beantwoord

Windows, welke bit versie

• 22 september 2018
  • 18 reacties
  • 271 keer bekeken

ik heb en vaste pc met windows xp nog,
hoe kan ik zien hoeveel bit ik heb want er komt windows 7 op te staan

Admin: titel aangepast i.v.m. de vindbaarheid en topic verplaatst naar juiste categorie
icon

Beste antwoord door Enterprise 22 september 2018, 16:40

En Windows 7 is er in zowel een 32 bits als in een 64 bits versie dus deze installeren kan sowieso.
Er vanuit gaande dat je nog een 32 bits PC hebt moet je er wel op letten dat ook de Windows 7 versie die je wil installeren ook de 32 bits versie is.

Maar ik zou bovenstaande adviezen toch ter harte nemen... als de betreffende PC net zo oud is als Windows XP dan wordt het écht tijd voor wat nieuws... 😉
Bekijk reactie

18 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Dat kan je zo zien:
Klik op Start, dan op Instellingen en dan op Configuratiescherm
In het configuratiescherm dubbelklikken op Systeem.
Als er bij staat dat het 64 bit is dan heb je de 64 bit versie, staat er geen 64 bit bij dan heb je de 32 bit versie.

Maar het zou best kunnen dat je PC wel 64 bit ondersteunt, vaak werd dan toch de 32-bit versie van XP geïnstalleerd als je minder dan 4Gb geheugen erin had zitten.

Indien mogelijk kan je beter gelijk naar Windows 10 gaan, de support voor Windows 7 duurt ook niet zo lang meer en dan zit je weer met een verouderd systeem.
Reputatie 8
Badge +17
De support van Windows 7 is al afgelopen.

Als je pc het aankan, zou je Windows 10 kunnen installeren.

Als je pc het niet aankan, zou je misschien eens kunnen overwegen om een nieuwe te kopen waar Windows 10 al standaard op geïnstalleerd is.

Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken, natuurlijk...
Reputatie 3
Badge +1
Mainstream support bedoel je, de extended support loopt nog tot 14 januari 2020, tot die datum krijg je gewoon de security updates.
Reputatie 8
Badge +10
En Windows 7 is er in zowel een 32 bits als in een 64 bits versie dus deze installeren kan sowieso.
Er vanuit gaande dat je nog een 32 bits PC hebt moet je er wel op letten dat ook de Windows 7 versie die je wil installeren ook de 32 bits versie is.

Maar ik zou bovenstaande adviezen toch ter harte nemen... als de betreffende PC net zo oud is als Windows XP dan wordt het écht tijd voor wat nieuws... 😉
Reputatie 2
Afhankelijk van wat voor programma's je nu gebruikt met windows zou ik eens kijken naar een Linux distributie.
Geen spionage software op je computer zoals met win10.
Reputatie 8
Badge +17
Geen spionage software op je computer zoals met win10.
Ja, want dat kan niet met een Linux distributie... 😴
bedankt voor de reacties
Reputatie 2

Geen spionage software op je computer zoals met win10.Ja, want dat kan niet met een Linux distributie... 😴

Een Linux distributie verzameld niet van alles en nog wat om het door te sturen naar een data graaier, iets wat win10 wel doet
Reputatie 8
Badge +10
Leuk hoor, die Linux adoratie... 😉
Maar denk je dat Fransje1969 hier écht mee geholpen is..?
Reputatie 2
Heeft niks met "adoratie" te maken maar met gezond verstand. Ze zoekt een vervanger voor XP, vandaar mijn tip.
Reputatie 8
Leuk hoor, die Linux adoratie... 😉

Maar denk je dat Fransje1969 hier écht mee geholpen is..?

Ik denk het wel.
Een PC uit het Windows XP tijdperk is hardwarematig waarschijnlijk helemaal niet toegerust om daar jongere Windows versies op te draaien. Werkt eerder tegen je als dat je er profijt van hebt.

Linux daarentegen is een stuk lichter om te draaien. Daar kun je praktisch dan nog iets mee.
Reputatie 8
Badge +10
Dat was mijn punt ook niet...
Vraag maar aan Fransje wat ze er van vindt.
Ze zal waarschijnlijk nog nooit van Linux hebben gehoord en is al blij als ze Windows 7 op die ouwe doos kan krijgen.
Voor iemand die het gebruiks gemak van windows gewend is zal er dan wel meteen een goede en eenvoudige linux distributie genoemd moeten worden die net zo eenvoudig te installeren en gebruiken is. Er zijn daar zoveel van dat een goede en eenvoudige vinden al lastig genoeg is plus dan nog kunnen alle door Fransje gebruikte programma's hierop draaien? Wennen aan nieuwe software kan lastig genoeg zijn dan ook nog een heel ander besturings systeem.

Los van de vraag of de pc 32 of 64 bits is hoe zit het met het geheugen en dergelijke het beste advies is vermoedelijk toch indien mogelijk een nieuwe pc.
Reputatie 8
Jaren terug heb ik eens een "Unbuntu" versie gedownload.
Kon het op een USB-stickje zetten, en er ook meteen van opstarten. Sterk Windows gerelateerd in menustructuur. Niet moeilijker om er aan te wennen, dan wat ook het leerproces is om van Windows XP naar een andere Windows versie te gaan.

Kan degene ook eerst proberen met de PC waar nu Window XP op draait.
Zet Unbuntu op een USB-stick en start dat operating systeem meteen op. Weet je precies wat het kan, zonder dat je eerst heel het Windows XP systeem moet vervangen.

https://pcmweb.nl/artikelen/besturingssystemen/de-6-beste-linux-distributies/
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb eveneens jaren geleden de Linux Ubuntu distro eens in een VM gezet en zo gebruikersvriendelijk vond ik het eerlijk gezegd niet want de meest simpele opdrachten, zoals het openen van een map, moest via een pad in een command line aangeroepen worden i.p.v. een simpele muisklik.
Ik heb er een uurtje mee gestoeid en toen weer verwijderd...

Het is jammer dat Fransje1969 niet meer reageert om te laten weten wat ze er allemaal van vindt... 😉
Reputatie 2
Ik vraag me serieus af wat je verkeerd gedaan hebt. Al vanaf de 1e versie van Ubuntu (4.10 uitgekomen in oktober 2004) gaat het openen van een map met een enkele of dubbelle muisklik, afhankelijk hoe je het ingesteld hebt.
Reputatie 8
Badge +10
Ik vraag me serieus af wat je verkeerd gedaan hebt. Al vanaf de 1e versie van Ubuntu (4.10 uitgekomen in oktober 2004) gaat het openen van een map met een enkele of dubbelle muisklik, afhankelijk hoe je het ingesteld hebt.
Er zal vermoedelijk wat misgegaan zijn, het is al weer even geleden... 😉
Ik heb het ook nooit meer geprobeerd want Linux heeft me nooit echt geboeid.

Om te voorkomen dat we nu teveel off-topic gaan (lees de startpost) wacht ik even een eventuele reactie van de topicstarter af.
Het zal niet haar bedoeling zijn dat dit een Windows vs Linux discussie wordt vermoed ik.
Reputatie 8
Badge +11
Hi Fransje, zo te zien hebben de mannen je al heel uitgebreid van een antwoord voorzien op je vraag 🙂 Ik ga er vanuit dat je daarmee genoeg informatie hebt, zo niet weet je ons te vinden!

Reageer