beantwoord

WiFi-storing met de Experia Box V10 [Opgelost]

  • 8 december 2017
  • 247 reacties
  • 22786 keer bekeken

Reputatie 3
Ik zag dat de firmware van de Experiabox v10 is bijgewerkt naar V1.01.01T01.7
Is er ook bekend wat de veranderingen zijn in deze update?
icon

Beste antwoord door Stephen 15 december 2017, 13:38


Onderwerp: WiFi-problemen bij de V10 [Opgelost]

Datum oplossing: 26 maart 2018

Beschrijving: Klanten ervaren problemen met WiFi bij gebruik van een ExperiaBox V10 na de laatste firmware-update. We zijn dit aan het onderzoeken en hopen dit zo spoedig mogelijk op te lossen.

Let op: dit probleem speelt niet voor alle klanten, dus controleer eerst of het lukt om op de gebruikelijke manieren je WiFi te verbeteren.

Wat kun je zelf doen? Voeg je klantnummer toe aan je profiel, volg deze probleemoplosser en meld je bevindingen. Maak je gebruik van een Android apparaat? Dan kan je controleren of je mobiele telefoon de laatste update heeft. In veel toestellen vind je dit via Instellingen, kies Software-update en kies Updates handmatig installeren of viar Instellingen, kies Algemeen en kies Software-update.

Update 17 januari
Het probleem is gereproduceerd op enkele apparaten en daaruit zijn wat traces aangeleverd welke momenteel worden geanalyseerd in samenwerking met de leverancier. Er worden ook mogelijke alternatieven besproken en uitgewerkt.
De volgende update wordt donderdag 18 januari na 16:00 uur verwacht.

Update 18 januari
Uit de traces is een fout gereproduceerd door het technisch team. De leverancier is dag en nacht bezig met het zoeken naar een oplossing hiervoor. Verder onderzoek naar mogelijke grondoorzaken gaat onverminderd door.

Update 22 januari
In de nieuwste updates van de Chromecast en Android zijn oplossingen opgenomen voor een
aantal WiFi-problemen
. Gebruik je thuis een Chromecast of een Android-toestel, zorg er dan voor dat je altijd de laatste update van het besturingssysteem hebt geïnstalleerd.
Tegelijkertijd gaat KPN door met het onderzoek naar de WiFi-problemen om er voor te zorgen dat alle problemen worden opgelost. In de tussentijd adviseren we je om de 5ghz band uit te zetten als tijdelijke oplossing.

Update 24 januari
Vannacht hebben een aantal V10 modems een herstart gehad. Met deze herstart wordt het cachegeheugen van het modem geleegd. Het technisch onderzoek gaat onverminderd door om tot een oplossing te komen. Volgende update volgt vandaag na 16:00 uur.

Update 25 januari
De herstart op de modems is succesvol uitgevoerd, de resultaten hiervan zijn in de loop van morgen bekend. De resultaten van de uitgevoerde testen worden verder geanalyseerd. Volgende update vrijdag 26 januari na 16:00 uur.

Update 26 januari
De resultaten van de herstart op de modems is positief. De laatste groep modems worden aankomende nacht herstart. Het onderzoek door het technisch team wordt onverminderd voortgezet. Volgende update maandag 29 januari.

Update 29 januari
Onderzoek naar het probleem is nog steeds aan de gang. Volgende update dinsdag 30 januari.

Update 30 januari
De leverancier heeft een technische fix aangeleverd als workaround voor het modem totdat de definitieve fix beschikbaar is. De werking hiervan wordt momenteel uitgebreid getest. Volgende update woensdag 31 januari.

Update 1 februari
Er zijn weer software updates uitgebracht. Uit tests blijkt dat het installeren van de updates bij veel van onze klanten de problemen wegneemt, of ten minste de ervaring met wifi verbetert. Controleer daarom in je mobiele telefoon of je de laatste software update hebt.

Update 2 februari
Onderzoek is nog in volle gang. Volgende update volgt maandag 05 februari na 16:00 uur.

Update 5 februari
Onderzoek is nog steeds in volle gang. Zorg ervoor dat alle apparaten die gebruikmaken van WiFi zijn voorzien van de laatste updates.


Update 14 februari
De afgelopen dagen hebben een aantal testgebruikers een nieuwe software update getest. De testresultaten zijn van deze software update zijn positief en worden nog verder getest. Als deze resultaten ook positief zijn dan zullen alle V10 modems deze nieuwe software update ontvangen. Zodra dit zo ver is gaan wij hier uitgebreid over communiceren.

Er draait op dit moment eens per drie dagen een script om de wifi in de V10 modems uit- en aan te zetten. Hiermee halen wij een deel van de impact van de wifi storing weg. Het script is niet ingericht om te herkennen dat de wifi uit staat en niet aangezet hoeft te worden. Concreet betekent dit dat de wifi om de paar dagen weer aan zal springen.

Update 22 februari
De update wordt nog grondig getest naar aanleiding van de uitrol bij de testgroep. Er is nog geen groen licht voor een volledige uitrol. Tot die tijd blijven wij de wifi in het V10 modem uit- en aanzetten via het script.

Update 28 februari 2018:
Nieuwe software voor Telfort later beschikbaar
De Experia Box V10 van Telfort en die van KPN hebben verschillende softwareversies. Op dit moment wordt de nieuwe software voor Telfort nog aan kritische tests onderworpen. Er wordt hard gewerkt om de update voor Telfort beschikbaar te stellen.

Update 5 maart 2018
De tests met de nieuwe software verloopt goed. Er zal volgende week een pilot worden gestart om de software te testen. Als de resultaten positief zijn, zal dit leiden tot uitrol van de software naar alle klanten. Wij verwachten dat we alle V10 modems eind maart kunnen updaten.

Update 23 maart 2018
De uitkomst van de pilot was positief. De uitrol van de nieuwe firmware is daarom gestart. Wij streven er naar om eind maart alle V10 modems van de nieuwe firmware te hebben voorzien.

Update 26 maart 2018
We hebben nieuwe software geïnstalleerd op alle V10 modems van Telfort zodat je weer kunt internetten, tv kijken en bellen zoals je van ons gewend bent. Heb je als tijdelijke oplossing de 5GHz frequentie uitgezet? De 5GHz netwerk hebben we dan ook weer voor je aangezet. De instellingen van jouw modem zijn door de software update niet gewijzigd. Je hoeft zelf niets te doen.

Wat kan ik zelf doen?
Je hoeft op dit moment niets te doen. We resetten regelmatig je modem op afstand, waardoor het probleem is weggenomen. We blijven dit doen tot de nieuwe software op je Experia Box V10 is geïnstalleerd. Heb je de 5GHz frequentie op je modem tijdelijk uitgeschakeld? Deze hebben we ook weer voor je aangezet en hoef je niet meer uit te zetten.

Datum van oplossing 26 maart 2018

-------

Laadt de Probleemoplosser niet, probeer 'm dan op te starten in een andere browser of op je smartphone.
Bekijk reactie

247 reacties

Reputatie 1
Versie 9 is intussen door Telfort naar de V10 gepusht, vervolgens is er ook een update voor de tv ontvangers gedaan en op mijn verzoek keurig 2 stuks Arcadyans gestuurd ter vervanging van de verouderde Motorola's tv ontvangers. Ik kan niet anders zeggen dat Telfort uitstekend zijn best heeft gedaan, vriendelijk dank hiervoor. Tevens wil ik de modurators welke de klanten op het forum te woord staan bedanken, zeker ook omdat zij je kunnen helpen met het vervangen van de verouderde hardware. Echt top, hoef je van Ziggo echt niet te verwachten !!!!!
Dus niet te veel klagen op Telfort ze doen gewoon hun best !!!
😳
Reputatie 8
Wat betreft het snelheidsverlies; hebben jullie nog wel stappen doorlopen om de wifi opnieuw te optimaliseren?
Naar aanleiding van die berichten van verminderde WiFi heb ik ook diverse speedtesten gedaan.
Heb echter geen aanknopingspunt met eerdere resultaten omdat ik eerder nooit serieuze snelheidstesten heb vastgelegd met de V10. Kan het alleen vergelijken met een Synology router die ik enkele jaren in gebruik heb.
Eigenlijk kan ik niet anders zeggen dan dat de WiFi snelheid van de Experia Box V10 uitstekend is.
Ik zie daar echt geen vreemde resultaten in. Zowel op de 5 GHz band als de 2,4 GHz band.

Ik ben hier niet eindeloos gaan experimenteren met instellingen, maar heb vanuit een eerdere test en voor mij bruikbare settings de Experia Box dezelfde kanalen gegeven als mijn Synology router.

Afwisselend heb ik ofwel bij de ene router de WiFi uitgeschakeld en van de andere ingeschakeld, of andersom. Maar omdat ofwel de ene router is uitgeschakeld of de andere, heeft dat geen storend effect op elkaar en zijn de WiFi snelheden min of meer met elkaar te vergelijken. (Dezelfde "handicaps").

Mijn set-up:
Glasvezel 100/100 account. 2 routers NAT achter NAT achter elkaar.
Voor de test een diverse jaren oude Dell Latitude E6410 laptop met dualband WiFi.

Om de verschillen tussen 2,4 GHz en 5 GHz vast te leggen, heb ik bewust gekozen voor verschillende SSID's voor die twee WiFi bandbreedtes, zodat je zelf de keuze hebt om de ene WiFi band te kiezen boven de andere (en andersom). Frappant daarbij is dat de weergave van de menu's met die SSID's niet consequent is met die scheiding. (Slecht aangepaste menu's van de firmware). Kijk je bij het "basic" menuscherm, lijkt het of zowel voor de 2,4 GHz en 5 GHz hetzelfde SSID wordt gebruikt.

Evenwel bij het Geavanceerde WiFi menu kun jezelf twee verschillende SSID's opgeven, die als zodanig apart naar voren komen in de keus aan WiFi punten met een laptop.

Basic menu:


Geavanceerd menu:


Snelheidstest bekabeld met de V10 (ter referentie wat de nominale snelheid is):


Snelheidstest bekabeld met de Synology als 2e router erachter.
(Bij een ander moment kunnen die kleine verschillen net andersom zijn met die van de V10):


In dezelfde ruimte een meter of 6 van de routers af presteert de Experia Box boven verwachting goed. Met de 5 GHz band de volle capaciteit die bekabeld ook wordt gehaald.


Ongeveer hetzelfde maar fractioneel net wat minder (met name upload) de Synology:


En zelfs met de tragere 2,4 GHz band begon de Experia Box er zin in te krijgen.
(Als men dat afzet tegenover deze tragere WiFi band erg goed).




De Synology trekt dat niet met 2,4 GHz.

Met de laptop nog een verdieping hoger in mijn woning gegaan (met betonnen vloer).
Door onbekende oorzaak kon ik (tijdelijk) echter niet meer dezelfde server kiezen. Wel "Ede". Ook op die verdieping trekt de Experia Box nog heel aardig zijn rondje (gemiddeld tussen 3 metingen):
Test op 5 GHz:


Voor de 2,4 GHz is dat een stuk minder (Tussen 37 en bijna 52 Mbps) - gemiddeld:


Daar trekt de Synology het dan weer beter (Tussen ruim 52 en 67 Mbps) - gemiddeld:


We kunnen er nog wel ontelbare speedtesten bijstoppen. Maar lijkt me wat overdone.
Het zijn slechts momentopnamen. Met name bij WiFi kan dat per moment van de dag of het uur behoorlijk fluctueren. Per apparaat en de situatie kan dat ook onderling verschillen. Met de testen hier zie ik weinig aanleiding de apparatuur te verdenken dat die met de nieuwe firmware niet goed meer zou presteren. Het heeft even geduurd, maar denk dat aangaande WiFi men nu toch tevreden kan zijn.
Reputatie 3
Up / down zat rond de 98, hij komt nu nog maar net over de 90 maar das wel een uitzondering. Als de tv ontvanger uit is, is het iets hoger (max 4). Qos aan/uit in het modem maakt ook niet uit. In mijn thuis setup is verder niks veranderd, ik vermoed dat de nieuwe update er dan iets mee te maken kan hebben..



Gelukkig is het nog wel steeds sneller als sjigoo! 😉
Reputatie 7
Badge +13
Kan je me vertellen welke snelheid je eerst haalde en welke snelheid je nu haalt? Is dit van 95Mbit naar 85Mbit gegaan? Hoe mag ik me dat precies voorstellen?
Reputatie 3
Dat is erg opmerkelijk, gezien het moment van melden lijkt het inderdaad in relatie met de update. Zou je nog voor de zekerheid je glasvezel NT kunnen herstarten? Misschien dat als je de verbinding opnieuw aanvraagt, dat de lijn wel hoger uitkomt.

Helaas geen verbetering.
Reputatie 7
Badge +13
Dat is erg opmerkelijk, gezien het moment van melden lijkt het inderdaad in relatie met de update. Zou je nog voor de zekerheid je glasvezel NT kunnen herstarten? Misschien dat als je de verbinding opnieuw aanvraagt, dat de lijn wel hoger uitkomt.
Reputatie 3
Hoi Reacher en mw74, de changelist wordt niet beschikbaar gesteld.

Wat betreft het snelheidsverlies; hebben jullie nog wel stappen doorlopen om de wifi opnieuw te optimaliseren?


Hier gaat het om de vaste aansluiting. Dus bekabeld.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Reacher en mw74, de changelist wordt niet beschikbaar gesteld.

Wat betreft het snelheidsverlies; hebben jullie nog wel stappen doorlopen om de wifi opnieuw te optimaliseren?
Reputatie 2
Badge +3
Vannacht is het modem V10 bjigewerkt naar firmware V1.01.01T01.9. Kan Telfort een changelist beschikbaar stellen?Ik sluit me graag bij deze vraag aan. Zou een leuk paaspresentje zijn, webcare! :8
Hier duurt t langer dan voorheen tot een upload op zijn max is.. Ik heb geen packetloss, normale ping tussen 8 en 13. up/down is wel lager. zet ik QOS aan in de V10 dan is de up iets hoger.. de down blijft gemiddeld 9/10 mbit lager. Ik ben bekabeld.


Bedankt voor je feedback. bekabeld heb ik geen enkel issue, download zit op 100mbit, upload er zelfs boven, en een ping tussen 2-6ms. Puur de wifi die een burn-out lijkt te hebben..
Reputatie 3
Ik had geen enkele problemen met uitvallende wifi, totdat update V1.01.01T01.9 een paar dagen geleden is uitgerold. de 5ghz valt om de haverklap (elke 2 minuten) uit, en de 2.4ghz is hier door het oerwoud aan andere netwerken onbruikbaar.

Fabrieks-reset is gedaan, en via kabel werkt de modem volgens de correcte snelheden.

Tests (als het lukt om de test te voltooien) laten vooral op de upload een grote packetloss zien, en de snelheid komt niet boven de 500Kbit uit (de verbinding is 100/100mbit glas). ping schommelt tussen 50ms en 3000+. Getest met meerdere apparaten.

Iemand een idee?


Hier duurt t langer dan voorheen tot een upload op zijn max is.. Ik heb geen packetloss, normale ping tussen 8 en 13. up/down is wel lager. zet ik QOS aan in de V10 dan is de up iets hoger.. de down blijft gemiddeld 9/10 mbit lager. Ik ben bekabeld.
Reputatie 8
Badge +19

ja das beide kanten op ruim 10mbit minder :(

Zo, dat is nogal wat... :S
Ik had geen enkele problemen met uitvallende wifi, totdat update V1.01.01T01.9 een paar dagen geleden is uitgerold. de 5ghz valt om de haverklap (elke 2 minuten) uit, en de 2.4ghz is hier door het oerwoud aan andere netwerken onbruikbaar.

Fabrieks-reset is gedaan, en via kabel werkt de modem volgens de correcte snelheden.

Tests (als het lukt om de test te voltooien) laten vooral op de upload een grote packetloss zien, en de snelheid komt niet boven de 500Kbit uit (de verbinding is 100/100mbit glas). ping schommelt tussen 50ms en 3000+. Getest met meerdere apparaten.

Iemand een idee?
Reputatie 3
Zijn er mensen die inmiddels ook de laatste update hebben en het gevoel hebben (ook na snelheidsmeting) dat de maximale up en down lager zijn dan voor de update?
Dat 'gevoel' is te meten en zichtbaar hè, tenzij je weet wat je down- en uploadsnelheid voor de update waren... :8


ja das beide kanten op ruim 10mbit minder 😞
Reputatie 8
Badge +19
Zijn er mensen die inmiddels ook de laatste update hebben en het gevoel hebben (ook na snelheidsmeting) dat de maximale up en down lager zijn dan voor de update?
Dat 'gevoel' is te meten en zichtbaar hè, tenzij je weet wat je down- en uploadsnelheid voor de update waren... :8
Reputatie 3
Zijn er mensen die inmiddels ook de laatste update hebben en het gevoel hebben (ook na snelheidsmeting) dat de maximale up en down lager zijn dan voor de update?
Reputatie 7
Badge +13
@A3vdz Als de update uitgerold is dan zal het script inderdaad stoppen. Het script is voor nu een noodoplossing. Hiermee vangen wij de impact van deze storing af.
Reputatie 8
Badge +19
Nou...., het is inderdaad gelukt !!!
Babylonia heeft gelijk, bij de V10 werkt dit wel... 😉
Reputatie 1
Nou...., het is inderdaad gelukt !!!
Reputatie 8
Badge +19
Nou hier anders wel !
Fabrieksreset, en de nieuwe firmware wordt ingeladen = blauw ledje + daarna V1.01.01T01.9

Oke..!
Proberen dus...
Reputatie 8
Nou hier anders wel !
Fabrieksreset, en de nieuwe firmware wordt ingeladen = blauw ledje + daarna V1.01.01T01.9
Reputatie 8
Badge +19
Hier in Eindhoven nog oud.
Is ie toevallig te forceren met een fabrieksinstelling dat jullie weten?

Nee, de update kan niet geforceerd worden...
Reputatie 1
Hier in Eindhoven nog oud.
Is ie toevallig te forceren met een fabrieksinstelling dat jullie weten?
Hier ook vanacht de nieuwe versie, dus uitrol is begonnen.
Reputatie 1
Bij mij is de V10 ook geupdate naar V1.01.01T01.9, ben wel heel benieuwd of na deze update het script dat WiFi om de 3 dagen uit/aan zet ook niet meer nodig is en dus ook niet meer draait.

Reageer