vraag

Beschikbaarheid opnames op mobile device

• 28 oktober 2017
  • 6 reacties
  • 147 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +11
  • Forumheld
  • 4203 reacties
Steeds meer mensen zullen opnames in HD programmeren. Deze opnames zijn vervolgens niet mobiel terug te kijken. Wel als ze in SD geprogrammeerd zouden zijn.
Elke opname in 2 formaten opslaan kost nogal wat ruimte, dus is waarschijnlijk niet gewenst. Ik heb geen verstand van de techniek erachter, maar kan een HD-opname niet on-the-fly omgezet worden van HD naar SD voordat deze verstuurt wordt, zodat deze ook mobiel te kijken is? Scheelt ook weer dataverbruik, wat bij terugkijken in HD (als dat al mogelijk zou zijn) hoger is.
Zal wat rekenkracht vergen, maar lijkt me erg prettig voor mensen die zat opnames hebben maar er 'op de camping' achter komen dat ze de opgespaarde films vervolgens niet kunnen kijken.

Aanvulling:
Als alternatief zou er bij het programmeren van de opname een popup kunnen verschijnen die waarschuwt voor het al dan niet beschikbaar zijn op een mobile device. Nadeel is dan dat als de klant kiest voor SD de opname deze vervolgens thuis niet in HD te kijken is.
Een workaround dus, maar met een minder resultaat.

6 reacties

Ik vermoed zelf dat er niet specifiek HD wordt geprogrameerd maar gewoon npo 1 2 of 3 of een ander kanaal. Het kan best zijn dat er specifiek nu voor 701 wordt gekozen. Met het HD op 1 in gedachten zijn de opnames die worden ingepland wel vaker standaard HD.

De Netflix methode zou in dit geval de oplossing zijn, hoewel ik vermoed dat die van diverse films en series nu de 3 formaten als stream beschikbaar hebben dus Sd Hd en Uhd en dat de apps en de techniek dusdanig slim is dat bepaald wordt welke stream het beste is voor en je verbinding en de gebruikte apparaat. Dat was in de begin dagen van Netflix goed te zien dan begon een film of serie in sd en werd dan beter.

Ik denk zelf dat je alternatief dan de beste oplossing is dus opnames standaard in Sd omdat veel Hd tv's prima upscaling technieken hebben. Hoewel ook veel mobiele devices kunnen bijna standaard Hd aan Uhd zal minder zijn. Persoonlijk behalve dan meer Mbps zie ik geen reden om de opnames niet standaard in hd beschikbaar te stellen voor mobiel of de Youtube methode al is de bron Uhd kan deze nog in Sd worden weergegeven.
Reputatie 8
Badge +11
Dank voor je reactie. Al met al zou het dus niet heel moeilijk moeten zijn om gewoon je opnames ook terug te kijken op tablet of telefoon.
Dan snap ik de restrictie niet, tenzij het met rechten te maken heeft. Maar dat geldt dan weer niet als je het in SD hebt opgenomen.
Tijdens het programmeren van een opname is nergens te zien dat die restrictie er is. Je moet het weten of er achter komen. Dat zou op z'n minst anders kunnen. Je ziet pas een grafische aanduiding dat je het niet kunt kijken als je vanaf mobiel naar je lijst van opgenomen programma's gaat.

Die restrictie ligt meer binnen KPN/Telfort om het bandbreedte verbruik binnen de perken te houden zeker als je via een data verbinding op je mobiel kijkt. Dus in zekere zin blijft je eigen dataverbruik ook binnen de perken. Dat het met rechten en dan bedoel je vermoedelijk uitzend rechten te maken heeft lijkt mij de beeldkwaliteit niet maatgevend.
Reputatie 8
Badge +11
Dat bedoel ik inderdaad.
Bandbreedte klinkt heel aannemelijk, maar dat is simpel te ondervangen door het voor mobiel alleen in SD aan te bieden. Nu is het gewoon onmogelijk om zo'n opname te bekijken als je niet bewust hebt gekozen om in SD op te nemen.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi GJC, bedankt voor het meedenken! Jouw feedback zet ik door naar de daarvoor verantwoordelijke collega's. Als ik een reactie van hen heb, dan deel ik het met je.

@Galdor68, scherp als altijd. 😉
Reputatie 8
Badge +11

Reageer