beantwoord

TV-ontvanger aansluiten op een Acces Point

• 19 juli 2018
  • 19 reacties
  • 1246 keer bekeken

Deze vraag is al vaker behandeld op diverse forums, maar met diverse oplossingen.....

Ik heb nu een Telfort Arcadyan VGV7519 router.
Hierop zitten 4 ethernet poorten. Elke poort gaat naar een kamer in het huis.
Op de kamer komt dan een ethernet verbinding uit de muur en die sluit ik aan op een Netgear GS105 LAN switch.
Vanaf deze switch gaat er 1 kabel naar de TV decoder (Arcadyan HMB2260), 1 kabel naar de wireless access point (D-link DIR-652) en 1 kabel naar de desktop PC.
Het liefst zou ik de switch op elke kamer ervan tussen halen, maar schijnbaar kan dit niet, want het TV VPN wordt niet goed doorgezet op de etherpoorten van de wireless access-point (D-link DIR-652). Dit heeft schijnbaar iets te maken met VLAN tagging support of IGMP snooping.

Ik heb bovenstaande vraag bij technical support afdelingen van een aantal bekende merken neergelegd, maar ik kreeg nergens een antwoord of hun AP goed zou werken, slechts een advies dat hun duurste AP het waarschijnlijk wel zou kunnen.....

Hebben jullie ervaring met wireless access-points (merk en model) waarop ik een TV decoder (Arcadyan HMB2260) en een bedrade desktop PC kan aansluiten?

Huidige situatie: internet --- Arcadyan VGV7519 --- Netgear GS105 --- Arcadyan HMB2260
Wat ik wil: internet --- Arcadyan VGV7519 --- AccessPoint --- Arcadyan HMB2260

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Galdor68 20 juli 2018, 07:03

Het accespoint/versterker van Telfort zelf a €50,00 wel bedraad aansluiten maar gezien de bedrading er ligt mag dit geen probleem geven deze heeft ook 4 ethernet aansluitingen dus aansluiten van TV en PC moet lukken.

Je hebt wel TV signaal met de huidige GS105? De GS105E zou een betere keus zijn met name vanwege IGMP.

Edit: verouderde doorverwijzing verwijderd
Bekijk reactie

19 reacties

Het accespoint/versterker van Telfort zelf a €50,00 wel bedraad aansluiten maar gezien de bedrading er ligt mag dit geen probleem geven deze heeft ook 4 ethernet aansluitingen dus aansluiten van TV en PC moet lukken.

https://m.webshop.telfort.nl/nl/222985/wifi-versterker/?pos=0

Je hebt wel TV signaal met de huidige GS105? De GS105E zou een betere keus zijn met name vanwege IGMP.
Reputatie 8
Badge +19
De TV-ontvanger aan een wifisignaal toevertrouwen... ik zou er niet eens aan beginnen.
Wifi is van teveel 'toevallige' externe factoren afhankelijk om een ongestoord TV-signaal te kunnen garanderen.
Je TV-ontvanger komt terecht in een woud van naburige draadloze netwerken (kijk maar eens met een wifi-analyzer naar alle netwerken in de buurt) waarvan je veel last kan hebben en je vermoedelijk geregeld van kanaal zal moeten wisselen om een fatsoenlijke TV-ontvangst te hebben.
En zitten die LAN-switches écht in de weg..?
Mijn advies... niet doen.

Dit is de switch die toen standaard door Telfort geleverd werd.
Is de Wifi versterker van telfort een echt AP of zo'n wifi range extender (want daar heb ik geen goede ervaringen mee)?
De TV-ontvanger aan een wifisignaal toevertrouwen... ik zou er niet eens aan beginnen.
Wifi is van teveel 'toevallige' externe factoren afhankelijk om een ongestoord TV-signaal te kunnen garanderen.
Je TV-ontvanger komt terecht in een woud van naburige draadloze netwerken (kijk maar eens met een wifi-analyzer naar alle netwerken in de buurt) waarvan je veel last kan hebben en je vermoedelijk geregeld van kanaal zal moeten wisselen om een fatsoenlijke TV-ontvangst te hebben.
En zitten die LAN-switches écht in de weg..?
Mijn advies... niet doen.

Nee geen TV signaal via WiFi. Ik zoek een AP waarbij de bedrade ethernet poorten een TV signaal kunnen doorgeven.
Reputatie 8
Badge +19

Nee geen TV signaal via WiFi. Ik zoek een AP waarbij de bedrade ethernet poorten een TV signaal kunnen doorgeven.

Dan heb je je topic de verkeerde titel meegegeven... 😉
Reputatie 8
De manier om een router als Access Point in te zetten, waarbij TV storingsvrij wordt ontvangen, hangt sterk af van de mogelijkheden van de router zelf.

Vaak hebben routers geen eigen "officiële" instelling in hun firmware om die als Access Point te gebruiken. Met een trucje wordt dan een LAN-poort van de hoofdrouter verbonden met een LAN-poort van de 2e router. Die werkt dan als "switch". Een aantal functies van de router worden dan omzeilt. Het is dan de vraag of functies zoals IGMP Snooping dan nog wel actief zijn? Kwestie van uitproberen.

Bij modellen waarbij je in het menu een router "officieel" zelf in een Access Point mode kunt zetten, en je niet eens kabels hoeft te verwisselen. (Dus een kabel in een WAN-poort hoef je niet om te steken naar een LAN-poort), is meestal wel rekening gehouden dat alle verdere functies blijven werken.

Zelf heb ik bijv. een Synology RT1900ac, die is vanuit het menu in Access Point mode te zetten.
Een aangesloten TV-ontvanger blijkt daarop probleemloos te werken.

De aanschaf van bijv. de eerder genoemde KPN/Telfort Wifi "versterker"/Access Point (alles bekabeld aangesloten), is echter een stuk goedkoper.

Dit is de switch die toen standaard door Telfort geleverd werd.
Is de Wifi versterker van telfort een echt AP of zo'n wifi range extender (want daar heb ik geen goede ervaringen mee)?

Dan is de switch vermoedelijk een GS105 E model, de versterker van Telfort heeft als je de link opent en de specificaties bekijkt twee mogelijk heden. Onbedraad dan is het range extender en bedraad een acces point.
Maar er zullen vast wel wat forumleden zijn die hier meer over weten te vertellen. Op zich zou de switch dan overbodig zijn.

De titel en je vraag over ervaring met een wireless systeem is verwarrend je moet juist wired aan de experia aansluiten.
Het tv signaal word zover ik weet niet via het interne wifi doorgegeven.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Polleke, welkom op het Forum. Ik begrijp dat je graag de switches op alle kamers wil verwijderen. Dit kan echter nog niet omdat jouw huidige Acces Point de tv-verbinding niet goed doorgeeft. Dat is jammer. Nu is je vraag met welke kan het wel. Ik zie dat je al veel informatie hebt gekregen. En dat daarbij ook onze eigen acces point voorbij is gekomen. Kun je verder met de informatie?
De manier om een router als Access Point in te zetten, waarbij TV storingsvrij wordt ontvangen, hangt sterk af van de mogelijkheden van de router zelf.

Vaak hebben routers geen eigen "officiële" instelling in hun firmware om die als Access Point te gebruiken. Met een trucje wordt dan een LAN-poort van de hoofdrouter verbonden met een LAN-poort van de 2e router. Die werkt dan als "switch". Een aantal functies van de router worden dan omzeilt. Het is dan de vraag of functies zoals IGMP Snooping dan nog wel actief zijn? Kwestie van uitproberen.

Bij modellen waarbij je in het menu een router "officieel" zelf in een Access Point mode kunt zetten, en je niet eens kabels hoeft te verwisselen. (Dus een kabel in een WAN-poort hoef je niet om te steken naar een LAN-poort), is meestal wel rekening gehouden dat alle verdere functies blijven werken.

Zelf heb ik bijv. een Synology RT1900ac, die is vanuit het menu in Access Point mode te zetten.
Een aangesloten TV-ontvanger blijkt daarop probleemloos te werken.

De aanschaf van bijv. de eerder genoemde KPN/Telfort Wifi "versterker"/Access Point (alles bekabeld aangesloten), is echter een stuk goedkoper.

Ik heb een LAN port van de Telfort Arcadyan VGV7519 router, doorgetrokken naar een LAN poort van mijn huidige AP (zowel WAN als LAN poort op de AP geprobeerd), dus de Netgear switch ervan tussen gehaald. Arcadyan HMB2260 ook op een AP LAN poort gestoken. Maar TV krijgt na een paar seconden een foutmelding. Dus de switchpoortjes op de AP zijn toch iets anders dan de Netgear switchpoortjes.....

.
Hoi Polleke, welkom op het Forum. Ik begrijp dat je graag de switches op alle kamers wil verwijderen. Dit kan echter nog niet omdat jouw huidige Acces Point de tv-verbinding niet goed doorgeeft. Dat is jammer. Nu is je vraag met welke kan het wel. Ik zie dat je al veel informatie hebt gekregen. En dat daarbij ook onze eigen acces point voorbij is gekomen. Kun je verder met de informatie?

De KPN/Telfort WiFi versterker aangeschaft en deze werkt goed mbt TV signaal. Dus de oude door Telfort geleverde oplossing (met Netgear GS105) is dus vervangen door de KPN/Telfort WiFi versterker.....
Reputatie 8
@polleke
Ik heb de specs bekeken van de eerder door je gebruikte D-Link DIR 652 router, maar kom de gevraagde "IGMP Snooping" functionaliteit nergens tegen in hun beschrijvingen of datasheet.

https://eu.dlink.com/nl/nl/products/dir-652-wireless-n-gigabit-home-router#support
ftp://ftp.dlink.de/dir/dir-652/documentation/DIR-652_ds_revb_Datasheet_en.pdf

Kennelijk al een te oud product waarbij dat "IGMP Snooping" überhaupt nog niet functioneel was.
Dus het is niet verwonderlijk dat dit apparaat gebruikt als "Access Point" de TV-streams niet goed doorgeeft naar een aangesloten TV-ontvanger, zoals je hebt gemerkt.

Een Netgear GS105 switch voldoet ook niet !
(Wel bijv. een Netgear GS105E switch).

De erna aangeschafte KPN/Telfort WiFi versterker heeft die IGMP functionaliteit wel.
En je hebt gemerkt dat het dan wel werkt.
Reputatie 8
Badge +11
Ik begrijp dat je inmiddels weer ongerust tv kan kijken met de versterker. Dat is fijn. Heel veel plezier ervan. Mocht ik nog iets voor je kunnen betekenen, dan hoor ik dat graag.

Ja is inderdaad Netgear ProSAFE GS105E
@polleke
Ik heb de specs bekeken van de eerder door je gebruikte D-Link DIR 652
router, maar kom de gevraagde "IGMP Snooping" functionaliteit nergens tegen in hun beschrijvingen of datasheet.

https://eu.dlink.com/nl/nl/products/dir-652-wireless-n-gigabit-home-router#support

Kennelijk al een te oud product waarbij dat "IGMP Snooping" überhaupt nog niet functioneel was.
Dus het is niet verwonderlijk dat dit apparaat gebruikt als "Access Point" de TV-streams niet goed doorgeeft naar een aangesloten TV-ontvanger, zoals je hebt gemerkt.

(Wel bijv. een Netgear GS105
E
switch).

De erna aangeschafte KPN/Telfort WiFi versterker heeft die IGMP functionaliteit wel.

Ja is inderdaad een Netgear ProSAFE GS105E
Reputatie 8
Dan kun je die ook nog blijven gebruiken, en er een TV-ontvanger achter hangen.
Dat zou dan ook moeten blijven werken.
(Tenzij je instellingen in de Netgear m.b.t. IGMP Snooping hebt uitgeschakeld).
Met een reset van de Netgear staat alles default = inclusief IGMP Snooping.

@polleke

Ik heb de specs bekeken van de eerder door je gebruikte D-Link DIR 652

router, maar kom de gevraagde "IGMP Snooping" functionaliteit nergens tegen in hun beschrijvingen of datasheet.

(Wel bijv. een Netgear GS105

E

switch).

Ja is inderdaad een Netgear ProSAFE GS105E

Ik heb vandaag een Netgear ProSafe GS108 (dus zonder E) er tussen geplaatst ipv GS105E, en alles bleef goed werken. De specs erbij gehaald en de GS108 zou dus geen VLAN en IGMP-snooping ondersteunen. Dan zou je bijna denken dat het TV-signaal-VLAN goed doorgegeven wordt via L2 (want een ethernet frame heeft VLAN ID bits) en niet gerelateerd is aan IGMP.... En dat de poorten op de D-link DIR-652 AP misschien geen echte L2 poorten maar misschien L2/L3 poorten zijn....
Reputatie 8
Ik heb vandaag een Netgear ProSafe GS108 (dus zonder E) er tussen geplaatst ipv GS105E, en alles bleef goed werken. De specs erbij gehaald en de GS108 zou dus geen VLAN en IGMP-snooping ondersteunen.
Maar heb je buiten de TV-ontvanger ook andere apparaten op die switch aangesloten, die functioneel zijn ingeschakeld (aan staan), en er data mee wordt afgenomen? Dat haperen van multicast streams zal pas gaan plaatsvinden bij meerdere data-flows naar apparaten. Of bij in- uitschakelen van apparaten, anders dan de TV-ontvanger zelf.

Een aardige uitleg in Jip & Janneke taal m.b.t. IGMP Snooping:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301

L2 of L3 heeft verder niets met IGMP Snooping te maken. Het zijn verschillende functionaliteiten.
(Vandaar dat een D-link DIR-652 met wellicht L3 functionaliteit toch niet goed functioneert m.b.t. een TV-ontvanger).

Een GS108 betreft een unmanaged switch waar je verder niets op kunt instellen.
Dan betreft het per definitie al nooit een switch op layer 3 (L3) niveau, hooguit een "basis" L2 switch. Zelfs de managed switches Netgear GS105E / GS108E zijn niet eens L3 switches. Daar zijn ze technisch gezien te eenvoudig voor ingericht, maar die modellen ondersteunen wel IGMP Snooping.

Een aardige uitleg over het verschil in gebruikte switches (Engelstalig) en hun layer classering:
https://blogs.cisco.com/smallbusiness/understanding-the-different-types-of-ethernet-switches

Ik heb vandaag een Netgear ProSafe GS108 (dus zonder E) er tussen geplaatst ipv GS105E, en alles bleef goed werken. De specs erbij gehaald en de GS108 zou dus geen VLAN en IGMP-snooping ondersteunen.Maar heb je buiten de TV-ontvanger ook andere apparaten op die switch aangesloten, die functioneel zijn ingeschakeld (aan staan), en er data mee wordt afgenomen? Dat haperen van multicast streams zal pas gaan plaatsvinden bij meerdere data-flows naar apparaten. Of bij in- uitschakelen van apparaten, anders dan de TV-ontvanger zelf.

Aan de Netgear GS108v4 hangt momenteel een TV decoder (Arcadyan HMB2260), DIR-652 AP, 3 wired IP camera's, de afgelopen dagen nog geen problemen ondervonden met TV kijken....
Reputatie 8
Dan heb je geluk gehad. Maar wat niet is kan nog komen.

Reageer