beantwoord

Vele zenders geen geluid als Dolby is ingeschakeld

Reputatie 1
Ik heb onlangs een aantal Sonos luidsprekers aangeschaft en opgesteld in Surround opstelling.

De soundbar is gekoppeld aan de ARC-HDMI aansluiting van mijn Samsung Smart TV.
De Motorola (1853?) decoder gaat met een HDMI kabel naar een andere HDMI aansluiting van de TV.

Dit werkt allemaal prima.
Als ik op mijn TV de Netflix App start en een film afspeel, wordt op de soundbar netjes surround 5.1 geluid ontvangen.

Bij mijn TV kanalen is dat echter stereo. Nu begreep ik, dat je in de settings van de decoder de geluidsinstellingen dan ook op Dolby moet zetten en niet op stereo. Maar als ik dat doe, hebben de meeste TV zenders helemaal geen geluid meer, met name de Nederlandse zenders en de commerciële zenders.

Sommige andere zenders (ik geloof onder andere Animal Channel, Travel channel en dergelijke uit het plus pakket) geven wel geluid. Ik heb nog niet gecontroleerd of dat dan trouwens ook Dolby geluid is.

Heeft iemand enig idee wat er mis gaat? Het klopt toch dat tegenwoordig veel van de TV kanalen via Telfort Dolby geluid afgeven?
icon

Beste antwoord door bnwgraaf 16 januari 2019, 22:39

Toch is het bijzonder hoor. Ik ontving vandaag van Telfort een nieuw Arcadyan decoder ter vervanging van mijn oude Motorola.

Ik heb mijn tv met een HDMI kabel aangesloten op de Arcadyan en de optische uitgang van de Arcadyan heb ik aangesloten op de Sonos soundbar.

Het vreemde maar fijne is, dat ik nu Dolby 5.1 heb op zowel de tv kanalen als ook op de Telfort Meer-tv Netflix app. En ondanks dat het geluid rechtstreeks van de Arcadyan naar de Sonos gaat, kan ik toch het volume bedienen met de witte Telfort afstandsbediening!

Dus nu heb ik het alsnog voor elkaar! Dan zit er toch iets van ARC of CEC op de Arcadyan en kan ik gewoon het volume regelen. Ik snap er niets van maar ben er blij mee!

Alleen het geluid van de Samsung tv apps wordt niet op de Sonos afgespeeld, maar zolang ik geen tv met HDMI passthrough heb, is dit een mooie oplossing!

Bekijk reactie

39 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Heb je al eens geprobeerd een audioverbinding te maken met een optische (S/PDIF) kabel..?
Sluit deze dan aan tussen de optische uitgang van de Motorola ontvanger en optische ingang van de Sonos (dus niet op de TV aansluiten).
Haal dan wel de HDMI-ARC kabel weg tussen de TV en de Sonos.

NB. twee HDMI-kabels aansluiten is zinloos omdat beide een eigen (andere) ingangsbron hebben op de TV (HDMI 1, 2, etc).
Eén gewone HDMI-kabel zorgt ook voor de doorgifte van zowel beeld als geluid.
Reputatie 1
Hallo,

Bedankt voor je reactie!
Ik kan het eens proberen, maar het is niet de oplossing die ik zoek, denk ik.
De Sonos heeft de mogelijkheid om 1 HDMI of 1 optische kabel aan te sluiten, niet beide.

Of blijft het geluid van de smart TV wel werken? Ik neem aan van niet...

En door de HDMI kabel op de HADM-arc aansluiting van de TV aan te sluiten, kan er straks ook met spraak de TV ingeschakeld worden wanneer Google Assistant beschikbaar wordt. Dat soort functionaliteit zou dan ook niet meer werken.

Zit het probleem dan in mijn TV, dat hij niet om kan gaan met inkomend Dolby geluid?
Dan zou ik er dus ook geen DVD speler op aan kunnen sluiten en dan een Dolby film afspelen?

Ik denk dat ik het nog net niet pak....er is nogal wat veranderd sinds mijn oude receiver op de markt kwam 🙂
Is bij jou HD al vanaf 1 te zien? Volgens mij hebben SD kanalen geen dolby.
Is de tv HD ready of fullHD.
Probeer op de tv eens PCM bij de geluidsinstellingen.

Als ik het nu goed begrijp haal je het geluid via HDMI uit de tv naar de Sonos.
Ik deed iets vergelijkbaars maar dan via spdif ik heb de tv ontvanger nu regelrecht via spdif aangesloten op de soundbar om radio te kunnen luisteren.
Dit probleem van geen geluid bij enkele kanalen komt me wel bekend voor.

In jou geval zal het vast beide kunnen echter zal je dan op je sonos dan de goede bron moeten kiezen.
Reputatie 8
Badge +19
bnwgraaf schreef:

Ik kan het eens proberen, maar het is niet de oplossing die ik zoek, denk ik.
De Sonos heeft de mogelijkheid om 1 HDMI of 1 optische kabel aan te sluiten, niet beide.

Of blijft het geluid van de smart TV wel werken? Ik neem aan van niet...

Ja, het geluid blijft gewoon werken omdat de optische kabel (aansluiting) wordt gedetecteerd en daardoor het audiodeel van de HDMI afsluit.

En door de HDMI kabel op de HADM-arc aansluiting van de TV aan te sluiten, kan er straks ook met spraak de TV ingeschakeld worden wanneer Google Assistant beschikbaar wordt. Dat soort functionaliteit zou dan ook niet meer werken.

Je kan die HDMI-ARC aansluiting nu ook al gebruiken als je wilt hoor, de functie is gelijk aan een gewone HDMI-aansluiting maar met als extraatje het Audio Return Channel.
Maar een extra HDMI-kabel heeft geen zin.

Zit het probleem dan in mijn TV, dat hij niet om kan gaan met inkomend Dolby geluid?
Dan zou ik er dus ook geen DVD speler op aan kunnen sluiten en dan een Dolby film afspelen?

Als je de gegeven adviezen opvolgt gaat het wel goedkomen denk ik... 😉
Of je TV het aan kan ligt het vermoedelijk aan de leeftijd en merk/type van de TV inderdaad.
Maar uitproberen met een optisch kabeltje kan natuurlijk geen kwaad, dat zijn de kosten niet.

Ik denk dat ik het nog net niet pak....er is nogal wat veranderd sinds mijn oude receiver op de markt kwam :-)

Dat geloof ik... 😆
Reputatie 7
Badge +9
Hallo @bnwgraaf, de tijd van uitzendingen zonder geluid ligt al ver achter ons. Is het met de hierboven genoemde tips nog gelukt om het Dolby geluid via de Sonos speaker te horen?
Reputatie 1
Beste Jasper,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het volgende geprobeerd en ondervonden:

Situatie 1
Decoder >> TV (HDMI)
TV >> Sonos (HDMI)
Decoder instelling: stereo

TV kanalen geluid:stereo
Netflix App: Dolby
Afstandsbediening werkt op Sonos: ja

Situatie 2
Decoder >> TV (HDMI)
TV >> Sonos (HDMI)
Decoder instelling: Dolby

TV kanalen geluid:Dolby zenders geven geen geluid
Netflix App: Dolby
Afstandsbediening werkt op Sonos: nee

Situatie 3
Decoder >> Sonos (Optisch)
TV >> Sonos (HDMI)
Decoder instelling: Dolby

TV kanalen geluid: Dolby
Netflix App: Geluid van actieve TV zender!
Afstandsbediening werkt op Sonos: nee

Ik heb nog wat andere combinaties geprobeerd met aansluitingen, maar ik kan geen combinatie vinden met de volgende eigenschappen:
  • TV zender in Dolby
  • Netflix app in Dolby
  • Afstandsbediening regelt zenders maar ook volume van de Sonos
Zodra ik de directe koppeling tussen de TV en de Sonos weg laat, kan ik het volume alleen nog maar met de Sonos app bedienen en niet meer met de Telfort afstandsbediening!

Het lijkt wel of the HDMI in op de TV geen Dolby aan kan of kan doorgeven....
Reputatie 1
Nu las ik dat ik ook een nieuwe decoder kan aanvragen zodat ik Netflix en YouTube via Meer-TV kan afspelen.
Is het dan op één of andere manier mogelijk via de bijbehorende afstandsbediening het volume van de Sonos soundbar te regelen?
Nu heb ik een Motorola decoder met witte afstandsbediening en met die kan ik het volume bedienen via de HDMI koppeling tussen de TV en de soundbar (via HDMI ARC)
Reputatie 1
Volgens mij heb je dan zogenaamde HDMI-CEC aansluiting nodig. Zit dat op de betreffende decoder van Telfort?
Reputatie 8
Badge +19
De Telfort TV-ontvangers beschikken nog niet over HDMI-CEC maar het staat wel op de wensenlijst...
Reputatie 1
Okay, wel op de wensenlijst.... maar dat zal dan wellicht niet met de huidige decoder kunnen, of is dat een op dit moment uitgeschakelde optie?
Als er dan sowieso een andere type decoder zou moeten komen kan ik beter wachten met het aanvragen van een nieuwe.

En of en wanneer het komt is dan nog alles behalve zeker...
Het zou voor mij een goede oplossing zijn i.c.m. mijn huidige tv!
Reputatie 8
Badge +19
bnwgraaf schreef:

Okay, wel op de wensenlijst.... maar dat zal dan wellicht niet met de huidige decoder kunnen, of is dat een op dit moment uitgeschakelde optie?

Het zit er gewoon niet op...
CEC is software en moet in de firmware geïntegreerd worden.

Als er dan sowieso een andere type decoder zou moeten komen kan ik beter wachten met het aanvragen van een nieuwe.

Als je nu al Netflix wil kunnen gebruiken kan je deze nu beter laten omruilen natuurlijk.
Daarnaast weet je nooit zeker of de Motorola ook CEC krijgt, als het zover komt dan zullen de nieuwere ontvangers deze zéker krijgen.
bnwgraaf schreef:

Nu las ik dat ik ook een nieuwe decoder kan aanvragen zodat ik Netflix en YouTube via Meer-TV kan afspelen.
Is het dan op één of andere manier mogelijk via de bijbehorende afstandsbediening het volume van de Sonos soundbar te regelen?
Nu heb ik een Motorola decoder met witte afstandsbediening en met die kan ik het volume bedienen via de HDMI koppeling tussen de TV en de soundbar (via HDMI ARC)

De telfort afstandsbediening is alleen aan televisies te koppelen dus je Sonos zo bedienen gaat helaas niet lukken de ontvanger zelf heeft geen interne volume regeling dus ook via ARC zal dat waarschijnlijk niet werken daarmee bedien je namelijk de volume regeling van de televisie niet van de ontvanger. Wat nog een optie zou zijn is de Harmony van logitech daarmee kan je heel veel zo niet alles besturen.
Reputatie 1
Galdor68 schreef:

bnwgraaf schreef:

De telfort afstandsbediening is alleen aan televisies te koppelen dus je Sonos zo bedienen gaat helaas niet lukken de ontvanger zelf heeft geen interne volume regeling dus ook via ARC zal dat waarschijnlijk niet werken daarmee bedien je namelijk de volume regeling van de televisie niet van de ontvanger. Wat nog een optie zou zijn is de Harmony van logitech daarmee kan je heel veel zo niet alles besturen.

Daarom vroeg ik om HDMI-CEC (wat bij mijn weten wat anders is dan ARC), omdat ik dacht dat je via CEC met de afstandsbediening wel het volume van de Sonos zelf bedient. Dat is in ieder geval wel wat ik zie gebeuren als ik via HDMI-CEC een koppeling maak tussen mijn tv en de Sonos.
Maar goed, CEC zit dus nog niet op de decoders van Telfort....
Reputatie 8
Badge +19
Definitie:
CEC wordt verstuurd als apart elektrisch signaal van de HDMI-signalen. Hierdoor kan een apparaat zijn hoge-snelheid HDMI-circuit uitschakelen in slaapmodus, en worden ingeschakeld door CEC. De bus is gedeeld met alle HDMI-poorten op een apparaat zodat er ook verbinding is zelfs wanneer het apparaat uit staat.

Het betreft dus alleen het in- en uitschakelen van de hiervoor geschikte en op elkaar aangesloten apparatuur.
Het bedienen van elkaars functies, waaronder het gebruik van de onderlinge afstandsbedieningen valt hier niet onder.
Reputatie 1
Enterprise schreef:

Het betreft dus alleen het in- en uitschakelen van de hiervoor geschikte en op elkaar aangesloten apparatuur.
Het bedienen van elkaars functies, waaronder het gebruik van de onderlinge afstandsbedieningen valt hier niet onder.

Ik dacht HIER te lezen dat het ook voor volume van aangesloten apparatuur was, maar ik merk dat ik nog een hoop te leren heb over de huidige home systemen, want er is toch nog wel wat veranderd sinds mijn oude receiver opstelling! 😃

Als ik mijn tv en soundbar via HDMI op elkaar aansluit en ik pas het volume aan via de afstandsbediening, dan zie ik in de Sonos app dat daadwerkelijk het volume van de Sonos aangepast wordt. Wordt dat dan mogelijk gemaakt door HDMI-ARC?
En zo ja, is HDMI-ARC dan wel aanwezig op de nieuwe Telfort decoders?
Reputatie 8
Badge +19
bnwgraaf schreef:

Ik dacht HIER te lezen dat het ook voor volume van aangesloten apparatuur was, maar ik merk dat ik nog een hoop te leren heb over de huidige home systemen, want er is toch nog wel wat veranderd sinds mijn oude receiver opstelling! :-D

Dan moet de wikipedia pagina waar ik dit las nodig bijgewerkt worden... 😆

Als ik mijn tv en soundbar via HDMI op elkaar aansluit en ik pas het volume aan via de afstandsbediening, dan zie ik in de Sonos app dat daadwerkelijk het volume van de Sonos aangepast wordt. Wordt dat dan mogelijk gemaakt door HDMI-ARC?

Blijkbaar, maar de volmeregeling van de witte afstandbediening 'luistert' niet want het wordt niet ondersteund, en de ontvanger heeft zoals gezegd geen eigen volumeregeling.
De Sonos reageert vermoedelijk alleen maar op het infra-rode signaal van de afstandsbediening maar snapt het commando niet.
Hiervoor zou de software van de afstandsbediening ook de Sonos moeten ondersteunen en dat is niet het geval, de afstandsbediening is alleen te programmeren voor een aantal bekende merken en types TV's, meer niet.

En zo ja, is HDMI-ARC dan wel aanwezig op de nieuwe Telfort decoders?

HDMI ARC wordt niet ondersteund op de Telfort decoders.
Wellicht ook iets voor de wensenlijst..?

dan zie ik in de Sonos app dat daadwerkelijk het volume van de Sonos aangepast wordt.

Je ziet dus in de app een volume balkje verschuiven het zelfde balkje wat verschuift als je rechtstreeks via de app het volume zou aanpassen? Heeft die Sonos nog een IR oog voor een afstandsbediening ?

ik gebruik hier zowel een Samsung TV als Samsung soundbar ook op de TV aangesloten en tv speaker uit en extern etc . kan ik het volume hierop niet regelen dit zou dan uiteraard aan het type kabel en de HDMI uit gang kunnen liggen. via Optical kan je neem ik aan hoe dan ook het volume niet regelen maar daar rijkt mijn kennis niet ver genoeg voor in de praktijk is dit mij nog niet gelukt.

Remote Control Pass Through - Allows remote control commands to be passed through to other devices within a system. Example: You can use your TV remote to control some of the functions of other devices that are connected to your TV using HDMI.

dit klinkt mooi maar dan zal de gebruikte remote wel de juiste IR codering voor dat specifieke apparaat aan boord moeten hebben de telfort remote koppel je door een code aan een enkel apparaat dus dan zal die pass through vermoedelijk nog niet werken.
Reputatie 8
Badge +19
Het wordt me nu een beetje teveel 'wat als'...
De mij bekende manier waarop het gewoon hoort te werken is uitvoerig beschreven, en daarbij werkt de afstandsbediening van de Sonos voor het bedienen van het volume, zoals bij ieder op de TV-ontvanger aangesloten audio apparaat.
Reputatie 1
Galdor68 schreef:

dan zie ik in de Sonos app dat daadwerkelijk het volume van de Sonos aangepast wordt.

Je ziet dus in de app een volume balkje verschuiven het zelfde balkje wat verschuift als je rechtstreeks via de app het volume zou aanpassen? Heeft die Sonos nog een IR oog voor een afstandsbediening ?

ik gebruik hier zowel een Samsung TV als Samsung soundbar ook op de TV aangesloten en tv speaker uit en

Ja precies dat balkje! 🙂

Volgens mij werkt het nu zo:
- met de witte Telfort afstandsbediening kan ik het volume van mijn tv aanpassen.
- de tv speaker staat uit en ik denk dat de tv via arc of cec aan de Sonos "vertelt" wat er met het volume moet gebeuren.
- de Sonos past vervolgens zijn eigen volume aan.
- de Sonos doet niets rechtstreeks met de afstandsbediening (dus waarschijnlijk geen eigen ir sensor), want als ik de HDMI kabel naar de tv loskoppel, dan kan ik het volume niet aanpassen.
- aangezien ik het volume ook niet kan aanpassen wanneer ik de Sonos met optische kabel aan de decoder koppel, moet het regelen van het volume via de afstandsbediening wel vanuit de tv geregeld worden denk ik.

Kort6, terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag: met de hardware die ik nu heb, ga ik waarschijnlijk net niet redden wat ik wil:

1- dolby geluid bij gebruik van de tv zenders
2- dolby geluid bij gebruik van mijn smart tv apps, zoals de Netflix app
3- met één afstandsbediening de tv en het volume van de Sonos bedienen

Jullie bedankt in ieder geval voor het meedenken, het was zeker weer leerzaam!
Even terug naar het begin daar zal jij het antwoordt wel op weten @Enterprise in de startpost word beschreven geen geluid te krijgen bij bepaalde kanalen. hoeveel invloed heeft de instelling van de TV ontvanger op het door gegeven geluid?

van een kanaal die enkel in stereo wordt door gegeven kan de ontvanger toch geen dolby maken?

Een geluidsysteem wat op een televisie is aangesloten zal dan ook nooit Dolby signaal kunnen ontvangen? zelfs niet als is dit in de tv zelf ook aan gevinkt.

CEC en ARC staan bij mijn weten los van de eigenlijke start vraag.
Reputatie 8
Badge +19
Galdor68 schreef:

Even terug naar het begin daar zal jij het antwoordt wel op weten @Enterprise in de startpost word beschreven geen geluid te krijgen bij bepaalde kanalen. hoeveel invloed heeft de instelling van de TV ontvanger op het door gegeven geluid?
van een kanaal die enkel in stereo wordt door gegeven kan de ontvanger toch geen dolby maken?

Als de TV ontvanger staat ingesteld op stereo dan zullen normaalgesproken alle aangeboden audiosignalen verwerkt worden d.m.v. downsampling.
Dus Dolby wordt 2 kanalen stereo.
Andersom, dus van stereo Dolby maken kan niet, de TV zal dan geen geluid geven.

Een geluidsysteem wat op een televisie is aangesloten zal dan ook nooit Dolby signaal kunnen ontvangen? zelfs niet als is dit in de tv zelf ook aan gevinkt.

Dat lijkt me inderdaad niet.

CEC en ARC staan bij mijn weten los van de eigenlijke start vraag.

Inderdaad...
Dat lijkt me dan het antwoord te zijn, omdat lang niet al het aanbod met Dolby geluid aangeboden word heeft het dan ook bijna geen meerwaarde om dit op een TV ontvanger in te stellen.

Wel nog de andere vraag dan wel opmerking ook bij HD kanalen is het geen zekerheid dat het geluid Dolby is dit zal meer op het beeld slaan dan het geluid.

* de vergelijkbare situatie van het geen geluid hebben bij enkele kanalen was met de Amino dit ter aanvulling.
Reputatie 1
Dankzij jullie reacties is het nodige duidelijk geworden!

Wel heb ik ondertussen ook begrepen dat het een gebrek van mijn oudere tv is: nieuwere tv's zouden een zogenaamde PassTrough optie hebben, die het inkomende geluid 1 op 1 doorstuurt naar het via HDMI-ARC signaal doorstuurt naar de receiver of soundbar.

In dat geval zou de decoder van Telfort dus gewoon op Dolby kunnen. Maar blijkbaar kan mijn tv dat niet en die wil dan blijkbaar het signaal vertalen of zo en dat gaat dan mis en wordt er niets gestuurd naar de Sonos.

Maar ik denk dat we mijn vraag hierbij ondertussen wel beantwoord hebben. Ik moet accepteren zoals het nu is, of een andere tv met HDMI PassThrough kopen!

Nogmaals bedankt voor het meendenken!
Reputatie 8
Badge +19
Graag gedaan... 👍
Ik denk dat de meeste moderne TV's wel voorzien zijn van HDMI PassThrough maar het kan geen kwaad om bij een eventuele toekomstige aanschaf hier wel op te letten.
Reputatie 7
Badge +9
Goed om te lezen dat het met de hulp van Galdor en Enterprise duidelijker geworden is 🙂
Onze ontvangers ondersteunen inderdaad geen HDMI-CEC, wanneer dat zal komen en voor welke ontvangers is op dit moment nog niet bekend.
Met de Motorola die je hebt is Netflix niet mogelijk, maar als je wilt kan ik je daarvoor een nieuwer model toesturen ter vervanging. Als je dat wilt hoor ik het graag.

Reageer