beantwoord

VPN router icm. NordVPN

• 7 februari 2019
  • 16 reacties
  • 526 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo wie kan mij helpen met de volgende vragen?
het gaat de volgende router:
https://www.jrtsoft.nl/winkel/grandstream-gwn7000-multi-wan-gigabit-vpn-router/

Graag wil ik mijn VPN hierover laten werken.

Nu mijn vragen hierover:

1. Werkt dit rechtstreeks op mijn 50/50 glasvezel zonder Experia v10 box?
  2. Indien dit niet kan zou ik dat de Experiabox in Bridge kunnen zetten en kan ik mijn tv zenders nog werkend houden?
  3. Heb ik met die router geen/minimale last van snelheids-verliezen?
  4. Wordt er niks geblokkeerd/geknepen door Telfort zoals sommige beweren?
En mijn laatste vraag: Moet ik denken om mijn snelheid te verhogen naar eventueel 100/100 icm. digitale tv?
icon

Beste antwoord door Galdor68 7 februari 2019, 10:35

1. Als je Vlan's kan instellen zou het moeten werken. In de beschrijving vind ik dit niet terug net zo min of dit apparaat igmp- snooping ondersteund.
Edit aanvulling er is Vlan tagging mogelijk dat zou dan gunstig zijn. Manual
2. Zie 1 anders de tv ontvangers regelrecht aan de Experiabox hangen. En deze in een dubbele NAT opstelling gebruiken.
3. Dat zal minimaal zijn lijkt op papier beter dan de gemiddelde Experia.
4. Nee behalve in de Experiabox zelf poort 5060 voor telefonie.

En afhankelijk van de overige activiteiten die gelijktijdig plaats vinden zou ik niet weten waarom.
Bekijk reactie

16 reacties

1. Als je Vlan's kan instellen zou het moeten werken. In de beschrijving vind ik dit niet terug net zo min of dit apparaat igmp- snooping ondersteund.
2. Zie 1 anders de tv ontvangers regelrecht aan de Experiabox hangen. En deze in een dubbele NAT opstelling gebruiken.
3. Dat zal minimaal zijn lijkt op papier beter dan de gemiddelde Experia.
4. Nee behalve in de Experiabox zelf poort 5060 voor telefonie.

En afhankelijk van de overige activiteiten die gelijktijdig plaats vinden zou ik niet weten waarom.
Reputatie 1
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Denk dat ik goeg geholpen ben :)

Bedankt.
Reputatie 8
Badge +19
3. Voor de snelheid van VPN ben je uiteraard ook afhankelijk van de VPN-server(s) van NordVPN, niet alleen van je Telfort glasvezelverbinding..
Wat inhoud dat een 100/100 of 50/50 verbinding weinig verschil maakt.
Stond ik inderdaad niet bij stil. Ik heb de manual een beetje door gebladerd en ik lees wel iets over Vlans maar kom er niet echt uit of dit enkel voor intern gebruik is.

Aanvulling kijk ik bij Tweakers dan zou er geen Wifi aan boord zijn of dat is oude info.
Reputatie 1
Zoals ik het goed begrijp is dat de snelheid weinig verliezen zal hebben?
Nord VPN beweert dat ze tot maximaal 100 Mbit snelheid kunnen leveren.
Loopt die router dan niet op maximale processor capaciteit?
Of is een andere router dan misschien beter?
Reputatie 8
Badge +19
Ik ken het apparaat ook niet, het lijkt me specifiek ontworpen voor VPN-toepassingen in een bedrijfsmatige omgeving en niet zozeer voor consumentengebruik...
Maar dat wil niet zeggen dat wat Dumpert wil niet mogelijk is, maar het zal niet eenvoudig zijn om deze router werkend te krijgen voor alle diensten (internet, iTV en eventueel vaste telefonie) van Telfort.
Volgens de handleiding zijn instellingen voor VLAN mogelijk en IGMP wordt ondersteund.
De kans dat deze router d.m.v. een NAT achter NAT-opstelling achter de Experiabox wel werkend te krijgen is acht ik echter groter dan als 'stand-alone' router rechtstreeks aangesloten op de WAN-poort van de NT.

Er zijn eenvoudigere oplossingen te bedenken met gebruikmaking van de bekende A-merken modem/routers...
Met de nadruk op tot, de servers waar je mee verbind spelen ook nog mee die zullen niet altijd max capaciteit toe staan. Processor capaciteit staat bij mijn weten los van de verbinding zelf maar daar is mijn kennis niet toereikend genoeg voor.

De indruk die Enterprise noemt kwam bij mij ook op.
Er zijn andere merken routers die inderdaad wel op een Telfort verbinding werken.
Dus gaat het om het VPN deel? En maak je @Dumpert gebruik van telefonie?
Reputatie 1
Het belangrijkste is voor mij inderdaad de VPN, telefonie heb ik wel een abbo op lopen maar ik maak er geen gebruik van.
Reputatie 8
Badge +19
Zoals ik het goed begrijp is dat de snelheid weinig verliezen zal hebben?
Nord VPN beweert dat ze tot maximaal 100 Mbit snelheid kunnen leveren.
Loopt die router dan niet op maximale processor capaciteit?

De capaciteit van de processor van de router staat los van de snelheid (bandbreedte) die NordVPN levert per gebruiker.
Als zij garanderen dat ze 100 Mbps per gebruiker leveren dan zal je dat moeten aannemen.

Of is een andere router dan misschien beter?
Je hebt blijkbaar nog het oude glasvezelabonnement omdat je zegt een 50/50 verbinding te hebben..?
Of heb je het nieuwe abonnement en heb je deze verhoogd naar 50/50 (standaard is namelijk 50/5).
Je bent wellicht op de hoogte van het feit dat Telfort/KPN in 2019 alle oude glasvezelabonnementen gaat omzetten naar het nieuwe abonnement..?
In zeg dit hierom: bij het oude abonnement zijn de diensten nog gescheiden op de glasvezelmodem, dus internet, iTV en telefonie hebben een eigen poort op de glasvezelmodem.
Bij het nieuwe abonnement komen alle diensten binnen over dezelfde WAN-poort waardoor je router de mogelijkheid moet hebben om deze diensten te scheiden d.m.v. het zelf configureren van de diverse VLAN's.
Dat lijkt me bij deze Grandstream router geen eenvoudige opgave.
Ik zou dan ook (gezien het nieuwe glasvezelabonnement) willen adviseren om te kiezen voor een modem/router die gebruikersvriendelijker is v.w.b. het gebruik met je Telfort glasvezelverbinding.
Het instellen van een VPN-verbinding is op zo'n A-merk modem/router ook geen probleem.
50/5 is marketing in de praktijk haal je ook 50/50 of dicht daarbij althans als ik de berichten op tweakers mag geloven is het voor het gemak 50/5 genoemd vanwege de gekijktrekking met dsl. Het verschil zit erin dat je meer aanspraak kan maken als je niet dicht bij die 50 up uitkomt.

Op basis van de Experiabox genoemd in de startpost ging ik al van nieuw glas uit op oud glas zal de Grandstream zonder problemen functioneren.

Maar voor goed advies wel van belang. Ik ga geen voorkeur voor een merk uitspreken er zijn in ieder geval een paar die bewezen werken op een Telfort verbinding. Echter blijft telefonie via Telfort het probleem waar je de Experia voor nodig hebt.
Reputatie 1
Oei ik wist niet dat de abonnement geknepen gaan worden. Wel wist ik dat alles helaas KPN gaat worden in de toekomst.
Wanneer worden de snelheden geknepen?
Ik heb inderdaad nog het oude glasvezel abonnement.
Fijn dat die Grandstream router wel goed/voldoende is volgens jullie.
Denk dat ik de gok gewoon ga wagen om hem aan te schaffen ondanks het geen eenvoudige opgave is haha.
Ik heb een handige buurjongen die hier denk ik wel raad mee weet 🙂 (laat hem natuurlijk wel alles even overlezen)
Reputatie 8
Badge +19
De overgang van de oude naar de nieuwe glasvezelpropositie houdt meer in dan alleen het 'afknijpen' van de uploadsnelheid.
Het is de bedoeling dat alle oude glasvezelklanten nog dit jaar worden overgezet.
Hou er dus rekening mee dat je nieuwe Grandstream router na de overzetting alsnog niet goed zal werken op de verbinding.

In onderstaand topics kan je de verschillen lezen.

https://forum.telfort.nl/internet-267/uitleg-vergelijk-ons-oude-en-nieuwe-glasvezelabonnement-49935

https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670
Er wordt ook niet zozeer geknepen je heb geen garantie meer op een synchrone up en download.
Reputatie 8
Heb niet specifiek naar praktische verschillen gekeken, maar de volgende gebruiksaanwijzing gaat in ieder geval een firmwareversie verder, dan die jij opgaf. Zie < DEZE PDF >
(Changelog blz. 14).

Met nu nog een oud glasvezel abonnement en binnen afzienbare tijd nieuwe abonnementen die vanaf mei waarschijnlijk onder KPN vlag worden uitgeleverd (per 1 mei houden bijv. ook Telfort winkels op te bestaan), is het inderdaad de vraag of je erna nog iets met die Grandstream "rechtstreeks" kunt doen? Zou daar nu nog niet op gissen, of het allemaal blijft werken?

Beschrijvingen m.b.t. VLANS omvatten ook de WAN poorten (zie blz. 30 van de handleiding).
Dat geeft wel hoop. Zou er echter pas mee beginnen als de omzetting naar een nieuw glasvezel abonnement een feit is. In de tussentijd komen er mogelijk weer andere opties op de markt die (beter) voldoen?
Deze router is nog vrij nieuw, lijkt een product te zijn van een fabrikant / leverancier gericht op IP producten Voip telefoons, wat dat aan gaat is dit niet echt een consumenten router. Meer bedoeld als VPN router tussen verschillende bedrijfs locaties. En de Vlans lijken ook meer voor intern gebruik te zijn.

Er staan wel wat nuttige opties in de chancelog
De keep alive optie bijvoorbeeld wat ik links en rechts lees is dit bij Nord vpn nuttig.
Reputatie 6
Badge +8
Dag @Dumpert. Van harte welkom hier op het Forum. Leuk dat jij je vragen hier stelt. Ik zie dat @Enterprise, @Galdor68 en @Babylonia je al een heel eind op weg hebben geholpen. 🙂 Als je toch nog ergens vragen over hebt dan lees ik het graag.

Reageer