TV naar de monteur wilt sturen. En dat wil nog wel eens wisselen na een update. Gelukkig heb ik ook ander bronmateriaal. 

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (Conclusie)

Het heeft wat mij betreft lang genoeg geduurd. Ik kan nog steeds niet in “Mijn Telfort” en ga binnenkort overstappen naar een betere provider, XS4ALL. Die doet niet geheimzinnig over VOIP-gegevens en dergelijke. Sterker nog, het staat gewoon vermeld op hun website. Kost iets meer allemaal, maar je leeft er uiteindelijk wel langer van.
Dieptepunt: ik zit nog steeds in mijn contractperiode. XS4ALL gaat voortijdig de lijn "kapen", zodat ik eerder weg kan bij Telfort. Maar ik mag natuurlijk wel de resterende periode (ca. 2 maanden) abonnementsgeld doorbetalen aan Telfort, ondanks hun falende beleid, nalatigheid, onkunde en wanprestaties.

Het was voor mij, na al deze ellende, misschien ook wel eens fijn geweest om te mogen horen: "Joh, maak je dáár nou maar geen zorgen over."

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 31 januari 2020, 08:50

Ik zie dat je er met mijn collega uit bent gekomen. Heel erg fijn. Alles is nu geregeld, mochten we je ooit nog weer kunnen helpen, dan horen wij dat graag. 

Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 1

@Neel25 Dank je, Neel :) Dat heb ik gisteren dus ook meteen besloten. Overstappen zolang het kan en idd naar XS4ALL.Datum staat vast!

Reputatie 1

cheapvoip http://bit.ly/voipaccount heeft de oplossing voor je 
een provider zonder telefoniecontract en dan bovenstaande gebruiken
ook leuk voor een it er is freepbx op vmware of op raspberry pi 

Reputatie 2

Tip van de dag: Kun je je het typenummer van een inbelmodem nog herinneren? Gebruik je de afkorting VOIP in plaats van 'vaste telefoon’? Neem dan XS4ALL (zo lang het kan).

En zoek antwoorden op fora in plaats van door te bellen naar de simpele eerstelijns klantenservice. 
Mijn Telfort inlogproblemen? Daar vind je hier een topic over: https://forum.telfort.nl/mijn-telfort-252/tips-van-telfort-inloggen-op-mijn-telfort-61493
Verbaasd dat je geen SIP-gegevens krijgt van de klantenservice? Daar vind je hier een topic over: https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/vervalt-sip-i-c-m-fritzbox-per-1-augustus-56895

Ik ben bij lange na niet zo verbaasd over wat je hebt meegemaakt. Maar nu het op termijn allemaal 1 pot nat wordt, prima om hier je stem te laten gelden.

Dezelfde service wat betreft voip die het ook teneinde lopende XS4ALL heeft worden ook bij KPN geintroduceerd volgens diverse bronnen.

Wat de firewall betreft die moet niet elke hobbyist uit kunnen zetten tenzij je goed weet wat je doet.

Dat je niet in Mijn Telfort kan is vreemd zeker na de hele uitgebreide verhandeling daarover. Mogelijk een gevolg van de aankomende migratie eerder een andere fout.

Als je dan al voip toestellen aanschaft kies dan ook een voip dienst voordeliger dan de providers.

Reputatie 1

@Galdor68 : Tja, het is slechts een greep uit de vele dingen die mis zijn gegaan. Trouwens, voor de goede orde: XS4ALL loopt niet ten einde; het personeel blijft gewoon daar, de werkwijze zal hetzelfde blijven en ook de mogelijkheden binnen je abonnement blijven staan. 

Ik ben overigens nog steeds in conclaaf met Telfort, ook al ga ik overstappen (datum is al gepland). Al was het alleen maar om dingen rechtgetrokken te krijgen. 

Wat betreft de VOIP: Telfort Telefonie = VOIP. Precies dezelfde VOIP die in mijn telefoon zit. Je mag dan ook gewoon verwachten dat dat normaal werkt. Net zoals dat in Nederland het lichtnet overal hetzelfde is: 230V/50Hz. Welke provider je gebruikt, is vrijheid, lijkt me.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Kenneth Gerritsen, is er heel veel voorgevallen. Hier wil ik eigenlijk niet op in gaan. Het heeft voor mij niet zoveel zin meer. Deze redenen hebben je ook doen besluiten om ons te verlaten. Ik had je hier nog graag bij geholpen. Maar als ik je zo een beetje leer kennis lijkt XS4ALL een betere provider voor je. 

Wat nog wel belangrijk is, is het feit dat je nog een slotnota van ons krijgt. Waarbij je nog 2 maanden moet betalen terwijl je geen klant meer bij ons bent. Nu zie ik dat hier tijdens de opzegging hierover gesproken is en dat je er akkoord mee bent gegaan. Dus ik kan hier niets in betekenen. Echter heb je wel via zowel Facebook als telefonisch contact gehad en is daarover een klacht aangemaakt. Mijn collega gaat hier nog op in. Je wordt nog gebeld door een 088 nummer. Ik wil je vragen dat telefoontje even af te wachten. Ik hoop dat je er met mijn collega uitkomt. Ik kan daar niet tussen gaan zitten. 

Reputatie 8
Badge +11

Ik zie dat je er met mijn collega uit bent gekomen. Heel erg fijn. Alles is nu geregeld, mochten we je ooit nog weer kunnen helpen, dan horen wij dat graag. 

Reageer