Vervanging V8 WiFi slecht

• 6 januari 2019
  • 42 reacties
  • 730 keer bekeken

Reputatie 1
Sinds februari 2015 zijn we al glasvezel klant.
Alhoewel ik eigenlijk van mening ben dat KPN/Telfort hopeloos achter liggen qua snelheden, toch maar gezwicht en zelf een snelheidsverhoging aangevraagd.

In 2014 zat ik nog bij Ziggo met 40/4 en stapte ik over naar Telfort met 50/50.
Nu ruim 4 jaar later zit Ziggo met dat abbo op 200/20 en ik nog steeds op 50/50. Sterker nog, nieuwe klanten zitten met glasvezel zelfs op 50/5. Compleet absurd, maar goed...

Nu was het modem een probleem, viel iedere keer uit, dus gebeld, wat testen gedaan en er komt een nieuwe aan.

Die heb ik ontvangen, helaas weer een V8... Waarom nou geen V10, ik ben ruim 4 jaar klant en als dan de oude defect raakt kun je toch wel een nieuwer model leveren?

De WiFi van de nieuwe valt erg tegen. NAast het modem in de meterkast haal ik inderdaad best 80down/95up, maar een deur verder in de woonkamer is dat nog maar 40/50.
Op deze manier is de hele upgrade naar 100/100 complete onzin!

Bestaat er nou geen iets sneller modem dan de V8? En waarom krijg ik die niet na ruim 4 jaar en een defect eerder modem?

Willen jullie dan echt dat ik eerst een jaar weg ga naar de concurrent om daarna, misschien, weer terug te komen? Lijkt mij niet een heel slimme manier van met klanten omgaan, maar goed dat vind ik van de snelheidsverlaging die Telfort heeft doorgevoerd ook niet. (gelukkig alleen voor nieuwe klanten, maar het moet allemaal omhoog en niet omlaag).

42 reacties

Reputatie 1
Ik ben van 50/50 naar 100/100 gegaan, maar met de V8 heb je er geen zak aan...
Ik heb nu een vervangende V8 gekregen en binnenkort komt er een monteur van Guidion langs.

Met 100/100 of 200/200 heeft een V10 echt voordelen boven een V8, ik snap niets van dit beleid. Inmiddels is de V8 ruim 7 jaar oud... Ergens zul je toch een vervangingsslag moeten maken.
De wereld staat nu eenmaal niet stil, helemaal niet in de electronica.

Misschien toch maar eens kijken om over te stappen, toch zonde van een vaste klant zou je denken...
Mijn vrouw haar abbo kan ik ook elders onderbrengen, die is al uit haar contract, heb ik alleen een klein nadeel van het missen van dubbele data...

Van vaste tevreden klant, die al sinds 2015 lid is, naar ontevreden klant in 2019. En dat alles om een simpele keuze om een oud bagger modem (ja zo noem ik de de V8) in stand te houden.

Het is simpel ik kom met de V8 niet boven de 30-40MBIT via wifi. Het is bedroevend... Op dit moment haal ik zelfs maximaal 23mbit... Zit je dan met een geupgrade 100/100 abbo...

GEwoon op dezelfde verdieping, ik heb het modem al aan de buitenkant van de meterkast geplaatst en ik zit gewoon in de woonkamer...

Admin: afgesplitst naar lopend topic
Reputatie 8
Badge +19
Als je zelf een Fritzbox aanschaft (en dat hoeft geen specifieke glasvezelmodem zoals de 5490 te zijn) dan verdien je deze weer terug door de goedkopere maandlasten bij Telfort denk ik.
Een abonnement bij XS4ALL is toch een stukje duurder..?
Op Marktplaats staan geregeld diverse modellen Fritzboxen te koop voor weinig.
Reputatie 8
Badge +19
Over een kruideniersmentaliteit gesproken... hoe lang had je die V10 al liggen..? 😆
Het getuigt van weinig inlevingsvermogen als je andere bezoekers op dit forum jouw 'denkwerk' laat doen betreffende een brakke wifiverbinding terwijl je 'de oplossing' al een poosje in een doosje hebt liggen...

Sorry hoor... 🙄
Reputatie 8
Badge +17
Telfort heeft een modembeleid zie link , maar een nieuwe V8 behoort wel een goed Wifi signaal te geven

https://forum.telfort.nl/internet-267/welk-modem-krijg-je-bij-telfort-69350
Reputatie 1
Telfort heeft een modembeleid zie link , maar een nieuwe V8 behoort wel een goed Wifi signaal te geven

https://forum.telfort.nl/internet-267/welk-modem-krijg-je-bij-telfort-69350

Sowieso heeft de V8 geen 5ghz...
dan kan iedereen zeggen dat je dat niet merkt, maar de 2,4 band zit hier overvol...

Leuk dat beleid, maar ik ben ook al ruim 4 jaar klant, ik krijg het idee dat er weinig waardering voor is.

Op een gegeven moment is apparatuur afgeschreven.

Hetzelfde geldt voor de tv ontvanger, ik heb nu 1 oude en 1 nieuwe... Vervang dan gewoon beide en ook de afstandsbedieningen.

de afstandsbedieningen zijn ook al ruim 4 jaar in gebruik, dat zie je aan vergelen van het witte plastic, krassen aan de onderkant, vervagen van logo’s.

ik snap die kruideniers mentaliteit niet zo, hoeveel kost een ontvanger ook al weer per maand? 5 euro? 2 stuks is in de 4 jaar dat het hier staat: 480 euro voor de ontvangers.

Uiteindelijk blijkt een dergelijk beleid duurkoop, want ik kan nu beter een jaar ergens anders heen. Heel die vervanging van één tv box en V8 modem weggegooid geld geweest.

Zonde, terwijl ik best tevreden was met Telfort. Verwachtingen lagen denk ik te hoog, maar zijn m.i. verre van onredelijk.

Toch apart hoe een mens in elkaar steekt. 4 jaar lang heel tevreden en dan door een dergelijk voorval door beleid, in eeen keer toch overstappen overwegen...
Wat betreft de TV-ontvangers je betaalt deels voor de hardware dat is zeker zo maar een flink deel zal naar de afdracht van de distributie rechten gaan.

ik ben verbaasd dat je nog zulke hoge getallen haalt met de V8 via wifi als je er naast staat dat had ik op basis van diverse reacties heel eerlijk gezegd niet verwacht nu ondersteund de V8 wel 802.11n dus zou je dit wel misschien mogen verwachten over het algemeen ligt via 2,4 Ghz de linksnelheid rond de 72Mbps
bij 5 GHZ mag je hoger verwachten uiteraard afhankelijk van de hardware.

Helaas zal het beste bod vanuit Telfort zijn de aanschaf van extra wifi accespoints.
die wel 5 GHz ondersteunen.
Reputatie 1
Wat betreft de TV-ontvangers je betaalt deels voor de hardware dat is zeker zo maar een flink deel zal naar de afdracht van de distributie rechten gaan.

ik ben verbaasd dat je nog zulke hoge getallen haalt met de V8 via wifi als je er naast staat dat had ik op basis van diverse reacties heel eerlijk gezegd niet verwacht nu ondersteund de V8 wel 802.11n dus zou je dit wel misschien mogen verwachten over het algemeen ligt via 2,4 Ghz de linksnelheid rond de 72Mbps
bij 5 GHZ mag je hoger verwachten uiteraard afhankelijk van de hardware.

Helaas zal het beste bod vanuit Telfort zijn de aanschaf van extra wifi accespoints.
die wel 5 GHz ondersteunen.

Dan heb ik hem wel op “20/40” gezet, alleen op 20 haaal ik max 50mbit.

misschien dan toch maar overstappen als ze niet met een beter aanbod komen...
Daarmee ben je vermoedelijk uiteindelijk alleen duurder uit even goed doorrekenen.
Als je later terugkomt bij Telfort krijg je extra kosten voor tv en telefonie.

Dan lijkt mij een eenmalige uitgave voor een accespoint voordeliger.
Ik geef je wel gelijk dat bij een 100/100 abo gewoon de v10 uitgeleverd zou moeten worden, dan kan jou v8 naar een klant met 50Mb die zou daar nog voldoen.
Reputatie 7
Badge +8
Hi dfrenner, welkom op ons forum! Ik zie dat jimny en Galdor je al op weg geholpen hebben. Ik begrijp je standpunt wel, dat je verwacht en gehoopt had een ander type modem te krijgen. Goed dat je je gedachten daarover met ons deelt. We hebben een energiezuinig (modem)beleid, waardoor de Experia Box V8 nog steeds gebruikt en verstuurd wordt.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is waarom je dit modem gekregen hebt 🙂 Een WiFi versterker zou, zoals Galdor al tipte, inderdaad een goede optie zijn! Laat het gerust weten als je nog vragen hebt, vul je dan ook je postcode, huisnummer en klantnummer toe in je profiel? Dan kan ik je gegevens erbij pakken als het nodig is.
@Alexandra - Telfort en overige moderatoren laat alsjeblieft die term energie zuinig weg in de communicatie over het modembeleid. Energie zuinig voor de provider niet voor de klant die moet nu dus juist een extra stroomverbruiker aanschaffen.

Uit economisch standpunt en wellicht milieutechnisch gezien begrijpelijk maar en daar is elders al genoeg over geschreven het tv ontvanger beleid is minder energie zuinig 1 keer ik wil Netflix zien schrijven is al genoeg. Terwijl in dit geval door deze klant het abonnement niet ten volle benut kan worden door de uitgeleverde hardware.

Zoals ik al opmerkte zet de v8 dan in voor dsl klanten met 50Mb desnoods ook bij glasvezel klanten met een 50Mb verbinding. Los van alle wifi tekortkomingen en invloeden zou dit toch moeten kunnen om klanten die hun verbinding verhogen dus meer gaan betalen van betere hardware in bruikleen te voorzien.

Ik weet dat een goede verbinding intern of dit nu via wifi of bedraad is onder onze eigen verantwoording valt maar dan zou een betere Experia een mooie start zijn.
Reputatie 8
Badge +19
Het is simpel ik kom met de V8 niet boven de 30-40MBIT via wifi. Het is bedroevend... Op dit moment haal ik zelfs maximaal 23mbit... Zit je dan met een geupgrade 100/100 abbo...
Even los van het feit dat de wifi van de V8 niet geweldig is...
Je zal voorheen met je 50/50 abonnement met dezelfde modem en device (laptop o.i.d.) ook niet sneller zijn gegaan dan de genoemde 30/40 Mbps...
Je kan de snelheid van je abonnement wel verhogen maar daar wordt de wifi van je devices niet sneller van want daar zit de beperking, afhankelijk van welke wifi-standaard wordt ondersteund door het device dat je gebruikt.
Je zal ongetwijfeld wel eens hebben gehoord van de wifi-standaard IEEE 802.11 (b, g, n en ac) en de bijbehorende maximale snelheden in de afbeelding hieronder.

Ik heb een 33/3 Mbps abonnement dus onnodig om te zeggen dat ik op internet daarmee ook geen hogere snelheid haal dan 30 Mbps...
Gemeten op de tablet die lokaal dus 433 Mbps haalt.

Hieronder een afbeelding van de snelheden die hier door de verschillende devices lokaal gehaald worden.
Ergo... ook met een ander accesspoint van een betere kwaliteit zal je met je internetverbinding met dezelfde laptop geen hogere snelheid halen dan die 30/40 Mbps.

Reputatie 1

Het is simpel ik kom met de V8 niet boven de 30-40MBIT via wifi. Het is bedroevend... Op dit moment haal ik zelfs maximaal 23mbit... Zit je dan met een geupgrade 100/100 abbo...Even los van het feit dat de wifi van de V8 niet geweldig is...
Je zal voorheen met je 50/50 abonnement met dezelfde modem en device (laptop o.i.d.) ook niet sneller zijn gegaan dan de genoemde 30/40 Mbps...
Je kan de snelheid van je abonnement wel verhogen maar daar wordt de wifi van je devices niet sneller van want daar zit de beperking, afhankelijk van welke wifi-standaard wordt ondersteund door het device dat je gebruikt.
Je zal ongetwijfeld wel eens hebben gehoord van de wifi-standaard IEEE 802.11 (b, g, n en ac) en de bijbehorende maximale snelheden in de afbeelding hieronder.

Ik heb een 33/3 Mbps abonnement dus onnodig om te zeggen dat ik op internet daarmee ook geen hogere snelheid haal dan 30 Mbps...
Gemeten op de tablet die lokaal dus 433 Mbps haalt.

Hieronder een afbeelding van de snelheden die hier door de verschillende devices lokaal gehaald worden.
Ergo... ook met een ander accesspoint van een betere kwaliteit zal je met je internetverbinding met dezelfde laptop geen hogere snelheid halen dan die 30/40 Mbps.

Ik heb maar één enkel wifipunt, dus ik kan niet vergelijken.
De laptop haalt op reviews rond de 480Mbit/sec. Thuis zit hij echter heel laag...

Tot op heden dacht ik altijd dat de verbinding de beperking was. Nu blijkt dat het wifi van het router dat is.
Als ik pal naast het modem ga staan kom ik tot maximaal 65Mbit uit met deze laptop en de V8.

Als ik google moet geloven mag ik daar al heel blij mee zijn met de V8. Nou daar ben ik verre van blij mee.
Een deurtje verder (van de gang waar de V8 hangt, naar de woonkamer, blijft er dus maar 30-40Mbit over van die 65.

Waarom zo'n brak router leveren? Dit is anno 2019 echt niet meer van deze tijd.
Ook niet heel raar, want die V8 gaat al ruim 7 jaar mee...

Ik zie dat jij een FritzBox gebruikt. Is dat nog veel gedoe met glasvezel? Misschien dat ik een Frtzbox wil proberen om direct al die Telfort rommel te vervangen, als dat niet werkt wordt het toch maar overstappen. Dan neem ik ook all mobiele abbo's mee uiteraard 😉

Niet dat ik ook maar de indruk heb dat Telfort gevoelig is voor overstappers.

Ik hoef niet nog meer apparaten met allemaal sluipverbruik erbij. Ik wil liever minder apparaten dan nog meer...

Guidion afspraak ga ik plannen, dat beschouw ik maar als een soort van laatste kans voor Telfort. Het is niet anders...
Reputatie 8
Badge +19
Tot op heden dacht ik altijd dat de verbinding de beperking was. Nu blijkt dat het wifi van het router dat is.
Als ik pal naast het modem ga staan kom ik tot maximaal 65Mbit uit met deze laptop en de V8.

Dat maximum van 65 Mbps is makkelijk te verklaren, de V8 kan inderdaad niet beter met wifi-n op 20 Mhz...

Als ik google moet geloven mag ik daar al heel blij mee zijn met de V8. Nou daar ben ik verre van blij mee.
Een deurtje verder (van de gang waar de V8 hangt, naar de woonkamer, blijft er dus maar 30-40Mbit over van die 65.

Als je verder weg van de modem gaat wordt het signaal minder, dat heb je met elke wifi modem/router, en is mede afhankelijk van de lokale omstandigheden zoals de dikte en het materiaal van de obstakels tussen de modem en je device...
Ook spelen de naburige netwerken een belangrijke rol, hoe meer netwerken op het door jou gebruikte wifikanaal, hoe minder de ontvangst wordt.

Ik zie dat jij een FritzBox gebruikt. Is dat nog veel gedoe met glasvezel? Misschien dat ik een Frtzbox wil proberen om direct al die Telfort rommel te vervangen, als dat niet werkt wordt het toch maar overstappen.
De meest recente Fritzbox-modellen beschikken sinds de laatste update naar OS 7.0 over specifieke instellingen voor een Telfort glasvezelverbinding.
Daarmee is het dus inderdaad een eitje om de glasvezelverbinding in te stellen, inclusief de iTV-verbinding.
Als je een vaste telefoonverbinding hebt van Telfort is het wat meer werk om dit in te stellen omdat Telfort het wachtwoord van de SIP-verbinding nog steeds niet vrijgeeft...
Maar ook daar is een mouw aan te passen. 😉

Even nog een aanvulling verwacht van 5 Ghz geen wonderen dat bereik is minder ver en meer obstakel gevoelig dan 2,4 Ghz. Als er minder accespoints en gebruikers zijn op de 5 ghz zal dat ongetwijfeld schelen.

Gezien de genoemde 480Mbit lijkt de v8 toch echt de boosdoener te zijn die zou theoretisch niet boven de 72Mbps kunnen uitkomen dus ja Enterprise heeft wel gelijk dat met niet geschikte clients een sneller abonnement niet altijd werkt en ook een ander modem/router niet, dit lijkt hier niet van toepassing.

Met glasvezel zou de FB 5490 nog de beste zijn daarmee heb je de stroomverbruikende NT ook niet nodig je hebt dan wel een patch kabel vanaf de ftu nodig.
Reputatie 1
Nou intussen is er een monteur geweest, die zelf ook aangaf dat het de grootste onzin was dat ik een V8 toegestuurd kreeg. De V10 zou hij voor mij bestellen.

dus gisteren kwam het pakketje met weeeeer een V8 binnen.

ik ben er nu wel een beetje klaar mee, dus de klantenservice gebeld.
aangegeven dat ze of nu een v10 toesturen, of ze kunnen mij direct met de afdeling opzeggingen doorverbinden.

ik heb een heel mooi aanbod van xs4all in mijn mail staan, dit is de laatste kans voor Telfort...

we wachten weer af...
Reputatie 1
Even nog een aanvulling verwacht van 5 Ghz geen wonderen dat bereik is minder ver en meer obstakel gevoelig dan 2,4 Ghz. Als er minder accespoints en gebruikers zijn op de 5 ghz zal dat ongetwijfeld schelen.

Gezien de genoemde 480Mbit lijkt de v8 toch echt de boosdoener te zijn die zou theoretisch niet boven de 72Mbps kunnen uitkomen dus ja Enterprise heeft wel gelijk dat met niet geschikte clients een sneller abonnement niet altijd werkt en ook een ander modem/router niet, dit lijkt hier niet van toepassing.

Met glasvezel zou de FB 5490 nog de beste zijn daarmee heb je de stroomverbruikende NT ook niet nodig je hebt dan wel een patch kabel vanaf de ftu nodig.

Ik begrijp dat xs4all de enige provider is die wel logisch kan nadenken en dit modem gebruikt bij glas abbo’s.

ik snap werkelijk niet dat KPN en Telfort niet hetzelfde doen. Zou ze veel gezeur achteraf schelen.
Je geeft aan de voorkant iets meer geld uit, maar je verdient het aan de achterkant dubbel en dwars terug.

ik heb nu mijn derde V8 hier liggen en de v10 is als het goed is onderweg...
dat kost allemaal helemaal niets, gelukkig...
Reputatie 1
Hi dfrenner, welkom op ons forum! Ik zie dat jimny en Galdor je al op weg geholpen hebben. Ik begrijp je standpunt wel, dat je verwacht en gehoopt had een ander type modem te krijgen. Goed dat je je gedachten daarover met ons deelt. We hebben een energiezuinig (modem)beleid, waardoor de Experia Box V8 nog steeds gebruikt en verstuurd wordt.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is waarom je dit modem gekregen hebt 🙂 Een WiFi versterker zou, zoals Galdor al tipte, inderdaad een goede optie zijn! Laat het gerust weten als je nog vragen hebt, vul je dan ook je postcode, huisnummer en klantnummer toe in je profiel? Dan kan ik je gegevens erbij pakken als het nodig is.

Want PostNL rijdt ook energiezuinig?
Derde V8 modem ontvangen en nu uiteindelijk toch een v10 onderweg...

kost niets allemaal toch?!

kruideniersmentaliteit noem ik dat, neem een voorbeeld aan xs4all, ook KPN als eigenaar. Jaar na jaar verkozen toch beste provider. Met FritzBox standaard geleverd. Gewoon een goed modem!

Maar goed, dit is jullie laatste kans...
Een eigen Fritz aaanschaffen is een goed idee mits er geen telefonie wordt afgenomen.
Ik ben wel benieuwd of het echt een v10 wordt dat zal een monteur niet kunnen bepalen verwacht ik. We zijn nog geen KPN waar hun tool bepaald of en wat er mogelijk is.
Reputatie 1
Als je zelf een Fritzbox aanschaft (en dat hoeft geen specifieke glasvezelmodem zoals de 5490 te zijn) dan verdien je deze weer terug door de goedkopere maandlasten bij Telfort denk ik.
Een abonnement bij XS4ALL is toch een stukje duurder..?
Op Marktplaats staan geregeld diverse modellen Fritzboxen te koop voor weinig.

Nee ik heb een aanbod in de mail, dat goedkoper uitkomt het eerste jaar dan Telfort.
kan ik daarna altijd weer klant worden van Telfort, krijg ik als nieuwe klant wel een V10 🤣

Maar als het bevalt, vond ik iets duurder niet heel erg.

Een eigen Fritz aaanschaffen is een goed idee mits er geen telefonie wordt afgenomen.
Ik ben wel benieuwd of het echt een v10 wordt dat zal een monteur niet kunnen bepalen verwacht ik. We zijn nog geen KPN waar hun tool bepaald of en wat er mogelijk is.

Dat bleek, monteur had een V10 besteld, ik kreeg een V8. Heb er nu 3 thuis liggen...

Daarna de helpdesk gebeld met de mededeling dat ik nu een V10 wil en anders doorverbonden wil worden met de afdeling opzeggingen. De medewerker moest in overleg met een leidinggevende en kwam terug met de mededeling dat hij een V10 zou laten toezenden.

Ik ben er ook écht wel klaar mee, dus of een V10, of ik ben weg. Dan zijn al die V8 modellen die toegezonden zijn, nieuwe tv kastjes en de monteur toch weggegooid geld geweest voor Telfort.

Betaal met liefde iets meer, als het blijft werken.

Nu weer meldingen op de TV, die verbinding is gewoon niet stabiel!
Dan hoop ik dat die met een v10 stabieler is al betwijfel ik dat.
De tvontvanger daar hebben we het over neem ik aan is bedraad aangesloten geen switches etc?
Reputatie 1
Dan hoop ik dat die met een v10 stabieler is al betwijfel ik dat.
De tvontvanger daar hebben we het over neem ik aan is bedraad aangesloten geen switches etc?

Het heeft sinds 2015 met domme switch prima gewerkt. Op aanraden van de monteur direct in het modem geplugd.
geen verbetering...
Reputatie 1
Trouwens wij hadden altijd een glasvezel kastje met NT erop... model zxhn f3100. Maar de monteur heeft die voor de zekerheid vervangen, maar hij had alleen nog een genexis kastje liggen

waar bij de nt kast lampjes continu brandden. Geeft de genexis boven in de power continu aan en de twee eronder knipperen afwisselend...
Dan ben ik benieuwd welke grondplaat er zit de TY01 of de TK01 bij de TK01 schuift die ZXHN eroverheen
Bij de TY hangt deze ernaast omdat ie niet voor die grondplaat gemaakt is. De genexis daarentegen zou weer wel op de TY moeten. Of is dit er een met een soort S vorm op de voorkant?

Als ik het nu goed heb zit de genexis met een patch kabel aan de TK01 deze?

Reputatie 1
Dan ben ik benieuwd welke grondplaat er zit de TY01 of de TK01 bij de TK01 schuift die ZXHN eroverheen
Bij de TY hangt deze ernaast omdat ie niet voor die grondplaat gemaakt is. De genexis daarentegen zou weer wel op de TY moeten. Of is dit er een met een soort S vorm op de voorkant?

Als ik het nu goed heb zit de genexis met een patch kabel aan de TK01 deze?

Beide schuiven eroverheen.
zal straks even foto maken
Reputatie 8
Badge +19

Nee ik heb een aanbod in de mail, dat goedkoper uitkomt het eerste jaar dan Telfort.
kan ik daarna altijd weer klant worden van Telfort, krijg ik als nieuwe klant wel een V10 🤣

Dat zal dan KPN worden, of een andere provider, want Telfort stopt op 1 mei a.s. met het verkopen van abonnementen via de winkels, en de on-line verkoop zal ook niet veel langer op zich laten wachten vermoed ik...

Reageer