Zonnepanelen Port Mapping

• 24 april 2020
  • 10 reacties
  • 185 keer bekeken

Goedemorgen Dit is de eerste keer dat ik op een forum ben. Weet uberhaupt niet hoe het werkt. Ben nu ruim 25 jaar bij Telfort, voorheen Tiscali, en na 3 maal bellen met de klantenservice ben ik hier terecht gekomen. Ik heb nieuwe zonnepanelen laten plaatsen en deze moeten gekoppeld worden aan de Experia v8 router. Dit moet ik blijkbaar zelf doen , weet alleen niet hoe.

De klantenservice zei dat ik bij port mapping moest zijn. Dit heb ik inmiddels gevonden. Maar wat nu??

Ben een leek wat internet (en zonnepanelen) betreft. Welke vervolg stappen moet ik doen?

Alvast bedankt, Chris

10 reacties

Reputatie 8

Om wat voor merk / type gaat het voor wat betreft de zonnepanelen omvormer?  Om een bekabelde verbinding via ethernet met de omvormer, of een connectie via een WiFi module?

Graag meer basis informatie, en bijv. direct verwijzingen naar websites, waar handleidingen e.d. zijn te vinden van de door jou gebruikte apparatuur.

Port mapping is doorgaans niet aan de orde.

Overigens vreemd dat de leverancier dit soort zaken niet voor je heeft ingesteld?

Heb ook nog met de klantenservice van Ziggo gebeld en deze vertelde mij dat als ik daar klant was (wordt) als ik het zelf doe gewoon door het proces geleid wordt. Raar !!

Dit heb ik zojuist ontvangen.

Dit zijn de adressen waar de omvormer mee communiceert.

- prod.solaredge.com

- prod2.solaredge.com

Dit zijn de poorten die opengezet moeten worden.

80, 443, 22221, 22222

Reputatie 8

Dit zijn de adressen waar de omvormer mee communiceert.

- prod.solaredge.com

- prod2.solaredge.com

Precies daarom zijn welhaast bijna zeker geen port forwarders nodig.
De omvormer communiceert namelijk met een server. De actie / aanvraag komt vanuit je omvormer zelf, als “Client” naar Solaredge toe.  Daarbij is het nooit gebruikelijk dat er port forwarders worden ingesteld. Dat is alleen nodig “andersom” als die omvormer zelf een “server” zou zijn.
Dat is echter niet het geval.

Voor een SolarEdge zou het nog simpeler moeten werken. Ik heb wel eens een berichten gelezen dat je met een app een QR-code kunt scannen die op het apparaat staat, waarbij erna de verbinding automatisch tot stand wordt gebracht.

Echter nog geen antwoord op de vragen die zijn gesteld?

Welk type?   ethernet of WiFi?   URL naar online gebruiksaanwijzing?

Verder zit je bij Ziggo bij de verkeerde klantenservice, als je een Telfort internet account hebt.

Solar Edge se 3000 omvormer en het gaat via wifi

Er zit inderdaad een QR code op.

Als je daar een foto van maakt hij verbinding met mijn wifi waarna je kunt inloggen.

Dit hebben de installateurs gedaan maar daarna konden ze niet verder.

Er is een blokkade om verder te monitoren.

Reputatie 8

Erg actief ben je niet in verstrekken van de gevraagde informatie.

URL naar online gebruiksaanwijzingen?

Je wilt het kennelijk allemaal op een presenteerblaadje?

Er is een blokkade om verder te monitoren.

Is er überhaupt wel een persoonlijk account voor je aangemaakt bij het SolarEdge portal?
Met jou gegevens van de omvormer en het aantal zonnepanelen e.d.?
Zou eigenlijk ook een werkje van de leverancier moeten zijn om dat voor te bereiden.
(Via een speciale leverancier inlog geassocieerd met SolarEdge).

Wat ik tot nu toe verder gekomen ben:

Er zit onderaan de omvormer een knopje dat als je naar links doet begint te knipperen.

Er zit hier een rood,groen en blauw lichtje. Rood voor error, groen voor opwekking energie, en blauw voor verbinding internet. ( alleen het groene heeft tot heden gebrand)

Gisteren knopje naar links gedaan en via de QR code proberen te koppelen.

daarna kwam de volgende melding

Ik weet niet wat er bedoeld wordt met de externe Wifi-antenne (router, mijn telefoon??) en wie of wat de wifi connector is.

Daarna kreeg ik “verbonden zonder netwerk”

en dit bericht ????? Wist niet wat er aan de hand is ??

Op datzelfde moment kreeg ik CHLESEKA verbonden en het blauwe licht was aan !!??

Het  IP adres was ook te lezen.

ik kon koppelen en mijn verbruik zien

Daarna heb ik weer verbinding gemaakt met CHLESEKA naar mijn telefoon.

Vanochtend ben ik weer op zolder naar de omvormer gaan kijken om weer te verbinden.

Het blauwe lichtje brand nog, maar ik kan zelfs de omvormer, de SEDG-73….. via de QR code niet meer verbinden, hij is niet meer te zien  (ook niet nadat ik het knopje weer naar links heb gedaan.

Is de verbinding niet goed, te zwak, antenne kapot, moeten er poorten open gezet worden , ik heb geen idee

Wie kan mij helpen??

Alvast bedankt Chris

Jouw telefoon of tablet is tijdens het instellen verbonden met het lokale wifi netwerk van de omvormer, dan is het logisch dat je tijdelijk geen internet verbinding hebt.

De externe wifi antenne is die van de omvormer die zal duidelijk herkenbaar zijn.

Zoals ik de laaste stappen beoordeel werkt alles naar behoren en is alles goed ingesteld eigenlijk nergens meer aanzitten. Als de verbinding er is hoef je dit niet nogmaals te doen, daarom zie je het tijdelijke netwerk niet, dat zal alleen bij een volledige herrinstallatie zeg na een fabrieks reset  van de omvormer weer nodig zijn.

Er moet een app komen zodat alles kan aflezen. De installateur zou verbinding maken met mijn router.

Dat lukte op een of andere manier niet. Toen ben ik met mijn telefoon naar de zolder gegaan en heb gisteren 1 maal aan kunnen koppelen.

Vandaag is er ondanks het blauwe internet lichtje geen verbinding mogelijk via de QR code.

Mijn telefoon vind totaal niets en kan of ben dus niet meer aangekoppeld.

Dus wat nu ??

Groeten, Chris

Kan je via de solar edge portal de gegevens uitlezen?

https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/login?locale=nl_NL

Ja nergens meer aanzitten het werkt naar behoren, je installateur heeft mogelijk iets niet goed gedaan.

Nee, dan deugd de installatie niet dan mag de installateur terugkomen. Mogelijk is er een extra wifi toegangs punt nuttig of nodig.

Jou telefoon hoeft enkel met de normale wifi toegangspunt verbonden te zijn. De QR code is zoals ik al schreef enkel bedoeld voor een eenmalige setup, is de verbinding een feit dan is het klaar.

Aanvulling

Het is uiteraard leuk en handig om de opbrengst te kunnen uitlezen, uiteindelijk is de koppeling met het stroomnetwerk voor de teruglevering van belang dit in verband met de saldering.

Wat van groter belang is de technische staat van het systeem kunnen monitoren.

Reputatie 8

[ EDIT ]
Tijdens de voorbereiding van dit bericht zijn er kennelijk al diverse berichte geplaatst.
Die ik eerder nog niet had gezien.

Die Solaredge omvormer heeft zijn eigen WiFi hotspot.
Daar heb je alleen maar contact mee gehad middels die QR-code, en daarmee een één op één connectie van je smartphone met de omvormer. Dat is slechts connectie tussen die twee apparaten. Niet met internet.

Het gaat er om dat die omvormer via die WiFi hotspot zodanig wordt ingesteld dat die vervolgens contact gaat leggen met je eigen WiFi netwerk. Met het WiFi netwerk dus van de “Experia Box V8”.

Is dat die “chleseka” ??

Daarmee moet je dan connectie leggen. En wellicht ook het wachtwoord ingeven van je WiFi netwerk. Zodat de omvormer erna automatisch contact kan leggen met jou WiFi. Pas dan kan er connectie met internet volgen.

's nachts is er geen productie van zon, en levert je omvormer geen stroom.
Is er ook geen connectie met het netwerk. De volgende dag bij productie van energie, gaat het weer werken en moet opnieuw weer connectie gelegd worden met het eigen WiFi netwerk.

Als er voldoende WiFi signaal is (en het wachtoord voor het betreffende SSID is ook daadwerkelijk in de omvormer vastgelegd), gaat dat automatisch. Is dat niet het geval zal er geen connectie met internet worden gelegd.

Verder kom ik er ook niet mee. Want ik heb geen handleiding.
En kennelijk ben je na 3 verzoeken ertoe ook niet bereid om dat zelf op te zoeken en de internet links ervan hier op het forum te delen. Dan houdt de hulp hier verder ook op.

Reageer