Wie heeft er een EB10 achter eigen router voor telefonie ?

• 15 mei 2017
  • 18 reacties
  • 1118 keer bekeken

Badge +1
Weken ben ik bezig om de EB10 achter mijn eigen Draytek router te krijgen. Nu is er veel over te vinden op diverse forums. Maar een echte vraag krijg ik nog niet beantwoord.

Wie heeft een EB10 achter zijn eigen router werkend om telefonie te gebruiken ?

Maakt niet uit of het een ASUS, Synology of wat voor een merk het ook is. Ik zit in de leverstraat dat ik voor elke router die ik aansluit hetzelfde IP adres krijg.

18 reacties

Reputatie 8
Ik zit in de leverstraat dat ik voor elke router die ik aansluit hetzelfde IP adres krijg.
Dan krijg je dat helaas niet voor elkaar.
Badge +1
Ik zit in de leverstraat dat ik voor elke router die ik aansluit hetzelfde IP adres krijg.
Dan krijg je dat helaas niet voor elkaar.

Wat denk je dan om te investeren in een extra switch zoals op netwerkje.com beschreven staat?
http://netwerkje.com/switch-configuratie

Zou dat wel kans van slagen hebben? Maar kan vlan34 dan doorgestuurd worden naar 2 poorten ? en deelt telfort dan 2 ip adressen uit ?
Reputatie 8
In de oude WB-A leverstraat werden IP-adressen gekoppeld aan een router (via MAC-adres).
Daar bleef de Experia Box achter een andere router (met VLAN ondersteuning) zijn eigen IP-adres behouden, wat dus verschillend was van het IP-adres wat de eerste router kreeg toegewezen.
Vandaar dat het toen wel werkte.

Nog eens een keer een managed switch erbij kopen, is het paard achter de wagen spannen.
En dat allemaal alleen om de "Experia Box" er nog eens achter te hangen voor telefoon?
Dus 3 apparaten om je internet apparaten te laten werken en telefoon "via de Experia Box".
Vind ik persoonlijk veel te veel omwegen en absoluut onzinnig om die weg te bewandelen.

Kun je beter een enkele router direct achter glasvezel hangen (een model met de juiste opties), en een mooie VOIP-telefoon van bijv. Grandstream, of bijv. een Siemens Gigaset N300A IP aansluiten.
Dat werkt namelijk wel gewoon. Nu reeds !!!

Heb je EN die Experia Box V10 (of anderen een V8) niet meer nodig EN geen managed switch.

VOIP / SIP-gegevens zijn via een trucje uit een Experia Box V8, en ZyXEL modem/router te halen zodat je die in eigen VOIP-aparatuur kunt invullen. Zoals aangegeven dat werkt nu reeds !!!
(Leen van vrienden even een Experia Box V8 als je niet kunt wachten, en haal het trucje uit.
Uitgebreide beschrijvingen te vinden in de volgende draad < HIER > en vervolgreacties).

En over een maand of wat krijgt KPN/ Telfort van ACM (Autoriteit Consument & Markt) beslist te horen dat hun bezwaren op de verscherpte wetgeving (dec. 2016) ongegrond zijn, en ze nu eindelijk eens aan hun verplichting moeten voldoen om klanten volledige specificaties en alle gegevens te verstrekken die klanten nodig hebben, om dat in andere eigen keus apparatuur in te kunnen voeren.
Badge +1
In de oude WB-A leverstraat werden IP-adressen gekoppeld aan een router.
Nog eens een keer een managed switch erbij kopen, is het paard achter de wagen spannen.
En dat allemaal alleen om de Experia Box er nog eens achter te hangen voor telefoon?
Dus 3 apparaten om je internet apparaten te laten werken en telefoon "via de Experia Box".
Vind ik persoonlijk veel te veel omwegen en onzinnig om die weg te bewandelen.

Oke dat kan wel onzinnig zijn 🆒 maar kan dit wel werken ?

Kun je beter een enkele router direct achter glasvezel hangen (een model met de juiste opties), en een mooie VOIP-telefoon van bijv. Grandstream, of bijv. een Siemens Gigaset N300A IP aansluiten.
Dat werkt namelijk wel gewoon. Zoals aangegeven dat werkt nu reeds !!!

Kijk of 100 € voor een switch of 100€ voor een nieuwe telefoon zijn beiden te overwegen. Maar dan nog een nieuwe router die dat aankan ? Hoe beschrijf je zo'n router die dat aankan ? cq heb je een voorbeeld ?

Heb je EN die Experia Box V10 niet meer nodig en geen managed switch.

Zou mooi zijn scheelt in het stroomverbruik voor de APS.

VOIP / SIP-gegevens zijn via een trucje uit een Experia Box V8, en ZyXEL modem/router te halen zodat je die in eigen VOIP-aparatuur kunt invullen. Dat werkt nu reeds !!!

Maar ook voor de Experia box 10 ?

En over een maand of wat krijgt KPN/ Telfort van ACM (Autoriteit Consument & Markt) beslist te horen dat hun bezwaren op de verscherpte wetgeving ongegrond zijn, en ze nu eindelijk eens aan hun verplichting moeten voldoen om klanten volledige specificaties en alle gegevens te verstrekken die klanten nodig hebben, om dat in andere eigen keus apparatuur in te kunnen voeren.

Was het maar zover, heb wel wat spijt dat mijn abbo omgezet is (zelf gedaan 50-50 naar 100-100)maar nu in de nieuwe leverstraat zit met bijna 2 maanden geen vaste telefonie.:@
Reputatie 8
Kijk of 100 € voor een switch of 100€ voor een nieuwe telefoon zijn beiden te overwegen. Maar dan nog een nieuwe router die dat aankan ? Hoe beschrijf je zo'n router die dat aankan ? cq heb je een voorbeeld ?
Ik denk dat jou DrayTek daar geen enkel probleem mee heeft om VOIP te kunnen doorgeven.
Die ondersteunt VLANS. Welk model heb je?

Het enige wat de "Experia Box" doet als je die erachter hangt (in de oude situatie van een WB-A leverstraat) is VOIP omzetten naar een analoog telefoon signaal.
Dat doen al die andere moderne VOIP-apparaten ook !!

Het enige probleem via de Experia Box "erachteraan hang" methode is, dat de eigenzinnige Telfort firmware is afgestemd om VLAN's en IP-adres aangeleverd te krijgen om het te laten werken.
Maar je hebt het niet perse nodig om VOIP werkend te hebben in een andere combinatie.

Lees nu eens gewoon dat draadje door waar ik naar verwijs, waar die trucjes omschreven staan.

Verder heb ik in mijn situatie (zonder een Grandstream of Siemens VOIP telefoon ---> ik heb nog oude Panasonic draadloze telefoon-setjes), gewoon de Experia Box als 1e voor mijn 2e router hangen, en verder geen extra apparaten. TV en telefoon laat ik via de Experia Box V8 lopen, de rest via mijn 2e router. Of de een perse als 1e router aangesloten zou moeten zitten de ander als 2e of andersom, maakt dan eigenlijk niet uit als je ze toch alle twee moet inzetten. Lood om oud ijzer.

VPN-verbindingen, web-server, bestandsservers op twee niveaus. NL-domein met SSL certificaat.
Het werkt hier allemaal. Niet anders als dat ik rechtstreeks mijn eigen router aan het netwerk hang!
Alleen heb ik geen VOIP-opties in mijn 2e router, maar heb VOIP al wel eerder doorgestuurd naar een VOIP ATA adapter die ik er er achter had gehangen. (Die heb ik nu bij een kennis geïnstalleerd).

Maak het je niet moeilijker dan nodig.
Badge +1
Ik ben in het bezit van een Draytek 2925.

De optie om NT > EB10(DMZ) > Draytek heb ik geprobeerd maar kreeg daardoor problemen met DDNS (Synology NAS) 😞
En volgens mij had ik ook problemen met DSPhoto, weet ik niet meer zeker is al een week of 6 geleden.

Waarna ik de EB10 er weer tussen uit gehaald had.

Ik heb al zoveel gelezen dat op een gegeven moment ik de welbekende bomen niet meer zie 🙂
Reputatie 8
De Experia Box V8 (de V10 komt dadelijk aan bod) in combinatie met een DMZ instelling geeft onbetrouwbare internet-verbinding. Dat is "de laatste" optie die je als instelling moet gebruiken.
Typisch die DMZ instelling is daarmee niet bruikbaar (door de eigenzinnige Telfort firmware ??). Heb het met de V10 verder nooit uitgeprobeerd, maar zou best kunnen dat die vergelijkbare problemen oplevert?

Gewoon "ouderwets" alleen die poorten forwarden waar je de services voor hebt draaien, en je van buitenaf wilt benaderen.
Zowel voor de V8, de V10 of een ZyXEL P-2812HNU-F1, de instellingen ervoor 1 op 1 overgenomen.
Maakt daarbij niet uit welke router ik als eerste aan de glasvezel hang. Zoals eerder aangehaald:

VPN-verbindingen, web-server, bestandsservers op twee niveaus. NL-domein met SSL certificaat.
Het werkt hier allemaal.

DDNS van Synology ook geen probleem.
(Als 2e router thuis gebruik ik een Synology RT1900ac, en als NAS een Synology DS415+. Bij een Stichting waar ik systeembeheer doe, hebben we net een DrayTek 2960 in de set-up opgenomen).
Reputatie 8
UPDATE: De problematiek liet me niet los.
Vanuit die nieuwsgierigheid ben ik dus toch weer opnieuw aan het testen gegaan.

En..... Heb een werkende set-up gevonden !!

SET-UP:
- 1e router = Synology RT1900ac router (direct achter het NT-kastje van glasvezel).
- 2e router = Experia Box V8 router erachter t.b.v. telefoon (VOIP).

Bij eerdere tests was me al opgevallen dat bij een "SNI-F" leverstraat, je ofwel GEEN telefoon zou kunnen gebruiken op de Experia Box, of andersom "geen internet" voor de 1e router bij uitblijven van een IP-lease. Afhankelijk welke router je het eerst inschakelt.
Bij een dergelijke set-up werkte de TV echter wel telkens binnen één minuut.
(TV maakt van een ander VLAN gebruik met afwijkend IP adres).

Met dat gegeven verder aan de gang voor nieuwe testen.

1e TEST:
De aanvankelijk direct op internet aangesloten Experia Box afgekoppeld,
maar power niet uitgeschakeld. Kabels omgewisseld voor nieuwe set-up.
Synology router nu direct op internet aangesloten, daarachter de Experia Box.
Synology router de juiste VLAN settings ingebracht om direct achter glasvezel te gebruiken.

De led-lampjes van de Experia Box waren snel weer online, met uitzondering van het TV led-lampje.
(Want die loopt nu via de 1e Synology router). TV binnen één minuut online via Synology router.
En.... Ik had een werkende telefoon + internet indien PC direct achter de Experia box aangesloten.
Echter aangesloten op de 1e Synology kreeg ik nu geen WAN IP-adres voor internet.

DHCP voor WAN IP-adres van de Synology uitgezet, en in de Synology manueel de eerder in de "Experia Box" gevonden internet netwerkgegevens ingevuld (in mijn geval):
WAN IP: 77.xxx.xxx.xx
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 77.xxx.xxx.1
Primary DNS: 213.75.63.75

Deze instellingen (wat bij mijn internet-account hoort), bedoeld om een WAN-IP adres "te forceren"

(NOG) steeds geen internet.

Toen het MAC-adres van de WAN-poort van de Experia Box "gekloond" naar de Synology router.
BINGO !!! Ik had erna direct internet + TV via mijn Synology, en telefoon via Experia Box.

2e TEST:
DHCP voor WAN IP-adres van de Synology weer aangezet, en router herstart.
("Pushen" van een vast IP door de klant zou mogelijk problemen kunnen opleveren).
Na herstart (herstart is echt nodig), blijft erna alles werken !!

3e TEST:
- 1e router = Synology RT1900ac - uitgezet
- 2e router = Experia Box V8 ------- uitgezet

Alleen de Synology RT1900ac weer aangezet (en verder laten opstarten).
Internet en TV is daarna actief.
Na minimaal 10 minuten wachten de Experia Box nog eens aangezet (opgestart).
Alles blijft werken !!

Nou ja alles?
Er is een nadeel, wat de een vervelender vindt dan de ander.
Je hebt geen "Meer TV" meer in je menu van de TV-ontvanger.
Alle andere "speciale" menu's blijven echter wel werken, zoals:
- Programma gemist
- On Demand
- KPN Presenteert

Voor mensen die "Netflix" kijken via "Meer TV" is dat dus ook niet meer aanwezig.
Echter ook niet in het menu-onderdeel "On Demand".

Als we de zaak recapituleren, komt het naast de gebruikelijke VLAN instellingen nog aan op een extra handeling om het MAC-adres van de Experia Box naar de andere router te kopiëren.
Badge +1
Dank dat je tijd hebt genomen om dit uit te zoeken.
En het klinkt zeer positief dat het je gelukt is 🙂

Nu heb ik het zelf ook voor elkaar dat ik:

NT > Draytek > EB10 en daar internet uit kan halen. Ook internet via de Draytek lukt gewoon in dezelfde opzet.

VOIP blijft helaas achter, en de minpuntjes die je benoemd.... TV neem ik niet af van telfort :)
Wat geef je op als gegevens naar de EB in de Synology ? Vlan 34 ?
Reputatie 8
Eerder vanavond heb ik dezelfde procedure ook geprobeerd met de Experia Box V10.
Maar met die combinatie kreeg ik daar ook geen bevredigende resultaten mee.

Uitbellen ging prima, alleen ontvangen van telefoon, daar haperde het in.
(Dat probeerde ik door vanuit mijn mobiele telefoon naar het vaste thuisnummer te bellen).
Doorgaans ging de telefoon NIET over. Ook in de mobiele telefoon ging dat niet over.

Heb in die testen bij toeval wel een keertje gehad, dat ik het bellen vanuit mijn mobiele telefoon verbrak, en toen pakweg 5-10 seconden later de telefoon thuis alsnog overging.
Nam ik op, was er geen connectie. (Uiteraard, want vanuit mijn mobiele telefoon had ik al opgehangen).

In ieder geval zitten er zodanig eigenzinnige "hit en mis" situaties bij waar het achterliggende systeem geen raad mee weet, dat die set-up in combinatie met een Experia Box V10 niet is aan te bevelen.
Dat zit hem IMO niet in de gebruikte "andersoortige" router die jezelf kiest, maar in de wijze waarop providers hun eigen markt zoveel als mogelijk naar hun hand willen zetten door firmware in hun eigen uitgegeven modem/routers zodanig te sturen dat andere combinaties nauwelijks mogelijk zijn.
Badge +1
@Babylonia
Ik ben verder gaan stoeien met een switch er tussen die beschreven staat op netwerkje.com namelijk de TP-Link TL-SG3210 om het voor mij duidelijke te kunnen volgen hoe het er beschreven staat.

En wel heb ik nu:

NT > Switch > Draytek router 2925
> EB 10

Ik heb op beiden poorten voor de EB10 en Draytek Vlan 34 doorgezet Draytek werkt zoals ik gewend ben De EB10 geeft alle lampjes groen aan maar telefonie blijft het nog niet doen. Kijk ik in de EB10 is het telefoon nr gewoon geactiveerd. Zou dus eigenlijk mogen werken zou ik verwachten

Ook heb ik het vervelende euvel dat om de 5 min de internet verbinding wegvalt 😞 De draytek geeft dan aan

Weer een stapje dichter bij de eindstreep 🙂
Reputatie 8
Ik ken de TP-Link switches niet, maar heb even de PDF gebruiksaanwijzingen van het betreffende type switch erbij gehaald.
Voor versie V1:
http://static.tp-link.com/resources/document/TL-SG3210_V1_User_Guide.pdf
Kijk dan met name naar het schema op pagina 56, en de info verder t/m pagina 60

Voor versie V2:
http://static.tp-link.com/res/down/doc/TL-SG3210(UN)_V2_UG.pdf
Overeenkomstige pagina's hier 68 t/m 72

Probeer het eens om op het ethernetpoortje van de switch waar je de Experia Box aansluit voor telefonie de VLAN ID 34 (VID) een "Tagged" instelling mee te geven, mogelijk in combinatie met een corresponderende port VLAN ID (PVID).

Wat levert dat op?
Badge +1
In mijn beleving heb ik het zo ingesteld

Maar zit met het euvel dat VLAN34 tagged en untagged nodig zijn volgens netwerkje.com

VOIP gaat via VLAN 34 (volgens diverse fora) en moet volgens netwerkje.ocm tagged zijn
Internet gaat via VLAN34 en moet volgens netwerkje.com untagged zijn.

Stel ik het zo in dan heb ik geen internet op eigen router.

Zet ik ze alle drie op tagged dan heb ik internet op eigen router en alle ledjes groen op EB10 (maar tel werkt niet) Met als vervelend punt de verbinding valt even weg om de 5 sec
Voor de duidelijkheid:
1 = NT kastje
2 = Draytek Router
3 = EB10
Reputatie 8
Maar zit met het euvel dat VLAN34 tagged en untagged nodig zijn volgens netwerkje.com

VOIP gaat via VLAN 34 (volgens diverse fora) en moet volgens netwerkje.ocm tagged zijn
Internet gaat via VLAN34 en moet volgens netwerkje.com untagged zijn

Dat zijn ook de instellingen die ik in mijn Synology router gebruik, als die rechtstreeks achter het NT-kastje hangt.

Ik ben nu niet in de gelegenheid de settings te bekijken in een netwerkje met een managed switch.
Maar ik denk dat je een paar instellingen moet veranderen m.b.t. de "Link type" bij poorten:
Alle poorten VLAN ID 34

1 = NT kastje ------------> TRUNK
2 = Draytek Router ------> Access
3 = EB10 -----------------> General + egress rule "Tag"

Of.....

1 = NT kastje ------------> TRUNK
2 = Draytek Router ------> General + egress rule "Untag"
3 = EB10 -----------------> General + egress rule "Tag"

Wat levert spelen met die "Link type" settings op?
Badge +1
Zojuist wat gespeeld met de instellingen, maar hier zit nog niet de juiste bij 🙂 Bij beiden instellingen gebeurt hetzelfde.

Althans EB10 lijkt geheel goed te zijn (alle ledjes groen) en bij inloggen staat de status van VOIP als aangemeld. De Draytek krijgt ook een WAN ip en heeft internet. Maar bellen lukt niet. Ook gaat nog om de 5 min de verbinding er uit voor 4 sec.

Maar kan/mag het zo zijn dat zowel de draytek en EB10 hetzelfde WAN ip adres krijgen? dit gebeurt wel en kan me voorstellen dat dit niet moet en problemen oplevert.

Als ik de EB10 uitzet en alleen de situatie:
NT ----> Switch------> Draytek
laat draaien gaat de verbinding er niet uit. Het dubbele WAN ip adres lijkt me dan toch de boosdoener.
Reputatie 8
Bij beiden instellingen gebeurt hetzelfde.
Dat vermoeden had ik al. ;)

Als ik de EB10 uitzet en alleen de situatie:
NT ----> Switch------> Draytek
laat draaien gaat de verbinding er niet uit. Het dubbele WAN ip adres lijkt me dan toch de boosdoener.

Dat zou best kunnen??
Tenslotte had ook ik geen bevredigende resultaten met de EB10 erachter.
Maar zonder hetzelfde WAN IP adres, heb je mogelijk geen telefoon met de EB10 aangesloten.

Dezer dagen / week heb ik overigens gemerkt dat er achter de schermen van alles in het Telfort netwerk gebeurt, mogelijk om toch binnen afzienbare tijd te voldoen aan de aangescherpte wetgeving??

Waar ik voorheen bij uitwisseling van een Telfort modem/router met een andere router, en ander MAC-adres (gewoon de default MAC-adressen van de betreffende routers ---> dus NIET kopiëren en overnemen), 10 minuten moest wachten op een nieuwe lease van een WAN IP-adres, hoefde ik dat van de week bij een test helemaal niet. Ik had direct weer het geldende WAN IP-adres van mijn aansluiting.

Heb die set-up echter nog niet opnieuw getest met een Experia Box erachter, wat het doet met VOIP.

Mocht je er nog een persoonlijk babbeltje over willen hebben over de opties die je hebt, kun je ook een persoonlijk bericht sturen met je telefoonnummer erbij. Kan ik je bellen.
(Maar ik denk dat we het meeste al hebben doorgenomen).

P.S.
In de handleiding van de switch staan nog wel speciale instellingen m.b.t. Voice VLAN.
Vanaf blz. 148 - Maar dat lijkt me meer passen bij eigen gebruikte telefonie-apparatuur.
http://static.tp-link.com/res/down/doc/TL-SG3210(UN)_V2_UG.pdf
Badge +1
Deze ochtend weer bezig geweest met mijn zoektocht 🙂 Alleen in huis en dat maakt het toch wat eenvoudiger om steeds apparatuur opnieuw op te starten. En niet steeds de kreet te horen.... INTERNET IS ER UIT:?

Wat heb ik gedaan ontdekt:

EB10 naar fabrieksinstellingen en deze heeft de nieuwe firmware met gasten Wlan geladen V1.01.01T01.6

NT--->TP-Link -----> EB10 (geen router aangesloten)
Alles werkt. Telefonie, en internet. Wat wel vreemd was het lampje service bleef een poos oranje ondanks dat alles werkte. Hieruit zou ik kunnen concluderen dat de Switch juist is ingesteld.

Vervolgens:
NT--->TP-Link -----> Draytek (geen EB10 aangesloten)
Alles werkt. Hieruit zou ik ook kunnen concluderen dat de Switch juist is ingesteld.

Prima tot nu toe maar samen 😞 floept internet er om de 5 min uit en is bellen niet mogelijk.

@Babylonia ik hou je aanbod voor een persoonlijk babbeltje zeker in gedachten. Maar inderdaad denk dat we al veel optie's hebben geprobeerd en dank je zeer zeker voor het meedenken. Maar opgeven is geen optie.

Zelf heb ik al vanaf oplevering dat het niet uitmaakt welke router ik aansluit ik meteen hetzelfde WAN ip adres krijg.
Nu maar eerst wat huishoudelijke taken gaan uitvoeren 😃 en daarna eens kijken wat we verder kunnen proberen en bekijken zoals de voip Vlan op blz 148.
Reputatie 8
Bedankt voor de terugkoppeling.
Verder zag ik in mijn eigen tekst een vergissing, waardoor het mogelijk niet juist wordt begrepen.

Maar zonder hetzelfde WAN IP adres, heb je mogelijk geen telefoon met de EB10 aangesloten.
Ik bdoelde eigenlijk "hetzelfde WAN MAC adres"
(gekopieerd vanuit de EB10, en overgezet naar de DrayTek).

Reageer