beantwoord

Ubiquiti EdgeRouter X met VoIP via Experia Box

  • 4 juli 2019
  • 8 reacties
  • 373 keer bekeken

Reputatie 1
Ik wil graag een eigen router gebruiken i.p.v. de nieuwe Experiabox v10 die ik zojuist heb ontvangen dankzij de overgang van Telfort naar KPN. Heb een abonnement met glasvezel internet + tv + telefonie.

Na wat onderzoek kwam ik dit topic tegen: Eigen Router KPN ipv ExperiaBox. Ik dacht YES! Heel setup script en klaar! Maar toen kwam ik er achter dat telefonie bij Telfort niet op een aparte vlan zit. Dus toen zelf maar gaan uitproberen.

Ik heb op het moment direct op de glasvezel NTU een Ubiquiti EdgeRouter X aangesloten, voor zover werkt het nu met zowel de internet verbinding als IPTV. Nu probeer ik de ExperiaBox nog enkel te gebruiken voor VOIP, maar ik weet niet precies hoe ik dit verder opgezet krijg. Moet ik de ExperiaBox in bridge modus zetten en vervolgens vlan 34 doorgeven op eth port op de EdgeRouter die gaat naar de WAN port van de ExperiaBox? Zo ja, kan iemand een korte uitleg (of i.i.g. zoektermen) geven hoe ik de vlan ‘doorgeef’? Of ben ik volledig op het verkeerde pad?
icon

Beste antwoord door Babylonia 4 juli 2019, 09:58

Maar toen kwam ik er achter dat telefonie bij Telfort niet op een aparte vlan zit.
Dus toen zelf maar gaan uitproberen.

Nu probeer ik de ExperiaBox nog enkel te gebruiken voor VOIP, maar ik weet niet precies hoe ik dit verder opgezet krijg.

Dat gaat niet lukken, omdat zoals je hebt ontdekt VOIP op hetzelfde VLAN zit dan internet.
Bij gebruik van twee routers, zou het betekenen dat je "voor hetzelfde VLAN" twee verschillende IP-adressen zou moeten krijgen. En dat is in de huidige situatie van de netwerkstructuur niet mogelijk.

Vroeger via de "WBA leverstraat" was dat nog wel zo. Daarbij werd een uniek WAN IP-adres gekoppeld aan het MAC-adres van een router. Twee verschillende routers hadden dan ook twee verschillende WAN IP-adressen. Tegenwoordig onder "SNI-F" krijg je slechts één WAN IP-adres wat is gekoppeld aan je internet aansluiting, en verandert niet bij aansluitingen van andere routers.

Weet niet of je nog een Telfort Experia Box V8 model hebt. Dan zou je de VOIP/SIP-gegevens nog kunnen achterhalen volgens de gegevens < HIER >, en die gegevens in een VOIP-ATA adapter kunnen zetten, een Gigaset DECT - VOIP basissation, of VOIP-telefoon.

Overweeg anders eens je vaste telefoon over te hevelen naar een onafhankelijke VOIP-provider.
Is stukken goedkoper dan via KPN/Telfort. Je krijgt daarbij alle gegevens om die VOIP apparatuur in te stellen, en werkt zelfs met "VOIP Softphone" software vanaf PC of tablet, vanuit elke locatie. Combineer dat met nog enkele goedkope Betamax "uitbel" VOIP providers, en je bent per jaar dezelfde telefonie kosten kwijt dan nu in één maand.
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet

De goedkoopste "betamax" opties om alleen uit te bellen zijn:
-- VoipBuster voor vaste lijn = bij aanvullen van € 10,- beltegoed - 4 maanden vrij
-- PowerVoip voor uitbellen naar mobiele nummers = 3,9 cent start tarief + 1,1 cent per minuut
.. (is ook goed in te zetten als alg. uitbel VOIP Provider, als je niet wilt wisselen met lijnen).

Dat zijn toch andere bedragen dan de 14 cent starttarief + 14 cent per minuut bij KPN/Telfort.
Zelfs bij maandelijks afkopen voor "onbeperkt bellen" is dat nog altijd vele malen duurder dan via die andere "Betamax" (uitbel) VOIP providers.
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Flapstaart , de Experiamodem kan niet gebridged worden.
Voor antwoord op je andere vragen zijn er zeer gespecialiseerde forumleden aanwezig die je misschien verder kunnen willen helpen.
Reputatie 8
Maar toen kwam ik er achter dat telefonie bij Telfort niet op een aparte vlan zit.
Dus toen zelf maar gaan uitproberen.

Nu probeer ik de ExperiaBox nog enkel te gebruiken voor VOIP, maar ik weet niet precies hoe ik dit verder opgezet krijg.

Dat gaat niet lukken, omdat zoals je hebt ontdekt VOIP op hetzelfde VLAN zit dan internet.
Bij gebruik van twee routers, zou het betekenen dat je "voor hetzelfde VLAN" twee verschillende IP-adressen zou moeten krijgen. En dat is in de huidige situatie van de netwerkstructuur niet mogelijk.

Vroeger via de "WBA leverstraat" was dat nog wel zo. Daarbij werd een uniek WAN IP-adres gekoppeld aan het MAC-adres van een router. Twee verschillende routers hadden dan ook twee verschillende WAN IP-adressen. Tegenwoordig onder "SNI-F" krijg je slechts één WAN IP-adres wat is gekoppeld aan je internet aansluiting, en verandert niet bij aansluitingen van andere routers.

Weet niet of je nog een Telfort Experia Box V8 model hebt. Dan zou je de VOIP/SIP-gegevens nog kunnen achterhalen volgens de gegevens < HIER >, en die gegevens in een VOIP-ATA adapter kunnen zetten, een Gigaset DECT - VOIP basissation, of VOIP-telefoon.

Overweeg anders eens je vaste telefoon over te hevelen naar een onafhankelijke VOIP-provider.
Is stukken goedkoper dan via KPN/Telfort. Je krijgt daarbij alle gegevens om die VOIP apparatuur in te stellen, en werkt zelfs met "VOIP Softphone" software vanaf PC of tablet, vanuit elke locatie. Combineer dat met nog enkele goedkope Betamax "uitbel" VOIP providers, en je bent per jaar dezelfde telefonie kosten kwijt dan nu in één maand.
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet

De goedkoopste "betamax" opties om alleen uit te bellen zijn:
-- VoipBuster voor vaste lijn = bij aanvullen van € 10,- beltegoed - 4 maanden vrij
-- PowerVoip voor uitbellen naar mobiele nummers = 3,9 cent start tarief + 1,1 cent per minuut
.. (is ook goed in te zetten als alg. uitbel VOIP Provider, als je niet wilt wisselen met lijnen).

Dat zijn toch andere bedragen dan de 14 cent starttarief + 14 cent per minuut bij KPN/Telfort.
Zelfs bij maandelijks afkopen voor "onbeperkt bellen" is dat nog altijd vele malen duurder dan via die andere "Betamax" (uitbel) VOIP providers.
Reputatie 6
Badge +9
Dag @Flapstaart. Van harte welkom hier. Ik zie dat @JanD en @Babylonia al prima uitleg hebben gegeven. Kan je hiermee verder? ☺
Reputatie 1
@Babylonia Hartstikke bedankt! Concreet en duidelijk antwoord 🙂
Reputatie 8
Mooi dat de gegeven antwoorden voor je duidelijk zijn. Mocht je in het traject naar een voor jou gewenste oplossing op onderdelen nog extra informatie willen hebben, kan ik je wellicht nog van meer explicite informatie voorzien.

M.b.t. VOIP heb ik daar eerder met een "outdated" ATA-adapter ervaring mee opgedaan. Inmiddels gebruik ik een Yealink DECT - VOIP basisstation + twee handsets + een VOIP desktop telefoon. Maar gebruik met succes o.a. op locatie ook "VOIP Softphone" software.
ik heb vandaag mijn config voltooid van de edgerouter x
ik gebruik voip diensten van een andere provider dan van de ISP dit is dan ook de reden van mijn eigen router
ik heb werkend: internet en iptv (2 tv kastjes)
3 netwerken (niet noodzakelijk maar wel leuk)
als je iptv wil gaan gebruiken verander dan in de config voor de dhcp opties de " in & Quote: zonder spatie dat gaat je veel tijd besparen!


De goedkoopste "betamax" opties om alleen uit te bellen zijn:
-- VoipBuster voor vaste lijn = bij aanvullen van € 10,- beltegoed - 4 maanden vrij
-- PowerVoip voor uitbellen naar mobiele nummers = 3,9 cent start tarief + 1,1 cent per minuut
.. (is ook goed in te zetten als alg. uitbel VOIP Provider, als je niet wilt wisselen met lijnen).


8 euro voor een telefoon nummer per jaar
http://bit.ly/voipaccount

je huidige nummer kan overgezet worden
voip kastjes ATA kunnen daar gebruik van maken
ik heb nog een te koop van 90 voor 60 euro 6 dect meerdere voip kanalen (nummers) toestel werkte niet in canada andere frequentie dect.
of als je echt lux wil freepbx op een raspberry of een oude pc / laptop
Reputatie 6
Badge +9
Bedankt voor je aanvullingen, @TelfortVindMijnNaamTeLang. 🙂

Reageer