vraag

WiFi versterker/access point instellen

  • 30 oktober 2018
  • 43 reacties
  • 2557 keer bekeken

Ik woon sinds kort in een nieuwe woning. De woning heeft een voor- en achtergedeelte. In het voorgedeelte staat mijn Telfort modem en heb ik goed bereik. In het achtergedeelte heb ik vrijwel geen bereik. Daarom heb ik geprobeerd mijn vorige accesspoint (TP-Link H5R) bekabeld aan te sluiten op mijn modem. Alles ingesteld (ip adres statisch op 192.168.2.253; klopt dat? En DNS uitgeschakeld). Echter werkt het niet, ligt dat wellicht aan de instellingen?


Ik heb in ieder geval uit gemak de standaard wifi versterker van Telfort besteld en vandaag geïnstalleerd in het achtergedeelte. Nu zie ik dat de versterker het wifi signaal overneemt van de modem. Met als gevolg dat ik nu dus in het voorhuis (waar de modem staat) geen internet meer heb. Is dit op een andere manier op te lossen dan er weer 50 euro voor nog een extra versterker tegenaan te gooien?
Of is mijn oude accesspoint nog prima bruikbaar en heb ik gewoon de verkeerde instellingen gebruikt?

43 reacties

Reputatie 8
Als "router" ingesteld heb je twee verschillende sub-netwerken. Eentje van de Experia Box en eentje van de TP-Link, met ieder gescheiden WiFi punten.
Apparaten vanuit het eerste sub-net kunnen niet zomaar apparaten in het 2e sub-net bereiken.

Als "Access Point", werk je met één sub-net, zit alle aangesloten apparatuur in hetzelfde netwerk.
Kun je zowel het WiFi van de Experia Box gebruiken, als van de TP-Link en onderling connectie hebben met de apparaten die er in het netwerk zitten.
Je kan ieder adres gebruiken in de adressenreeks die je noemt behalve het adres van de modem, maar je kan de Experiabox ook een IP-adres uit de pool laten toewijzen.

Sluit de TP-Link eerst aan met een kabel aan de modem.
Ga naar de gebruikersinterface en schakel DHCP op de TP-Link uit. (dat heb je al gedaan lees ik).
Zet de TP-Link uit (van stroom af).

TP-Link aansluiten op een vrije LAN-poort en de stroom inschakelen.
Dan de Experiabox een IP-adres laten toewijzen aan de TP-Link en dit adres vastzetten.

Eenvoudiger kan ik het niet maken.noemt behalve het adres van de modem, maar je kan de Experiabox ook een IP-adres uit de pool laten toewijzen.
Sluit de TP-Link eerst aan met een kabel aan de modem.Ga naar de gebruikersinterface en schakel DHCP op de TP-Link uit. (dat heb je al gedaan lees ik).Zet de TP-Link uit (van stroom af).
TP-Link aansluiten op een vrije LAN-poort en de stroom inschakelen.Dan de Experiabox een IP-adres laten toewijzen aan de TP-Link en dit adres vastzetten.
Eenvoudiger kan ik het niet maken.

Sorry, maar het lukt me echt niet. Als ik de router na uitschakelen dhcp opnieuw opstart is op adres 192.168.1.1. er wordt dan dus geen nieuw ip adres toegewezen aan het accesspoint . Als ik m handmatig verander in bijvoorbeeld 192.168.2.29 , kom ik niet meer in de configuratie en lukt t me ook niet met bijvoorbeeld telefoon via wifi te verbinden met de router (ip configuratie mislukt geeft mijn telefoon aan).

Overigens geeft de instructies van TP link zelf aan dat je het op adres buiten de dhcp range van het modem moet plaatsen:

Go to Network>LAN on the side menu and change the LAN IP address of your TP-Link N router to an IP address on the same segment of the main router. This IP address should be outside the main router’s DHCP range.

Example: if the DHCP of your main router is 192.168.2.100 – 192.168.2.199 then you can set the IP of the TP-Link N router to 192.168.2.X (X should be outside your main router's DHCP range), like 192.168.2.11
Reputatie 8
Badge +10

Sorry, maar het lukt me echt niet. Als ik de router na uitschakelen dhcp opnieuw opstart is op adres 192.168.1.1. er wordt dan dus geen nieuw ip adres toegewezen aan het accesspoint .

Geeft de Experiabox dat adres 192.168.1.1 aan de TP-Link..?
Kan je de TP-Link terugvinden in de aangesloten LAN-verbindingen in de Experiabox..?

Of bedoel je dat 192.168.1.1 het adres van de TP-Link is..?
Reputatie 8
Ik denk dat het de bemoeienis is van KPN/Telfort zelf die hierin die beperkingen in de apparaten hebben gestopt die zij uitleveren. Mag wettelijk niet eens, dit soort beperkingen.
Ik denk dat het de bemoeienis is van KPN/Telfort zelf die hierin die beperkingen in de apparaten hebben gestopt die zij uitleveren. Mag wettelijk niet eens, dit soort beperkingen.
Lijkt mij ook. Heb even getest: het wifi signaal van de experia wifi is niet echt sterker dan wifi signaal van experiabox. Dus klant heeft totaal geen baat bij het uitschakelen van de wifi van experiabox. Meerwaarde van het plaatsen van een experia wifi naast de experiabox (zoals het de bedoeling is volgens de instructies) is dus ook minimaal. Heel merkwaardig.
Als "router" ingesteld heb je twee verschillende sub-netwerken. Eentje van de Experia Box en eentje van de TP-Link, met ieder gescheiden WiFi punten.
Apparaten vanuit het eerste sub-net kunnen niet zomaar apparaten in het 2e sub-net bereiken.

Als "Access Point", werk je met één sub-net, zit alle aangesloten apparatuur in hetzelfde netwerk.
Kun je zowel het WiFi van de Experia Box gebruiken, als van de TP-Link en onderling connectie hebben met de apparaten die er in het netwerk zitten.

Qua snelheden behouden wat zou dan beter zijn? Ik hoor wel is als je het niet goed insteld (een tweede router) dat je dan snelheden gaat verliezen. Voor nu gaat mijn voorkeur uit naar acces point als ik het zo hoor.
Ik stuur vanmiddag een schermafdruk van de verdere DHCP instellingen.
Reputatie 8
Ter referentie.
Eerder benoemde ik een Access Point hier in mijn thuissituatie, wat geen problemen oplevert achter welke router ik die ook plaats.

Betreft een nieuwe Synology MR2200ac "mesh" router.
Tezamen met meerdere MR2200ac apparaten, of in samenhang met de Synology RT2600ac router werkt die als "mesh" WiFi Point, met onderlinge WiFi dwarsverbindingen.
Dat is dan inderdaad in een samenwerking met elkaar.
Het is echter niet zo dat bij andere apparaten de WiFi uitgeschakeld zou moeten worden.

Verder kan dat apparaat ook puur als "router" worden ingezet. Compleet met VPN-server en mini-NAS achtige capaciteiten door er een USB-drive aan te koppelen e.d. Of eventueel met een mobile 3G/4G dongle. Voor internet in een camper. (Daar is het apparaat namelijk compact en licht genoeg voor om mee te nemen)
Met slecht één WAN en één LAN-poort zul je het niet snel als router inzetten, maar het kan wel.

Verder als enkel exemplaar apparaat als "Access Point" achter elke willekeurige router.
Zelfs als Access Point zijn nog steeds de functies te gebruiken van VPN-server en mini-NAS achtige capaciteiten (bijv. als media-server) door er een USB-drive aan te koppelen.
Zonder functies van andere routers "ervoor" daarin te beknotten of uit te schakelen.

En zo hoort het ook.

Sorry, maar het lukt me echt niet. Als ik de router na uitschakelen dhcp opnieuw opstart is op adres 192.168.1.1. er wordt dan dus geen nieuw ip adres toegewezen aan het accesspoint .Geeft de Experiabox dat adres 192.168.1.1 aan de TP-Link..?
Kan je de TP-Link terugvinden in de aangesloten LAN-verbindingen in de Experiabox..?

Of bedoel je dat 192.168.1.1 het adres van de TP-Link is..?

Dat laatste. En het adres wordt dus niet gewijzigd als ik m opnieuw opstart. Dat is het op adres dat onder network-> LAN staat.
Reputatie 8
Badge +10
Sorry, de Experiabox heeft natuurlijk de reeks 192.168.2.xxx
Sluit de TP-Link aan met een kabel op de modem en wijzig het IP-adres van de TP-Link in 192.168.2.1
Daarna weer dezelfde procedure volgen.
Dat heb ik ook al geprobeerd. Voor de duidelijkheid, ik doe het volgende:

Modem aan tp-link verbinden met ethernet kabel. Tp-link opstarten. Dhcp uitschakelen. Tp-link opnieuw opstarten. Bij tp-link: network-> LAN -> Ip-adres: 192.168.2.1 (subnet masker 255.255.255.0) veranderen. Tp-link opnieuw opstarten. Vervolgens kom ik via 192.168.2.1 niet meer in mijn TP-link. Krijg de melding dat site niet bereikbaar is. Pas als ik TP-link reset kan ik er weer in.

Bdankt dat je zo uitgebreid wilt meedenken.
Overigens zie ik bij LAN instellingen in mijn experiabox nu wel een apparaat staan met 192.168.2.1, maar ik kom nu dus niet meer in de TP-link. En bij draadloos verbinden met tp link zegt ie dat ip configuratie is mislukt
Reputatie 8
Badge +10
Graag gedaan.
De TP-Link is na het wijzigen inderdaad via wifi niet meer te bereiken via zijn eigen interface maar wel via een bekabelde aansluiting lijkt me, als je 192.168.2.1 intoetst.
Maar heb je al gechecked of je de SSID van TP-Link niet gewoon kan zien bij de wifi-devices in de Experiabox en bij je draadloze netwerken..?
Nee, bekabeld kan ik er dan niet meer in komen. De SSID van de TP-link is eigenlijk direct al bij opstarten zichtbaar bij mijn wifi-devices.
Reputatie 8
Badge +10
Nee, bekabeld kan ik er dan niet meer in komen. De SSID van de TP-link is eigenlijk direct al bij opstarten zichtbaar bij mijn wifi-devices.
Gebruik eens een hoog nummer, bijv. 192.168.2.199
Reputatie 8
Als je de juiste WiFi kanalen kiest voor de Experia Box hoofdrouter en de TP-Link, maakt het verder niets uit of de TP-Link daarbij als "router" of als "Access Point" wordt gebruikt, als het je gaat om internetsnelheid. De gevoeligheid en functionaliteit van WiFi staat daar verder los van.
Er verandert niks in het scherm als ik het op disable zet. Is dat goed?
Edit: Mijn main router (expedia box) heeft IP adres 192.168.2.254. Ik heb het IP adres van de TP-link router veranderd naar 192.168.2.154. Daarnaast heb ik de DHCP server uitgezet op deze router. Vervolgens heb ik een netwerkkabel vanuit mijn powerline adapter in een lan poort van mijn TP-link router gestopt. Het werkt nu prima, volgens mij is dit ook de juiste manier?
Reputatie 8
Badge +11
Helemaal super dat het overal werkt. Bedankt Babylonia!
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Chielini, wat balen dat het nog niet lukt om de TP-link in te stellen als acces point. Nu zie ik dat Enterprise je al heel veel heeft geholpen. Ik hoop dat het snel lukt deze in te stellen.
Reputatie 8
Badge +10
Je kan toch gewoon de wifi weer aanzetten in de Experiabox..?

Je kan de TP-Link ook als accesspoint gebruiken met de juiste instellingen.
Geef deze het vaste IP-adres en schakel de DHCP-functie uit in de TP-Link, en niet de DNS.
Je kan toch gewoon de wifi weer aanzetten in de Experiabox..?

Je kan de TP-Link ook als accesspoint gebruiken met de juiste instellingen.
Geef deze het vaste IP-adres en schakel de DHCP-functie uit in de TP-Link, en niet de DNS.

Excuus, ik haalde de begrippen door elkaar. De DHCP functie staat al uit. Welk IP-adres moet ik mijn TP-link dan meegeven? De DHCP range van het modem loopt van 192.168.2.1 tot 192.168.2.253 toch (gaat om een Experia Box V10).

Voor wat betreft het aanzetten van de Wifi in de experiabox: dat heb ik al geprobeerd. Als ik dit echter instel in het menuutje van de ExperiaBox krijg ik eerst de melding dat het gelukt is. Als ik vervolgens naar een andere pagina ga en terug ga, zie ik dat de modem zelf automatisch de Wifi alweer heeft uitgeschakeld...
Reputatie 8
Badge +11
Je moet de Wifi van de Experia box gewoon aan moeten zetten. Deze zou niet uit mogen blijven als je deze weer aanzet. Echter wanneer je de Experia WiFi aansluit op het modem zal deze de WiFi op de Experia Box weer uitzetten. Je kunt deze daarna weer inschakelen. Wanneer de Experia WiFi is aangesloten en je geeft deze een reset zal de WiFi op de Experia WiFi ook weer uitzetten, waarna deze weer in te schakelen is.
Reputatie 8
Badge +10

Excuus, ik haalde de begrippen door elkaar. De DHCP functie staat al uit. Welk IP-adres moet ik mijn TP-link dan meegeven? De DHCP range van het modem loopt van 192.168.2.1 tot 192.168.2.253 toch (gaat om een Experia Box V10).

Hieronder een link van TP-Link zelf...

https://www.tp-link.com/nl/faq-417.html

Voor wat betreft het aanzetten van de Wifi in de experiabox: dat heb ik al geprobeerd. Als ik dit echter instel in het menuutje van de ExperiaBox krijg ik eerst de melding dat het gelukt is. Als ik vervolgens naar een andere pagina ga en terug ga, zie ik dat de modem zelf automatisch de Wifi alweer heeft uitgeschakeld...

Vergeet je dan niet om na het aanzetten onderin de pagina op 'Apply' of 'OK' of zo te klikken..?

Excuus, ik haalde de begrippen door elkaar. De DHCP functie staat al uit. Welk IP-adres moet ik mijn TP-link dan meegeven? De DHCP range van het modem loopt van 192.168.2.1 tot 192.168.2.253 toch (gaat om een Experia Box V10).Hieronder een link van TP-Link zelf...

https://www.tp-link.com/nl/faq-417.html


Voor wat betreft het aanzetten van de Wifi in de experiabox: dat heb ik al geprobeerd. Als ik dit echter instel in het menuutje van de ExperiaBox krijg ik eerst de melding dat het gelukt is. Als ik vervolgens naar een andere pagina ga en terug ga, zie ik dat de modem zelf automatisch de Wifi alweer heeft uitgeschakeld...
Vergeet je dan niet om na het aanzetten onderin de pagina op 'Apply' of 'OK' of zo te klikken..?


De instructie van TP-Link heb ik al geprobeerd. Helaas krijg ik dan wel verbinding met Wifi, maar zonder internetverbinding.

Voor wat betreft het modem: ja, ik klik op 'Toepassen'. Vervolgens krijg ik ook een groene melding met dat de nieuwe instellingen zijn opgeslagen.
Reputatie 8
Badge +10
Heb je de nieuwe zwarte wifi-versterker van Telfort of het eerdere witte model..?
Heb je de Experiabox al eens gereset..?

Reageer