vraag

Twee netwerken die elkaar niet zien

• 15 mei 2020
  • 11 reacties
  • 226 keer bekeken

Badge

M’n Apple Airport Extreme gebruikt IP-bereik 10.0.1.x, terwijl m’n ExperiaBox V10 192.168.1.x gebruikt.  Beide delen dus IP-adressen uit en dat moet helaas ook zo blijven.

Hoe krijg ik apparaten van beide netwerken zover, dat ze elkaar kunnen zien?

11 reacties

Reputatie 8
Badge +16

Waarom is het niet mogelijk om er één groot subnet van te maken?

En waarom kies je voor 2 subnets maar wil je vervolgens beide subnets toch contact laten maken met elkaar? Dus waarom wil je dat ze elkaar kunnen zien?

Als je toch verbinding wil kunnen maken tussen twee private subnets (en een internetverbinding) dan zul je hiervoor vermoedelijk een router moeten aanschaffen die tussen meerdere private subnets kan routeren.

Of misschien met een tweede router achter de Experiabox, maar ik weet niet of je dan de routering makkelijk voor elkaar gaat krijgen.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @MaVaNi. Van harte welkom hier. Volgens mij stelt @Franzki een aantal heel terechte vragen. Zou je die eerst kunnen beantwoorden? En zou je daarnaast alvast je profiel aan kunnen vullen met je postcode/huisnummer, klantnummer en de naam van de contracthouder? 

Badge

Sorry, mijn ervaring is dat als je te veel informatie geeft, de discussie vaak de verkeerde kant op gaat.

De Airport Extreme mag niet in bridge-mode staan, omdat het gastWifinetwerk dan geen verbinding krijgt met het internet.  (De Airport Extreme is al vervangen door Apple, het ligt dus niet aan dit ene exemplaar)  Maar de Airport Extreme doet maar beperkt DHCP naar het schijnt, dus de ExperiaBox V10 in bridge mode zetten is ook geen optie.

Ik heb al geprobeerd om de AE hetzelfde IP bereik te geven als de EBV10, waarop een deel van dat bereik is gereserveerd voor de AE.  Dat werkt ook niet.

De EBV10 op 192.168.2.0 en de AE opp 192.168.1.0 lost het probleem ook niet op.

Het subnetmask van de EBV10 op 255.255.0.0 zetten i.p.v. 255.255.255.0 gaat niet, omdat je het subnetmask van de EBV10 niet kunt aanpassen.

Op het subnet van de AE zit o.a. een digitale tv decoder en op het subnet van de router een NAS.  Zou handig zijn als die elkaar zien.

Een tweede router gaat er niet komen.  Als het met de EBV10 niet kan (ook niet na een eventuele overgang naar de firmware van KPN), dan wordt de EBV10 vervangen.  Omdat de helpdesk van Telfort/KPN me dan wellicht niet meer kan helpen bij problemen, stap ik dan waarschijnlijk ook gelijk over op een andere provider.

Ik heb m’n profiel aangevuld, maar een vakje voor “contracthouder” heb ik helaas niet gevonden.  Die heb ik dus maar bij “extra informatie” gedropt.

Reputatie 8

Sorry, mijn ervaring is dat als je te veel informatie geeft,
de discussie vaak de verkeerde kant op gaat.

Je kunt daarmee ook wel eens te weinig informatie geven.
Waardoor niet duidelijk is wat je werkelijk wilt bereiken?

De Airport Extreme mag niet in bridge-mode staan, omdat het gastWifinetwerk dan geen verbinding krijgt met het internet.

Beperkingen dus met de Airport Extreme zelf.
Maar ook door “provider” geleverde modem/routers, waarvan bekend is dat deze “uitgeklede functies” hebben in hun firmware, is het rekening houden met die beperkingen + de wisselwerking op de specifieke wensen van gebruikers, of het dan überhaupt wel mogelijk is?

...Als het met de EBV10 niet kan (ook niet na een eventuele overgang naar de firmware van KPN), dan wordt de EBV10 vervangen.  Omdat de helpdesk van Telfort/KPN me dan wellicht niet meer kan helpen bij problemen, stap ik dan waarschijnlijk ook gelijk over op een andere provider.

Geen enkele provider kan je helpen of ondersteuning bieden bij eigen gekozen hardware.
Simpelweg omdat medewerkers daar niet in zijn getraind of kennis en ervaring daarin hebben.
Nou ja.... Of je betaalt er extra voor (en dan maar hopen dat men dan ook kennis van zaken heeft). Bij KPN heeft men inmiddels hun modem/router beleid vrij gegeven.

Het “normale” patroon van support is toch om de door KPN geleverde hardware te gebruiken bij storingen. Daar kan men op terug vallen. Men heeft echter een extra dienst in het leven geroepen als je “eigen” gekozen hardware gebruikt, om daar support op te krijgen.
Kost extra geld.   (KPN Tech Desk)  →    € 5,- p/maand extra

Heb echter nog te weinig inzicht of men als gebruiker ook daadwerkelijk wordt geholpen,
en of je er ook werkelijk profijt van hebt?  Meestal is een dergelijke service “sigaar uit eigen doos”.

Andere providers is het sterk de vraag of men die service ook biedt?  Doorgaans wordt je ook daar met een kluitje in het riet gestuurd als je eigen apparatuur gebruikt en je hebt er vragen over.

Reputatie 8
Badge +16

Zoals ik het lees, heb je achter je Experiabox de Airport Express aangesloten. Met de WAN-zijde in het LAN-subnet van de Experiabox. En aan de LAN-zijde van de AE een eigen subnet, want je wilt de AE niet in bridge-mode hebben.

Mijn advies zou zijn om alles in het LAN van de Airport Express te hangen… want dan zien alle apparaten elkaar.

Badge

Mijn advies zou zijn om alles in het LAN van de Airport Express te hangen… want dan zien alle apparaten elkaar.

En hoe doe ik dat?  Alles wat nu in de EBV10 geplugd is (behalve de AE) in de AE pluggen?  Dat wordt lastig, want dan moet ik een meter of tien/vijftien LAN-kabel erbij gaan leggen.

Reputatie 8

Dan is het een kwestie van die Apple Airport Extreme verplaatsen naar de plek waar kennelijk alles bij elkaar komt. Misschien dan nog een extra managed switch erbij (i.v.m. IGMP Snooping ondersteuning)?  En alles aan die Apple Airport Extreme hangen.

Je kunt wel van het eerste sub-net naar het 2e sub-net, met in te stellen port forwarders e.d. om apparaten of services in het 2e net-werk te kunnen bereiken.
Maar dan maak je het voor jezelf wel ontstellend moeilijk.

Waarom moeilijk doen als met relatief simpele wijzigingen van je netwerk set-up je meteen ook tot het gewenste resultaat kunt komen?

Badge

Daar waar alles bij elkaar komt, is waar de router staat.  Tussen AE en router zit een kabel van zo’n 10 tot 15 meter.  AE en router staan ook niet op dezelfde etage en de kabel loopt deels via de zolder.

Badge

Een managed switch heb ik hier liggen.  Een Zyxel GS1900-8HP.  Vertel maar hoe ik ‘m moet instellen.

Reputatie 8

Daar waar alles bij elkaar komt, is waar de router staat.

Ja, dat begreep ik al uit je eerdere reactie.  Vandaar dus de suggestie om die Apple Airport Extreme te verplaatsen naar de plek waar kennelijk alles bij elkaar komt.

Hoe je alles verder aan elkaar knoopt met (managed) switches etc. Zoek dat zelf even uit.
Het is jou netwerk. Ik heb geen inzicht wat je allemaal aan apparaten hebt aangesloten.
En op welke verdiepingen je bekabeling wel- of niet hebt lopen?

Maak een tekeningetje voor jezelf, en “knoop het aan elkaar” op de meest efficiënte wijze
met wat je reeds hebt aangelegd.

Reputatie 8
Badge +9

Hallo @MaVaNi. Volgens mij helpen @Babylonia en @Franzki je uitstekend op weg. Zoals @Babylonia al aangeeft is het voor “buitenstaanders” lastig aan te geven hoe je de managed switch het beste kunt instellen, gezien voor ons niet inzichtelijk is hoe je thuisnetwerk er precies uitziet. Kun je zo eerst uit de voeten? Als er specifieke dingen zijn waar je tegenaan loopt, geef het dan vooral aan. 

Reageer