Ervaring Telfort oude glasvezelnetwerk naar het nieuwe netwerk / Instellen FritzBox voor externe VOIP

• 24 december 2018
  • 45 reacties
  • 2588 keer bekeken

Reputatie 1
Sinds 19 december 2018 ben ik nu over van het oude glasvezelneterk naar het nieuwe, maar het heeft mij wel heel wat ergenis en zoeken gekost.
Op het oude network had ik een FritzBox 7390 direct aangesloten op de glasvezel modem. Dit omdat ik de FritzBox via ISDN met een ISDN centrale had verbonden. Ik gebruik Budgetphone als ISP voor mijn inkomende VOIP gesprekken en SMSDiscount als mijn uitgaande gesprekken. De PBX van de Fritzbox gebruik ik niet omdat deze minder mogelijkheden heeft dan mijn Siemens ISDN Telefooncentrale.
Omdat Telfort binnenkort het DVBC signaal (Voor alle TV’s) eraf gooit, dacht ik om de nieuwe omgeving maar alvast aan te vragen, om voor een paar euro te upgraden naar 200 MBit en rustig het DVBC TV network af te bouwen. Ik wist trouwens ook niet of de Amino’s nog werkten op het nieuwe netwerk.
Op 17 december had ik een afspraak met de monteur van Guidion die het glasvezel modem zou omwisselen. Dus vanaf ‘s morgens geen enkel signaal meer (TV/Internet en VOIP Telefoon).
Echter om 17:00 nog steeds geen monteur. Heb toen Guidion gebeld en na een kwartier kreeg ik iemand aan de lijn, die mij kon vertellen, dat de beste monteur zijn auto kapot had en dus maar niet was gekomen. Er werd mij verteld, dat ik voorlopig geen aansluiting kon krijgen. En ik zou wel gebeld worden voor een nieuwe afspraak. Toch op 18 december om 16:00 maar weer gebeld met Guidion en daar werd gezegd dat de eerste datum op 22 december kon en anders zou het 7 januari worden. Uiteindelijk kon ik de medewerkster overtuigen, dat het niet mijn schuld was, dat de monteur niet was geweest en werd een afspraak voor 19 december gepland.
De monteur kwam mooi op tijd en was met 10 minuten klaar met het verwisselen. Ik moest de Experia box gebruiken en mijn oude Amino’s konden op de schroothoop. Het Internet werkte iig wel zodat ik weer kon zoeken op het internet, want mijn telefoons en port forwardings werkten niet. Al snel kwam ik op een topic om de via de DMZ functie van de Experiabox de FritzBox als echte router in mijn network te laten fungeren. Maar ik had nog steeds geen inkomend VOIP telefoon, want de Experia houdt port 5060 tegen. https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983#M16227
Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers
Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.
VOIP weer instellen
De volgende stap is het omzeilen van port 5060 VOIP, zodat je eigen VOIP kunt gebruiken. Ook deze oplossing is doodsimpel als je het weet.
In de Fritzbox kun je per VOIP Telefoon Nummer de volgende functie aanzetten:
Provider does not support REGISTER-fetch
Daarna kun je ook weer gebruik maken van je eigen VOIP telefoons via de FritzBox.

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

45 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hoi almulder, ik begrijp dat je over bent gegaan naar het nieuwe netwerk. De afspraak met de monteur ging moeizaam lees ik. Je hebt daarom gebeld en gelukkig kon er toch nog snel een monteur komen om het aan te sluiten. Een auto kan helaas ook kapot gaan. In ieder geval ben ik blij te lezen dat het goed is aangesloten. Bedankt voor het delen.

Daarbij deel je nog een mooie tip om je eigen FritzBox in te stellen voor eigen VOIP. Heel erg bedankt daarvoor. Je kunt hier vast veel klanten mee helpen.

Mocht je zo nog vragen hebben, dan weet je ons te vinden.
Reputatie 8
Badge +19
De Fritzbox 7390 is geschikt voor glasvezel en kan rechtstreek op het NT-kastje aangesloten worden, mocht je de Experiabox niet (in DMZ) willen gebruiken.
LAN-poort 1 dient op de Fritzbox tevens als WAN-poort voor de NT...

Reputatie 1
Beste enterprise,

Werkt dan de IPTV ook als ik deze op de FritzBox aansluit of moet er nog wat anders geconfigureerd worden?
Reputatie 8
Badge +19
Beste enterprise,

Werkt dan de IPTV ook als ik deze op de FritzBox aansluit of moet er nog wat anders geconfigureerd worden?

In het instellingenmenu van de Fritzbox vindt je onder de accountinstellingen een drop-down menuutje met een paar providers, waaronder Telfort.
Kies deze optie.
Laat dan even weten hoe het uitpakt...
Zie onderstaande afbeelding.

Reputatie 1
Hoi Enterprise. De dropdown geeft wel Telfort aan, maar is alleen voor DSL bedoelt, dus dat gaat niet werken.

Ik heb zelf al geprobeerd om met de oude instellingen die ik voorheen had te koppelen, maar ik krijg geen internet verbinding. Ook al geprobeerd met een VLAN 34 instelling en PPPoE aan, maar geen success.

Reputatie 8
Badge +19
Heeft je 7390 al het meest recente OS, te weten 7.0..?
Deze heeft echt wel de keuze tussen DSL en glasvezel tijdens het instellen van de verbinding m.b.v. de Wizard.

Reputatie 1
De laatste versie is 6.85.
Ik heb ook een 7590 en die heeft ook geen telfort voor glasvezel
Heeft AVM geen verschillende uitvoeringen van hun devices dus voor Europa bedoelt en voor de rest van de wereld en daar dan ook verschillende os versies voor?
Reputatie 8
Badge +19
De laatste versie is 6.85.
Ik heb ook een 7590 en die heeft ook geen telfort voor glasvezel

Onderstaand een link naar de downloadpagina voor de verschillende Fritzbox uitvoeringen.

http://download.avm.de/fritzbox/

De 7390 heeft blijkbaar (nog) geen update naar 7.0 gehad, deze heeft inderdaad als laatste versie 6.85.
Als ik het me goed herinner dan heeft deze via de Wizard wel de keuze om te kiezen voor Telfort en Telfort IPTV.
Als je de modem gebruikt op een glasvezelverbinding kan je deze instellingen trouwens ook gebruiken, die zijn niet alleen voor DSL.
XS4ALL gebruikt deze modems ook voor haar glasvezelklanten.

Voor de 7590 (het nieuwe vlaggenschip van AVM..!) is zoals je in de link kan zien wél (inmiddels) versie 7.1 beschikbaar.
In deze OS-versie kan je zoals gezegd kiezen voor Telfort glasvezel.
Hierin zitten alle configuraties voor een Telfort glasvezelverbinding .

Zie maar wat je verder met deze informatie doet... 😉
Reputatie 8
Badge +19
Heeft AVM geen verschillende uitvoeringen van hun devices dus voor Europa bedoelt en voor de rest van de wereld en daar dan ook verschillende os versies voor?
Zie http://download.avm.de/fritzbox/
Reputatie 1
Hi enterprise, bedankt voor de link met downloads. Ik heb dus geen nieuwere versie voor de 7390 gevonden en kan die dus nog niet gebruiken om rechtstreeks aan de glasvezel modem te hangen.
Ik heb wel de 7590 geupgrade naar versie 7.1 en deze aan de glasvezel gehangen.
Internet werkt en VOIP werkt, maar IPTV werkt niet goed. Het beeld is schokkerig. Wordt even getoond en valt weer weg.
Reputatie 8
Badge +19
Hi enterprise, bedankt voor de link met downloads. Ik heb dus geen nieuwere versie voor de 7390 gevonden en kan die dus nog niet gebruiken om rechtstreeks aan de glasvezel modem te hangen.
Ik heb wel de 7590 geupgrade naar versie 7.1 en deze aan de glasvezel gehangen.
Internet werkt en VOIP werkt, maar IPTV werkt niet goed. Het beeld is schokkerig. Wordt even getoond en valt weer weg.

Doe de Fritzbox en de TV- ontvanger eens opnieuw opstarten...
Reputatie 1
Hoi enterprise, het opnieuw starten van de IPTV was de oplossing.
Heel erg bedankt voor jouw hulp, Ik kan nu gelukkig die Experiabox eraf gooien en mijn eigen netwerk weer net zo inrichten als ik zelf wil.

Conclusie:
Fritzbox 7590 met minimaal versie 7.1 werkt direct gekoppeld aan de glasvezel modem met instelling Telfort glasvezel.

Fritzbox 7390 werkt niet omdat deze nog versie 6.85 heeft (Miscchien na een update)
Reputatie 1
Hoi enterprise. Het opnieuw opstarten van de IPTV box was de oplossing. Alles werkt nu perfect.
Bedankt voor het meedenken.

Conclusie: Experiabox V10 vervangen door Fritzbox 7590 (met minimaal versie 7.1) werkt perfect met instelling Telfort Glasvezel.

Fritzbox 7390 V6.58 werkt niet.
Reputatie 8
Badge +19
Hoi enterprise, het opnieuw starten van de IPTV was de oplossing.
Heel erg bedankt voor jouw hulp, Ik kan nu gelukkig die Experiabox eraf gooien en mijn eigen netwerk weer net zo inrichten als ik zelf wil.

Zo is het..! 😆 en graag gedaan.

Conclusie:
Fritzbox 7590 met minimaal versie 7.1 werkt direct gekoppeld aan de glasvezel modem met instelling Telfort glasvezel.

Klopt, de Telfort glasvezelconfiguratie is er vanaf versie 7.0 ingezet.

Fritzbox 7390 werkt niet omdat deze nog versie 6.85 heeft (Miscchien na een update)
De 7390 is een wat ouder model dat t.z.t. waarschijnlijk wel zal worden voorzien van firmwareversie 7.0.
De meest recente (top)modellen zoals de 7490 en de 7590 hebben uit marketingtechnisch oogpunt voorrang gehad, maar volgens AVM worden (vrijwel) alle recente Fritzboxen voorzien van versie 7.0.

En dan nog een vraag van mezelf...
Heb je nu met de Fritzbox 7590 Bridged of Routed IPTV van Telfort..?
Je kan dit zien omdat je dan ook OTT-content kan zien via de ontvanger, zoals 'Apps op TV' e.d.
Je kan het ook vinden in het menu van de ontvanger onder 'Instellingen/Systeem instellingen/Systeem informatie'.
Daarin staat onderin of de verbinding in Bridged of Routed Mode is.
Ik ben hier wel benieuwd naar want met de 7490 heb ik daar een aangepaste configuratie voor nodig.
Alvast bedankt voor de moeite..!
Reputatie 1
Hoi enterprise,
De verbinding is Routed Mode.
Maar ik heb misschien toch te vroeg gejuicht. Als de IPTV vanuit standby komt, krijg ik weer die haperingen. Dus ik ga voorlopig weer terug naar die waardeloze Experiabox.
Reputatie 8
Badge +19
Hoi enterprise,
De verbinding is Routed Mode.

Bedankt voor je info, daar kan ik wat mee..!
Ik en andere Fritzboxgebruikers hebben anderhalf jaar tegen AVM aan lopen zeuren om de configuratie voor Telfort IPTV geschikt te maken voor Routed Mode en ze hebben daar nu blijkbaar toch gehoor aan gegeven..!
Ik ga nu eens checken of de instellingen voor de DSL-verbinding ook zijn aangepast voor Routed TV, ik heb daar na de upgrade naar OS 7 eigenlijk nog niet eens naar gekeken omdat de aangepaste configuratie prima werkt.

Maar ik heb misschien toch te vroeg gejuicht. Als de IPTV vanuit standby komt, krijg ik weer die haperingen. Dus ik ga voorlopig weer terug naar die waardeloze Experiabox.
Da's vervelend want het zou (in theorie althans) gewoon moeten werken.
Het probleem kan echter ook in de verbinding zelf zitten alhoewel de Experiabox er geen last van lijkt te hebben.
Dan is het vermoedelijk toch nog een onvolkomenheid in de firmware van de Fritzbox, of in het config-bestand voor de Telfort glasvezelverbinding.
Ik adviseer je dan ook om via de email op hun website contact op te nemen met AVM en dit probleem aan hen voor te leggem.
Er is een gerede kans dat je niet de enige bent met dit probleem en als er meerdere klachten binnenkomen dan is AVM over het algemeen vrij snel met het oplossen hiervan.
Ik heb hele goede ervaringen met hun technische ondersteuning gehad de afgelopen anderhalf jaar, ze reageren snel en spelen zaken snel door naar de techneuten die er iets mee kunnen, en je krijgt weer snel antwoord.

Je helpt hiermee niet alleen jezelf maar ook andere Nederlande Fritzboxgebruikers... 😉
Reputatie 1
Ticket aangevraagd. Ben benieuwd wat het antwoord wordt:

We hebben je supportaanvraag onder het Ticket-ID 2434168 voor je opgenomen met de volgende gegevens:

Product:
FRITZ!Box 7590 int.
Onderwerp:
Profile "Telfort Glasvezel" not correct working for IPTV
Gedetailleerde beschrijving:
When I connect the Fritzbox directly to the optical fiber modem with the profile "Telfort glasvezel" then internet and VOIP are working correctly, but IPTV does not working correct.
When I restart (with PowerOff/On) the IPTV box, the TV is working correctly, but when I start watching TV from the standby mode of the IPTV Box (On/Off button on top), the presentation stops after a few seconds and I have to switch to another channel according the box. But on the other channel appears the same issue.
Je ontvangt binnenkort een antwoord van ons.
Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Het AVM-supportteam
Reputatie 8
Badge +19
Keurig..! 😉
Je krijgt binnenkort zeker antwoord, en ze zullen in die mail waarschijnlijk wel vragen of je een support datasheet van de hele modemconfiguratie wil maken en dat bestand wil terusturen.
De instructies hiervoor sturen ze mee, is een appeltje eitje...

Ik ben net als jij benieuwd naar het antwoord...
Reputatie 1
Had al om 12:14 antwoord:

Bedankt voor je supportaanvraag bij AVM. Vervelend om te horen dat je storingen ondervindt bij het gebruiken van IPTV van Telfort.

Ik ga ervan uit dat de gedetailleerde informatie onder de volgende link het probleem oplost:
· Storingen tijdens televisiekijken via IPTV-aansluiting

Als het probleem niet wordt verholpen met de instructies in onze handleiding, stuur me dan de volgende informatie:
1. Hoe is de media-ontvanger verbonden met de FRITZ!Box: via het draadloze netwerk of via een LAN-poort?
2. Treden de storingen ook op wanneer je alle hubs/switches, draadloze repeaters en powerline-adapters uitschakelt, vervolgens de media-ontvanger rechtstreeks verbindt met een LAN-poort van de FRITZ!Box en daarna de FRITZ!Box en ontvanger opnieuw opstart?
Als de storingen dan niet meer optreden: welk apparaat veroorzaakt de storingen?
3. Treden de storingen ook op als je alle computers en netwerkapparaten in het thuisnetwerk uitzet voordat je het afspelen van IPTV start?
Als de storingen dan niet meer optreden: welk apparaat of welke toepassing op één van de apparaten veroorzaakt de storingen?
4. Sinds wanneer treden de storingen op (bijvoorbeeld sinds de media-ontvanger op een andere manier is aangesloten of een FRITZ!OS-update)?
5. Hoe vaak en onder welke omstandigheden treden de storingen op?

Genereer ook de supportgegevens van de FRITZ!Box. Genereer de support-gegevens meteen na het optreden van de storingen tijdens het afspelen van IPTV:
· Supportgegevens van de FRITZ!Box genereren

Stuur me vervolgens een probleembeschrijving en het zipbestand met de supportgegevens.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Juriën Klaassen (AVM Support)
Reputatie 8
Badge +19
Zoals ik al zei... 😉
Een aanvraag over een performancekwestie wordt snel en serieus opgepakt bij AVM.
Reputatie 8
Badge +11
Top om te lezen dat ze er mee bezig zijn. Hopelijk lukt het om de ITV alsnog via de Fritzbox aan de praat te krijgen. Ook ik ben erg benieuwd.
Reputatie 1
Probleem is opgelost ☺

Ik had nog een oude Fritzbox 7270 in het netwerk hangen, die de IGMP verstoorde.

• "IGMPv3 multicast router [IP-adres van de interferentiebron] ignored"
Nadat ik deze had verwijderd, werkte alles perfect.
Reputatie 8
Badge +19
Probleem is opgelost ☺
Dat is goed om te lezen... 😉

Ik had nog een oude Fritzbox 7270 in het netwerk hangen, die de IGMP verstoorde.
Aha... het had wellicht handig geweest om dat te vermelden.
Of we hadden kunnen vragen hoe je netwerk in elkaar steekt... 😆
  • "IGMPv3 multicast router [IP-adres van de interferentiebron] ignored"
Nadat ik deze had verwijderd, werkte alles perfect.

Is dit op advies van AVM geweest of ben je hier zelf achter gekomen..?
Reputatie 1
Hoi enterprise. Dat was op advies van AVM. Zie: · Storingen tijdens televisiekijken via IPTV-aansluiting

Maar om te testen kan ik niet te lang uit de lucht zijn, omdat er klanten aan mijn server hangen. Ik heb misschien een best ingewikkeld netwerk met eigen DHCP en DNS server, VOIP incoming via Budgetphone en VOIP outgoing via SMSDiscount, verschillende WiFi repeaters en switches en een hele hoop WiFi devices met eigen protocol voor IoT.

Reageer