beantwoord

WiFi-storing met de Experia Box V10 [Opgelost]

  • 8 december 2017
  • 247 reacties
  • 22790 keer bekeken

Reputatie 3
Ik zag dat de firmware van de Experiabox v10 is bijgewerkt naar V1.01.01T01.7
Is er ook bekend wat de veranderingen zijn in deze update?
icon

Beste antwoord door Stephen 15 december 2017, 13:38


Onderwerp: WiFi-problemen bij de V10 [Opgelost]

Datum oplossing: 26 maart 2018

Beschrijving: Klanten ervaren problemen met WiFi bij gebruik van een ExperiaBox V10 na de laatste firmware-update. We zijn dit aan het onderzoeken en hopen dit zo spoedig mogelijk op te lossen.

Let op: dit probleem speelt niet voor alle klanten, dus controleer eerst of het lukt om op de gebruikelijke manieren je WiFi te verbeteren.

Wat kun je zelf doen? Voeg je klantnummer toe aan je profiel, volg deze probleemoplosser en meld je bevindingen. Maak je gebruik van een Android apparaat? Dan kan je controleren of je mobiele telefoon de laatste update heeft. In veel toestellen vind je dit via Instellingen, kies Software-update en kies Updates handmatig installeren of viar Instellingen, kies Algemeen en kies Software-update.

Update 17 januari
Het probleem is gereproduceerd op enkele apparaten en daaruit zijn wat traces aangeleverd welke momenteel worden geanalyseerd in samenwerking met de leverancier. Er worden ook mogelijke alternatieven besproken en uitgewerkt.
De volgende update wordt donderdag 18 januari na 16:00 uur verwacht.

Update 18 januari
Uit de traces is een fout gereproduceerd door het technisch team. De leverancier is dag en nacht bezig met het zoeken naar een oplossing hiervoor. Verder onderzoek naar mogelijke grondoorzaken gaat onverminderd door.

Update 22 januari
In de nieuwste updates van de Chromecast en Android zijn oplossingen opgenomen voor een
aantal WiFi-problemen
. Gebruik je thuis een Chromecast of een Android-toestel, zorg er dan voor dat je altijd de laatste update van het besturingssysteem hebt geïnstalleerd.
Tegelijkertijd gaat KPN door met het onderzoek naar de WiFi-problemen om er voor te zorgen dat alle problemen worden opgelost. In de tussentijd adviseren we je om de 5ghz band uit te zetten als tijdelijke oplossing.

Update 24 januari
Vannacht hebben een aantal V10 modems een herstart gehad. Met deze herstart wordt het cachegeheugen van het modem geleegd. Het technisch onderzoek gaat onverminderd door om tot een oplossing te komen. Volgende update volgt vandaag na 16:00 uur.

Update 25 januari
De herstart op de modems is succesvol uitgevoerd, de resultaten hiervan zijn in de loop van morgen bekend. De resultaten van de uitgevoerde testen worden verder geanalyseerd. Volgende update vrijdag 26 januari na 16:00 uur.

Update 26 januari
De resultaten van de herstart op de modems is positief. De laatste groep modems worden aankomende nacht herstart. Het onderzoek door het technisch team wordt onverminderd voortgezet. Volgende update maandag 29 januari.

Update 29 januari
Onderzoek naar het probleem is nog steeds aan de gang. Volgende update dinsdag 30 januari.

Update 30 januari
De leverancier heeft een technische fix aangeleverd als workaround voor het modem totdat de definitieve fix beschikbaar is. De werking hiervan wordt momenteel uitgebreid getest. Volgende update woensdag 31 januari.

Update 1 februari
Er zijn weer software updates uitgebracht. Uit tests blijkt dat het installeren van de updates bij veel van onze klanten de problemen wegneemt, of ten minste de ervaring met wifi verbetert. Controleer daarom in je mobiele telefoon of je de laatste software update hebt.

Update 2 februari
Onderzoek is nog in volle gang. Volgende update volgt maandag 05 februari na 16:00 uur.

Update 5 februari
Onderzoek is nog steeds in volle gang. Zorg ervoor dat alle apparaten die gebruikmaken van WiFi zijn voorzien van de laatste updates.


Update 14 februari
De afgelopen dagen hebben een aantal testgebruikers een nieuwe software update getest. De testresultaten zijn van deze software update zijn positief en worden nog verder getest. Als deze resultaten ook positief zijn dan zullen alle V10 modems deze nieuwe software update ontvangen. Zodra dit zo ver is gaan wij hier uitgebreid over communiceren.

Er draait op dit moment eens per drie dagen een script om de wifi in de V10 modems uit- en aan te zetten. Hiermee halen wij een deel van de impact van de wifi storing weg. Het script is niet ingericht om te herkennen dat de wifi uit staat en niet aangezet hoeft te worden. Concreet betekent dit dat de wifi om de paar dagen weer aan zal springen.

Update 22 februari
De update wordt nog grondig getest naar aanleiding van de uitrol bij de testgroep. Er is nog geen groen licht voor een volledige uitrol. Tot die tijd blijven wij de wifi in het V10 modem uit- en aanzetten via het script.

Update 28 februari 2018:
Nieuwe software voor Telfort later beschikbaar
De Experia Box V10 van Telfort en die van KPN hebben verschillende softwareversies. Op dit moment wordt de nieuwe software voor Telfort nog aan kritische tests onderworpen. Er wordt hard gewerkt om de update voor Telfort beschikbaar te stellen.

Update 5 maart 2018
De tests met de nieuwe software verloopt goed. Er zal volgende week een pilot worden gestart om de software te testen. Als de resultaten positief zijn, zal dit leiden tot uitrol van de software naar alle klanten. Wij verwachten dat we alle V10 modems eind maart kunnen updaten.

Update 23 maart 2018
De uitkomst van de pilot was positief. De uitrol van de nieuwe firmware is daarom gestart. Wij streven er naar om eind maart alle V10 modems van de nieuwe firmware te hebben voorzien.

Update 26 maart 2018
We hebben nieuwe software geïnstalleerd op alle V10 modems van Telfort zodat je weer kunt internetten, tv kijken en bellen zoals je van ons gewend bent. Heb je als tijdelijke oplossing de 5GHz frequentie uitgezet? De 5GHz netwerk hebben we dan ook weer voor je aangezet. De instellingen van jouw modem zijn door de software update niet gewijzigd. Je hoeft zelf niets te doen.

Wat kan ik zelf doen?
Je hoeft op dit moment niets te doen. We resetten regelmatig je modem op afstand, waardoor het probleem is weggenomen. We blijven dit doen tot de nieuwe software op je Experia Box V10 is geïnstalleerd. Heb je de 5GHz frequentie op je modem tijdelijk uitgeschakeld? Deze hebben we ook weer voor je aangezet en hoef je niet meer uit te zetten.

Datum van oplossing 26 maart 2018

-------

Laadt de Probleemoplosser niet, probeer 'm dan op te starten in een andere browser of op je smartphone.
Bekijk reactie

247 reacties

Reputatie 1
Ik wil ook de sottware wel testen!:D
Reputatie 8
Badge +16
@All,

Excuses voor het uitblijven van updates. Er wordt nog steeds gewerkt aan de oplossing. Vanaf nu worden de updates weer per dag vermeld.
Reputatie 8
Badge +19
Telfort heeft geen changelist.
Ik denk dat ze die best wel hebben maar ze publiceren deze niet... 😉
Reputatie 1
kpn forum

Update 8 februari
Goed nieuws! We testen de nieuwe software voor de Experia Box V10
We hebben nieuwe software voor de Experia Box V10 (modem). Deze software wordt nu zorgvuldig getest. We willen zeker weten dat deze update deze WiFi-storing oplost. Als de tests goed gaan verwachten we op korte termijn met deze software je modem te updaten. Je krijgt van ons een bericht als we de software hebben geïnstalleerd. Je hoeft daar zelf niets voor te doen
Reputatie 8
Badge +17
@Telfortgebruiker99 @Jurgen - Telfort Hier hetzelfde verhaal. Had 5 GHz uitgezet en dat ging schat ik een dag of 5 goed, maar gisteren moest ik toch de V10 weer resetten omdat de wifi-verbindingen van al onze apparaten een authenticatieprobleem gaven.

Heb op mijn V10 de 5Ghz band op de laagste kanalen ingesteld en tot nu toe werkt dat prima
Badge +18
even een vraagje hoe herken ik de nieuwste update, welk nummer van de update zou dan in mijn V10 moeten staan ?

De laatste versie (met de fout) zou zijn: V1.01.01T01.7
Ergens in die cijferreeks 1 getal hoger..
Reputatie 8
Badge +16
Excuses voor het uitblijven van updates. Er draait op dit moment eens per drie dagen een script om de wifi in de V10 modems uit- en aan te zetten. Hiermee halen wij een deel van de impact van de wifi storing weg. Het script is niet ingericht om te herkennen dat de wifi uit staat en niet aangezet hoeft te worden. Concreet betekent dit dat de wifi om de paar dagen weer aan zal springen.
Reputatie 8
...en is het nog slechter dat het ook niet meer via andere access point werkt.
Dat lijkt me sterk. De WiFi van andere apparaten staan op zichzelf, en hebben niets van doen met de WiFi van de hoofdrouter. In zoverre de Access Points op zichzelf bekabeld zijn aangesloten met de hoofdrouter ---> is praktisch gezien de enig juiste manier om een Access Point in te zetten.
Zijn ze niet op die wijze aangesloten, maak je geen goed gebruik van Access Points
Badge +18
Ik vraag me af of het bij KPN definitief is opgelost.
Om de 3 dagen Wifi op afstand uit en weer aan klinkt niet als een definitieve oplossing.
Webcare post updates voor Telfort in de startpost van dit topic
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/wifi-storing-met-de-experia-box-v10-72912
Reputatie 1
Versie 9 is intussen door Telfort naar de V10 gepusht, vervolgens is er ook een update voor de tv ontvangers gedaan en op mijn verzoek keurig 2 stuks Arcadyans gestuurd ter vervanging van de verouderde Motorola's tv ontvangers. Ik kan niet anders zeggen dat Telfort uitstekend zijn best heeft gedaan, vriendelijk dank hiervoor. Tevens wil ik de modurators welke de klanten op het forum te woord staan bedanken, zeker ook omdat zij je kunnen helpen met het vervangen van de verouderde hardware. Echt top, hoef je van Ziggo echt niet te verwachten !!!!!
Dus niet te veel klagen op Telfort ze doen gewoon hun best !!!
😳
Reputatie 1
Badge
Heb dinsdagochtend de experiabox voor de laatste keer van de spanning gehaald.
Even afkloppen, tot nu toe blijft ie alweer 2 dagen stabiel.

heb niks aangepast aan de instellingen, want kanalen enz had ik al vast gezet.


Had niks moeten posten, wifi lag plat vanochtend. Workaround om 5Ghz wifi uit te schakelen schiet niet op, heb bijna alle apparaten thuis op 5Ghz wifi.
Badge +18

......
Iemand wellicht ervaring met het aansluiten van een Netgear R7000 Nighthawk als vervanging van de Experiabox?

Snap dat daarmee de telefonie komt te vervallen, maar in de “oude leverstraar” glasvezel functioneerde deze router altijd perfect.
Sinds de overstap moest ik noodgedwongen naar de Experiabox met alle bijbehorende ellende.......


Ik zou je verzoek om hulp bij het aansluiten van de Netgear in een nieuw topic doen.
Dat blijft dit topic "schoon".
Je kan die regel met dat verzoek tot een uur na plaatsing verwijderen.
Reputatie 8
Badge +17
@Telfort : krijgen we vóór de kerst nog een oplossing?
Ik (namens vrouw en kidz) ga ervan uit van wél!

Deze storing duurt nu inmiddels 4 weken...
Reputatie 8
Ik wil gewoon dat de boel werkt zoals is afgesproken,...
Daar heb je helemaal gelijk in.
Reputatie 8
Omdat het probleem tevens ook speelt bij zowel TP-Link, Netgear als Synology, is er kennelijk een groter omvattend verband. Kwam toevallig een interessant artikel tegen op tweakers.net
Misschien speelt dat hier ook???

https://tweakers.net/nieuws/133965/google-cast-apparaten-veroorzaken-wifi-drop-outs-bij-verschillende-routers.html?nb=2018-01-13&u=1800
Hier ook al ruim een maand problemen met wifi apparatuur. Na uitschakelen 5Ghz gaat het iets beter, maar o.a. mijn receiver blijft verbinding verliezen.. Ik hoop op een oplossing en passende compensatie door Telfort voor de ergernis!
Reputatie 1
Badge
Heb dezelfde issues met wifi. Dus Telfort kom snel met een oplossing.
Reputatie 8
Aanvullend:
....routers from Asus, Linksys, Netgear, TP-Link or Synology....
https://www.myce.com/news/confirmed-issue-google-cast-causes-temporarily-wifi-drops-around-world-83428/#.WlveylPq3yA.google_plusone_share

Overigens ondervind ikzelf geen problemen met Chromecast. Ik gebruik Chromecast en apps om te streamen beperkt, en schakel zowel apps, als de Chromecast zelf werkelijk helemaal uit, als ik ze niet benut. (Met een draadloos schakelaartje onderbreek ik de stroom naar de Chromecast).

Het zou mogelijk ook kunnen schelen om de Chromecast een vast IP-adres te geven?? (Dat heb ik standaard altijd al zo ingesteld). Omdat mijn "gevoel" zegt dat het zoeken door apps die packets over het netwerk versturen om een Chromecast te vinden waarschijnlijk beperkt blijft (en in de cache van apparaten bewaard voor een volgende keer), als de connectie naar een Chromecast altijd hetzelfde is.
Reputatie 8
Mocht je dezefde SSID gebruiken dan van de V10 zou dat nog wel problemen kunnen geven?
Dus gebruik andere SSID's / wachtwoorden dan van de V10.
En schakel de WiFi van de V10 volledig uit. Wat levert dat op?
Reputatie 1
Badge
Het lijkt wel of er een soort van "december 2017" bug in routers is waar te nemen.
Heb soortgelijke problemen gelezen op internationale fora van Synology, TP-Link en Netgear.

https://www.synology-forum.nl/synology-router/wfi-signaal-verbreekt-regelmatig/msg239209/#msg239209
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=265&t=137668
https://community.netgear.com/t5/Orbi/OrbiOS-2-1-1/td-p/1476960



Bedankt voor de informatie. Hebben deze devices missschien dezelfde hardware componenten?
Heb wel mijn abbo weer verlengt. Een 2e wifi versterker is ook geen optie, deze hebben namelijk een zeer beperkte lijst met kanalen op 5GHZ netwerk, ik kan namelijk alleen kiezen tussen kanlen 36 t/m 48 en een 2e plaatsen geeft dus overlap. Zit te denken om de wifi versterker naar beneden te plaatsen en boven een avm fritzwlan-repeater-1750e te plaatsen.

maar ik wacht nog even af, want ze moeten dit toch echt een keer oplossen, anders is het namelijk wel een enorme afgang voor zulke grote bedrijven als kpn/telfort.
Reputatie 8
Hebben deze devices missschien dezelfde hardware componenten?
Ik zou het niet weten, maar kun je zelf nalopen door de specs. te vergelijken.

Overigens heb zelf een Synology router, en ondervind helemaal geen problemen met WiFi.
https://www.synology-forum.nl/synology-router/wfi-signaal-verbreekt-regelmatig/msg240675/#msg240675
Reputatie 8
Overigens ondervind ikzelf geen problemen met Chromecast. Ik gebruik Chromecast en apps om te streamen beperkt, en schakel zowel apps, als de Chromecast zelf werkelijk helemaal uit, als ik ze niet benut. (Met een draadloos schakelaartje onderbreek ik de stroom naar de Chromecast)....
Vergeten te melden...
In mijn geval in combinatie met een Synology router. - (Een van de merken routers in het lijstje van routers die er problemen mee hebben. Asus, Linksys, Netgear, TP-Link en Synology).
Reputatie 8
Verkeerde knop gebruikt, waardoor een dubbele post met quote.
Dit bericht mag weg (moderator).
Door het wegvallen van mijn WIFI heb ik nu dus mijn internet bundel van deze maand al verbruikt. Wel jammer dat niet beter word gecommuniceerd. Is er inmiddels al een oplossing. Een reset van mijn modem 2x per dag automatisch zou voor mij tijdelijk wel een optie zijn.
Reputatie 3
Zijn er mensen die inmiddels ook de laatste update hebben en het gevoel hebben (ook na snelheidsmeting) dat de maximale up en down lager zijn dan voor de update?

Reageer