beantwoord

ZyXEL P-2812HNU-F1 als router gebruiken.

• 2 mei 2013
  • 26 reacties
  • 6877 keer bekeken

is eht mogenlijk om de modem functie van ZyXEL P-2812HNU-F1 uit te schakelen en hem alleen als een draadloze ruiter te gebruiken?
en zoja kan je dan ook de beveiliging op instellen van wifi?

groetjes,

Bobby.
icon

Beste antwoord door pruygje 5 augustus 2016, 09:56

Toch kan dit erg makkelijk met de Zyxel

- geef de zyxel een intern (LAN) adres in de range van je netwerk
- zet dhcp uit
- stel de wifi in zoals gewenst
- sluit de kabel vanaf je modem (Experiabox) aan op een GELE poort van de Zyxel.

vergeet dus de WAN poort en de bijbehorende instellingen, heb je helemaal niet nodig als je hem als AcessPoint wil gebruiken.

suc6!
Bekijk reactie

26 reacties

Badge +1
ja dat kan.
Reputatie 8
Badge +19
Nou, niet als ruiter maar als router... ;)

Ja, dat is mogelijk.
Maar uiteraard alleen als je hem aan een ander modem koppelt want anders heb je natuurlijk geen internet.
Dus als draadloos accespoint aansluiten achter een andere modem.
De beveiliging van de wifi blijft gehandhaafd, daar verandert niets aan.
hihi,
sorry ik bedoelde Router,
zou je mij kunnen vertellen welke instelling ik moet wijzen?
en welke poort ik dan de internet moet aansluiten om wifi mee uit te sturen.

groetjes,
Bobby.
Reputatie 8
Badge +19
Welke modem wil je er voor zetten en wat wil je hier mee bereiken..?
ik heb sindskost glasvezel aansluiting met een andere modem.
die heeft helaas geen draadloos. maar ik heb wel bekabeld internet.
dus wil ik eigenlijk een niew netwerk opzetten.
dus internet van mijn nieuwe moden naar deze toesturen en dan hiermee de internet delen en draadloos rondsturen.

dus ik wil weten welke instelling ik moet wijzigen in zyxel modem, om de modem funtctie uit te zetten en hem als draadloos router kan gebruiken.
ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.
ik zit in de broadband instellingen te kijken en ieder weiziging ik ik aanbreng duur heel lang.
Reputatie 8
Badge +19
ik heb sindskost glasvezel aansluiting met een andere modem.

Ik neem aan dat je dit glasvezelabonnement van Telfort hebt..?
Telfort levert bij dit abonnement in bruikleen een draadloze Sitecom router, heb je die ook ontvangen?

De Sitecom router is makkelijker als router te configureren dan de ZyXEL P-2812HNU.
Als je geen glasvezelabonnement hebt van Telfort dan zou de ZyXEL teruggestuurd moeten worden naar Telfort want deze is ook in bruikleen.
Badge
Ik zou ook graag de instellingen willen weten hoe je de ZyXEL P-2812HNU-F1 als Wi-Fi Router kan gebruiken, ongeacht het feit dat deze terug gestuurd moet worden. De Wi-Fi van de Experia box V8 is een drama, mede gezien de locatie is het niet mogelijk dit beter te krijgen! Wel is er de mogelijkheid een utp-kabel aan te sluiten op de Router van de Experia box V8, waardoor ik op de benedenverdieping naar een betere plek kan met de ZyXEL P-2812HNU-F1 en deze dan als Wi-Fi Router kan gebruiken, zodat de ontvangst wel 100% binnen komt op mijn verdieping.

Inmiddels staat deze opstelling nu aangesloten met de ZyXEL P-2812HNU-F1 via utp-kabel in de geplaatst keuken aangesloten. Boven nu keurig 100% ontvangst met een Rate van 72Mbps op de TP=Link ontvanger. Deze opstelling is wel permanent te maken zonder overlast voor de andere bewoners!

Helaas het internetlampje staat op rood en mekkert de ZyXEL P-2812HNU-F1 ......:
[please check Wan settings or contact your ISP]

Nu heb ik de Wan settings geopend en heb i.p.v. Vdsl-Wan -->Ethernet-Wan gekozen, het modem/router gaat dan opnieuw opstarten na deze handeling, maar helaas is nog steeds het lampje rood, wel 100% verbinding, maar geen internet.

Wat moet ik instellen om ervoor te zorgen dat er wel internet via de ZyXEL P-2812HNU-F1 als Wi-Fi Router doorgestuurd wordt?

Zie graag reacties met duidelijke uitleg op deze vraag tegemoet.

Mvg, Ed
Reputatie 8
Ik ben nu niet thuis, en kan het niet met schermafbeeldingen tonen, maar heb eerder ook wel eens geprobeerd de "Telfort" ZyXEL modem/router achter een Experia Box aan te sluiten. En kreeg inderdaad vergelijkbare foutmeldingen die @edsweb hierboven ook aanhaalt.

Bedenk dat die Telfort modem/routers specifieke firmware hebben meegekregen om als "modem/router" te fungeren, waarbij het aangeboden data-signaal een mix is van gecombineerde VLAN ID's.
Wat er achter uit de LAN-poortjes van een Experia Box als data komt, is niet te vergelijken met wat er aan de "voorkant" via WAN (bij glasvezel) of DSL-poortje in wordt gestuurd. De "Telfort" ZyXEL router is niet in te stellen als "2e router".

Koop beter voor tegenwoordig zeker aanvaardbare tarieven, een "eenvoudige" dual band access point of 2e router bij Mediamarkt of PC-zaak.

Of....
Wat wel een mogelijkheid is bij glasvezel volgens "de nieuwe leverstraat" (= NT glasvezel-kastje + Experia Box V8),
die Experia Box V8 volledig uitwisselen met de ZyXEL P-2812HNU-F1. ----> Dus "in plaats van".
Dat werkt wel, compleet met werkende telefoon - TV - en internet. (Toen ik het eerder uitprobeerde was het in mijn situatie zelfs zo dat de oudere firmware van V3.11TUE6.b6 automatisch werd ge-upgrade naar V3.11TUE8 ).
Badge
Ik ben nu niet thuis, en kan het niet met schermafbeeldingen tonen, maar heb eerder ook wel eens geprobeerd de "Telfort" ZyXEL modem/router achter een Experia Box aan te sluiten. En kreeg inderdaad vergelijkbare foutmeldingen die @edsweb hierboven ook aanhaalt.

Hoi Babylonia,

De Experia Box V8 is geleverd vanwege ik problemen had met de internetsnelheid en storingen met de ZyXEL. ( Zie andere Topic Klik hier ) Na aanleiding van alle onderzoeken die zijn uitgevoerd toch bleek dat de ZyXEL niet helemaal lekker functioneerde en ook ruis op de lijn had. Ondanks voorgaande problemen had ik met de ZyXEL toch nog 30Mbit/s via de Wi-Fi, iets wat toch stukken beter was dan het instabiele schommelen van de Wi-Fi van de Experia Box V8 met snelheden van 2Mbit/s tot max. 25Mbit/s. Bekabeld aansluiten is helaas niet zo eenvoudig in deze woonsituatie. Gezien alles wat ik zover over dit onderwerp zelf heb kunnen vinden en nu wederom lees, vermoed ik zelf ook dat het 't beste is een Utp-bekabelde access point met sterke Wi-Fi zender te kopen en dit de beste oplossing bied.

Mvg, Ed
Badge +1

- zet dhcp uit
- sluit de kabel vanaf je modem (Experiabox) aan op een GELE poort van de Zyxel.

vergeet dus de WAN poort en de bijbehorende instellingen, heb je helemaal niet nodig als je hem als AcessPoint wil gebruiken.

suc6!
Reputatie 8
De ZyXEL router als "switch" gebruiken (vanuit de Experia Box aansluiten op een LAN-poort) en daarmee als "access point" laten fungeren heb ik inderdaad niet eerder geprobeerd.

Maar zowel een ZyXEL als een Experia Box hebben naar huidige maatstaven zeer matige WiFi kwaliteiten.
Een beetje uitzoeken wat er tegenwoordig als dual band AC aan apparatuur verkrijgbaar is levert een aanzienlijk beter rendement op. Ter illustratie wat ik eerder eens heb getest, zie de volgende reactie:
https://forum.telfort.nl/wifi-269/verval-6mb-meer-vergelijking-lan-55773/index1.html#post487257

En dat geldt dan nog enkel voor de overvolle 2,4 Ghz band.
Inmiddels heb ik ook 5 Ghz apparaten. 5 Ghz is zodanig weinig gebruikt, dat ik helemaal geen storing heb van omliggende WiFi netwerken. Daarmee gaat de snelheid direct nog eens aanzienlijk verder omhoog.
Badge

- zet dhcp uit

suc6!

De ZyXEL router als "switch" gebruiken (vanuit de Experia Box aansluiten op een LAN-poort) en daarmee als "access point" laten fungeren heb ik inderdaad niet eerder geprobeerd.

Dit had ik ook nog niet geprobeerd.

Waarschijnlijk een hele goede tip, maar een Intern Lan adres geven? Oops dit gaat even boven mijn pet hoe ik dit instel en hoe kom ik erachter welke getallen ik in die velden moet invullen?

Daarom ben ik eerst maar eens iets anders uit gaan testen. We hebben de geleende pc op een bijzettafel naast de meterkast staan en aangesloten op Exparia Box V8 via de Utp-kabel. Nu behalen we netjes de 50Mbit/s zoals het hoort.

Hierna ben ik mijn TP-Link draadloze netwerkadapter met extra grote antenne boven gaan halen en hebben wij deze geïnstalleerd op de geleende pc beneden naast de meterkast. De afstand tot de Experia Box V8 betreft nog geen halve meter. De resultaten met Ookla Speedtest komen nu na 3 x testen gemiddeld op 29Mbit/s

Wederom het zelfde verhaal uitgetest, maar nu met de ZyXEL P-2812HNU-F1 aangesloten in de meterkast op de Telfort-lijn.
Via Utp-kabel een snelheid van 51Mbit/s
Via de Wi-Fi op halve meter afstand na 3x testen een gemiddelde snelheid van 33Mbit/s via Ookla Speedtest.

Conclusie : de ZyXEL wint met kop en schouders van de Experia Box V8, maar van beide is de snelheid van het Wi-Fi signaal dus bedroevend, zelfs al sta je bekant tegen het modem aan met de antenne van je draadloze netwerkadapter!

Dus het verhaal wat ik eigenlijk wilde uitvoeren heeft in dit geval totaal geen zin om de Wi-Fi snelheid te verbeteren!
Want:
De Experia als Hoofdmodem en dan met de ZyXEL als Access-point zal niet meer gaan opleveren dan die maximale 33Mbit/s te behalen snelheid!

Dus al met al toch naar de winkel ;)

Mvg, Ed
Reputatie 8
Wissen gaat niet, maar je zou de tekst kunnen veranderen in:
"Reactie per ongeluk 2x geplaatst", moderator mag deze reactie weghalen.
Gebeurt het doorgaans ook wel.
Je zou zelfs een intern berichtje met dat vlaggetje kunnen geven, met aanvullend die tekst.

Conclusie : de ZyXEL wint met kop en schouders van de Experia Box V8, maar van beide is de snelheid van het Wi-Fi signaal dus bedroevend, zelfs al sta je bekant tegen het modem aan met de antenne van je draadloze netwerkadapter!

Het kan soms zelfs heel slecht uitvallen. Een kennis van mij vorige week een nieuw glasvezel aboonement van Telfort. Met Wifi (modem in de woonkamer), kwam hij aan heel wisselende resultaten tussen pakweg 5-27 Mbps.
In de meeste gevallen zelfs eerder aan de lagere kant dan aan de hogere kant.

Netgear routertje ertussen gezet, kwam hij aan pakweg 56 Mbps via WiFi.
Dus zelfs het "maximum" wat hij toevallig als glasvezel heel royaal bemeten aan snelheid binnen krijgt (50/50 account).
Badge
Ok, dankje
Wissen gaat niet, maar je zou de tekst kunnen veranderen in:
"Reactie per ongeluk 2x geplaatst", moderator mag deze reactie weghalen.
Gebeurt het doorgaans ook wel.
Je zou zelfs een intern berichtje met dat vlaggetje kunnen geven, met aanvullend die tekst.

Ik zag dat je na een uur je tekst ook niet meer kan bewerken en heb ik een vlaggetje verstuurd of de moderator het bericht wilt wissen.

Qua Ip instellingen en netwerk adressen heb ik erg weinig ervaring, maar toch zou ik het nog eens willen proberen om de ZyXEL in te stellen als Access point zoals pruygje omschreef met Inter Lan adres in de range van je netwerk. Kan je me misschien op weg helpen hoe ik dit moet doen en waar ik die interne netwerknummers vind welke dan ingevuld moeten worden?

Mvg, Ed
Reputatie 8
Zelf zit ik nu op een andere locatie niet thuis.
Kan nu niet in de modem/router zelf komen (Die ZyXEL is niet eens aangesloten).
Dus ook niet zelf uitproberen, of schermafdrukken ervan maken. Wordt dan helaas toch een andere keer.
Badge
Zelf zit ik nu op een andere locatie niet thuis.
Kan nu niet in de modem/router zelf komen (Die ZyXEL is niet eens aangesloten).
Dus ook niet zelf uitproberen, of schermafdrukken ervan maken. Wordt dan helaas toch een andere keer.

Ok, geen probleem. Wacht geduldig af en zal intussen zelf ook trachten info er over op te zoeken.;)

Mvg, Ed
Reputatie 8
Ben pas over een dag of 10 terug op de thuisbasis. (Hoop dat het draadje voor die tijd open wordt gehouden).
Badge
Ben pas over een dag of 10 terug op de thuisbasis. (Hoop dat het draadje voor die tijd open wordt gehouden).

Mag aannemen van wel, want dit Topic is al van 3 jaar geleden en ik kon er op ook reageren :D

We houden hoop.

Mvg, Ed
Badge

Hoi Babylonia,

Inmiddels zijn er 12 dagen om, dus ga ik er van uit dat je weer op de thuisbasis bent?
Heb jij al kans gezien om de ZyXEL in te stellen als access point?
Het enige wat ik eigenlijk nog niet goed begrijp is hoe ik aan het intern netwerk IP komt dat binnen de range valt zoals pruygje omschrijft?

- zet dhcp uit

Opzich is het een duidelijk verhaal wat je moet doen, alleen heb ik er geen kaas van gegeten waar ik moet zoeken hoe ik dat interne (LAN) adres kan vinden dat binnen de range valt van mijn netwerk :?

Mvg, Ed 😉
Reputatie 8
Goed dat je nog eens een reminder als berichtje hebt geplaatst.
Elders op het forum had ik al wel nieuwe reacties geschreven na thuiskomst, dit draadje was ik vergeten.

Het instellen als Access Point voor de ZyXEL router is nog simpeler dan eerder wordt voorgesteld.

Heb hier nog eens de "test" ZyXEL P-2812HNU-F1 router tevoorschijn gehaald.
Die staat nog ingesteld als "hoofd-router" als die rechtstreeks is aangesloten, inclusief de WiFi settings zoals ik die eerder had ingesteld met SSID-naam en WiFi wachtwoord.
Ik heb daar NIETS aan veranderd, dus zonder aanvullende instellingen zoals eerder beschreven aangesloten.
- Power van de ZyXEL router uitgeschakeld (met de powerknop)
- UTP-kabeltje van Experia Box vanuit een geel LAN-poortje naar het (1-ste) gele LAN-poortje van de ZyXEL router
- Power van de ZyXEL router weer ingeschakeld (met de powerknop)

De router start weer op en werkt nu als "switch" en Access Point.
Enkel de led-lampjes van aangesloten LAN-poort - Power - en WLAN branden.
(Alle led-lampjes m.b.t. internet etc. branden dus NIET meer in deze aansluitmode).

Men kan de WiFi van de ZyXEL gebruiken, en inloggen met de eerder ingestelde SSID-naam en WiFi wachtwoord zoals die was ingegeven bij gebruik als normale hoofd-router.

Instellen zoals eerder voorgesteld heb ik ook geprobeerd. Maakt niets uit voor de werking.
Echter....
Heeft een heel groot nadeel. Mocht je het WiFi-kanaal van de ZyXEL router toch anders willen instellen, en je de router daarvoor weer op een "normale manier" moet aansluiten, kun je niet meer inloggen in de ZyXEL router, omdat je de DHCP-mode hebt uitgeschakeld, en aangesloten apparaten om die reden geen IP-adres meer krijgen toegewezen.
Je moet dan de ZyXEL-router opnieuw resetten (met puntig voorwerp in reset-gaatje voor 30 seconden), zodat de DHCP-mode wordt hersteld, en PC's dan alsnog weer een IP-adres krijgen toegewezen, zodat je in de router kunt komen.
Heel vervelend die omweg met telkens een reset, en niet nodig.

Het trucje als "switch" en daarmee de ZyXEL als Acces Point gebruiken schakelt de "router-functies" van de ZyXEL gewoon uit. Dat de nu "verborgen" en niet aan te roepen IP-range van de ZyXEL-router mogelijk niet in hetzelfde bereik zit als de ervoor aangesloten "hoofd-router" (Experia Box V8), is verder niet van belang, want die functie werkt toch niet.
Alle aan te sluiten apparaten, via LAN-kabel of WiFi aan de ZyXEL-router krijgen in "Acces Point-mode" een IP-adres toegewezen vanuit de "hoofd-router".

Als test heb ik de ZyXEL-router als "Acces Point-mode" zelfs achter mijn thuis gebruikte 2e router aangesloten, met een totaal andere IP-range, en ook dat werkt.

Als je bij verandering van set-up de ZyXel router maar uitschakelt, kabels uitwisselt, en erna de ZyXEL pas weer opnieuw van power voorziet.
Op die wijze past de ZyXEL router zich aan de gegeven netwerk-structuur aan als "switch", en geeft voor de aangesloten apparaten de IP-adressen door vanuit de router die ervoor zit.

Sluit je de ZyXEL router weer "normaal" aan als "hoofd-router", is alles weer hersteld als "hoofd-router", inclusief de in mijn geval ooit eerder afwijkend ingestelde IP-range, vaste IP-adressen voor aan te koppelen apparaten, en port forwarders.

Heb ook geprobeerd de TV-ontvanger aan te sluiten met de ZyXEL in "Access Point" mode, maar dat werkte niet.

@edsweb
Wel nog even een overweging om te bedenken.
Zelf heb ik zo'n ZyXEL "test"-router eerder ooit van marktplaats gekocht. Dus is in mijn geval mijn eigendom.

Jij hebt nu een Experia Box V8 van Telfort ontvangen als vervanging voor die ZyXEL router. Dat is op basis van bruikleen.
Telfort verwacht wel dat je die ZyXEL router dan weer terug stuurt naar Telfort binnen redelijke tijd. Doe je dat niet krijg je uiteindelijk een rekening van € 49,-. (Zie dit bericht).
Voor dat bedrag kun je de router ook houden, maar met dat bedrag kun je beter bij de Mediamarkt een nieuwe router of Access Point kopen, die beter is toegerust op hedendaagse eisen, en "nieuw" is.
Badge
Hoi Babylonia

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg. Ik ga hier spoedig mee aan de slag en uittesten.

Wat betreft het terug sturen is Telfort op de hoogte dat ik de setup met twee modems ga gebruiken, totdat ik de nieuwe Experiabox V10 geleverd krijg, zie dit draadje: Klik Hier en hier staat tevens het laatste antwoord dat ik van Telfort kreeg om het probleem op te lossen: Klik Hier

Mvg, Ed
Reputatie 8
Als je dat hebt afgesproken om de ZyXEL voorlopig "extra" te kunnen gebruiken is dat mooi natuurlijk.
Succes, en laat je het weten hoe het gaat?

Mocht het zijn dat je dezelfde WiFi SSID-gegevens + wachtwoord gebruikt dan van de Experia Box, moet je van aangesloten apparaten via WiFi met de ZyXEL misschien de WiFi inlog-gegevens een keer laten "vergeten".
WiFi-adapter van apparaten een keer uit- en inschakelen en opnieuw inloggen.
Dat had ik tenminste bij gebruik van tablet en smartphone, om het goed te laten lopen.
(WiFi van de Experia Box had ik uitgeschakeld).
Badge
Hoi Babylonia

.... de ZyXEL voorlopig "extra" te kunnen gebruiken is dat mooi natuurlijk.
Succes, en laat je het weten hoe het gaat?

Bij deze de Utp-kabel vanuit Lan1 van de Experia op de gele Lan1 aangesloten van de ZyXEL en daarna pas de ZyXEL aangezet, zoals in jou uitleg omschreven: Klik Hier om de uitleg te lezen. Het werkt nu uitstekend op deze manier, goed Wi-Fi Signaal op de bovenverdieping en werkend internet, top man. Ik ben helemaal blij 😃

Voorlopig ben ik op deze manier goed gered in afwachting op de nieuwe ExperiaBox V10 die ze me hopelijk z.s.m. gaan toesturen.

Uit nieuwsgierigheid heb ik dit verhaal nog even omgedraaid met de ZyXEL als hoofdmodem en de Experia als Switch/Access-Point, wel kreeg ik verbinding via de Wi-Fi, maar helaas geen toegang tot internet. Maar goed, dit is verder ook niet echt van belang, ik wilde alleen even kijken of dit ook zo andersom werkte, maar de Experia Box zal wel weer iets anders werken blijkbaar.

In principe is de vraagstelling betreffende de ZyXEL van dit Topic bij deze opgelost en kan het slot erop ;)

Mvg, Ed
Reputatie 8
Dank aan @pruygje die het eerst met het idee kwam om de ZyXEL op deze wijze als switch aan te sluiten,
en daarmee de router in Access Point mode transformeert.

Bij "gewone" standaard routers niet van een ISP afkomstig (waarin aangepaste firmware zit), heb ik die methode wel eens eerder toegepast, ---daarom begreep ik direct wel zijn beschreven methode--- maar had niet verwacht dat het met de Telfort firmware ZyXEL router zou lukken om de zeer "kieskeurige werking" met foutmeldingen, zo gauw de WAN-aansluiting reeds is afgekoppeld. (Maar met die hint van @pruygje wel mijn keus om niets aan te passen aan instellingen, omdat eerder bij andere routers ik wel reeds de ervaring had dat zoiets ook werkt zonder aanpassing).
Badge
Sorry ik vergat in mijn bericht de Tip van pruygje te vermelden.
Bij deze dus pruygje en Babylonia bedankt voor alle hulp en uitleg, thnx :D

Mvg, Ed

Reageer