beantwoord

Ubiquiti EdgeRouter X ipv Experiabox

• 8 april 2019
  • 57 reacties
  • 7510 keer bekeken

Toon het eerste bericht

57 reacties

Reputatie 1

​Beste @jn987 ,

Bedankt voor uw topic over de EdgeRouter X. Ik ben zelf van plan om ook een EdgeRouter X te gaan gebruiken met telfort maar heb nog wel wat vragen. Ik hoop dat u deze kunt en vooral wilt beantwoorden.

• Gebruikt u op dit moment nog steeds dezelfde instellingen op uw router (ivm samenvoeging Telfort/KPN)
  • Gebruikt u naast de EdgeRouter X ook een switch?
    en zo ja is dit dan een managed of unmanaged switch? Wil zelf namelijk wel een switch er  tussen plaatsen voor extra internetaansluitingen maar niet voor extra TV’s. Heb op dit moment al wel een switch in gebruik maar deze is unmanaged en ik weet dus niet zeker of ik deze kan blijven gebruiken
  • In de config zie ik dat u
     switch switch0 {     address 192.168.2.1/24
    Gebruikt, is deze config om de eth poorten van de EdgeRouter te koppelen aan de eth0 die eerder gedefineerd is?
  • Wat gebruikt u om WiFi op te zetten in huis? (lees op het KPN forum dat er veel gebruik wordt gemaakt van Access points) Wil zelf namelijk een dekkend WiFi netwerk opzetten in huis en maak op dit moment gebruik van meerdere routers.

Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden. In ieder geval alvast heel erg bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Dominic

Hoi Dominic,

Het treft dat ik net klaar ben met werken en even mijn mail checkte, waardoor ik nu direct even kan reageren :)

1. Ik gebruik globaal dezelfde instellingen. Er draait nu ook het e.e.a. aan domotica, een eigen DNS server en wat meer in het netwerk dus er is wel wat gewijzigd. Fundamenteel gebruik ik echter nog dezelfde instellingen om internet en TV naar ‘binnen’ te krijgen.
  2. Ik heb een unmanaged switch hangen die internet ‘doorgeeft’. Werkt prima, inderdaad niet in gebruik voor TV. 
  3. Goede vraag, is voor mij te lang geleden om me te herinneren waarom dit zo staat. Ik denk inderdaad om de Edgerouter ook als switch te doen fungeren voor de aangewezen eth poorten..
  4. Ik heb een AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E voor mijn WiFi. Gebruik al jaren naar tevredenheid. Aangesloten in de woonkamer en door het hele huis verbinding. Overigens gebruik ik niet bijzonder veel apparaten op de WiFi. Zelf een mesh-netwerk met access points aanleggen zou voor mij het bereik en de snelheid aanzienlijk verbeteren maar ik vind dat niet nodig in mijn situatie. Dat is ook een stuk duurder. Overigens valt daarover op bijvoorbeeld tweakers.net wel meer informatie te vinden.

Hopelijk kan je hiermee aan de slag. Mocht je er niet uitkomen dan heb je altijd je experiabox nog, die je weer aan kan sluiten om weer op internet te gaan zoeken naar een oplossing ;)

Succes! :)

Reputatie 1

​Beste @jn987 ,

Bedankt voor uw ontzettend snelle reactie, hier kan ik zeker weer mee verder!

Wat ik niet helemaal snap is het volgende: u gebruikt een AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750. Maar heeft u deze dan rechtstreeks op de EdgeRouter X aangesloten en middels die Wlan Repeater een WiFi netwerk opgezet of zit heeft een andere router om de WiFI mee op te zetten?

Alvast bedankt!

Reputatie 1

​Beste @jn987 ,

Wat ik niet helemaal snap is het volgende: u gebruikt een AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750. Maar heeft u deze dan rechtstreeks op de EdgeRouter X aangesloten en middels die Wlan Repeater een WiFi netwerk opgezet of zit heeft een andere router om de WiFI mee op te zetten?

Alvast bedankt!

Ik gebruik hem als access point. Hij zit aangesloten op mijn 'domme’ switch en mijn Edgerouter doet dus uiteindelijk alle routing taken.

Reputatie 1

​Beste @jn987 ,

Alvast bedankt!

Ik gebruik hem als access point. Hij zit aangesloten op mijn 'domme’ switch en mijn Edgerouter doet dus uiteindelijk alle routing taken.

Duidelijk, Dankjewel voor uw uitleg!

Reputatie 1

Update: alles werkt!

Op alle poorten zit nu internet/ITV. ITV werkt ook met alle functies (on demand, opnames, gemist etc). Ik heb een combinatie van allerlei informatie en configuraties gebruikt. Maar uiteindelijk lijkt de oplossing voor het ITV gedeelte te hebben gezeten in het configureren van een static next-hop naar het juiste Ip-adres van de ITV ontvanger.

Ik zal één dezer dagen mijn werkende configuratie hier nog eens plaatsen.

Inmiddels heb ik alles werkend gekregen! uw comment hierboven bood de oplossing.
De IPTV had ik eerst zonder deze comment al werkend, maar dat was van tijdelijke aard (exact zoals bij u)

In een ander forum https://forum.telfort.nl/internet-267/eigen-router-tv-82126?postid=736474#post736474 , doorlinkend naar zijn eigen site heb ik het missende deel gevonden van hoe achterhaal je nu het juiste IP adres. Dit doe je middels het volgende commando in de CLI

show dhcp client leases interface eth0.4.(IP = IP adres achter router)

Door het hierboven achterhaalde IP adres toe te voegen aan de static next-hop waren ook bij mij de problemen verholpen!

Nogmaals dank voor het plaatsen van uw config en de informatie uit uw topic.

Groet,

Dominic van Nispen

Reputatie 1

Beste @jn987,

Sinds enkele maanden gebruik ik succesvol de edgerouter X met een ubiquiti accesspoint. Ook het televisie kijken werkt naar behoren.

Het enige wat mij opvalt, is dat als de router zonder stroom heeft gezeten mijn televisie niet meer werkt. Na onderzoek blijkt dan of

interface eth0.4 een ander IP adres toegewezen heeft gekregen

of

Dat het IP adres wel gelijk is gebleven, maar de static route toch niet meer lijkt te werken.

Als ik de static route dan verander naar het juiste IP adres of verwijder en aanmaak werkt alles weer naar behoren.

Ondervind u deze problemen ook of heb ik dan ergens een instelling verkeerd staan?

Alvast bedankt voor uw reactie!

Groet,

Dominic

Reputatie 1

Leuk om te lezen dat er nog mensen zijn die dit topic gebruiken :) Zo nu en dan krijg ik weer een mailtje dat er gereageerd is.

@DvN wat jij beschrijft komt me helemaal niet bekend voor eerlijk gezegd. Ik heb die issues met de TV wel eens gehad maar dan was er ergens gewoon daadwerkelijk iets gewijzigd in een IP adres volgens mij. Nou moet ik ook zeggen dat ik mijn EdgeRouter X inmiddels al een hele tijd niet meer van het stroom gehad heb. Maar toch het afgelopen jaar zeker wel een aantal keer als ik aan het klussen was bijvoorbeeld, en dan kwam alles moeiteloos weer op. Wellicht een keer een factory reset doen en je config opnieuw opbouwen/importeren?

Reageer