beantwoord

Tv-ontvanger en WiFi traag

  • 14 mei 2020
  • 9 reacties
  • 157 keer bekeken

De laatste tijd loopt onze apparatuur steeds vaker vast.

De hoofd TV-ontvanger reageert traag, Het schakelen tussen zenders reageert traag. Ook regelmatig komt er een melding in beeld om naar een andere zender te gaan.
Regelmatig resetten we dus de ontvanger. Onze 2e ontvanger is nieuwer en heeft dit niet.

Daarnaast is de WiFi vaak traag (bij snelheidstest kwam ik zelfs een keer tot 9.7 Mbs down en 14.7 Mbs Up in een ‘gewone situatie’ en steeds vaker hangt hij, waardoor we deze ook moeten resetten. Voorheen 1x per half jaar en nu soms zelfs 1x per week.
Films op Netflix of Disney op de TV kijken is zelfs al onmogelijk zonder dat het signaal verloren gaat.

We hebben het in gebruik sinds eind 2012.

Kan het zijn dat alles aan vervanging toe is?
Wat is eigenlijk de levensduur van de apparatuur?

Ik zie in reclames van KPN dat er “SuperWifi” is. Is dit ook voor ons als vaste klanten beschikbaar of moeten we hiervoor extra gaan betalen?

 

Ik hoor graag.

 

Groet,

Rob

 

icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 25 mei 2020, 08:29

@Zwaardje Wat fijn dat de nieuwe tv-ontvangers zoveel beter werken en goed bevallen, fijn dat dat stukje alvast opgelost is. Dan zitten we dus alleen nog met de WiFi verbinding. 

Ik heb je verbinding voor de zekerheid nagekeken: de verbinding tussen het netwerk en jouw modem ziet er prima uit, zowel de snelheid als stabiliteit. Dat betekent dat het echt in de WiFi verbinding zit. Doordat WiFi draadloos is, is deze verbinding heel vatbaar voor storingsbronnen en andere signalen in jouw omgeving. Daarom kan het even zoeken zijn naar de beste oplossing. Het helpt vaak heel goed om de WiFi instellingen van je modem zo optimaal mogelijk in te stellen. Heb je onze handige WiFi check al eens doorgelopen? Deze helpt je daarbij, laat je weten of het is gelukt?

Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Badge +18

Is het mogelijk om een speedtest bekabeld uit te voeren en werken de TV ontvangers bekabeld of draadloos 

Aan de meting die jè zelf aangeeft wordt HD kijken bijna niet mogelijk omdat HD kijken bijna 8 MB neemt

Welke snelheid is er leverbaar?

De levensduur is vrij lastig te zeggen, ik heb hier een nog steeds werkende buizen radio, kan ik er ooit nog een buis  vinden ter vervanging geen idee.

Veel apparatuur is bijna simpelweg niet meer te repareren of heel duur, omdat het een mate van specialisme vergt. Vaak moet een heel component worden vervangen. Vervanging is dan doorgaans goedkoper.

Een bruikleen modem/router is soms niet eens fabrieks nieuw, wat verder mee speelt hoe zwaar wordt het toestel belast.  Gaat het om een Zyxel, dan ja die moet hoognodig worden vervangen, is de TV ontvanger een Motorola ook vervangen.

De "Super" wifi zal je als Telfort klant zelf moeten aanschaffen laat je niet misleiden door de naam en de commercials, heb je minder dan 10Mb via de lijn naar buiten, dan is de snelheid via deze toegangspunten niet beter.

 

De 9.7 was een extreem voorbeeld.
We hebben zo’n twee uur geleden alles weer gereset. De speedtest heb ik ook bekabeld uitgevoerd en kom tot 95.6 Mbs Down en 28,1 Up. Ter vergelijking via WiFi is dit 64,8 down en 26,6 up.
De tv ontvangers zijn bekabeld.
Netflix keken we via de Smart-TV via WiFi.

 

 

Dat zijn prima cijfers, de wifi kan beter, hoewel dat lastig is te oordelen zonder de omgevingsdrukte en type modem/router te weten. Netflix kan je op een smart tv het beste bedraad kijken is mijn persoonlijke ervaring.

Wat waren de omstandigheden van de 9,7 meting? Heb je het duurste Netflix abonnement en kan je het UHD materiaal zien? Dat vraagt meer van de verbinding dan gewoon HD.

Galdor,

De tv ontvanger is inderdaad een Motorola… deze dus vervangen neem ik aan?
Het modem is een experia box V8

 

Groet,

Rob

 

Dat vervangen is aan een Telfort moderator of de telefonische klanten service. Zelf heb ik het maar 1 of 2 keer gebruikt maar de nieuwe ontvangers hebben de Netflix app aan boord dat zou kunnen schelen. Mijn persoonlijke voorkeur blijft uitgaan naar de Smart TV net iets betere kijk ervaring.

Voor een v8 zijn dat keurige cijfers, mischien dat een ander kanaal kiezen verbetering geeft.

Ps het zal de bedoeling zijn de vorige reactie te "liken" dat is in mijn ogen niet het antwoord.

Reputatie 8
Badge +11

Hi @Zwaardje, nog van harte welkom hier! Door de drukte is mijn reactie later dan onze bedoeling is. Ik zie dat Galdor je al op weg geholpen heeft, fijn.

Ik heb je gegevens er ook bij gepakt, en volgens mij heb je inmiddels een nieuwe tv-ontvanger thuis. Klopt dit en werkt dit nu goed? Hoe gaat het verder nu met de WiFi verbinding? Laat het gerust weten als we/ik iets voor je kunnen doen.

Hi Alexandra,
Bedankt voor je reactie. We hebben inderdaad de tv-ontvangers thuis gekregen en geïnstalleerd. Wat een verbetering! Sneller en zelfs beeldkwaliteit is beter, wow! Netflix kunnen we ook kijken zonder onderbreking. Ook mooi dat de afstandsbediening zowel de tv als de ontvanger kan bedienen. Hoewel de instructie hiervoor in de handleiding van Telfort niet goed staat beschreven, daarvoor moet je toch de handleiding van KPN hebben.

Wat betreft de Wifi verbinding blijft het onder de maat en moeten we steeds meer resetten om enigszins te kunnen werken. Na een reset is het redelijk op niveau maar in de loop van de dag, of gisteren na een paar uur loopt het weer terug. Ik heb twee screendumps van speedtesten vóór en na een reset gisterochtend 9 uur en een van gisteren rond 12 uur.

Reputatie 8
Badge +11

@Zwaardje Wat fijn dat de nieuwe tv-ontvangers zoveel beter werken en goed bevallen, fijn dat dat stukje alvast opgelost is. Dan zitten we dus alleen nog met de WiFi verbinding. 

Ik heb je verbinding voor de zekerheid nagekeken: de verbinding tussen het netwerk en jouw modem ziet er prima uit, zowel de snelheid als stabiliteit. Dat betekent dat het echt in de WiFi verbinding zit. Doordat WiFi draadloos is, is deze verbinding heel vatbaar voor storingsbronnen en andere signalen in jouw omgeving. Daarom kan het even zoeken zijn naar de beste oplossing. Het helpt vaak heel goed om de WiFi instellingen van je modem zo optimaal mogelijk in te stellen. Heb je onze handige WiFi check al eens doorgelopen? Deze helpt je daarbij, laat je weten of het is gelukt?

Reageer