Werkend glasvezelinternet en iptv op Ubiquiti unifi usg router zonder experiabox

• 3 november 2017
  • 54 reacties
  • 32799 keer bekeken

Toon het eerste bericht

54 reacties

Reputatie 8
Aanvullend:
Nog wat verder op internet gekeken, en vond een review op tweakers.net van afgelopen juni (2017).
Aanvankelijk leek zo'n Ubiquiti unifi usg router erg moeilijk te configureren te zijn. En dat zou hem dan zitten in de firmware van die router, die nog helemaal niet af was (is).

Met een update evenwel was de configuratie voor bijv. een rechtstreekse connectie van glasvezel met XS4ALL een fluitje van een cent. Als een configuratie voor XS4ALL geen problemen oplevert, moet dat voor Telfort ook geen problemen opleveren. Ze maken allebei gebruik van dezelfde achterliggende KPN netwerkstructuur, servers en systemen. Onderling minimale verschillen in set-up, om ze als eigen "merknaam" binnen de KPN paraplu te scheiden.

https://tweakers.net/productreview/163081/ubiquiti-unifi-usg-pro-gateway-router.html

Laatste alinea, net voor de eerste grotere afbeelding, als je naar beneden scrollt:

"Echter, er bleek een update te zijn van die betreffende firmware en onder het motto "niet geschoten is altijd mis heb ik de verbindingsgegevens van XS4All gewoon eens in de GUI van de controller ingegeven en wat schetst mijn verbazing: het werkt! Kennelijk had mijn gezeur op het Ubiquiti forum samen met dat van talloze anderen ervoor gezorgd dat er een aantal cruciale features werden toegevoegd aan de Unifi Controller GUI zodat het configureren nu een fluitje van een cent is. Verademing."

Erna wordt er wel weer geëxperimenteerd met managed switches m.b.t. IP-TV. Maar het lijkt me dat die info inmiddels ook weer gedateerd is, tegenover de kennelijk telkens nieuwe features die in de firmware wordt gestopt.

Met de firmware die verre van af schijnt te zijn, met beta-programma's e.d. lijkt me persoonlijk zo'n router nog te vroeg om nu aan te schaffen. Meer bedoeld voor de "die-hard" hobbyist, die graag wil experimenteren. Dus je moet wel weten waar je aan begint. Maar dan heb je ook wat. ;)

Ik denk dat als je één / anderhalf jaar verder bent, het een meer interessant product is.
Reputatie 8
Zelf heb ik geen Ubiquiti unifi usg router, dus kan het niet zelf testen / verifiëren. Maar met de gebruiksaanwijzing die ik vóór de plaatsing van mijn vorige bericht even vluchtig heb doorgenomen, zie ik daar eigenlijk niet direct beperkingen.

De Ubiquiti unifi usg router biedt veel meer opties dan vele andere routers, die daarmee vergeleken met hun relatief beperkte settings wel gewoon rechtstreeks aangesloten kunnen worden. Dus zou me verbazen als het met de Ubiquiti unifi usg dan niet mogelijk zou zijn.
Reputatie 1
Als je op die manier een werkende setup hebt kunnen krijgen hou ik me aanbevolen. Ik ben benieuwd, heb er veel over gelezen en ik heb niemand gezien die dit werkend kreeg. In ieder geval zonder hardcoded in de config.
Reputatie 8
Als je met de Ubiquiti unifi usg router VLANS in kunt stellen, waarom moet ervoor dan nog een managed switch aangesloten worden? Dat regel je dan toch allemaal reeds in de router zelf?
(Dus rechtstreeks de Ubiquiti unifi usg router achter het NT glasvezelkastje hangen).

Reageer