vraag

VLAN settings eigen router voor de Experiabox

Vanwege het feit dat ik al een VOIP account elders heb wil ik mijn netwerk configuratie anders maken, eerst mijn eigen router en daarna de Experiabox.

Ik heb begrepen dat hiertoe eerst VLANs moeten worden gedefinieerd, dit lukte niet via mijn eigen router Draytek Vigor2130 Vn vandaar een Netgear gs105e switch gebruikt.

Netgear gs105e switch als volgt geconfigureerd/bekabeld (VLAN 802.1Q):
Poort 1 kabel glasvezel modem
Poort 2 gedefinieerd als VLAN4 voor IPTV - kabel naar Experiabox v10 router WAN poort
Poort 5 gedefinieerd als VLAN 34 voor Internet - kabel naar Draytek Vigor 2130 Vn router WAN poort

Draytek Vigor 2130 Vn ingesteld op DHCP, krijgt geen IP adres via de switch
Experiabox v10 default instellingen, TV krijgt geen signaal (Arris aangesloten op LAN poort met kabel)

Iemand die hierop het antwoord heeft waarom mijn router niet voorzien wordt van een IP adres en de Experiabox geen signaal doorgeeft aan de Arris?

Voor de duidelijkheid nog een plaatje van de setup, die vrij eenvoudig is.

13 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Ik kan mijzelf sterk vergissen maar volgens mij kan je geen andere VoIP installeren op de V10.

Misschien helpt dit topic?

https://forum.telfort.nl/internet-267/voip-instellen-op-experiabox-v10-64683/index2.html

Mocht het toch anders zijn dan kunnen anderen je vast verder helpen, die er wel verstand van hebben.
VOIP gaat niet via Experiabox V10 immers als de Experiabox voor mijn eigen Router wordt geplaatst wordt het poort 5060 niet door de Experiabox doorgegeven. Dit betekend dat in een dergelijke setup mijn TV werkt via de Experiabox V10 en ook het Internet via mijn Draytek router alleen niet mijn bestaande VOIP abonnement.

Door een Switch voor beiden te plaatsen met VLAN 34 op poort 5 geconfigureerd van de switch en deze door te zetten naar mij Draytek router had volgens mij het internet gewoon hierop moeten werken, ik verkrijg echter geen IP van de DHCP server van Telfort.

Door VLAN4 (IPTV) op poort 2 van de switch te configureren en deze door te zetten naar de Experiabox v10 zouden de Arris setup boxen van de Experiabox het TV signaal moeten doorkrijgen, dit gebeurd echter niet.

Dus ik wil geen VOIP via Telfort op mijn Experiabox, maar ik wil mijn bestaande VOIP abonnement behouden die voorheen op mijjn bestaande standalone router Draytek met digitaal/analoog signaal van Telfort zonder Experiabox wel werkte. Nu dat het volledig digitaal is geworden is de Experiabox de spelbreker om die voor de Draytek te plaatsen omdat daarmee poort 5060 door de Experiabox in beslag wordt genomen en niet wordt doorgegeven aan de Draytek router.

Vandaar de nieuwe opstelling achter een switch waarmee het internet signaal VLAN 4 wordt doorgegeven aan de Draytek router, hiermee wordt dan poort 5060 niet meer geblokkeerd omdat de Experiabox er tussenuit is.

IPTV signaal VLAN 34 gaat naar de Experiabox v10 die dan gewoon de Arris TV setup boxen voorziet van een TV signaal.
Haal de Experia er volledig tussen uit met deze switch zou de Experia niet nodig zijn en kan de Arris meteen worden aangesloten.
Wat het IP verhaal betreft denk ik dat door deze opstelling het achterliggende systeem niet weet welk apparaat het IP moet krijgen dat zou in deze opstelling de switch zijn. Zowel de Draytek als de Experia zouden dan een ip uit de dhcp van de switch moeten krijgen.

@Babylonia jij eventueel nog een aanvulling of verbetering.

Eigen aanvulling deze heeft wel DHCP https://tweakers.net/pricewatch/424304/netgear-prosafe-gigabit-plus-gs108ev3.html
Reputatie 8
@KennisCollector
Zelf heb ik wel eens een vergelijkbare set-up uitgeprobeerd, maar ben ermee opgehouden.
Die Netgear GS105E(v2) biedt daar te weinig functionaliteiten voor. Het is geen Layer-3 switch.
Je haalt met die set-up meer problemen in huis dan wat het oplost. Bovendien verlies je "Meer TV" als functie van de TV-ontvanger, omdat VLAN34 **en** VLAN4 benodigd zijn voor die functies.

Wat me bij het testen indertijd nog bijstaat (ik probeerde VLAN 34 en VLAN 4 uiteindelijk weer te combineren), zie o.a. wat bij punt 2. beschreven staat in de volgende reactie < HIER >
Datgene wat je kennelijk ook al hebt ervaren, dat je geen IP lease krijgt.
(In mijn geval voor wat betreft internet en TV, was het of voor het een, of voor het ander).

Aangaande VOIP heb ik door een tip van @Tuut-Tuut extra testen uitgevoerd en ben daarmee tot nieuwe inzichten gekomen waardoor de opstelling wellicht anders kan worden ingericht. "Voortschrijdend inzicht" heet dat dan 😉
Zie volgende reactie < HIER > en vervolgreactie.

Of met andere woorden ondanks een "gesloten" instelling voor poort 5060 in de Experia Box V10 kan andere VOIP apparatuur "achter de V10" toch worden ingeregeld die dezelfde poort 5060 gebruiken.
En dat zit hem dan kennelijk dat bij de activering van een VOIP-service, de aanroep wordt gedaan vanuit de VOIP-apparatuur zelf. Ook al wordt er daarna "terug gebeld", de verbinding met de VOIP-service is op zichzelf al actief voordat er vanuit een externe locatie naar je wordt gebeld.

Weet niet van welke VOIP-service @KennisCollector gebruik maakt, maar bij de meeste VOIP-providers kunnen ook andere poorten worden gebruikt. In het gevoel van "meer zekerheid" zou je eventueel een ander poortnummer kunnen gebruiken. (Maar nodig blijkt het dus niet meer te zijn 😉 ).
@Babylonia Dank voor je reactie, dan zal het wel de Netgear Switch zijn die roet in het eten gooit. Gebruik VOIP via voipplanet.nl helaas bieden zij geen andere poort aan dan 5060, althans heb ik zo niet kunnen vinden. Normaliter had bovenstaande opstelling mijns inziens gewoon moeten werken.

Zal maar eens een layer-3 switch proberen volgens volgende beschrijving: https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/werkend-glasvezelinternet-en-iptv-op-ubiquiti-unifi-usg-router-zonder-experiabox-72204
Reputatie 8
KennisCollector schreef:

Gebruik VOIP via voipplanet.nl helaas bieden zij geen andere poort aan dan 5060,

Dan gebruik je die toch? Ik weet dat @Tuut-Tuut voor zowel VoipBuster als Telfort, poort 5060 gebruikt. Omdat de activering/registratie van een account bij een VOIP provider van binnen naar buiten gaat, zou dat geen probleem hoeven te geven. Ik zou dat in eerste instantie altijd eerst zelf even proberen alvorens andere apparatuur aan te schaffen.

Overigens lijkt de support van VoipPlanet ook niet je "dat" te zijn.
Onlangs waren er meer problemen met die VOIP Provider m.b.t. trage afhandeling van de support.
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/problemen-met-sip-voip-planet-fritzbox-en-experia-76086#post626331
(En vervolg reacties).

Omdat de ene set-up niet direct lukt, kun je "op de bonnefooi" zomaar wat andere apparatuur gaan proberen en hopen dat het dan wel lukt. Maar waarom probeer je niet eerst met je huidige apparatuur een set-up op te zetten, die --hoewel anders dan je in eerste instantie in gedachten had--, mogelijk al wel direct voorziet in de behoeften die je voor ogen hebt?

Gezien de berichten die ik lees waar je naar verwijst, is dat niet zomaar met een paar muisklikjes ingesteld?
Nooit echt grote problemen gehad met VoipPlanet VOIP telefonie en gebruik het al 5 jaar, dus wil dat graag zo behouden. Alleen hun website wil er nog wel eens uitliggen maar dat is meer de connectie naar een MySQL database en dat boeit me niet zo.
Reputatie 3
Badge +6
Hoi KennisCollector, welkom op het Forum. Ik begrijp dat je graag jouw netwerk anders wilt instellen, alleen het gaat nog niet helemaal zoals je wilt. Ik begrijp van Babylonia dat het vrijwel onmogelijk is vanwege de instelmogelijkheden. Die zijn te beperkt. Dat is jammer. Kom je er verder zo met de informatie uit die eerder is gegeven? Of is het gelukt met de huidige apparatuur zoals Babylonia aangeeft.
Het antwoord heeft niet bijgedragen aan een oplossing, nog steeds hetzelfde probleem. Via de switch en VLANS op de juiste wijze ingesteld krijg ik geen IP adres via de DHCP server van Telfort, dit geldt voor als ik alleen mijn router aansluit, ook als ik de Experiabox aansluit krijg ik geen IPTV via de switch.

Ook als direct de router aansluit op de kabelmodel verkrijg ik geen IP adres via de DHCP server van Telfort.

In de oude opstelling mijn router achter de Experiabox werk alles behalve mijn huidige VOIP abonnement omdat poort 5060 wordt geblokkeerd.

Eigenlijk waardeloos dat jullie als Telfort hier zo geen antwoord hebben omdat er mijns inziens meerdere mensen zijn die dergelijke problemen hebben die afwillen van een dichtgetimmerde Experiabox die ervoor zorgt dat je geen gebruik kunt maken van bepaalde diensten van derden. Bovendien is e.e.a. in strijd met de Europese regelgeving, duidelijk is hier sprake van eigenbelang zoals mij ook het digitale signaal werd geadviseerd omdat het analoge signaal later dit jaar zou verdwijnen zonder hierbij even de consequenties aan te geven.

Ben benieuwd of jullie zelf nog met een oplossing of suggestie komen om dit probleem te verhelpen, de flarden aan informatie op dit forum zijn niet van een zodanige kwaliteit dat dit een antwoord opleverd.
@KennisCollector Met de nadruk op 'zou' wat het analoog/dvb-c betreft. Dit is nog niet officieel en door een telefoon helpdesk medewerker de wereld in geholpen.

Dat IP heeft mede ook met een nieuwe leverstraat te maken SNI-F het huis adres krijgt daarmee het IP toegewezen niet zozeer de modem/router als ik dit zo goed schrijf.

Als je de switch als eerste houd zal deze dhcp moeten kunnen afhandelen dus toch een layer 3 model.
Reputatie 8
@KennisCollector
In je vorige bericht schreef je o.a. dat je geen werkende oplossing m.b.t. VOIP hebt gevonden met de apparatuur achter de Experia Box V10. Dat intrigeerde me, omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat het met een V10 eigenlijk (ook) zou moeten werken, naar aanleiding van een tip van een andere gebruiker.

Betreft mijn eerdere opmerkingen hierover:

Babylonia schreef:

Aangaande VOIP heb ik door een tip van @Tuut-Tuut extra testen uitgevoerd en ben daarmee tot nieuwe inzichten gekomen waardoor de opstelling wellicht anders kan worden ingericht. "Voortschrijdend inzicht" heet dat dan 😉
Zie volgende reactie < HIER > en vervolgreactie.

Of met andere woorden ondanks een "gesloten" instelling voor poort 5060 in de Experia Box V10 kan andere VOIP apparatuur "achter de V10" toch worden ingeregeld die dezelfde poort 5060 gebruiken

In het andere draadje heb ik alsnog mijn zienswijze daarin (deels) weer "teruggedraaid" voor wat betreft de V10. (Ik had namelijk geen reset meer uitgevoerd, omdat ik dan alle instellingen kwijt zou zijn).:
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/cisco-spa112-configureren-76774/index1.html#post634793

De eerdere opstellingen m.b.t. een switch meteen achter de glasvezel FTU / NT-kastje, had ik al eerder aangegeven dat dat niet werkte. Hoe je in jou geval dan wel tot een werkende set-up komt, is me nu nog niet helemaal duidelijk. Daar kom ik mogelijk nog op terug.
Reputatie 8
Babylonia schreef:

Hoe je in jou geval dan wel tot een werkende set-up komt, is me nu nog niet helemaal duidelijk. Daar kom ik mogelijk nog op terug.

In je eerste bericht schreef je dat je een DrayTek Vigor2130Vn modem/router hebt.

Als ik de specificaties en handleiding e.d. bekijk, zou het mogelijk moeten zijn die router rechtstreeks achter glasvezel te kunnen aansluiten, met alle opties die je nodig hebt voor - internet - TV en VOIP.
Die router heeft uitgebreide VLAN instellingen.

Heb je helemaal geen switch nodig, geen Experia Box V10.
Alleen die router erachter met de juiste instellingen, klaar!!
(Gebruik je de Netgear switch hooguit om extra apparaten achter de router aan te sluiten).

Specificaties: < op website Taiwan >
Weet niet of je de laatste firmware gebruikt, maar info erover < als PDF bestand >

< Quick installation Guide - als PDF >
< Uitgebreide handleiding - als PDF > (233 pagina's)

Online demo website van deze router, waar je alles in menu's kunt uitproberen < HIER >

Zowel onder het kopje WAN als LAN zie ik menu's met betrekking tot in te stellen VLAN's.
Onder VOIP kun je naar eigen inzicht tot 6 SIP accounts instellen voor telefonie.

De belangrijkste instellingen m.b.t. VLAN's, zie Telfort pagina:
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm

- internet + VOIP ---> VLAN 34 (Priority 1)
- IP-TV ----------------> VLAN 4 (Priority 5)

Aan de WAN zijde bestaat het Telfort data-signaal uit zowel internet als TV. Dat zou je in de router moeten scheiden. Dan verder op de LAN-poortjes de keuze hoe je die VLANS wilt inzetten.
Reputatie 8
@KennisCollector
Heb je inmiddels nog een werkende setup kunnen bewerkstelligen?
(Volledig weghalen van de Experia Box V10 en enkel gebruik van de DrayTek router?).

Reageer