vraag

Zyxel modem/router vervangen door Experiabox v10

• 15 november 2017
  • 14 reacties
  • 1710 keer bekeken

Wij hebben sinds de start van ons abonnement (2012 meen ik) een Zyxel modem/router. Deze heeft het tot nu altijd prima gedaan, al de WiFi sterkte duidelijk minder het laatste jaar, mogelijk toch last van wat elektronica slijtage.

Sinds een paar dagen is echter het hele LAN deel erg instabiel. Ons Sonos systeem raakt steeds players kwijt en de printer is vaker offline dan online. Ook geeft de router niet meer alle clients aan in het overzicht. Veel ontbreken in de DHCP ip-lijst, terwijl er toch zeker een verbinding is geweest.

Meerdere resets en proberen van verschillende instellingen bieden maar korte tijd een verbetering. Het begint onwerkbaar te worden en ik denk dat dit modem begint te overlijden of gewoon de huidige traffic en protocollen van Sonos, smartphones, iPads, printers etc niet meer aankan.

Mijn vraag is of het modem kan worden vervangen door een Experiabox v10, als ik het goed begrijp is dat het huidige meegeleverde modem. Dat zou tot de mogelijkheden moeten behoren met een modem dat meer dan 5 jaar oud is. Of is er een andere policy bij Telfort?

Ik hoor het graag. Dank alvast.

14 reacties

Als je modem op begint te raken krijg je van Telfort probleemloos een vervangend modem.
De Zyxels worden dan vervangen door een V8.
Hier wordt het modem beleid uitgelegd.
https://forum.telfort.nl/internet-267/welk-modem-krijg-je-bij-telfort-69350
Hoi Nelly,

Dank voor je reactie.

Vorig jaar is het Zyxel modem al eens "vervangen" door een v8 vanwege het slechter wordende bereik van de WiFi. De Experiabox v8 heeft echter een nog slechter WiFi bereik dan een Zyxel op leeftijd! De v8 is geen alternatief voor de Zyxel omdat het technisch een minder modem is, met ook minder mogelijkheden, zoals het ontbreken van een guest wifi netwerk. Ik heb de v8 toen teruggestuurd en we zijn verder gegaan met de Zyxel.

Ik lees via je link met verbazing dat Telfort in 2017 nog altijd niet door de voorraad v8 heen is. We hebben vorig jaar de v8 geprobeerd, maar dat was een achteruitgang, die laat ik niet nog een keer komen. Jammer dat dit het beleid is. Misschien toch maar eens kijken wat andere providers meeleveren.

Of als alternatief het modem bridgen, als dit kan, en een degelijke router aansluiten.
Een andere router achter de V8 kan, een repeater met 5 ghz ook.
Telefonie is een uitdaging met een eigen modem, maar met alleen tv en internet zijn er genoeg bij wie dat prima werkt.
We hebben alleen internet van Telfort en VOIP bij een derde partij via een losse IP-telefonie centrale. Dat werkt goed via de Zyxel, neem aan dat dat ook zo blijft met een aparte router.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo DMvM, welkom op het forum. Aan de antwoorden van nelly jacoba kan ik weinig toevoegen. De door jou geschetste opties zijn mogelijk, hiervoor moet je wel de juiste instellingen in de Experiabox of je eigen router plaatsen. Hopelijk weet je hiermee voldoende.
Reputatie 8
We hebben alleen internet van Telfort en VOIP bij een derde partij via een losse IP-telefonie centrale. Dat werkt goed via de Zyxel, neem aan dat dat ook zo blijft met een aparte router.
Als je een aparte router "achter" de Telfort router gaat aansluiten, heb je de volgende beperkingen.
Bij het gebruik van poort 5060 niet met een Experia Box V10, als je die al als alternatief zou willen hebben in plaats van een Experia Box V8.
Bij de V10 blijft die poort geblokkeerd/gereserveerd, ook al wordt de eigen "Telfort" VOIP uitgeschakeld.

Afhankelijk van het gebruik van je andere VOIP-provider kun je vaak wel alternatieve VOIP poorten instellen voor 5060.

BudgetPhone: poorten 5061 /tm 5064
Zelf vond ik voor CheapConnect poort 5070, en verder ook nog de poorten:
http://forum.cheapconnect.net/index.php/topic,61.msg157.html#msg157

VoipBuster, Betamax, PowerVoip, FreeVoipDeal poort 6000
Bedankt voor de hulp hier. Ik heb een router inmiddels. Welke stappen moet ik nemen om de Zyxel in bridge modus te zetten?

In de broadband instellingen kan ik verschillende zaken van routing naar bridge zetten. Welke moet ik veranderen? Ik neem alleen internet af.

Gaat met deze wijziging ook de rest “uit”? NAT, Firewall, WiFi etc? Of moet ik dit apart uitzetten?

Ik hoor het graag.
Reputatie 8
Al wat langer geleden dacht ik getest met de ZyXEL in bridge, maar ik vermoed dat alle nevenstaande zaken van firewall etc. daarmee niet meer functioneel zijn. Tenslotte betekent bridge het zonder enige vorm van filtering doorsturen van data.

Ik dacht dat het je bedoeling was de ZyXEL te vervangen met een andere router?
In bridge is het geen vervanging. In dat geval kun je die beter gewoon normaal functioneel houden.

Met de typische "eigenzinnig" aangepaste Telfort firmware levert het doorgaans meer problemen op, met het zaakje in bridge modes te gaan zetten dan gewoon de modem/router te laten functioneren zoals het is bedoeld, en een 2e router gewoon NAT achter NAT achter de eerste Telfort modem/router te plaatsen.

Zo heb ik dat hier ook al verschillende jaren, en kan er alles mee wat ik wil.
Bestand-servers op twee niveaus, web-server, VPN-connecties.......
Hallo Babylonia,

Jawel, ik heb een extra router waarmee ik de NAT van de Zyxel wil overnemen. Ik wil juist geen NAT achter NAT.

Als je bedoelt dat de nieuwe router direct een IP adres van Telfort ontvangt, dan is dit wat ik zoek. En welke aanpassingen ik daarvoor moet maken in de Zyxel.
Reputatie 8
Eerder schreef je dat je in toenemende mate problemen hebt met de ZyXEL.
Ik denk dat die "op" begint te raken. De laatste tijd vallen er bosjes van dit type modem/router uit.
Wel wil ik voor je kijken door hier opnieuw de ZyXEL aan te sluiten wat ermee kan in "bridge".
Dat is in mijn geval wel via glasvezel, geen VDSL.

Als je nog geen 2e router hebt gekocht, zou je ook kunnen overwegen meteen een Fritz!box of bijv. een DrayTek modem/router aan te schaffen. Die zou je als volledige vervanger kunnen inzetten.
Besef wel dat KPN de komende tijd nog sneller VVDSL gaat inzetten, en de nu gebruikte VDSL2 standaard bij bestaande modellen, misschien daarin dan tekort schieten (of het zou kunnen dat het met een firmware upgrade zou kunnen worden voorzien?? Maar dat is nu onzeker).
https://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2

https://fritzshop.nl
https://fritzshop.nl/nl/314-blackfriday
http://draytek.nl/producten/vdsl2-serie/vigor-2862-serie/
Reputatie 8
Wel wil ik voor je kijken door hier opnieuw de ZyXEL aan te sluiten wat ermee kan in "bridge".
Heb inmiddels wat testen gedaan en voor internet alleen een werkende set-up gevonden.
Erg gemakkelijk instellen bovendien.

In mijn geval wel vanuit connectie met glasvezel, maar vermoed dat achterliggend met VDSL dat ook geen problemen oplevert.

Als je inlogt in de ZyXEL modem/router en naar het tweede menu gaat "Network setting" bovenaan "Broadband", krijg je het onderstaande te zien. Rechts kun je bij het potloodje de functie veranderen.

In mijn geval heb ik de 1e regel bij "Ethernet WAN" de functie veranderd van Routing mode naar Bridge.
In jou situatie zou je de 5e regel kunnen veranderen bij VDSL -- VDSL.
Afsluiten met "Apply". Daarna reset de ZyXEL modem/router zichzelf.

Nog een keer de 2e router erachter een reboot geven, om correct met de nieuwe instellingen overweg te kunnen. DAT IS HET !!

Je 2e router kan verder zonder aanpassingen daarmee verder werken, en krijgt het internet WAN IP-adres rechtstreeks in de router aangeleverd. (Je kunt niet meer inloggen in de ZyXEL).

Of het verder stabiel blijft, is nog maar afwachten. Binnen pakweg 20 minuten had ik twee keer geen internetverbinding meer, en moest ik beide routers opnieuw opstarten. Wel met de kanttekening, omdat ik IP-TV niet had gebridged, op de ZyXEL nog wel de TV-ontvanger aangesloten, en die werkte.

Na die 2x reboot heb ik de TV-ontvanger afgekoppeld, om te kijken of dat nog verschil maakt.
(Jij gebruikt sowieso geen IP-TV, dus dat is bij jou niet actief. Dat zal mogelijk ook nog schelen).
Tot nu toe met de opmaak van dit bericht + aanpassingen erna, nog geen nieuwe vastlopers.

Andere opties van IP-TV ook nog in Bridge-mode zetten (als laatste WAN ethernet), leverde geen bruikbare connecties op. In een enkel geval zelfs continue reboots van de ZyXEL modem/router.
Beste Babylonia,

Wat een tijd heb je erin gestopt! Dank hiervoor. Ik had deze instellingen gewoon moeten proberen. Lijkt gewoon te werken zoals te verwachten is.

Dit is dus niet "officieel" ondersteund door Telfort? Ik heb ook ervaring gehad met een Ziggo abonnement waarbij het in bridge zetten van het modem officieel werd ondersteund.

Ik ga deze instellingen uitproberen morgen en laat weten hoe het werkt.
De beloofde update:

Het lijkt te zijn gelukt. Sinds gisteren een stabiele verbinding, al lukt het inderdaad niet meer om de Zyxel te bereiken en in te loggen om te kijken hoe de verbinding is opgebouwd.

Wel een strubbeling: de eerste poging leidde tot een korte verbinding met internet waarna er een constante reboot cyclus begon. Daarna heb ik het modem naar fabrieksinstellingen gebracht, daarna WiFi uitgeschakeld en vervolgens eerst IPTV in bridge gezet voor VDSL. Na het opnieuw opstarten waren alle WAN poorten IPTV gebridged, deze kun je niet apart instellen blijkbaar. Als laatste de ethernet VDSL op bridge gezet. Na de reboot de tweede router aangezet (aangesloten via WAN op LAN1 van de Zyxel). Dit leverde de situatie op die nu een dag stabiel is. Ook de VOIP centrale werkt prima.

Bedankt voor de hulp. Tevreden zo. WiFi is veel beter nu (inclusief 5GHz ac) en hopelijk minder problemen met "drops" en apparaten die zoek zijn.
Reputatie 8
Bedankt voor je terugmelding.
Altijd goed met dit soort aanvullende informatie voor andere gebruikers die hetzelfde overwegen.

Reageer