vraag

WiFi versterker/access point instellen

• 30 oktober 2018
  • 43 reacties
  • 2461 keer bekeken

Ik woon sinds kort in een nieuwe woning. De woning heeft een voor- en achtergedeelte. In het voorgedeelte staat mijn Telfort modem en heb ik goed bereik. In het achtergedeelte heb ik vrijwel geen bereik. Daarom heb ik geprobeerd mijn vorige accesspoint (TP-Link H5R) bekabeld aan te sluiten op mijn modem. Alles ingesteld (ip adres statisch op 192.168.2.253; klopt dat? En DNS uitgeschakeld). Echter werkt het niet, ligt dat wellicht aan de instellingen?

Ik heb in ieder geval uit gemak de standaard wifi versterker van Telfort besteld en vandaag geïnstalleerd in het achtergedeelte. Nu zie ik dat de versterker het wifi signaal overneemt van de modem. Met als gevolg dat ik nu dus in het voorhuis (waar de modem staat) geen internet meer heb. Is dit op een andere manier op te lossen dan er weer 50 euro voor nog een extra versterker tegenaan te gooien?
Of is mijn oude accesspoint nog prima bruikbaar en heb ik gewoon de verkeerde instellingen gebruikt?

43 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Je kan toch gewoon de wifi weer aanzetten in de Experiabox..?

Je kan de TP-Link ook als accesspoint gebruiken met de juiste instellingen.
Geef deze het vaste IP-adres en schakel de DHCP-functie uit in de TP-Link, en niet de DNS.
Je kan toch gewoon de wifi weer aanzetten in de Experiabox..?

Je kan de TP-Link ook als accesspoint gebruiken met de juiste instellingen.
Geef deze het vaste IP-adres en schakel de DHCP-functie uit in de TP-Link, en niet de DNS.

Excuus, ik haalde de begrippen door elkaar. De DHCP functie staat al uit. Welk IP-adres moet ik mijn TP-link dan meegeven? De DHCP range van het modem loopt van 192.168.2.1 tot 192.168.2.253 toch (gaat om een Experia Box V10).

Voor wat betreft het aanzetten van de Wifi in de experiabox: dat heb ik al geprobeerd. Als ik dit echter instel in het menuutje van de ExperiaBox krijg ik eerst de melding dat het gelukt is. Als ik vervolgens naar een andere pagina ga en terug ga, zie ik dat de modem zelf automatisch de Wifi alweer heeft uitgeschakeld...
Reputatie 8
Badge +9

Excuus, ik haalde de begrippen door elkaar. De DHCP functie staat al uit. Welk IP-adres moet ik mijn TP-link dan meegeven? De DHCP range van het modem loopt van 192.168.2.1 tot 192.168.2.253 toch (gaat om een Experia Box V10).

Hieronder een link van TP-Link zelf...

https://www.tp-link.com/nl/faq-417.html

Voor wat betreft het aanzetten van de Wifi in de experiabox: dat heb ik al geprobeerd. Als ik dit echter instel in het menuutje van de ExperiaBox krijg ik eerst de melding dat het gelukt is. Als ik vervolgens naar een andere pagina ga en terug ga, zie ik dat de modem zelf automatisch de Wifi alweer heeft uitgeschakeld...

Vergeet je dan niet om na het aanzetten onderin de pagina op 'Apply' of 'OK' of zo te klikken..?

Excuus, ik haalde de begrippen door elkaar. De DHCP functie staat al uit. Welk IP-adres moet ik mijn TP-link dan meegeven? De DHCP range van het modem loopt van 192.168.2.1 tot 192.168.2.253 toch (gaat om een Experia Box V10).Hieronder een link van TP-Link zelf...

https://www.tp-link.com/nl/faq-417.html

Vergeet je dan niet om na het aanzetten onderin de pagina op 'Apply' of 'OK' of zo te klikken..?

De instructie van TP-Link heb ik al geprobeerd. Helaas krijg ik dan wel verbinding met Wifi, maar zonder internetverbinding.

Voor wat betreft het modem: ja, ik klik op 'Toepassen'. Vervolgens krijg ik ook een groene melding met dat de nieuwe instellingen zijn opgeslagen.
Reputatie 8
Badge +9
Heb je de nieuwe zwarte wifi-versterker van Telfort of het eerdere witte model..?
Heb je de Experiabox al eens gereset..?
Heb je de nieuwe zwarte wifi-versterker van Telfort of het eerdere witte model..?
Heb je de Experiabox al eens gereset..?

Ik heb 'm gisteren besteld en hij is zwart, dus ik ga er vanuit dat het het nieuwe model is.

Zie nu ook dat bij specificaties staat: Zet volledig automatisch de Wifi van de Experiabox uit. Zie: https://webshop.telfort.nl/nl/1091994/experia-wifi/?pos=419

Waarschijnlijk zet dus de nieuwe Wifi versterker de Wifi dus ook uit zodra ik het weer inschakel op het modem...?
Reputatie 8
Badge +9
Dat nieuwe model zet inderdaad standaard de wifi van de EB uit maar wat ik er van weet is dat deze ook weer in te schakelen is.
Vandaar mijn vraag om de modem maar eens te resetten, dan krijgt 'ie wel een schopje.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/modem-resetten.htm
Reputatie 8
Badge +11
Het uitgooien van de wifi op de router gebeurt bij het opstarten van de versterker. Als je nadat die is gestart de wifi van de router aanzet zou het gewoon moeten werken.
Zo is het mij gelukt met de V8 en de V10a (testmodel). Ik neem aan dan het met de V10 ook moet kunnen.
Ik heb momenteel de V10a beneden staan met de wifi aan en een Experia Wifi boven. Dat werkt prima.
Helaas werkt het echt niet. Ook niet na resetten van het modem. Ik lees ook ergens op de Telfort site dat je een tweede Expedia WiFi moet kopen om m als accesspoint te kunnen gebruiken. Dat is toch heel vreemd?

Kn iemand mij dan vertellen welk ip adres ik voor mijn tp link accesspoint moet gebruiken? Dhcp start is 192.168.2.1 eind is 192.168.2.252 Lan ip adres van modem is 192.168.2.254.
Reputatie 8
Badge +9
Je kan ieder adres gebruiken in de adressenreeks die je noemt behalve het adres van de modem, maar je kan de Experiabox ook een IP-adres uit de pool laten toewijzen.

Sluit de TP-Link eerst aan met een kabel aan de modem.
Ga naar de gebruikersinterface en schakel DHCP op de TP-Link uit. (dat heb je al gedaan lees ik).
Zet de TP-Link uit (van stroom af).

TP-Link aansluiten op een vrije LAN-poort en de stroom inschakelen.
Dan de Experiabox een IP-adres laten toewijzen aan de TP-Link en dit adres vastzetten.

Eenvoudiger kan ik het niet maken.
Je kan ieder adres gebruiken in de adressenreeks die je noemt behalve het adres van de modem, maar je kan de Experiabox ook een IP-adres uit de pool laten toewijzen.

Sluit de TP-Link eerst aan met een kabel aan de modem.
Ga naar de gebruikersinterface en schakel DHCP op de TP-Link uit. (dat heb je al gedaan lees ik).
Zet de TP-Link uit (van stroom af).

TP-Link aansluiten op een vrije LAN-poort en de stroom inschakelen.
Dan de Experiabox een IP-adres laten toewijzen aan de TP-Link en dit adres vastzetten.

Eenvoudiger kan ik het niet maken.noemt behalve het adres van de modem, maar je kan de Experiabox ook een IP-adres uit de pool laten toewijzen.
Sluit de TP-Link eerst aan met een kabel aan de modem.Ga naar de gebruikersinterface en schakel DHCP op de TP-Link uit. (dat heb je al gedaan lees ik).Zet de TP-Link uit (van stroom af).
TP-Link aansluiten op een vrije LAN-poort en de stroom inschakelen.Dan de Experiabox een IP-adres laten toewijzen aan de TP-Link en dit adres vastzetten.
Eenvoudiger kan ik het niet maken.

Sorry, maar het lukt me echt niet. Als ik de router na uitschakelen dhcp opnieuw opstart is op adres 192.168.1.1. er wordt dan dus geen nieuw ip adres toegewezen aan het accesspoint . Als ik m handmatig verander in bijvoorbeeld 192.168.2.29 , kom ik niet meer in de configuratie en lukt t me ook niet met bijvoorbeeld telefoon via wifi te verbinden met de router (ip configuratie mislukt geeft mijn telefoon aan).

Overigens geeft de instructies van TP link zelf aan dat je het op adres buiten de dhcp range van het modem moet plaatsen:

Go to Network>LAN on the side menu and change the LAN IP address of your TP-Link N router to an IP address on the same segment of the main router. This IP address should be outside the main router’s DHCP range.

Example: if the DHCP of your main router is 192.168.2.100 – 192.168.2.199 then you can set the IP of the TP-Link N router to 192.168.2.X (X should be outside your main router's DHCP range), like 192.168.2.11
Reputatie 8
Badge +9

Sorry, maar het lukt me echt niet. Als ik de router na uitschakelen dhcp opnieuw opstart is op adres 192.168.1.1. er wordt dan dus geen nieuw ip adres toegewezen aan het accesspoint .

Geeft de Experiabox dat adres 192.168.1.1 aan de TP-Link..?
Kan je de TP-Link terugvinden in de aangesloten LAN-verbindingen in de Experiabox..?

Of bedoel je dat 192.168.1.1 het adres van de TP-Link is..?

Sorry, maar het lukt me echt niet. Als ik de router na uitschakelen dhcp opnieuw opstart is op adres 192.168.1.1. er wordt dan dus geen nieuw ip adres toegewezen aan het accesspoint .Geeft de Experiabox dat adres 192.168.1.1 aan de TP-Link..?
Kan je de TP-Link terugvinden in de aangesloten LAN-verbindingen in de Experiabox..?

Of bedoel je dat 192.168.1.1 het adres van de TP-Link is..?

Dat laatste. En het adres wordt dus niet gewijzigd als ik m opnieuw opstart. Dat is het op adres dat onder network-> LAN staat.
Reputatie 8
Badge +9
Sorry, de Experiabox heeft natuurlijk de reeks 192.168.2.xxx
Sluit de TP-Link aan met een kabel op de modem en wijzig het IP-adres van de TP-Link in 192.168.2.1
Daarna weer dezelfde procedure volgen.
Dat heb ik ook al geprobeerd. Voor de duidelijkheid, ik doe het volgende:

Modem aan tp-link verbinden met ethernet kabel. Tp-link opstarten. Dhcp uitschakelen. Tp-link opnieuw opstarten. Bij tp-link: network-> LAN -> Ip-adres: 192.168.2.1 (subnet masker 255.255.255.0) veranderen. Tp-link opnieuw opstarten. Vervolgens kom ik via 192.168.2.1 niet meer in mijn TP-link. Krijg de melding dat site niet bereikbaar is. Pas als ik TP-link reset kan ik er weer in.

Bdankt dat je zo uitgebreid wilt meedenken.
Overigens zie ik bij LAN instellingen in mijn experiabox nu wel een apparaat staan met 192.168.2.1, maar ik kom nu dus niet meer in de TP-link. En bij draadloos verbinden met tp link zegt ie dat ip configuratie is mislukt
Reputatie 8
Badge +9
Graag gedaan.
De TP-Link is na het wijzigen inderdaad via wifi niet meer te bereiken via zijn eigen interface maar wel via een bekabelde aansluiting lijkt me, als je 192.168.2.1 intoetst.
Maar heb je al gechecked of je de SSID van TP-Link niet gewoon kan zien bij de wifi-devices in de Experiabox en bij je draadloze netwerken..?
Nee, bekabeld kan ik er dan niet meer in komen. De SSID van de TP-link is eigenlijk direct al bij opstarten zichtbaar bij mijn wifi-devices.
Reputatie 8
Badge +9
Nee, bekabeld kan ik er dan niet meer in komen. De SSID van de TP-link is eigenlijk direct al bij opstarten zichtbaar bij mijn wifi-devices.
Gebruik eens een hoog nummer, bijv. 192.168.2.199
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Chielini, wat balen dat het nog niet lukt om de TP-link in te stellen als acces point. Nu zie ik dat Enterprise je al heel veel heeft geholpen. Ik hoop dat het snel lukt deze in te stellen.
Hoi Chielini, wat balen dat het nog niet lukt om de TP-link in te stellen als acces point. Nu zie ik dat Enterprise je al heel veel heeft geholpen. Ik hoop dat het snel lukt deze in te stellen.
Helaad werkt het instellen van het accesspoint nog steeds niet. Zodra ik de LAN Ip verander (ook 192.168.2.199) kom ik via m'n kabel gewoon niet meer in mijn accesspoint... Overigens kan ik nergens instellen dat ik automatisch een ip-adres wil laten Aanmaken. Klopt dat wel? Ik verander het ip-adres telkens bij network- > LAN. Of moet ik bij WAN iets doen?

Het gekke is dat mijn modem het accesspoint (of iig het ip adres) wel signaleert.

@Bart - Telfort klopt het dat ik op mijn experiabox mijn experia wifi niet als accesspoint kan instellen? M.a.w. ik krijg mijn wifi signaal op het modem niet meer ingeschakeld zodra ik de experia wifi aansluit... Klopt dat?
Reputatie 8
Een apparaat als WiFi Access Point, is een "extra" randapparaat.
De WiFi van de hoodrouter staat er los van. Kun je in- of uitschakelen.

Nog wat aanwijzingen bij elkaar in volgende reactie < HIER >
Nog een draadje later < HIER >
Een apparaat als WiFi Access Point, is een "extra" randapparaat.
De WiFi van de hoodrouter staat er los van. Kun je in- of uitschakelen.

Nog wat aanwijzingen bij elkaar in volgende reactie < HIER >Nog een draadje later < HIER >

De genoemde aanwijzingen heb ik allemaal al geprobeerd. Maar helaas werkt het niet. Het vreemde vind ik vooral dat ik, nadat ik de LAN Ip heb veranderd, simpelweg niet meer in de tp link kan komen (ook niet als ie nog niet op het hoofdmodem is aangesloten).

Over de wifi van de hoofdrouter: als ik de experia wifi er op aansluit krijg ik de wifi van de hoofdrouter echt niet meer aan.

Dt zegt de KPN er ook over: De wifi van de Experiabox gaat uit, wat nu?
Dit is normaal. De Experia Wifi neemt de wifi functionaliteit van de Experiabox over.

Als ik het verander in de hoofdrouter schakelt ie m binnen enkele seconden weer uit. Ook resetten biedt geen soelaas.

Moet ik dan constateren dat mijn TP-link waarschijnlijk stuk is en dat ik een tweede experia wifi moet kopen? Voelt een beetje onnodig.
Reputatie 8
Ik heb de specificaties en info van die nieuwe zwarte WiFi extender wat uitgebreider doorgelezen, en hoewel het niet wordt omschreven, vraag ik me af of het een soort "mesh" systeem is??

Het wordt expliciet omschreven dat de WiFi van de Experia Box V10 wordt uitgeschakeld.
En je dan "twee" van die zwarte kastjes zou moeten aanschaffen om ook op zolder WiFi te hebben.

Een Experia Box V8 is kennelijk te "oud" om de firmware zodanig aan te passen, dat ook daar de WiFi automatisch ervan wordt uitgeschakeld, want in het voorbeeld met uitbreiding met WiFi op zolder, en gebruik van een V8 is één zo'n zwart kastje wel genoeg. (De eigen WiFi van de V8 is dan kennelijk wel te gebruiken)??

Ze maken het wel bont bij KPN/Telfort.
Hoe fles je de mensen dat men meer van die apparaatjes kan verkopen?
Ik zou zo'n WiFi versterker niet willen hebben die je eigen WiFi uitschakelt. Terug met zo'n ding.

Heb hier ook een Access Point, maar kan die achter elke router hangen zonder dat de eigen WiFi van de router daarbij wordt uitgeschakeld.
Verder denk ik dat je TP-Link voldoende zou moeten zijn om als Access Point in te zetten.
En echt gewoon werkend in te stellen. Eerder gebruikte je die namelijk ook als Access Point.
Ik heb de specificaties en info van die nieuwe zwarte WiFi extender wat uitgebreider doorgelezen, en hoewel het niet wordt omschreven, vraag ik me af of het een soort "mesh" systeem is??

Het wordt expliciet omschreven dat de WiFi van de Experia Box V10 wordt uitgeschakeld.
En je dan "twee"
van die zwarte kastjes zou moeten aanschaffen om ook op zolder WiFi te hebben.

Een Experia Box V8 is kennelijk te "oud" om de firmware zodanig aan te passen, dat ook daar de WiFi automatisch ervan wordt uitgeschakeld, want in het voorbeeld met uitbreiding met WiFi op zolder, en gebruik van een V8 is één zo'n zwart kastje wel genoeg. (De eigen WiFi van de V8 is dan kennelijk wel te gebruiken).

Ze maken het wel bont bij KPN/Telfort.
Hoe fles je de mensen dat men meer van die apparaatjes kan verkopen?
Ik zou zo'n WiFi versterker niet willen hebben die je eigen WiFi uitschakelt. Terug met zo'n ding.

Heb hier ook een Access Point, maar kan die achter elke router hangen zonder dat de eigen WiFi van de router daarbij wordt uitgeschakeld.
Verder denk ik dat je TP-Link voldoende zou moeten zijn om als Access Point in te zetten.
En echt gewoon werkend in te stellen. Eerder gebruikte je die namelijk ook als Access Point.

Even los van dat mijn accesspoint niet werkt (dat kan ook aan mijn hardware liggen; ik heb in ieder geval alle instellingen al eens geprobeerd): ik vind het inderdaad belachelijk dat ik een tweede (onnodige) Experia Wifi moet kopen. Dat ben ik dus ook (uit principe) niet van plan.

@Bart - Telfort Wat is precies de reden dat de wifi van de hoofdrouter niet meer aan is te zetten nadat de Experia Wifi is aangesloten? Is het echt de enige optie om twee Experia Wifi's te kopen voordat je een accesspoint kunt instellen?

Reageer