beantwoord

Wat is het beste eigen modem in samenwerking met Pi Hole en Telfort als provider?

• 22 november 2019
  • 19 reacties
  • 629 keer bekeken

Ik gebruik PI-Hole en mijn oude Zyxel modem van Telfort en daat loopt allemaal uitstekend.

Nu kreeg ik een brief waarin stond dat dit modem binnen enkele dagen vervangen gaat worden door de Experiabox 10a. Nu las ik dat dit modem niet werkt met Pi Hole omdat je geen eigen DNS adressen in kunt stellen. Dientengevolge overweeg ik de aanschaf van een eigen modem. Welk modem is aan te bevelen die goed samenwerkt met Pi Hole en Telfort als provider ?

icon

Beste antwoord door Trollywally 1 december 2019, 20:58

Volgens mij is het dan eindelijk toch gelukt met de V10 om Pi-Hole zonder verdere softwarematige trucks te laten werken. Of je nou Linux of Windows gebruikt, de laatste stap is het aanpassen van de verbinding. Daar moet je nogmaals het lan adres van je pi hole invoeren bij de voorkeurs dns van de verbinding. Om te testen of alles werkt - check op DNS leaks, ga naar https://www.dnsleaktest.com/ Als alles correct is geconfigureerd komt daar de DNS server naar voren die je hebt ingesteld binnen pi hole. In principe zou het ook moeten werken op de 10a box, als je DHCP op je modem uitzet en aanzet op je Pi-Hole. Maar misschien werkt dit niet, ik heb dit niet getest.

Bekijk reactie

19 reacties

Reputatie 8

Koper of glasvezel?

Er komt op dit moment nog een bijkomstigheid bij, dat bij gebruik van glasvezel, (waar je geen DSL modem-deel in een router nodig hebt), en je misschien meer keus zou hebben, er net een nieuwe firmware update van de TV-ontvangers wordt gepusht, waarbij meteen een aantal routers afvallen.

Je zou in ieder geval een modem/router moeten inzetten waarbij “routed mode” van IPTV mogelijk is. Dan kom je automatisch bijna uit bij modellen van Fritzbox en DrayTek.

Als het eerst wel samenwerkte met een ZyXel router, vermoed ik dat beide genoemde merken daarin ook wel zullen voorzien.

Excuses, met dit antwoord kan ik niets beginnen. Ik heb helemaal geen IPTV, ik bel niet via Telfort, ik vroeg me alleen af welk modem het meest geschikt is om pi hole (advertentieblokkering op Lan-niveau) te blijven gebruiken. Met de nieuwe Experiabox modems in ieder geval niet, zoals ik las.

Reputatie 8

OK, alleen internet, dan hoef je met TV geen rekening te houden.
De meeste gebruikers die een vraag hier stellen nemen namelijk ook TV diensten af.
Vandaar de aandacht ervoor. Dan komen er in jou situatie meer modem/routers in aanmerking.

Blijft de vraag staan of je een koper of glasvezelverbinding hebt?
Bij glasvezel heb je meer keus aan routers die daarin kunnen voorzien.

Heb je nog andere voorwaarden waaraan een router zou moeten voldoen?

OK. Laat ik het duidelijker formuleren. Ik zou graag 5 ghz wifi gebruiken, en de Experiabox voldoet in deze behoefte. Mijn huidige Zyxel P-2812HNU-F1 heeft alleen 2,4 Ghz wifi dus in die zin verouderd. Alleen ik ben een groot liefhebber van PI Hole als advertentie blokkeerder, en wil dit graag zo houden. De Experiabox 10a schijnt het veranderen van DNS adressen niet toe te staan, dus daarom blijf ik nu bij mijn oude Zyxel, maar alleen zou 5 ghz wifi fijn zijn, omdat dat minder interfereert met bluetooth. Ik overweeg dus zelf een modem te kopen die EN pi hole friendly is, en 5ghz wifi mogelijk maakt. Of misschien is een los access point 5ghz wifi een optie?

Ikheb inmiddels besloten mijn Zyxel modem te behouden, maar wil toch graag 5 Ghz Wifi. Ik heb daarvoor een Zyxel NWA5121-NI 5 ghz. wifi standalone access point gekocht voor EUR 76,80 besteld via bol.com. Dit apparaat gaat mijn wensen tav. 5 ghz wifi hoogstwaarschijnlijk vervullen.

Reputatie 8

Ik hoop voor je dat je daar “op termijn” daar dan ook de juiste aankoop voor hebt gedaan?

De door Telfort geleverde ZyXELmodem/ routers zijn inmiddels zodanig op leeftijd, dat ze met “bosjes” uitvallen. Dus de werking van die ZyXELrouter zal binnen redelijk kort te overziene tijd er waarschijnlijk ook de brui aan geven. (Je heb niet voor niets een brief gekregen voor vervanging).

Dan moet je alsnog naar een andere KPN/Telfort router. Wat dan mogelijk de V10A zal worden.
Wil je die Pi Hole dan blijven gebruiken, zul je alsnog een eigen modem/router moeten aanschaffen. En sta je weer voor dezelfde vraag waarmee je dit onderwerp bent begonnen.

(De aangekochte Zyxel NWA5121-NI is alleen Access Point, heeft geen router functies.
Zou je evt. binnen 14 dagen nog kunnen terugsturen, en alsnog je keus kunnen overwegen).

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Trollywally, het forum is een prima plek om zo'n vraag te stellen! We hebben hier erg kundige en behulpzame forumgebruikers, zoals @Babylonia :slight_smile: Ik zie dat hij je al op weg geholpen heeft, dat is fijn. 

Wat hij aangeeft over het Zyxel modem klopt wel, op een gegeven moment begeven deze modems het en dat gebeurt de laatste tijd vaker. Het heeft waarschijnlijk iets met de leeftijd van de modems te maken. Vandaar dat je deze brief ontvangen hebt en dat we proactief deze modems willen vervangen. Je bent natuurlijk vrij om zelf te kiezen wat je doet, maar ik hoop dat je ook een oplossing vindt voor het moment dat je wel een nieuw modem nodig hebt. 

OK, ik moet dus gewoon accepteren dat die Zyxel zijn beste tijd heeft gehad. Ik ga geloof ik maar sparen voor een AVM Fritz!Box 7590, die kost 200,00 euro. Ik vraag me af wat het verschil in de Duitse versie t.o.v. de internationale versie is van deze Fritzbox.

Reputatie 8

Apparaten hebben niet het eeuwige leven. Omdat Telfort je een nieuwe mode/router aanbiedt om de huidige ZyXEL te vervangen, zou je op verzoek ook kunnen vragen de V10 te leveren (zonder A). Daar kan tenminste nog één DSN-server naar keuze zelf worden ingesteld.

Tenslotte heb je de functionaliteit met een andere DNS-server al lange tijd als zodanig gebruikt met een “Telfort modem/router”. Het minimum waar Telfort IMO aan zou moeten voldoen is in ieder geval een modem/router te leveren waarbij je dezelfde functies kunt gebruiken die je tot nu toe ook hebt gebruikt.

Niet dat ze apparatuur leveren, waarbij je actief gebruikte functionaliteit wordt ontnomen.

Ik zie elders op het forum bijv. bij mensen die alle vier de LAN poortjes hebben bezet van een oudere router, nadat Telfort ze een nieuwe V10A heeft verstrekt waarbij met glasvezel nog slechts 3 LAN poortjes zijn in te zetten, Telfort er een extra switch bijlevert, om in het manco te voorzien.

Dat is een antwoord op maat daar kunnen we wat mee. Als het juist is dat de Experiabox 10 mijn Pi Hole problemen oplost, zou ik graag willen weten hoe ik via Telfort in bezit kan komen van deze versie.

Reputatie 8

Daar zou webcare  @Alexandra - Telfort  je mogelijk mee van dienst kunnen zijn?

Hieronder het menu van de V10 met aanpassing van de DNS-server (in dit voorbeeld van Google):

Dat ziet er goed uit. Ik heb inmiddels contact opgenomen met Telfort om mij de Experiabox 10 ipv. 10a toe te sturen. Maar even de reactie afwachten.

Reputatie 8

Als het niet wordt getolereerd, net even een trucje bedacht om de levering van een V10 te forceren. Zie onderwerp 1 vs 2 telefoonpoortjes (V10A heeft 1 poortje)  < HIER >

Reputatie 8
Badge +11

@Trollywally Ik heb je ook even gesproken via een privébericht. Er is inmiddels een Experia Box V10 naar jou onderweg, je ontvangt 'm zo snel mogelijk :slight_smile: Laat je ons hier weten of alles is gelukt met het nieuwe modem? Mocht je andere vragen hebben, laat het dan natuurlijk ook gerust weten.

Goedemiddag allemaal. Ik heb gisteren de V10 ontvangen. Voor zover ik kan zien heb ik inmiddels Pi Hole goed lopend op deze router. Wat belangrijk is dat je de pi-hole machine (ik heb zelf een orange pi pc) na het loskoppelen van het oude netwerk, opnieuw moet configureren. Stekkertje erin-eruit dus niet!!! Dus opnieuw een sd card flashen (meteen even van de gelegenheid gebruik maken en nieuw kaartje gebruiken).met Belanaetcher, en dan in Armbian (voor de Orange PI) of Raspbian (voor de Raspberry) pi hole installeren. Hoe je dit moet installeren staat met duidelijke instructies op :
https://blog.sleeplessbeastie.eu/2018/01/11/how-to-install-and-configure-pi-hole/

Dan moet het lukken, succes!

Nu 4 uur na de installatie een kleine update. De Pi hole functioneert, maar beslist minder trefzeker dan mijn goede oude Zyxel modem waar je op geloof ik 4 verschillende plekken de DNS diende aan te passen, maar dan liep alles gegarandeerd reclamevrij.

Bij de Experiabox 10 kan je de DNS slechts op een plek aanpassen, dan zou je verwachten 100% performance. Maar nee. In voor zover ik nu kan zien laat de Ex10 in een kwart van de gevallen toch reclame door. Waarom? Geen idee, ergens een verborgen DNS setting in het modem.

Ik kan nu drie dingen doen: dit “verlies” van 25% maar op de koop toe nemen, dat is wel onbevredigend. Of ik koop alsnog de Fritzbox waarin je zeker weten alles kunt tweaken. Of ik installeer mijn goede oude Zyxel en dan neem ik die 2,4 ghz Wifi maar op de koop toe.

Misschien dat Telfort / KPN eens uit de doeken kan doen hoe het nou komt dat de eindgebruiker nou slechts deels zijn of haar wensen ten aanzien van de DNS configuratie in het modem tot uiting kan brengen. Misschien werpt dat een ander licht op de zaak.

Reputatie 8

Misschien dat Telfort / KPN eens uit de doeken kan doen hoe het nou komt dat de eindgebruiker nou slechts deels zijn of haar wensen ten aanzien van de DNS configuratie in het modem tot uiting kan brengen. Misschien werpt dat een ander licht op de zaak.

Ik denk niet dat je daarover uitsluitsel krijgt.

Hoe nieuwer de modem/routers modellen van KPN/Tefort, hoe minder dat je kunt instellen, en hoe meer “uitgekleed” de firmware is. Maar ook de hardware zelf (V10A). Onder de motorkap, eigenlijk alles “bij KPN” zoveel mogelijk aan instellingen vastleggen en ook persoonlijk aangepaste instellingen bewaren (waaronder SSID benamingen en wachtwoorden). Donkerbruin vermoeden dat ze daarmee niet aan de AVG voldoen.

Volgens mij is het dan eindelijk toch gelukt met de V10 om Pi-Hole zonder verdere softwarematige trucks te laten werken. Of je nou Linux of Windows gebruikt, de laatste stap is het aanpassen van de verbinding. Daar moet je nogmaals het lan adres van je pi hole invoeren bij de voorkeurs dns van de verbinding. Om te testen of alles werkt - check op DNS leaks, ga naar https://www.dnsleaktest.com/ Als alles correct is geconfigureerd komt daar de DNS server naar voren die je hebt ingesteld binnen pi hole. In principe zou het ook moeten werken op de 10a box, als je DHCP op je modem uitzet en aanzet op je Pi-Hole. Maar misschien werkt dit niet, ik heb dit niet getest.

Reputatie 8

Zelf maak ik geen gebruik van een Pi Hole. Echter met de door mij gebruikte router heb ik op zichzelf al vergaande mogelijkheden om op advertenties te filteren.
Verder maak ik gebruik van DNS over HTTPS filtering (DoH) via Cloudlare.
Op die wijze is mijn DNS gebruik aan opgezochte domeinen versleuteld.

Dat komt bij mij met die test via  https://www.dnsleaktest.com/  ook als zodanig naar voren.
Er komen 3 domeinen / IP-adressen naar boven. Allen verwijzend naar Cloudlare.

Reageer