Stap tussen prepaid en mobiel abonnement te groot

• 23 juli 2016
  • 9 reacties
  • 696 keer bekeken

Reputatie 2
Een beetje getriggered door jullie reclame voor een combivoordeel abonnement nog een keer overwogen of we als 2 prepaid gebruikers niet eens aan een mobiel abonnement toe zijn. Met een open mind heb ik naar die combi voordeel aanbieding gekeken. Ik moet helaas tot de slotsom komen dat ons met het nemen van 2 mobiele abonnementen, met HBO, gratis opnemen, 5 euro korting en verdubbeling van het aantal mobiel MB's een product wordt aangeboden dat te ver is verwijderd van ons eigenlijke gebruik.

Van mijn kant kan ik dit naast mij neer leggen en verder gaan met mijn leven. Van jullie kant kan je constateren, hmmm, duidelijk niet de doelgroep. Waarmee dit dan stopt.

Toch neem ik de moeite dit met jullie te communiceren. Ik begrijp heel goed dat Telfort/KPN zijn best doet om zijn klanten zoveel mogelijk diensten te laten afnemen. Dat is ook haar goed recht. Wat mij alleen opvalt is dat de doelgroep van pre-paid gebruikers op een of andere manier niet geaddresseerd raakt in deze campagnes. Nu is die doelgroep niet erg interessant, want gebruikt mobiel heel weinig. Toch vind ik het wel opmerkelijk dat deze minder-gebruikers niet wat meer verleid worden tot het betalen van een vast en voorspelbaar tarief per maand, hoe klein dit ook is. Als prepaid gebruiker betaal ik een paar tientjes per jaar om te kunnen telefoneren, sms'en en zo nu en dan en dagje internet te pakken als het nodig is. Voor een 20 of 30 jarige is dit afgemeten smartphone gebruik bijna onvoorstelbaar, maar onze mobiele functionaliteit is hiermee afgedekt.

Als ik nu voor mijn vrouw en mijzelf twee mobiele abonnementen neem, 12,50 euro/mnd per stuk, dan gaan wij van 60-80 euro per jaar naar 300 euro per jaar. Deze stap is gewoon te groot. Alle extra voordelen daargelaten. HBO? hartstikke leuk, echt waar, ik ben alleen bang dat wij er nauwelijks aan toe gaan komen. We zijn simpelweg te druk. Met andere woorden, wij gaan allerlei services afnemen die we niet eens kunnen verzilveren in ons leven.

Is hiervoor geen escape? Waarom is die tussenvorm van een kleiner abonnement er nog niet? is Telfort/KPN dan bang dat veel klanten terugschalen in hun huidige abonnement omdat ze eindelijk iets kunnen krijgen wat beter beantwoordt aan hun eigenlijke gebruik? KPN wil toch ook van die prepaid gebruikers af met hun variabele gedrag. Bedrijven houden niet van variatie, variatie kost geld.

Ik neem de moeite deze topic te starten omdat ik nog een andere escape zie, al kan ik niet beoordelen of ze uitvoerbaar is. Een andere manier om kleinverbruikers in een abonnementsvorm te gieten, zonder te morrelen aan de bestaande abonnementsgroottes, is door toe te laten dat een zelfde abonnement door meerdere sims/smartphones wordt gebruikt. Dit zal wat innovatie vragen aan de registratie kant van het gebruik van die meerdere toestellen, maar biedt wel een uitweg voor de meerdere prepaid gebruikers. Op zich sluit een dergelijke mobiele abonnementsvorm ook beter aan op de huishouden georiënteerde benadering van de vaste gecombineerde producten.

Ja, ik weet het, deze vorm levert Telfort/KPN misschien minder geld op aan mobiele inkomsten, maar slaat wel de onzekere variabele opbrengsten van al die prepaid klanten om naar vaste opbrengsten.

9 reacties

Badge +1
Hallo Rationeel, welkom op ons forum en fijn dat je met ons deelt waar je tegenaan loopt! Wij nemen de mening van onze klant serieus en horen graag wat het sentiment is. Ik begrijp ook heel goed dat je deze vraag stelt!

Ik weet eigenlijk wel zeker dat de collega's die het laatste woord hebben over de promoties en acties wel in overweging hebben genomen om de prepaid gebruikers hier meer bij te betrekken. Ik denk ook dat het antwoord wat je zelf al geeft ook klopt en dat het simpel weg niet rendabel is aangezien wij uiteindelijk een bedrijf zijn en geen liefdadigheidsinstelling. :8

Desalniettemin ga ik jouw signaal wel doorsturen naar de juiste afdeling. Dankjewel voor het delen! 🙂
Badge +13
Hi rationeel,

Dank voor je bijdrage. Ik vind het een helder betoog en het is voor ons goed om dit soort feedback te horen. Ik zou graag nog wat willen zeggen over ons aanbod en CombiVoordeel.

Een mobiel abonnement van Telfort geeft je - ook zonder CombiVoordeel - een aantal voordelen ten opzichte van prepaid en andere abonnementen: gemak en voorspelbare kosten, supersnel 4G internet en de mogelijkheid om MB’s en belminuten twee maanden mee te nemen. Als je wel gebruik wil maken van CombiVoordeel, dan combineer je de mobiele en vaste diensten van Telfort en kies je een van de extra’s die je hebt genoemd óf vijf euro korting.

Je kunt bij Telfort jaarlijks flink besparen ten opzichte van andere providers, mits het aanbod en de voordelen bij je passen. Als de bovenstaande voordelen voor jou het prijsverschil ten opzichte van prepaid niet waard zijn, zou ik er ook niet voor kiezen. Laat ik een voorbeeld uit m’n eigen leven geven: ik ben erg blij met m’n fiets en heb er lang tegenaan gehikt om rijlessen te nemen en voor een auto te sparen. Voor veel mensen is het de normaalste zaak van de wereld om rond hun achttiende rijlessen te nemen. Ik heb het al die tijd echt niet nodig gehad. De kostentechnische sprong tussen een fiets en een auto is megagroot. Het is aan mij om af te wegen of het ’t inmiddels waard is …

Ik hou zelf van innovatie en slim voordeel, maar ik denk dat Leon gelijk heeft: de markt voor extreem kleine en ‘gedeelde abonnementen’ is te klein om er als telecombedrijf geld in te steken en er uiteindelijk iets uit te halen. Wij zijn ervan overtuigd dat we met CombiVoordeel veel mensen blij kunnen maken, dus we bouwen aan de CombiVoordeel-ervaring en aan de ‘basics’: een eenvoudig transparant aanbod, gemakkelijke producten en zo goed mogelijke diensten.

Succes met je keuze!
Reputatie 2
Bedankt voor jullie beider reacties. De fiets auto analogie komt aan deze kant ook helemaal aan 🙂. Vooral blijven fietsen, dat houdt de hersens zuurstofrijk, we komen er meer en meer achter hoe essentieel beweging is.

Laat alsjeblieft duidelijk zijn dat het niet mijn doel is om Telfort mijn richting in te bewegen. Maar als jullie helemaal geen feedback krijgen dan is het voor jullie ook niet duidelijk wat je klanten beweegt. Dat het combivoordeel concept zal functioneren, daaraan heb ik geen twijfel. Voor dit concept is zeker een doelgroep.

De prepaid doelgoep wordt zeker niet groter en hangt als jaren ergens tussen de 10-15% van de telefonie gebruikers (mijn bron, ik dacht https://www.acm.nl/ Autoriteit consument & markt). In omzet volume is prepaid waarschijnlijk verwaarloosbaar, kijkende naar hun activiteit. In aantal koppen geteld blijft die groep trouwens best wel groot genoeg en daarom interessant. De grote ALS achter deze laatste zin is natuurlijk dat ze tot gedragsverandering moet worden verleid, anders wordt het niets 😉. Als gebruikers zijn ze vrees ik behoorlijk inert :8.

De door mij genoemde escape zou ook alleen gaan werken voor prepaid gebruikers die met elkaar een huishouden voeren, een subgroep van alle prepaid gebruikers. Zelf ben ik best bereid is om mee te bewegen met veranderingen. Zo is prepaid voor mij geen wet van meden en perzen. Mijn pragmatische afweging doet mij nog wel tot de auto-fiets achtige conclusie komen die (momenteel) voor mij werkt. Maar ik sluit zeker niet uit dat die afweging met veranderende omstandigheden niet zal gaan schuiven. Alles beweegt heel snel.

Nog een klein vraagje puur uit interesse: is wel eens overwogen om de mogelijkheid van combinatie (multi sim) abonnementen te onderzoeken? Zo ja, liep dit tegen praktische/economische bezwaren aan? Een abonnement ipv. van twee abonnementen zou als een duidelijk economisch nadeel voor jullie kunnen worden uitgelegd, maar de opbrengst voor zo'n combi kan hoger zijn, terwijl je administratieve lasten lager worden. Het lijkt me zo op het eerste gezicht nog niet zo zwart-wit.
Badge +13
Nog een klein vraagje puur uit interesse: is wel eens overwogen om de mogelijkheid van combinatie (multi sim) abonnementen te onderzoeken? Zo ja, liep dit tegen praktische/economische bezwaren aan? Een abonnement ipv. van twee abonnementen zou als een duidelijk economisch nadeel voor jullie kunnen worden uitgelegd, maar de opbrengst voor zo'n combi kan hoger zijn, terwijl je administratieve lasten lager worden. Het lijkt me zo op het eerste gezicht nog niet zo zwart-wit.

Degene die daar antwoord op kan geven, is tot 1 augustus niet aanwezig. Ik hoop je begin volgende maand antwoord te kunnen geven. Als ik niets van me laat horen, stuur je me dan een privébericht of een rappel in dit topic? 🙂
Reputatie 2
Degene die daar antwoord op kan geven, is tot 1 augustus niet aanwezig. Ik hoop je begin volgende maand antwoord te kunnen geven. Als ik niets van me laat horen, stuur je me dan een privébericht of een rappel in dit topic? :)

Ben zelf erg verstrooid 😞, maar ga mijn uiterste beste doen jullie te helpen herinneren.
Reputatie 2
Dit topic krijgt een subtiel duwtje om het onder de aandacht te brengen van de Telfort medewerker die teruggekeerd van vakantie mogelijk een antwoord kan geven op de vraag of wel eens is overwogen om de mogelijkheid van combinatie (multi sim) abonnementen te onderzoeken.
Badge +13
Dit topic krijgt een subtiel duwtje om het onder de aandacht te brengen van de Telfort medewerker die teruggekeerd van vakantie mogelijk een antwoord kan geven op de vraag of wel eens is overwogen om de mogelijkheid van combinatie (multi sim) abonnementen te onderzoeken.
Hi rationeel. Hier is wat ik heb gevonden in overleg met m'n collega's, waaronder de vakantieganger: Hetzelfde abonnement en telefoonnummer aanbieden op een tweede simkaart heet ook wel 'Dual Sim' en wordt aangeboden door Telfort Zakelijk en enkele andere providers. Ook MB's delen is een optie bij zakelijke Telfort-abonnementen. Dus om terug te gaan naar je oorspronkelijke vraag: 'Is wel eens overwogen om de mogelijkheid van combinatie (multi sim) abonnementen te onderzoeken', het antwoord is: Ja. Sterker nog, het bestaat, maar alleen voor de zakelijke markt. Het verzoek om dit ook aan te bieden aan de particuliere markt is al vele malen gedaan (meestal voor gebruik in een tablet naast een smartphone), maar zonder succes.
Reputatie 2
Hallo Jurgen.

Nou, ik moet zeggen dat het best een heel compleet antwoord is geworden! Ik kan mij inderdaad de tijd nog wel herinneren dat dual sim abonnementen werden aangeboden (specifiek Telfort weet ik echt niet meer). Als ik wat rondzoek dan zie ik tussen 2009-2012 de producten wel langskomen. Dual Sim is trouwens een product waarbij 2 sims (~devices) connecteren naar een account. Dit is de meest gangbare benadering. Wat ik in mijn vraag bedoelde was dat ik met twee toestellen (twee numers, identiteiten) gebruik kan maken van de bronnen van een abonnement. In mijn gebruikssituatie zou dat betekenen dat ik met mijn vrouw gebruik maak van een normaal abonnement en dat dit genoeg voor ons is. Een combinatie abonnement kan ook voor veelgebruikers interessant zijn omdat zo de hoeveelheid MB's als communicerend vat kunnen gaan fungeren. Zo kan een weiniggebruiker aanhaken bij een veelgebruiker, of twee telefoongebruikers die heel wisselend soms hoog gebruik hebben kunnen zo samen een redelijk constant hoog gebruik hebben tegen aantrekkelijker kosten.

Ik dwaal af. Jurgen, bedankt voor je duidelijke antwoord. Op tweakers zou deze gedachtewisseling als "offtopic" worden beoordeeld 😉. Ik hoop dat ook van andere mensen wat vragen beantwoord zijn geraakt. Een idee om de discussie als afgesloten te beschouwen (~vraag beantwoordt)? Mocht het eind door iemand anders opgepakt worden, dekt een andere vlag misschien beter de lading.

Mocht er ooit eens een partner-sim of sim-family pakket worden gelanceerd, dan hoor ik het graag.
Badge +13
Wat ik in mijn vraag bedoelde was dat ik met twee toestellen (twee numers, identiteiten) gebruik kan maken van de bronnen van een abonnement.
Het lijkt er op dat er altijd één abonnement per telefoonnummer bestaat en dat er op dit moment technisch gezien geen manier is om daar omheen te komen of om dat om te bouwen. Dat is bij Telfort zo, maar ook bij alle andere providers.

Jurgen, bedankt voor je duidelijke antwoord.
Graag gedaan! Een goed onderbouwde duidelijke wens - daar ga ik graag op in 🙂

Reageer