vraag

WiFi versterker/access point instellen

• 30 oktober 2018
  • 43 reacties
  • 2474 keer bekeken

Toon het eerste bericht

43 reacties

Reputatie 8
Ik denk dat het de bemoeienis is van KPN/Telfort zelf die hierin die beperkingen in de apparaten hebben gestopt die zij uitleveren. Mag wettelijk niet eens, dit soort beperkingen.
Ik denk dat het de bemoeienis is van KPN/Telfort zelf die hierin die beperkingen in de apparaten hebben gestopt die zij uitleveren. Mag wettelijk niet eens, dit soort beperkingen.
Lijkt mij ook. Heb even getest: het wifi signaal van de experia wifi is niet echt sterker dan wifi signaal van experiabox. Dus klant heeft totaal geen baat bij het uitschakelen van de wifi van experiabox. Meerwaarde van het plaatsen van een experia wifi naast de experiabox (zoals het de bedoeling is volgens de instructies) is dus ook minimaal. Heel merkwaardig.
Reputatie 8
Ter referentie.
Eerder benoemde ik een Access Point hier in mijn thuissituatie, wat geen problemen oplevert achter welke router ik die ook plaats.

Betreft een nieuwe Synology MR2200ac "mesh" router.
Tezamen met meerdere MR2200ac apparaten, of in samenhang met de Synology RT2600ac router werkt die als "mesh" WiFi Point, met onderlinge WiFi dwarsverbindingen.
Dat is dan inderdaad in een samenwerking met elkaar.
Het is echter niet zo dat bij andere apparaten de WiFi uitgeschakeld zou moeten worden.

Verder kan dat apparaat ook puur als "router" worden ingezet. Compleet met VPN-server en mini-NAS achtige capaciteiten door er een USB-drive aan te koppelen e.d. Of eventueel met een mobile 3G/4G dongle. Voor internet in een camper. (Daar is het apparaat namelijk compact en licht genoeg voor om mee te nemen)
Met slecht één WAN en één LAN-poort zul je het niet snel als router inzetten, maar het kan wel.

Verder als enkel exemplaar apparaat als "Access Point" achter elke willekeurige router.
Zelfs als Access Point zijn nog steeds de functies te gebruiken van VPN-server en mini-NAS achtige capaciteiten (bijv. als media-server) door er een USB-drive aan te koppelen.
Zonder functies van andere routers "ervoor" daarin te beknotten of uit te schakelen.

En zo hoort het ook.
Reputatie 8
@Chielini
Ik heb van je TP_Link router de gebruiksaanwijzing gedownload.
Hoofdstuk 4.10 DHCP - blz. 64

Van het menu "DHCP-settings" wil je daar een schermafdruk van plaatsen.
als je de instelling "Disable" gebruikt. Verder echter nog niet op "Save" drukken.
Ik vermoed dat enkele menu's dan anders eruit gaan zien.
Vanuit dat plaatje geef ik verder dan wel aanwijzingen wat je daarvoor zou kunnen invullen.

Reputatie 8
Badge +11
Je moet de Wifi van de Experia box gewoon aan moeten zetten. Deze zou niet uit mogen blijven als je deze weer aanzet. Echter wanneer je de Experia WiFi aansluit op het modem zal deze de WiFi op de Experia Box weer uitzetten. Je kunt deze daarna weer inschakelen. Wanneer de Experia WiFi is aangesloten en je geeft deze een reset zal de WiFi op de Experia WiFi ook weer uitzetten, waarna deze weer in te schakelen is.
Refererend naar dit topic: https://forum.telfort.nl/wifi-269/tweede-router-in-bridge-modus-zetten-78687
Hierbij 2 schermafdrukken van mijn TP-link router. @Babylonia, kan jij hier genoeg mee? Anders hoor ik graag wat je nog wilt zien om deze router als tweede router te gebruiken. Dank.

Reputatie 8
Anders hoor ik graag wat je nog wilt zien om deze router als tweede router te gebruiken. Dank.
Wil je die TP-Link nu als "router" gebruiken, of als "Access Point"?
Standaard functioneert die namelijk reeds als router.

Om als "Access Point" te gebruiken, vanuit de afbeelding die ik eerder toonde vanuit de gebruiksaanwijzing, en mijn vraag die ik toen stelde, en nu nog steeds geldt:

"Van het menu "DHCP-settings" wil je daar een schermafdruk van plaatsen.
als je de instelling "Disable" gebruikt. Verder echter nog niet op "Save" drukken.
Vanuit dat plaatje geef ik verder dan wel aanwijzingen wat je daarvoor zou kunnen invullen."

Het eerste plaatje wat je laat zien is nog steeds de DHCP in "enable" optie. Ik wil juist zien in welke hoedanigheid het menu mogelijk verandert, als je de instelling "disable" gebruikt.

Anders hoor ik graag wat je nog wilt zien om deze router als tweede router te gebruiken. Dank.Wil je die TP-Link nu als "router" gebruiken, of als "Access Point"?
Standaard functioneert die namelijk reeds als router.

Om als "Access Point" te gebruiken, vanuit de afbeelding die ik eerder toonde vanuit de gebruiksaanwijzing, en mijn vraag die ik toen stelde, en nu nog steeds geldt:

"Van het menu "DHCP-settings" wil je daar een schermafdruk van plaatsen.
Vanuit dat plaatje geef ik verder dan wel aanwijzingen wat je daarvoor zou kunnen invullen."

Het eerste plaatje wat je laat zien is nog steeds de DHCP in "enable" optie. Ik wil juist zien in welke hoedanigheid het menu mogelijk verandert, als je de instelling "disable" gebruikt

Sorry, ik denk dan toch als acces point. De router zelf maakt twee nieuwe netwerken aan, 2,4ghz en 5ghz. Als ik hem instel als acces point behoudt ik dan deze netwerken of gebruikt hij mijn bestaande netwerk?

Ik zou namelijk mijn bereik op de eerste verdieping willen vergroten, is het dan handiger om de router als bridge te gebruiken of als acces point?
Reputatie 8
Als "router" ingesteld heb je twee verschillende sub-netwerken. Eentje van de Experia Box en eentje van de TP-Link, met ieder gescheiden WiFi punten.
Apparaten vanuit het eerste sub-net kunnen niet zomaar apparaten in het 2e sub-net bereiken.

Als "Access Point", werk je met één sub-net, zit alle aangesloten apparatuur in hetzelfde netwerk.
Kun je zowel het WiFi van de Experia Box gebruiken, als van de TP-Link en onderling connectie hebben met de apparaten die er in het netwerk zitten.
Als "router" ingesteld heb je twee verschillende sub-netwerken. Eentje van de Experia Box en eentje van de TP-Link, met ieder gescheiden WiFi punten.
Apparaten vanuit het eerste sub-net kunnen niet zomaar apparaten in het 2e sub-net bereiken.

Als "Access Point", werk je met één sub-net, zit alle aangesloten apparatuur in hetzelfde netwerk.
Kun je zowel het WiFi van de Experia Box gebruiken, als van de TP-Link en onderling connectie hebben met de apparaten die er in het netwerk zitten.

Qua snelheden behouden wat zou dan beter zijn? Ik hoor wel is als je het niet goed insteld (een tweede router) dat je dan snelheden gaat verliezen. Voor nu gaat mijn voorkeur uit naar acces point als ik het zo hoor.
Ik stuur vanmiddag een schermafdruk van de verdere DHCP instellingen.
Reputatie 8
Als je de juiste WiFi kanalen kiest voor de Experia Box hoofdrouter en de TP-Link, maakt het verder niets uit of de TP-Link daarbij als "router" of als "Access Point" wordt gebruikt, als het je gaat om internetsnelheid. De gevoeligheid en functionaliteit van WiFi staat daar verder los van.
Er verandert niks in het scherm als ik het op disable zet. Is dat goed?
Edit: Mijn main router (expedia box) heeft IP adres 192.168.2.254. Ik heb het IP adres van de TP-link router veranderd naar 192.168.2.154. Daarnaast heb ik de DHCP server uitgezet op deze router. Vervolgens heb ik een netwerkkabel vanuit mijn powerline adapter in een lan poort van mijn TP-link router gestopt. Het werkt nu prima, volgens mij is dit ook de juiste manier?
Reputatie 8
Er verandert niks in het scherm als ik het op disable zet. Is dat goed?
OK.
Omdat ik geen TP-Link router heb, wist ik niet wat eruit zou komen.
Afhankelijk welke router kan er een ander menu tevoorschijn komen. Vandaar de vraag.

Heb hier een oude router liggen, en bij uitschakelen van DHCP is daar niets meer in te stellen.
Bij die router moet ik dan instellingen voor de "WAN" aansluiting aanpassen, terwijl de bekabeling daarbij dan toch op een LAN-poort wordt gedaan om die als Access Point te gebruiken.
Hetzelfde met wat jij hebt gedaan. Dus die kabelverbinding vanuit de powewerline naar een LAN-poort van de TP-Link om deze als Access Point te gebruiken is op zichzelf prima.

Waar het mij tevens om ging;
Bij de TP-Link, met het uitschakelen van DHCP, en een IP-adres verandering naar 192.168.2.154, kun je daarbij dan ook nog met DAT IP-adres inloggen in de TP-Link om eventuele veranderingen in de instellingen van de WiFi te bewerkstelligen?

Er verandert niks in het scherm als ik het op disable zet. Is dat goed?OK.
Omdat ik geen TP-Link router heb, wist ik niet wat eruit zou komen.
Afhankelijk welke router kan er een ander menu tevoorschijn komen. Vandaar de vraag.

Heb hier een oude router liggen, en bij uitschakelen van DHCP is daar niets meer in te stellen.
Bij die router moet ik dan instellingen voor de "WAN" aansluiting aanpassen, terwijl de bekabeling daarbij dan toch op een LAN-poort wordt gedaan om die als Access Point te gebruiken.
Hetzelfde met wat jij hebt gedaan. Dus die kabelverbinding vanuit de powewerline naar een LAN-poort van de TP-Link om deze als Access Point te gebruiken is op zichzelf prima.

Waar het mij tevens om ging;
Bij de TP-Link, met het uitschakelen van DHCP, en een IP-adres verandering naar 192.168.2.154, kun je daarbij dan ook nog met DAT IP-adres inloggen in de TP-Link om eventuele veranderingen in de instellingen van de WiFi te bewerkstelligen?

Ja zeker, dat lukt ook nog. Werkt nog steeds prima. Helaas wel steeds switchen van netwerk (als ik boven ben na tp-link router netwerken) Maar dat hoort er eenmaal bij 😉.
Reputatie 8
Afgezien dat mobiele apparaten aan het WiFi-punt blijven "plakken" op het ene of het andere WiFi-punt, waar je verbinding mee hebt, --wat op zichzelf een WiFi roaming aangelegenheid is--
lijkt je TP-Link nu verder prima als Access Point te fungeren.
Afgezien dat mobiele apparaten aan het WiFi-punt blijven "plakken" op het ene of het andere WiFi-punt, waar je verbinding mee hebt, --wat op zichzelf een WiFi roaming aangelegenheid is--
lijkt je TP-Link nu verder prima als Access Point te fungeren.

Jep, maar erg bedankt voor je hulp! Eindelijk overal wifi in huis.
Reputatie 8
Badge +11
Helemaal super dat het overal werkt. Bedankt Babylonia!

Reageer