beantwoord

WiFi-storing met de Experia Box V10 [Opgelost]

• 8 december 2017
  • 247 reacties
  • 22786 keer bekeken

Toon het eerste bericht

247 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Hier in Eindhoven nog oud.
Is ie toevallig te forceren met een fabrieksinstelling dat jullie weten?

Nee, de update kan niet geforceerd worden...
Reputatie 8
Nou hier anders wel !
Fabrieksreset, en de nieuwe firmware wordt ingeladen = blauw ledje + daarna V1.01.01T01.9
Reputatie 8
Badge +19
Nou hier anders wel !
Fabrieksreset, en de nieuwe firmware wordt ingeladen = blauw ledje + daarna V1.01.01T01.9

Oke..!
Proberen dus...
Reputatie 1
Nou...., het is inderdaad gelukt !!!
Reputatie 8
Badge +19
Nou...., het is inderdaad gelukt !!!
Babylonia heeft gelijk, bij de V10 werkt dit wel... 😉
Reputatie 7
Badge +13
@A3vdz Als de update uitgerold is dan zal het script inderdaad stoppen. Het script is voor nu een noodoplossing. Hiermee vangen wij de impact van deze storing af.
Reputatie 3
Zijn er mensen die inmiddels ook de laatste update hebben en het gevoel hebben (ook na snelheidsmeting) dat de maximale up en down lager zijn dan voor de update?
Reputatie 8
Badge +19
Zijn er mensen die inmiddels ook de laatste update hebben en het gevoel hebben (ook na snelheidsmeting) dat de maximale up en down lager zijn dan voor de update?
Dat 'gevoel' is te meten en zichtbaar hè, tenzij je weet wat je down- en uploadsnelheid voor de update waren... :8
Reputatie 3
Dat 'gevoel' is te meten en zichtbaar hè, tenzij je weet wat je down- en uploadsnelheid voor de update waren... :8

ja das beide kanten op ruim 10mbit minder 😞
Ik had geen enkele problemen met uitvallende wifi, totdat update V1.01.01T01.9 een paar dagen geleden is uitgerold. de 5ghz valt om de haverklap (elke 2 minuten) uit, en de 2.4ghz is hier door het oerwoud aan andere netwerken onbruikbaar.

Fabrieks-reset is gedaan, en via kabel werkt de modem volgens de correcte snelheden.

Tests (als het lukt om de test te voltooien) laten vooral op de upload een grote packetloss zien, en de snelheid komt niet boven de 500Kbit uit (de verbinding is 100/100mbit glas). ping schommelt tussen 50ms en 3000+. Getest met meerdere apparaten.

Iemand een idee?
Reputatie 8
Badge +19

ja das beide kanten op ruim 10mbit minder :(

Zo, dat is nogal wat... :S
Reputatie 3
Ik had geen enkele problemen met uitvallende wifi, totdat update V1.01.01T01.9 een paar dagen geleden is uitgerold. de 5ghz valt om de haverklap (elke 2 minuten) uit, en de 2.4ghz is hier door het oerwoud aan andere netwerken onbruikbaar.

Fabrieks-reset is gedaan, en via kabel werkt de modem volgens de correcte snelheden.

Tests (als het lukt om de test te voltooien) laten vooral op de upload een grote packetloss zien, en de snelheid komt niet boven de 500Kbit uit (de verbinding is 100/100mbit glas). ping schommelt tussen 50ms en 3000+. Getest met meerdere apparaten.

Iemand een idee?

Hier duurt t langer dan voorheen tot een upload op zijn max is.. Ik heb geen packetloss, normale ping tussen 8 en 13. up/down is wel lager. zet ik QOS aan in de V10 dan is de up iets hoger.. de down blijft gemiddeld 9/10 mbit lager. Ik ben bekabeld.
Hier duurt t langer dan voorheen tot een upload op zijn max is.. Ik heb geen packetloss, normale ping tussen 8 en 13. up/down is wel lager. zet ik QOS aan in de V10 dan is de up iets hoger.. de down blijft gemiddeld 9/10 mbit lager. Ik ben bekabeld.

Bedankt voor je feedback. bekabeld heb ik geen enkel issue, download zit op 100mbit, upload er zelfs boven, en een ping tussen 2-6ms. Puur de wifi die een burn-out lijkt te hebben..
Reputatie 2
Badge +3
Vannacht is het modem V10 bjigewerkt naar firmware V1.01.01T01.9. Kan Telfort een changelist beschikbaar stellen?Ik sluit me graag bij deze vraag aan. Zou een leuk paaspresentje zijn, webcare! :8
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Reacher en mw74, de changelist wordt niet beschikbaar gesteld.

Wat betreft het snelheidsverlies; hebben jullie nog wel stappen doorlopen om de wifi opnieuw te optimaliseren?
Reputatie 3
Hoi Reacher en mw74, de changelist wordt niet beschikbaar gesteld.

Wat betreft het snelheidsverlies; hebben jullie nog wel stappen doorlopen om de wifi opnieuw te optimaliseren?

Hier gaat het om de vaste aansluiting. Dus bekabeld.
Reputatie 7
Badge +13
Dat is erg opmerkelijk, gezien het moment van melden lijkt het inderdaad in relatie met de update. Zou je nog voor de zekerheid je glasvezel NT kunnen herstarten? Misschien dat als je de verbinding opnieuw aanvraagt, dat de lijn wel hoger uitkomt.
Reputatie 3
Dat is erg opmerkelijk, gezien het moment van melden lijkt het inderdaad in relatie met de update. Zou je nog voor de zekerheid je glasvezel NT kunnen herstarten? Misschien dat als je de verbinding opnieuw aanvraagt, dat de lijn wel hoger uitkomt.

Helaas geen verbetering.
Reputatie 7
Badge +13
Kan je me vertellen welke snelheid je eerst haalde en welke snelheid je nu haalt? Is dit van 95Mbit naar 85Mbit gegaan? Hoe mag ik me dat precies voorstellen?
Reputatie 3
Up / down zat rond de 98, hij komt nu nog maar net over de 90 maar das wel een uitzondering. Als de tv ontvanger uit is, is het iets hoger (max 4). Qos aan/uit in het modem maakt ook niet uit. In mijn thuis setup is verder niks veranderd, ik vermoed dat de nieuwe update er dan iets mee te maken kan hebben..

Gelukkig is het nog wel steeds sneller als sjigoo! 😉
Reputatie 8
Naar aanleiding van die berichten van verminderde WiFi heb ik ook diverse speedtesten gedaan.
Heb echter geen aanknopingspunt met eerdere resultaten omdat ik eerder nooit serieuze snelheidstesten heb vastgelegd met de V10. Kan het alleen vergelijken met een Synology router die ik enkele jaren in gebruik heb.
Eigenlijk kan ik niet anders zeggen dan dat de WiFi snelheid van de Experia Box V10 uitstekend is.
Ik zie daar echt geen vreemde resultaten in. Zowel op de 5 GHz band als de 2,4 GHz band.

Ik ben hier niet eindeloos gaan experimenteren met instellingen, maar heb vanuit een eerdere test en voor mij bruikbare settings de Experia Box dezelfde kanalen gegeven als mijn Synology router.

Afwisselend heb ik ofwel bij de ene router de WiFi uitgeschakeld en van de andere ingeschakeld, of andersom. Maar omdat ofwel de ene router is uitgeschakeld of de andere, heeft dat geen storend effect op elkaar en zijn de WiFi snelheden min of meer met elkaar te vergelijken. (Dezelfde "handicaps").

Mijn set-up:
Glasvezel 100/100 account. 2 routers NAT achter NAT achter elkaar.
Voor de test een diverse jaren oude Dell Latitude E6410 laptop met dualband WiFi.

Om de verschillen tussen 2,4 GHz en 5 GHz vast te leggen, heb ik bewust gekozen voor verschillende SSID's voor die twee WiFi bandbreedtes, zodat je zelf de keuze hebt om de ene WiFi band te kiezen boven de andere (en andersom). Frappant daarbij is dat de weergave van de menu's met die SSID's niet consequent is met die scheiding. (Slecht aangepaste menu's van de firmware). Kijk je bij het "basic" menuscherm, lijkt het of zowel voor de 2,4 GHz en 5 GHz hetzelfde SSID wordt gebruikt.

Evenwel bij het Geavanceerde WiFi menu kun jezelf twee verschillende SSID's opgeven, die als zodanig apart naar voren komen in de keus aan WiFi punten met een laptop.

Basic menu:

Geavanceerd menu:

Snelheidstest bekabeld met de V10 (ter referentie wat de nominale snelheid is):

Snelheidstest bekabeld met de Synology als 2e router erachter.
(Bij een ander moment kunnen die kleine verschillen net andersom zijn met die van de V10):

In dezelfde ruimte een meter of 6 van de routers af presteert de Experia Box boven verwachting goed. Met de 5 GHz band de volle capaciteit die bekabeld ook wordt gehaald.

Ongeveer hetzelfde maar fractioneel net wat minder (met name upload) de Synology:

En zelfs met de tragere 2,4 GHz band begon de Experia Box er zin in te krijgen.
(Als men dat afzet tegenover deze tragere WiFi band erg goed).

De Synology trekt dat niet met 2,4 GHz.

Met de laptop nog een verdieping hoger in mijn woning gegaan (met betonnen vloer).
Door onbekende oorzaak kon ik (tijdelijk) echter niet meer dezelfde server kiezen. Wel "Ede". Ook op die verdieping trekt de Experia Box nog heel aardig zijn rondje (gemiddeld tussen 3 metingen):
Test op 5 GHz:

Voor de 2,4 GHz is dat een stuk minder (Tussen 37 en bijna 52 Mbps) - gemiddeld:

Daar trekt de Synology het dan weer beter (Tussen ruim 52 en 67 Mbps) - gemiddeld:

We kunnen er nog wel ontelbare speedtesten bijstoppen. Maar lijkt me wat overdone.
Het zijn slechts momentopnamen. Met name bij WiFi kan dat per moment van de dag of het uur behoorlijk fluctueren. Per apparaat en de situatie kan dat ook onderling verschillen. Met de testen hier zie ik weinig aanleiding de apparatuur te verdenken dat die met de nieuwe firmware niet goed meer zou presteren. Het heeft even geduurd, maar denk dat aangaande WiFi men nu toch tevreden kan zijn.
Reputatie 1
Versie 9 is intussen door Telfort naar de V10 gepusht, vervolgens is er ook een update voor de tv ontvangers gedaan en op mijn verzoek keurig 2 stuks Arcadyans gestuurd ter vervanging van de verouderde Motorola's tv ontvangers. Ik kan niet anders zeggen dat Telfort uitstekend zijn best heeft gedaan, vriendelijk dank hiervoor. Tevens wil ik de modurators welke de klanten op het forum te woord staan bedanken, zeker ook omdat zij je kunnen helpen met het vervangen van de verouderde hardware. Echt top, hoef je van Ziggo echt niet te verwachten !!!!!
Dus niet te veel klagen op Telfort ze doen gewoon hun best !!!
😳

Reageer