beantwoord

Bewijzen van wonen in Nederland

• 21 december 2018
  • 38 reacties
  • 1127 keer bekeken

Ik heb een tip om jullie dienst en service te verbeteren.
Als een bestaande klant, die tv+internet heeft, een mobiel abonnement er bij wil hebben, zorg dan dat die procedure kan afwijken van de normale procedure voor nieuwe mobiele klanten. Dat scheelt heel wat ergernis en minder klanten die er dan zullen aan denken om over te stappen.

Ik ben al 4 jaar klant met tv+internet en wil er nu dus en mobiel abonnement bij. Hele hoop gedoe, gedaan wat mij via messenger werd gevraagd, blijkt dat ik dan ook nog moet bewijzen dat ik wel in Nederland woon. Waar hebben jullie dan al die tijd al tv en internet geleverd en al 4 jaar lang innen jullie wel al geld van mijn ABN rekening. In de gegevens zien jullie dan ook nog mijn adres waar jullie leveren en dat ik al 4 jaar klant ben. Er werd een mail met toestemming gevraagd van mijn bewindvoerder, die heb ik, met zelfs de beschikking van toekenning bewind erbij. Dit kan ik allemaal niet hebben als ik niet in Nederland zou wonen lijkt mij.
De bewindvoerder kan en mag zelfs gebeld worden ter bevestiging. Enige wat ik krijg, zijn standaard riedeltjes via messenger en dat dat de procedure is en dat de persoon die mij antwoord helaas de regels niet kan wijzigen. Nee klopt, maar dat kan Telfort wel. Voor bestaande klanten zou dit allemaal niet zo omslachtig moeten zijn en moet dit veel beter kunnen.
Ik ben ondertussen aan het rondkijken om over te stappen, maar dit doe ik liever niet, want ik ben al 4 jaar best tevreden van de service die ik kreeg.
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 24 december 2018, 14:50

Ik snap hem nu denk ik. Je wilt graag een mobiel abonnement aanvragen. Dit kan online echter alleen met de Nederlandse identiteit. Kan het zijn dat je geen Nederlands paspoort of ID kaart hebt? Als dat niet het geval is, dan wordt inderdaad gevraagd om een uittreksel BRP te laten zien. Dit is onderdeel van de procedure en hier kan niet van afgeweken worden. 😞 Ik wil je aanraden deze toch te overhandigen zodat de aanvraag voor je doorgevoerd kan worden.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

38 reacties

Reputatie 8
Badge +12
Hoi Svenster, welkom bij ons op het Forum. Ik lees dat je graag een mobiel abonnement bij ons wilt naast jouw aansluiting voor thuis. Dit verliep echter niet zoals je had gehoopt had. Want je moest bewijzen dat je in Nederland woont? Dat woon je toch? En je hebt al een abonnement voor thuis toch?

Je geeft ook aan onder bewind te staan en dat je toestemming hebt. Is het nu inmiddels gelukt om een abonnement aan te vragen? Is het anders een idee om langs de winkel te gaan? Dat mijn collega daar de verlenging kan regelen?
Hey,
Ik heb een tv+internet aansluiting, geen telefoon abonnement. Maar ik wil er een mobiel abonnement bij. Ik ben wel al 4 jaar klant bij Telfort en bij controle zien ze op de afdeling verkoop (want die hebben me gebeld) wel gewoon mijn adres staan natuurlijk. Dan vind ik het gewoon absurd dat ik, na 4 jaar en de ook nog de gevraagde toestemmingsmail van mijn bewindvoerder, die er ook de beschikking heeft bijgevoegd, nog steeds moet bewijzen via een BRP dat ik in Nederland woon.
De dichtsbijzijnde Telfort winkel bevind zich in Maastricht en ik woon in Kerkrade. Ik snap dat dit de procedure is voor een nieuwe klant, maar dat ben ik niet, ik ben een bestaande Telfort klant die gewoon een extra dienst wil afsluiten bij jullie omdat ik al 4 jaar toch wel een tevreden klant ben geweest.
Reputatie 8
Badge +12
Ik snap hem nu denk ik. Je wilt graag een mobiel abonnement aanvragen. Dit kan online echter alleen met de Nederlandse identiteit. Kan het zijn dat je geen Nederlands paspoort of ID kaart hebt? Als dat niet het geval is, dan wordt inderdaad gevraagd om een uittreksel BRP te laten zien. Dit is onderdeel van de procedure en hier kan niet van afgeweken worden. 😞 Ik wil je aanraden deze toch te overhandigen zodat de aanvraag voor je doorgevoerd kan worden.
Klopt, als Belg heb ik enkel mijn Belgische identiteitskaart, uiteraard zou ik bijna zeggen, maar dan nog... Procedure snap ik, als je een nieuwe klant bent. Om al 4 jaar, elke maand het abonnementsgeld te innen hebben ze toch ook geen bewijs nodig gehad dat ik in Nederland woon? Mijn tv+internet kon ik gewoon afsluiten, zonder te moeten bewijzen dat ik op dat adres woonde, dat vind ik krom. Want wie zegt niet dat ik het toen heb aangevraagd, maar dat ik er helemaal niet woonde?
Zorg dan tenminste dat die procedure voor alle diensten wordt gehanteerd en niet enkel bij de mobiele telefonie.En dat er niet kan van worden afgeweken, sorry voor de bewoording, maar dat is BS! Telfort bepaalt toch zelf hoe een procedure verloopt en in hoeverre er van kan worden afgeweken? Nogmaals, het bewijs dat ik Nederland woon zit hem 1. in het feit dat ik al 4 jaar klant ben en zelfs al een keer een monteur van Guidion over de vloer heb gehad. 2. In het feit dat ik mijn bewindvoerder moest vragen om mij het gewenste contract per mail door te sturen met zijn toestemming er bij (Waar hij er zelfs ook nog de beschikking bewind had bijgevoegd) en 3. in het feit dat ik geen bewindvoerder kan hebben en onder bewind kan staan in Nederland, als ik er ook daadwerkelijk niet woon...
En de dienst verkoop zag tenslotte ook nog dat ik al zo lang klant ben en mijn adres erbij waar ze tv+internet wordt 'geleverd'.
Zoals ik zei, ik vind dit gewoon absurd en absoluut niet servicegericht naar bestaande klanten. Mijn idee blijft dus voorlopig om dan maar mijn T-Mobile prepaid te houden en eerst goed rond te kijken voor een goede aanbieding bij een andere provider en dan stap ik over.
Reputatie 8
Badge +12
Ik vind dat heel erg jammer om te lezen. Ik begrijp dan ook zeker je punten. Echter is onze procedure anders ingesteld. Je moet voor een mobiel abonnement kunnen aantonen dat je Nederland woont anders kunnen we geen abonnement afsluiten. Dit maakt niet uit of je al een abonnement voor Thuis hebt. Voor internet Thuis hoef je dat inderdaad niet aan te tonen. Dit omdat het internet altijd op een adres in Nederland geleverd wordt. Hier valt niet af te wijken. Dus als je het document overlegd, kun je een abonnement aanvragen. Een andere weg is er niet. Je kunt dan ook CombiVoordeel aanvragen. Je kan dan profiteren van leuke voordelen.
Dan ben je dus nog niet genaturaliseerd ofwel je hebt geen Nederlandse ID. Welkom in Europa waar nog steeds elk land zijn eigen regeltjes heeft.
Nu weet ik niet hoe het bij Belgacom etc werkt maar ik vermoed dat een in België wonende Nederlander ook niet zo makkelijk daar een mobiel abonnement kan afsluiten.
Ik vind dat heel erg jammer om te lezen. Ik begrijp dan ook zeker je punten. Echter is onze procedure anders ingesteld. Je moet voor een mobiel abonnement kunnen aantonen dat je Nederland woont anders kunnen we geen abonnement afsluiten. Dit maakt niet uit of je al een abonnement voor Thuis hebt. Voor internet Thuis hoef je dat inderdaad niet aan te tonen. Dit omdat het internet altijd op een adres in Nederland geleverd wordt. Hier valt niet af te wijken. Dus als je het document overlegd, kun je een abonnement aanvragen. Een andere weg is er niet. Je kunt dan ook CombiVoordeel aanvragen. Je kan dan profiteren van leuke voordelen.

Nou, maar dar zeg je het "Dit omdat het internet altijd op een ADRES IN NEDERLAND geleverd wordt"... Ja, op MIJN Nederlandse adres, duhhhh, echt serieus. Ik ben echt niet degene die het moeilijk maakt hoor, dat zijn duidelijk jullie.
Zoals ik zei, ik hou mijn prepaid nog wel ff in gebruik en sluit elders wel een abonnement af. Dat combivoordeel weet ik trouwens al, maar dat boeit niet, want dat krijg ik ook bij een andere provider.
Ik heb nu al op verschillende manieren aangetoond dat ik dus in Nederland woon (Anders geen beschikking/ toekenning van bewind namelijk en geen bewindvoerder, geen tv+internet op MIJN naam en MIJN adres).
En dat er geen andere weg is, dat is onzin, als jullie het echt willen, is er zeer zeker een andere weg...
Dan ben je dus nog niet genaturaliseerd ofwel je hebt geen Nederlandse ID. Welkom in Europa waar nog steeds elk land zijn eigen regeltjes heeft.
Nu weet ik niet hoe het bij Belgacom etc werkt maar ik vermoed dat een in België wonende Nederlander ook niet zo makkelijk daar een mobiel abonnement kan afsluiten.

Ik ben ook niet van plan me te naturaliseren, ik blijf gewoon Belg hoor 😛En een Nederlands id zou niet nodig moeten zijn, net omdat we in Europa de 'open' grenzen hebben en dat alles zo makkelijker zou moeten gaan... maar dat is een immense utopie.
Geen idee hoe makkelijk/ moeilijk het is voor een Nederlander in Belgie, maar als dat daar net zo zou gaan als hier, als je een al bestaande klant bent, dan zou ik dat evengoed absurd vinden in alle eerlijkheid.
@Svenster geeft toch aan dat hij in Nederland woont?
Heeft toch alle stukken overhandigd behalve ID.
Hij kan geen mobiel afsluiten maar wel internet/tv?
Als er toen niet naar gevraagd is, nu wel, zal ik dat ook dicutabel vinden, zeker na 4 jaar.
Dus wat is het probleem Telfort?
Helaas probeer maar eens waar dan ook in Europa een auto te kopen je zal die echt moeten importeren en wat dan ook. Anders zal je echt elk jaar in het land van aankoop de auto moeten laten keuren en daar belasting betalen. Het enige wat momenteel makkelijker is over de grens aankopen doen.

@mandy er is ook geen probleem behalve dat svenster het gevraagde BRP als extra controle niet kan of wil mee sturen.
Je had het laatst over digid dat zal dan ook niet werken.
@Svenster geeft toch aan dat hij in Nederland woont?
Heeft toch alle stukken overhandigd behalve ID.
Hij kan geen mobiel afsluiten maar wel internet/tv?
Als er toen niet naar gevraagd is, nu wel, zal ik dat ook dicutabel vinden, zeker na 4 jaar.
Dus wat is het probleem Telfort?

Ze vroegen via messenger dus enkel maar bewijs van toestemming van mijn bewindvoerder. Dus ik moest met hem kijken en overleggen welk abonnement met welk toestel. Dan moest hij mij die keuze via mail toesturen, met zijn toestemming dat ik dus dat abonnement mocht afsluiten. Van die mail moest ik dan een printscreen maken en via het messenger bericht de printscreen tonen (Niet eens de mail doorzetten he, waar dus duidelijk dan bewijs mee zou geleverd zijn dat ik in Nederland woon). Mijn bewindvoerder had zelfs in de mail al het rekeningnummer waar de automatische incasso mocht op gebeuren erbij gezet, alsook in de bijlage de beschikking/ toekenning bewind toegevoegd.
Maar deze compleet omslachtige procedure heb ik wel netjes uitgevoerd, om vervolgens nog gewoon een 'nee dat kan niet' te krijgen...

@Galdor ... Klopt, dat WIL ik niet, omdat ik al 4 jaar klant bij Telfort ben en ik alles heb gedaan wat via messenger was gevraagd en ik dat absurd vind dat ik al zo lang klant ben en ik dan wel nog steeds moet bewijzen dat ik in Nederland woon
Via messenger was dan ook waarschijnlijk niet bekend dat je Belg bent je Belgs ID dat wordt niet geaccepteerd? Die is neem ik aan toch gekoppeld aan je huidig woonadres?
Ik ben het wel met je eens hoor maar ook wij moeten een kopie id meesturen.
Hoezo zou dat niet duidelijk zijn via messenger? Het moest net zo omdat ik ze bericht had gestuurd dat er online enkel een nederlands id kon worden gebruikt, dus tuurlijk waren ze er van op de hoogte dat ik Belg ben.
En nee, als Nederlander omzeil je blijkbaar al deze zaken, volgens hun eigen woorden.
Hieronder een stukje uit messenger

"Wat omslachtig allemaal voor je, Sven. Helemaal omdat je ook al zo lang trouwe klant met je thuisabonnement bent. Ik heb begrepen dat je een Belgische identiteitskaart hebt. Het is sinds kort niet meer mogelijk is om bij een nieuw abonnement met toestel een buitenlands paspoort, buitenlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning in te vullen als legitimatiebewijs.

Heb je in dat geval ook een Nederlands legitimatiebewijs? Dan omzeil je al deze zaken."
@Galdor68 wat ik eigenlijk bedoelde dat er met internet/tv geen ID gevraagd wordt/werd
wat discutabel is en met mobiel wel.
Dat er voor mobiel nu wel een probleem gemaakt wordt.

Nu lees ik dat het dus niet meer mogelijk is om bij een nieuw abonnement met toestel een buitenlands paspoort te nemen maar dat stond er net nog niet.

Als zij dit al wisten waarom dan eerst alles vragen?
Zoveel moeite doen?
Dat het op die gronden niet mogelijk is?
Het enige wat je omzeilt is dat BRP het staat er Nederlands ID!! Je huidig Prepaid omzetten naar abonnement gaat dan dus ook niet of is dat juist wat je wil? Ook een geboren en getogen Nederlander moet dit overal steeds weer aantonen.
Het zou inderdaad wel fijn zijn als een en ander makkelijker kon, maar het moet ook niet te makkelijk zijn om meerdere redenen.
Dat is zeker waar, dat je overal, zelfs op straat, je ID moet tonen.
Het enige wat je omzeilt is dat BRP het staat er Nederlands ID!! Je huidig Prepaid omzetten naar abonnement gaat dan dus ook niet of is dat juist wat je wil? Ook een geboren en getogen Nederlander moet dit overal steeds weer aantonen.
Het zou inderdaad wel fijn zijn als een en ander makkelijker kon, maar het moet ook niet te makkelijk zijn om meerdere redenen.

Wat ik bedoel met de prepaid is, dat ik die nog ff gebruik en rustig ga rondkijken voor een goede aanbieding bij een andere provider en daar dan alles zal gaan aansluiten: tv+internet en mobiel abonnement (En ja, dan moet ik toch die BRP voorleggen, maar dan ben ik een nieuwe klant en dan begrijp ik dat dat zo moet)
Hier maken ze dus enkel melding van BRP bij buitenlandse id... als dat ook voor Nederlandse geldt, moeten ze dat gewoon zeggen dat iedereen dat moet.
Maar, de adresgegevens, op een Belgische identiteitskaart staan geen adresgegevens, dus hoe willen ze die dan vergelijken met die op het BRP?

"Wanneer je een geldige buitenlandse identiteitsbewijs van binnen de EU bij je hebt, wordt er altijd gevraagd een uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) te overleggen, niet ouder dan 3 maanden na uitgifte. Naam en adres op het BRP dient overeen te komen met de door jou overlegde identiteitskaart en opgegeven adresgegevens en worden overgenomen in het contract.

In de winkel geldt deze extra vraag om naast je Belgische identiteitskaart een uittreksel Basis Registratie Personen mee te nemen."
Aan de hand van een BSN op een Nederlands Identiteits bewijs kan via deze weg je woon en verblijfplaats worden geverifiëerd en is die BRP dus niet nodig. Bij een verhuizing krijgen alle instanties die hier toegang tot hebben zoals de belastingsdienst je nieuw adres zoals deze in het BRP staat. Plus staat in ieder geval je woonplaats op het ID op jou belgisch ID zal vermoedelijk ook een plaats van uitgifte staan dat zal dan niet overeenkomen met waar je nu woont.
Ja, maar een BSN heb ik gewoon, dus ook daarmee kan ik aantonen dat ik wel degelijk in Nederland woon als ze dat verifieren.
Plaats van uitgifte is idd niet dezelfde als de woonplaats
Reputatie 8
Badge +18
De regeltjes zijn er heel duidelijk over
De regeltjes zijn er heel duidelijk over

De regeltjes hebben ze zelf gemaakt, dus kunnen ze ook best aanpassen. Want deze procedure is krom als je al 4 jaar klant bent. En als je dan ook nog eens dat hele omslachtige gedoe via mail en messenger moet doorlopen, om dan nog gewoon een 'nee' te krijgen
Reputatie 8
Badge +18

De regeltjes zijn er heel duidelijk overDe regeltjes hebben ze zelf gemaakt, dus kunnen ze ook best aanpassen. Want deze procedure is krom als je al 4 jaar klant bent. En als je dan ook nog eens dat hele omslachtige gedoe via mail en messenger moet doorlopen, om dan nog gewoon een 'nee' te krijgen

Ze zullen daar gondige redenen voor gehad hebben
Nou, ze zeiden gewoon dat het niet kon zonder BRP, niet dat er een andere reden was.
Maar feit blijft dat ze al 4 jaar netjes geld ontvangen van me, maar ik moet wel bewijzen dat ik in Nederland woon. Wat ik heb gedaan, via messenger, want heb ze aangeleverd wat ze vroegen. En ipv te vragen of ik de mail van de bewindvoerder doorstuur naar hun, vragen ze een printscreen van de mail... en in die mail staan verschillende bewijzen dat ik in Nederland woon
Reputatie 8
Badge +18
Kan het ook zo zijn dat ze extra voorzichtig zijn omdat je een bewindvoerder hebt die jou financieele zaken regelt
We kunnen er heel lang over doorgaan maar met een niet Nederlands identiteits bewijs is een inschrijving in een Gemeente Register het enige vast staand bijna niet aan te tornen bewijs. Dat is één extra dingetje naast de overige vragen.

Je hebt niet geheel ongelijk zoals ik al schreef over dingen onnodig lastig maken maar diverse regels worden ook door andere instanties zoals bijvoorbeeld de ACM opgelegd. Daar heeft een provider zich dan aan te houden.

En voor een mobiel nummer ben je simpelweg een nieuwe klant ik was ook al klant bij Telfort thuis voor ik mijn mobiel bij hun onderbracht ik heb daar ook meer dan genoeg voor moeten invullen. Dat zijn twee geheel onafhankelijke producten en systemen het is geen extra dienst die je kan toevoegen zoals een vaste telefoon nummer of tv bij internet etc.