beantwoord

VLAN switch achter Experia Box v10

• 22 september 2018
  • 13 reacties
  • 3531 keer bekeken

Reputatie 1
Heb nog geen ervaring met de EBv10. Volgende week wordt die samen met de nieuwe glasvezelmodem geinstalleerd en ik ben graag voorbereid op alle mogelijke problemen op mijn thuisnetwerk.

Tot nu toe had ik een glasvezelkastje met een gescheiden IPTV en internet aansluiting. De IPTV zat direct aangesloten op VLAN poortjes met PVID 01 (VLAN IGMP snooping op PVID01 is aangezet) op de switch en het internet ging eerst een Sitecom modem in en vervolgens via de gele poorten naar de VLAN poortjes met PVID 02 op mijn switch. Op die manier kon ik alles in huis mooi verdelen en ook PVID01/02 gemengd via 1 kabel naar een andere kamer te sturen en daar dan via hetzelfde trucje weer uit elkaar halen in een gescheiden VLAN IPTV/internet signaal.

Ik begrijp dat dit bij de EBv10 anders gaat werken. Er is nog maar 1 kabel die vanuit de glasvezelaansluiting binnen komt op een WAN poort. Vervolgens kan de vaste telefoon (natuurlijk) via een gescheiden analoge aansluiting worden verbonden. Maar wat gebeurt er met IPTV en internet? Die komen nu samen "uit" de gele poorten. Kan ik die gewoon weer verdelen op de switch zoals ik dat al deed of zitten die signalen als ze uit de EB komen al in een eigen VLAN en moet ik iets in mijn switch veranderen zodat de signalen als ze boven aankomen weer goed kunnen worden gescheiden. Dus, met andere woorden: wat moet ik met de VLAN/IGMP instellingen doen op mijn semi-managed switch om IPTV/internet via 1 kabel naar een andere kamer te krijgen? Of kan nu alles gewoon via een unmanaged switch gestuurd worden? Wat kan ik verwachten? Hopelijk heeft er iemand hier ervaring mee...
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 25 september 2018, 13:55

Hi jtforum, met de Experia Box V10 zijn er inderdaad 4 gele aansluitingen die allemaal gebruikt kunnen worden voor het iTV signaal en internet. Als je een switch met IGMP snooping aansluit zou die dat ook moeten kunnen verdelen. Daarbij wordt dan automatisch gekeken of er een computer of tv-ontvanger is aangesloten, waardoor het apparaat het juiste ip krijgt. Daar hoef je verder niets zelf voor in te stellen 🙂
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Een belangrijk aspect wat ik tijdens aansluiten van internet tegenkwam was trouwens de DNS server. Had bij enkele apparaten niet naar de gateway (de EBv10) gelinkt maar naar de oude glasvezel DNS adressen. En gek genoeg deden die het blijkbaar niet meer.
Dan vul je daar toch andere waarden in.
8.8.4.4 = een van de twee DNS-server adressen van Google
1.1.1.1 = een van de twee DNS-server adressen van Cloudflare

Wat VoIP betreft: ik gebruik sipgate en die zeggen dat de servers alleen maar op 5060 werken. Gisteren getest via een softphone en de WiFi. Dat werkte wel. Maar heeft misschien met het feit te maken dat telefonie pas na 24 uur wordt omgezet? Of werkt het wel via WiFi maar niet via de Lan poorten?

Ik kom wat tegenstrijdige zaken tegen:
https://app.sipgatebasic.de/konfiguration/253/zugangsdaten-basic

https://teamhelp.sipgate.de/hc/de/articles/203645631-Routereinstellungen-f%C3%BCr-mehrere-Telefone

https://teamhelp.sipgate.co.uk/hc/en-gb/articles/204133972-Local-Port-Selection-and-Using-Multiple-VoIP-phones

Wat betreft verschil tussen kabel en WiFi, Daar zou mogelijk best verschil in kunnen zitten?
Heb het eerder met een V10 specifiek getest met een VOIP ATA adapter, maar werkte niet stabiel.
Reputatie 8
Als je die Netgear switches hebt, controleer in ieder geval de firmware versie. Nog niet zo lang geleden is er een update geweest die bij mij en ook bij een ander netwerk wat ik beheer zeker zijn effect had in de stabiliteit als apparaten zijn uitgeschakeld en weer worden ingeschakeld.

Controleer daarbij wel welk type / hardware versie je gebruikt.
(De types die ikzelf gebruik zijn de V2 types):
https://www.netgear.com/support/product/GS105E.aspx#download
https://www.netgear.com/support/product/GS105Ev2.aspx#download

Eigen keus aan VOIP van andere providers kun je best nog steeds gebruiken. Maar zou je dan wel een extra VOIP basis-set er bij moeten hebben of een VOIP-ATA adapter waarin je die gegevens vastlegt.
Reputatie 8
VOIP kan ik dan alleen maar achter komen als ik het echt ga testen. Op dit moment werkt de softphone (SIP app on mijn mobiel) gewoon op 5060. Zou misschien problemen opleveren als ik tegelijkertijd op de Telfort aansluiting ga bellen...
Met de V10 achter een "koper" aansluiting zouden er geen problemen zijn (althans volgens een gebruiker die het toepast). Achter glasvezel heb ik dat zoals eerder aangegeven ook al eens getest en kwam toen tot negatieve resultaten.

Zie een uitvoerige reactie eerder beschreven en de eindconclusie eruit < HIER >
Mogelijk dat het ook nog afhankelijk is welke VOIP apparatuur men erachter hangt??
Je kunt het altijd voor je eigen situatie testen.
Maar echt betrouwbaar is het niet als resultaten voor de een of de ander daarin wisselend zijn.
Reputatie 8
Als de andere VOIP provider poort 5060 gebruikt, heb je inderdaad een probleem.
Weet je zeker dat alleen poort 5060 beschikbaar is? Bij nogal wat VOIP providers zijn andere poorten mogelijk. Misschien onbekend dat het daarbij mogelijk is? Van welke VOIP provider maak je gebruik?

Een VOIP ATA adapter zet je gewoon op een van de LAN-poorten van de router. Vandaar dat het een probleem is voor poort 5060 bij een V10. (Althans bij glasvezel, wat de nieuwe situatie wordt).

Zelf heb ik eerder eens een oud model ATA-adapter via "AliExpress" gekocht voor iets van € 14,50
Dat werkt zowel met de "achterhaalde" VOIP-SIP gegevens van Telfort als andere VOIP-providers.
(VoipBuster - CheapConnect).
Wil je daar meer over weten, kan ik je daar nog wel links over geven naar uitgebreide informatie.

Andere mogelijkheid zou kunnen zijn de Experia Box V10 er helemaal tussenuit te halen.
Heb juist in een ander draadje daar een uitvoerig relaas over geschreven, met in die draad (vanuit de vraag van de topic starter) het gebruik van een Synology Router.
Heb je een idee wat je zou kunnen doen. Zie vanaf < HIER > en vervolgreacties.
(Andere eigen keus routers zijn ook mogelijk, zoals van Fritzbox of DrayTek).
Er zijn nog wel Vlans

Vlan 5/4 is voor TV
Vlan 1/34 voor internet.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm
Reputatie 8
VLANS hoef je in de switch niet in te stellen.
Maar afhankelijk va het merk en type switch zou het wel kunnen zijn dat je IGMP Snooping zou moeten instellen? Die staat niet altijd "standaard" ingesteld.

Veel mensen gebruiken de vaak geadviseerde Netgear GS105E
https://webshop.telfort.nl/nl/227269/switch-netgear-gs105e/

Als je die reset, staat die default op IGMP Snooping.
Vandaar voor de meeste een probleemloze switch. Bij andere typen en modellen, als het standaard niet staat ingesteld, kan het wel eens lastig zijn. Welk type gebruik jezelf?
Reputatie 8
Badge +11
Hi jtforum, met de Experia Box V10 zijn er inderdaad 4 gele aansluitingen die allemaal gebruikt kunnen worden voor het iTV signaal en internet. Als je een switch met IGMP snooping aansluit zou die dat ook moeten kunnen verdelen. Daarbij wordt dan automatisch gekeken of er een computer of tv-ontvanger is aangesloten, waardoor het apparaat het juiste ip krijgt. Daar hoef je verder niets zelf voor in te stellen 🙂
Reputatie 1
Dank voor het antwoord. Ik gebruik meerdere switches van dit type. Staat er inderdaad standaard ingesteld. VLAN ID hoef ik niet aan te geven als ik geen VLANs gebruik. Dus ik vertrouw dat het goed komt. Heb echter meerdere switches achter elkaar geschakeld om het signaal van het aansluitpunt via 1 lijn per kamer in het huis te verdelen. Per kamer dan weer een switch om TV en andere internet devices aan te sluiten. Ben benieuwd of het net zo goed lukt als met de oude VLAN configuratie. Jammer dat er nu een KPN sausje overheen komt om alles "makkelijker" te maken. Eigen VoIP kan ik bijvoorbeeld op mijn buik schrijven...
Reputatie 1
Dank voor de reactie.

Wat de DNS adressen betreft: precies dat heb ik natuurlijk gedaan. Was alleen verrast dat er andere DNS servers worden gebruikt.

VOIP kan ik dan alleen maar achter komen als ik het echt ga testen. Op dit moment werkt de softphone (SIP app on mijn mobiel) gewoon op 5060. Zou misschien problemen opleveren als ik tegelijkertijd op de Telfort aansluiting ga bellen...

Wat de info van sipgate betreft is er gewoon een verschil tussen de Duitse en Engelse provider. Het komt echter erop neer dat de eerste telefoon altijd op 5060 moet zitten. De volgende mag dan in Duitsland 100 hoger op 5160 zitten enzovoort. In Engeland wordt de 5 dan nog door 44 vervangen. Dit zijn echter geen alternatieve poorten. Er moet dus altijd een telefoon op 5060 zitten en de andere kunnen dan op afwijkende poorten worden gezet.
Reputatie 1
Dank. Ik heb ook de V2 types (meerdere 5 en 8-poorts). Heb gisteren al voor de zekerheid de 5-poorts geupdate (alsnog heel erg bedankt voor het meedenken!). De 8 poorts loopt al een tijdje op de laatste firmware. Dus goed voorbereid hoop ik...

Wat VOIP betreft, ik heb een SIP provider. Die gaat helaas alleen maar via poort 5060... en die is geblokkeerd door de Telfort telefonie. Of hoe moet ik met een ATA adapter een verbinding maken? Die ATA adapter zou dan toch direct aan de Telfort lijn aangesloten moeten worden? Werkt dit? Ik wou eigenlijk allebei gebruiken, waarbij Telfort voor het bellen en de SIP voornamelijk voor gebeld worden...
Reputatie 1
OK, dank voor het antwoord Jasper. Dus met andere woorden: ik kan de VLANs opheffen en dan gaat het vanzelf goed? In de configuratie van IGMP snooping op de switch moet ik trouwens aangeven welke VLAN ID "enabled" is voor IGMP snooping... heb jij een idee wat ik daar zou moeten invullen als er geen VLANs meer zijn? Wordt een beetje trial and error als de monteur er is denk ik...
Reputatie 1
Dank voor het antwoord, maar weet niet precies wat ik met die informatie moet. Uit alle commentaren op het forum begrijp ik dat het met een managed switch met IGMP snooping zoals ik die heb vanzelf (dus zonder aangemaakte VLANs op de switch) goed moet komen. Dus als het signaal dat uit de EBv10 komt al een gemengd signaal is (IPTV multicast plus gewoon internet verkeer) zou de switch dat vanzelf via IGMP snooping moeten regelen en het multicast verkeer alleen naar de poorts sturen waar apparaten aan hangen die ernaar vragen. Hoop dat dit het antwoord is en ik niet alsnog weer VLANs moet maken die tagged verkeer (zoals door jou aangegeven) opsplitsen...
Reputatie 1
Gisteren alles draaiende gekregen. Monteur was echter niet heel erg behulpzaam. Toen ik als eerste stap voor en verbinding het IP adres en de DHCP pool wou aanpassen zodat ik mijn thuisnetwerk niet hoefde te veranderen haakte de monteur af: dat was niet mogelijk. En toen was hij ervandoor... zonder het oude kastje weg te halen dat eigenlijk nog behoorlijk in de weg hangt, zonder de oude spullen mee te nemen, en zonder even tien minuten te wachten totdat ik een verbinding had voor internet/TV/Telefoon. Ach, had het ook niet anders verwacht...
Een belangrijk aspect wat ik tijdens aansluiten van internet tegenkwam was trouwens de DNS server. Had bij enkele apparaten niet naar de gateway (de EBv10) gelinkt maar naar de oude glasvezel DNS adressen. En gek genoeg deden die het blijkbaar niet meer.

Wat VoIP betreft: ik gebruik sipgate en die zeggen dat de servers alleen maar op 5060 werken. Gisteren getest via een softphone en de WiFi. Dat werkte wel. Maar heeft misschien met het feit te maken dat telefonie pas na 24 uur wordt omgezet? Of werkt het wel via WiFi maar niet via de Lan poorten? Vind het verwarrend. Stel nou ik koop een IP telefoon, bijv. een Gigaset, sluit het aan een LAN-poort aan en dan werkt het niet? Dat kan eigenlijk niet. Hoe klantvriendelijk is dit? Daar is toch bij de opzet van de hele telefonie niet goed over nagedacht? Of misschien had men bij hoger management een ander/verkeerd beeld van de klant? Maar misschien ben ik dan ook inderdaad bij de verkeerde provider nu. Ga in ieder geval geen moeilijke trucjes uithalen en een eigen modem als router ertussen zetten. Als er een gedetailleerde handleiding voor mijn type modem was misschien... Maar heb het idee dat te veel mis kan gaan.

Het beste antwoord op mijn initiële vraag was trouwens van Babylonia: VLANs van de switch halen, kijken of IGMP snooping aanstaat en dan werkt het. Bedankt voor het meedenken.

Reageer