beantwoord

Zelfhulp te oppervlakkig en daardoor ingewikkeld voor mij als invalide

Frank58
Ik ben iemand met een (voor mijzelf) fors probleem.

Ik krijg mijn internet niet meer goed ingesteld op mijn Blackberry 9810.
En ga nu niet meteen zitten zuchten, want ik weet dat de instructies redelijk zijn.

Maar ik heb een hersenbeschadiging opgelopen, waardoor de te nemen online stappen te verwarrend zijn ! Helpdesk bellen of hulp vragen is ook geen optie voor mij.

Ik betaal al een jaar voor de Blackberry Sim maar heb er nog geen gebruik van kunnen maken ...
Internet zegt in veel gevallen bijvoorbeeld dat het Certificaat niet wordt erkend of "onveilige verbinding" oid. en dan wordt de App zoals Buienradar gestopt.

Ook mijn email werkt niet meer en ik heb geen idee waar ik moet beginnen met instellen.
Ik was begonnen bij mijn Blackberry account, maar kom niet verder dan 'updates'...

Ik vind het echt jammer dat er geen 'screenshots' bestaan van de te nemen stappen, zoals bij de TV/Modem afstelling instructies.

Ben ik hierdoor soms genoodzaakt een andere telefoon te nemen?
Android gaat eigenlijk ook niet omdat ik dat niet kan bedienen met 1 hand en een paar vingers.

Ik grijp er steeds naast of mis.
Mijn BB heeft immers een toetsenbordje, en een track 'padje' dat voor mij wel prima werkt.

Als invalide voel ik mij een beetje uitgesloten van de service, vandaar dit verhaal.
Ik weet het echt even niet meer.
Help !
icon

Beste antwoord door Babylonia 13 juni 2018, 22:18

Mocht je in het zuiden regio 040 wonen, zou ik je misschien kunnen opzoeken en kijken hoe we daarin verder zouden kunnen komen. In dat geval een persoonlijk bericht sturen voor uitwisseling contactgegevens.

Bekijk reactie

14 Reacties

Bart - Telfort
Reputatie 2
Badge
Hoi Frank58, welkom op het Forum. Ik lees dat jouw internet het niet meer doet op jouw Blackberry. Dat is niet fijn. Begrijp ik dat het nog niet gewerkt heeft sinds september vorig jaar? Want ik lees in de toestelhulp dat zodra de simkaart in het toestel geplaatst wordt zou het in theorie moeten werken. De instellingen zouden automatisch ingevuld moeten worden. In de praktijk blijkt dit dus anders.

Je krijgt een aantal foutmeldingen. Deze krijg je wanneer je op de WiFi zit? of via de mobiele data? Heb je wellicht een screenshot hiervan?

En dan wil je nog de e-mail instellen gaat dit om een Telfort -e-mailadres? Wil je deze instellen op de e-mailprogramma van de telefoon zelf of een andere app, bijvoorbeeld gmail of outlook?

Ik hoop je straks voldoende te kunnen helpen zodat het weer gaat werken. Ik hoop namelijk niet dat je een ander toestel zou moeten omdat deze juist zo goed werkt. Ik hoor graag van je.
Frank58
Hallo Bart, dank voor je reactie.
Ik zal kijken of ik je vragen juist kan beantwoorden,ok?

-e.e.a. heeft in het begin goed gewerkt hoor.
Mijn telfort Abonnement werkte alleen als ik een Sim nam met Blackberry configuratie via hun mailserver.
Dat heeft óók gewerkt.

Daarna ben ik overgestapt op een Sony Android om te zien of een groter scherm beter was voor mij.
Hierop gebruikte ik Gmail.
Met 1 hand was Android niet te doen voor mij, dus heb ik weer een andere BB Sim aangevraagd.
Daarna heeft het niet meer gewerkt.

Talloze malen vergeefs geprobeerd te configureren, maar met mijn CVA hoofd verdwaal ik constant in de menu's en opties en gooi ik alles weer in een hoek !

Maar ik betaal wel voor de extra BB dienst en soms mis ik die mail echt wel buitenshuis.

Internet is een apart hoofdstuk.
Ik keek veel op Buienradar en een paar grote algemene sites als NU.nl en iets politieks. Oók Facebook natuurlijk.
Maar als ik nu op internet probeer te komen komt er een melding die zegt: (adresbar-cookieservice.....? En dan een PopUp met "Er is een probleem met het maken van een veilige verbinding." en de knoppen "STOPPEN -EN- DETAILS")

DETAILS zegt:
FOUTGEGEVENS CERTIFIAAT" "Domeinnaam komt niet overeen.
Het servercertificaat is geconfigureerd voor: *.rtl.nl en rtl.nl
'Dit wordt niet toegestaan door uw beheerder'

Dan kan ik nog naar Details; met o.a. 'verouderde Cert keten', maar daarvan kan ik geen afdruk maken ...

Hier laat ik het dus maar even bij voor een volgende keer, ok?

Frank
Babylonia
Reputatie 8
Mocht je in het zuiden regio 040 wonen, zou ik je misschien kunnen opzoeken en kijken hoe we daarin verder zouden kunnen komen. In dat geval een persoonlijk bericht sturen voor uitwisseling contactgegevens.
knorde
Reputatie 4
Badge +4
Email zal niet werken als internet ook niet werkt, eerst moet internet het dus weer doen voordat de email het weer doet. Gaat het hierbij trouwens alleen om internet/email buitenshuis (via je telefoon abonnement) of is het probleem ook via wifi?

Er lijkt een probleem met je beveiligingscertificaat te zijn. Ik ben vaker problemen met een beveiligingscertificaat tegengekomen en toen stond de datum / tijd van de telefoon niet goed. Kun je voor de zekerheid controleren of deze klopt?
Bart - Telfort
Reputatie 2
Badge
Hoi Frank58, bedankt voor de uitleg. Ik begrijp dus uit jouw verhaal dat het heeft gewerkt met de Blackberry simkaart en instellingen. Toen ging je over en stopte het? Want toen is als ik het goed zie de Blackberry bundel eraf gehaald. Deze bestaat ook niet meer en daar betaal je dan ook niet meer voor. Hoe graag ik ook wil, ik kan deze bundel dus niet meer toevoegen. Dit had ik natuurlijk direct al moeten zeggen. Excuses.

Toch wil ik graag proberen om deze aan de praat te krijgen. Want mogelijk lukt het toch met het wijzigen van de APN instellingen. Dit heb ik dan bij deze ook gedaan. Ik ben dus heel benieuwd of het internet gaat werken wanneer je het toestel uit en weer aan zet. Ik hoop het in ieder geval zo. Zo niet, dan moeten we verder zoeken.

@Babylonia Wat een mooi aanbod. Heel erg bedankt, hij woont alleen niet echt in de buurt. :(

En wat @knorde zegt, zou je naar de instellingen van datum en tijd willen kijken?
Frank58
Bij het antwoorden op reacties gaat het bij mij ook alweer mis !
Kon eerst niet inloggen en moest mijn wachtwoord eerst resetten, terwijl het gisteren moeiteloos ging.

Ik antwoordde Babylonia dat ik helaas in de Zaanstreek woon, maar zie het niet meer terug.
Ik wil reageren op 'Knorde' maar vindt geen antwoord button ... :( Hoe zit dat ?:?

... Beste Telfort, dit soort dingen zijn voor mensen met een beperking heel erg frustrerend en ontmoedigend.
Ik ben van goede wil om iedereen netjes:( te antwoorden, instructies op te volgen of wat dan ook, maar dit is gewoon NIET TE DOEN ! Sorry.
Frank58
Bart - Telfort schreef:

Hoi Frank58, bedankt voor de uitleg. Ik begrijp dus uit jouw verhaal dat het heeft gewerkt met de Blackberry simkaart en instellingen. Toen ging je over en stopte het? Want toen is als ik het goed zie de Blackberry bundel eraf gehaald. Deze bestaat ook niet meer en daar betaal je dan ook niet meer voor. Hoe graag ik ook wil, ik kan deze bundel dus niet meer toevoegen. Dit had ik natuurlijk direct al moeten zeggen. Excuses.

Toch wil ik graag proberen om deze aan de praat te krijgen. Want mogelijk lukt het toch met het wijzigen van de APN instellingen. Dit heb ik dan bij deze ook gedaan. Ik ben dus heel benieuwd of het internet gaat werken wanneer je het toestel uit en weer aan zet. Ik hoop het in ieder geval zo. Zo niet, dan moeten we verder zoeken.

@Babylonia Wat een mooi aanbod. Heel erg bedankt, hij woont alleen niet echt in de buurt. :(

En wat @knorde zegt, zou je naar de instellingen van datum en tijd willen kijken?

@Bart - Telfort
Ik weet niet of dit de antwoordfunctie is, ik doe het nu via "Citaat", een andere optie zie ik niet.

Weet je, een hersenbeschadiging is iets heel akeligs. Ik begrijp alles prima. Ik was Microsoft Certified Professional, ik mis echter het vermogen om 'oplossend handelend' te reageren....

Ik verbaas mij nu te horen dat mijn BlackBerry bundel is opgeheven, want ik moest speciaal een nieuwe 'grotere' SIM kaart hebben omdat de 'Micro' uit mijn Android niet meer paste. Toen heb ik de BB bundel voor 10 Euro meer dan de gewone Sim aangeschaft ! Juist vanwege de email functies.

Is het mogelijk dat ik mijn Mobiele Abo, notabene op indicatie van Telfort, heb gewijzigd in een 'Combi Voordeel pakket'?
Daar ben ik dan mooi mee in de aap gelogeerd ! Want er staat mij een ander gevalletje bij, over een probleem met mijn Modem/Router waarbij bleek dat bij contract veranderingen de Bundels automatisch op standaard worden ingesteld?

Als dit niet aan mij gecommuniceerd is, dan tast ik dus in het duister en zoek naar een oplossing die er niet is!Hoe moet ik weten dat mijn BB bundel is opgeheven?
Staat er vast wel ergens in het contract dat ik dat zelf kan volgen op 'Mijn Telfort', maar dan heb ik als (geestelijk) 'gehandicapte' toch een aardig probleem ! Want die informatie ontgaat mij dus !

Ik voel mij hierdoor een jaar lang behoorlijk gedupeerd in de veronderstelling dat ik Blackberry heb en ook betaal, terwijl dit eenzijdig is beeindigd.
Formeel zal Telfort het wel op een rijtje hebben, daar twijfel ik niet aan. Maar ik vind dit geen manier eigenlijk.

Zit er nog een coulance regeling in ?
Want ik vind dat dit niet zomaar op de klant mag worden afgeschoven.

Sorry Bart, Ik merk dat ik hier nu breeduit mijn ongenoegen zit te spuien, daarvoor excuses, maar ik zou ook niet anders weten waar en hoe.
Frank58
Ik ben nu helemaal ridder te voet geworden ... :-(
want net toen ik het hiervoorgaande begon te typen was ik bezig op mijn BlackBerry ID in te loggen en nu blijkt mijn wachtwoord niet langer te worden geaccepteerd ! Nu zit ik in een blauw 'vergrendelscherm' om 'Uit te loggen' maar daarvoor is een wachtwoord benodigd (dat dus nu niet meerwordt geaccepteerd!).

Het scherm gaat dus niet meer weg !

Ik kan alleen nog noodoproepen doen.
(gelukkig, kan ik als hartpatient nog wel 112 bellen ! want aan mijn hart krijg ik het intussen wel van Telfort !)

WIE GAAT MIJ HIERMEE NU HELPEN ??
Bart - Telfort
Reputatie 2
Badge
Wat vreemd dat je geen andere knoppen ziet om te reageren. Deze functie werkt ook en mag zeker gebruikt worden.

Een hersenbloeding is zeker niet niks, dat begrijp ik heel goed. Ik vind het dan ook heel erg dat dit jou is overkomen.

Uit jouw verhaal begrijp ik in ieder geval dat je een speciale simkaart hebt gekregen. Volgens mijn gegevens is dit een vervangende simkaart omdat de oude niet meer paste. Deze simkaart moet gewoon werken. De Blackberry bundel bestaat in ieder geval al een tijd niet meer. Deze zijn volgens mij ergens afgelopen jaar opgeheven, hier heb je ook bericht van gehad als het goed is.

In ieder geval wil ik dan ook graag op zoek naar de oplossing. Daarom heb ik de APN instellingen in het systeem gewijzigd. Ik ben dan ook heel benieuwd of het uit- en aanzetten van het toestel helpt bij dit probleem. Wanneer dit niet het geval is, dan hoor ik dat graag. Dan kan ik kijken wat ik zo verder voor je kan betekenen, dan kan ik ook een eventuele coulance bepalen.
Frank58
Hallo Bart,
Dank je wel dat je bereid bent op deze manier verder te helpen !

Alweer via de knop 'Citeer', alleen heb ik het citaat maar verwijderd. (Foto)

OK, ik probeer het uit te leggen;
Ik ontvang een email met je reactie, klik er op en wordt hier naar het Forum geleid.
Hier word mij gevraagd in te loggen.
Dan gaat er al direct iets fout, mijn wachtwoord (dat ik vanmorgen nog heb ge-reset en ermee heb geantwoord) wordt nu niet meer geaccepteerd. (Foto)
Ik vraag weer een reset aan, ontvang de mail en wijzig mijn wachtwoord opnieuw met een andere combinatie als vanmorgen.
Opnieuw wordt deze geweigerd !
Ik kom nu op deze pagina door normaal in te loggen op "Mijn Telfort" met een door windows opgeslagen wachtwoord. Dat gaat gelukkig goed.
Nu zit ik dus hier.

Hier zit ik met een geblokkeerde Blackberry.
Zoals ik eerder schreef, probeerde ik mijn BB-ID op te zoeken, maar ook dat wachtwoord bleek ongeldig. Nu gaat dat ID scherm niet meer weg. (ook niet na een harde reboot). (Foto)

(Ik heb een paar foto's ter ondersteuning, ik hoop dat de titels leesbaar zijn).

De aanpassing van APN heeft er blijkbaar toe geleid dat ik nu helemaal niet meer op internet kwam (Foto). Dat was nog vóór de blokkade van de BB...

Wat betreft de vraag over de mail, dat betreft idd mijn telfort mail adres.

Ik laat het hier weer even bij en zal aanvullende informatie geven wanneer je aar om vraagt.

Mvg.,

Frank
Bart - Telfort
Reputatie 2
Badge
Ik zal mijn uiterste best doen Frank.

Ik zie inderdaad de inlogpagina, waar je dan ook de foutmelding krijgt. Hier ik jouw postcode staan in plaats van jouw gebruikersnaam: Frank58. Lukt het dan wel? In ieder geval lukt het nog wel in te loggen zodat je kan reageren, dat is fijn.

En dan het echte probleem. De geblokkeerde Blackberry. Het ID scherm gaat dus helemaal niet weg? Heb je nog een idee met welk e-mailadres je ooit het ID hebt aangemaakt? Heb je hierover ook al een contact gehad met Blackberry? Want dit is een probleem waarbij ik niet kan helpen ben ik bang. Pas als je weer in de telefoon kan, dan kan ik helpen

Ik begrijp in ieder geval dat de APN instellingen niet hebben geholpen, dat is jammer. Ik heb ze nu in ieder geval weer teruggezet zoals het was.
Frank58
Bart - Telfort schreef:

Ik zal mijn uiterste best doen Frank.

Ik zie inderdaad de inlogpagina, waar je dan ook de foutmelding krijgt. Hier ik jouw postcode staan in plaats van jouw gebruikersnaam: Frank58. Lukt het dan wel? In ieder geval lukt het nog wel in te loggen zodat je kan reageren, dat is fijn.

En dan het echte probleem. De geblokkeerde Blackberry. Het ID scherm gaat dus helemaal niet weg? Heb je nog een idee met welk e-mailadres je ooit het ID hebt aangemaakt? Heb je hierover ook al een contact gehad met Blackberry? Want dit is een probleem waarbij ik niet kan helpen ben ik bang. Pas als je weer in de telefoon kan, dan kan ik helpen

Ik begrijp in ieder geval dat de APN instellingen niet hebben geholpen, dat is jammer. Ik heb ze nu in ieder geval weer teruggezet zoals het was.

Dag Bart,
Ik heb mij de afgelopen dagen intensief op mijn geblokkeerde telefoon gestort en kan je gerust stellen, dit is weer opgelost !

Ik zag wat reacties voorbij komen maar kon weer niet inloggen. Dat heb ik nu denk ik ook onder de knie, mijn login op het forum is anders als mijn Telfort login, en omdat de windows de wachtwoorden opslaat is hier een verkeerde login opgeslagen. En dan lukt het niet, dat is duidelijk.

Meer zelf 'oplossende' klanten via de website is vast prettig, maar voor mensen met een handicap, zoals ik, is het een ramp !

Maar, ok, de telefoon doet het weer normaal, wifi, sms, bellen...

Maar bij internetgebruik komt er gelijk een popup melding van "Er is een probleem bij het maken van een veilige verbinding". STOPPEN - DETAILS> Kijk ik bij 'details', dan staat daar: "Foutgegevens Servercertificaat" - 'De Domeinnaam komt niet overeen'. 'De verbinding heeft het volgende geprobeerd: *.cookies.buienradar.nl. Het servercertificaat is geconfigureerd voor " *.rtl.nl of rtl.nl" Dit wordt niet toegestaan door uw beheerder."

en bij de details daarvan:
-Niet vertrouwde CERT keten, verouderde CERT keten.-
en dan een hele lap instellingen die ik niet kan overnemen.

Dus dacht ik; Oude instellingen misschien?

NS.nl geeft iets dergelijks; "De veiligheid van deze verbinding kan niet worden gegarandeerd". DOORGAAN-STOPPEN-DETAILS > Kies ik voor 'doorgaan' dan kom ik wel gewoon op de NS site !
(vreemd van die melding) maar alles functioneert normaal !

Daarom heb ik Google als browser geinstalleerd en hetzelfde herhaald via de Google linkjes. Dat gaat probleemloos bij de NS, maar voor buienradar krijg ik weer een foutmelding! "probleem met het maken van een veilige verbinding".

Ga ik naar een YouTube link of naar Facebook, dan komt ook deze laatste melding weer.
En komt er een melding Ër is een communicatiefout opgetreden. De server is waarschijnlijk bezet. Probeer het later opnieuw. .....

Ik hoop dat dit aanknopingspunten biedt voor wat er aan de hand is.
mandy
Reputatie 4
Badge +5
Nu weet ik zelf niets van die instellingen.
Maar ik weet wel dat sommige virusscanners sommige websites kunnen blokkeren
of dit soort 'fouten' aangeven.
Bart - Telfort
Reputatie 2
Badge
Goed om te lezen dat je weer kan inloggen of het Forum Frank. Ook kun je weer in de telefoon, dat is fijn.

Alleen dan lukt het weer niet om normaal te kunnen internetten. Je krijgt steeds maar weer foutmeldingen en het zijn ook nog steeds andere. Dat is niet fijn. Deze meldingen krijg je wanneer je gebruik maakt van de WiFi? Of lukt het inmiddels om te internetten via mobiele data?

Ik ben nog even verder op onderzoek geweest. Ik heb hiervoor overlegd met verschillende collega's. Wij hebben het vermoeden dat het probleem ergens in het toestel zit, maar waar. Je gaf aan ook eens een ander toestel te hebben gehad. Heb je nog de mogelijkheid om jouw simkaart in dat toestel te testen? Krijg je dan ook de foutmeldingen? Want als het dan niet zo is, dan zit het in het toestel. Natuurlijk mag je ook altijd even langs de winkel, mijn collega's kunnen dan meekijken in de instellingen van het toestel. Ik hoor het graag.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)