VPN verbinding vanuit Tablet android naar Experia box 8

• 22 maart 2016
  • 5 reacties
  • 615 keer bekeken

Hallo,

Kan iemand mij zonder al te veel poespas vertellen met welke VPN (android app) je het beste een VPN verbinding kunt opstellen met een veilige poort enz.?

Alvast bedankt.

5 reacties

Reputatie 8
De Experia Box zelf heeft geen VPN functionaliteiten. De Experia Box is als router hooguit "doorgeefluik" voor een VPN-verbinding met een achterliggende VPN-server die je op een apparaat hebt geïnstalleerd achter de Experia Box. Bijv. op een NAS, een 2e router, of een PC die WEL VPN-functionaliteiten heeft.

"zonder al te veel poespas"
Sorry, maar dat is toch echt niet een twee drie uit te leggen.
Er zijn echt net teveel valkuilen waar je rekening mee moet houden wil het een succes worden.

Met de protocollen PPTP en L2TP/IPSec hoef je niets te installeren op een mobiel Android apparaat.
Dat zit standaard aanwezig. Maar zoals gezegd je hebt nog wel een VPN-server nodig ergens op een achterliggend apparaat. Je moet als basis dan nog alle zaakjes instellen van zowel de VPN-server als de VPN-Client. Verder de nodige instellingen doen in de router om het "netjes te kunnen doorgeven".

Met OpenVPN moet je wel een app installeren op een Android apparaat. Maar is tevens het meest lastige om in te stellen. Eerst maar eens met die andere protocollen aan de gang.

Waarop heb je een VPN-server geïnstalleerd? Voor wat betreft Windows vond ik < DIT >
Heb daar echter geen ervaring mee. WEL met een VPN-server op een NAS en 2e router met die functionaliteiten.

De set-ups waar ik ervaring mee heb en de gebruikte VPN-protocollen:
https://forum.telfort.nl/overig-internet-272/wie-helpen-vpn-verbinding-54460/index1.html#post487690
Wauw Babilonia,

Ik wil alleen remote toegang om de tv online app te kunnen gebruiken als ik in het buitenland ben.
Reputatie 8
Kan wel zijn dat je alleen een remote toegang wilt hebben met TV online via VPN.
(En ik kan me voorstellen dat je precies met je eigen netwerk thuis verbinding moet maken omdat de app afhankelijk is van de abonnementsgegevens / verbinding thuis -----> vandaar wellicht de keuze voor VPN).
Maar om überhaupt VPN te kunnen gebruiken zul je toch een VPN-server moeten installeren.

VPN is een twee-eenheid: Client ----------> Server. Met ertussen voor de thuisbasis ook nog een router.
Je zult in de router naast vast IP adres + port forwarders voor de server nog een aantal zaken in de router anders in moeten stellen. Zoals bijv. een duidelijk andere IP Gateway dan die "standaard" is ingesteld om geen conflicten te hebben als je elders bent en contact probeert te leggen met het thuis netwerk en de elders gebruikte router "toevallig" ook op "zo'n zelfde standaard" IP-gateway staat ingesteld. Dan loop je vast. Dat zijn die typische valkuilen.

Die beschrijving "schud je niet even uit de mouw".
De basis-vraag: Waarop heb je een VPN-server geïnstalleerd?
Of waarmee wil je dat doen?

Als je dat op een PC wilt instellen, en je wilt die niet continue aan hebben staan, hoe start je die op vanuit het buitenland? Er zijn wel "Wake-On-Lan" trucjes / apps, maar die werken niet als je bijv. een Experia Box gebruikt als Telfort modem/router. Dus het ene probleem impliceert meteen weer een ander. :S

De set-up hier is een VPN-server op een 2e router. Die staat altijd aan.
Vanuit het buitenland zou ik dan thuis kunnen inloggen.

En welk buitenland gaat het dan om?
Als het een beetje ver weg is met dictatoriale regiems worden VPN-verbindingen vaak geblokt, moet je trucjes verzinnen om dat te omzeilen. (Weer een andere valkuil waar je mogelijk rekening mee moet houden).
Reputatie 1
Ik raad het aan om op een Synology NAS het VPN package te installeren. De NAS staat tenslotte altijd aan. Als je geen NAS hebt dan zal je toch ergens een VPN server op moeten installeren/draaien. Ik zelf gebruik dus een Synology NAS met het VPN Package. Ik maak gebruik van het Open VPN protocol. Ik heb hier wat onderzoek naar gedaan en ik ben tot de conclusie gekomen dat dit het veiligste protocol is. Het vergt wel wat gedoe om te installen (je moet een certificaat/bestand exporteren/downloaden uit je VPN Server en importeren/uploaden in je VPN client/VPN client software)

Met de bovenstaande VPN verbinding ben je dus verbonden met je thuisnetwerk en heb je dus ook de zelfde mogelijkheden m.b.t. TV kijken op de Telfort TV app.
Reputatie 8
Badge +19
Zonder veel poepas... Teamviewer.

Reageer