beantwoord

TP-Link TL-SG3210

• 10 maart 2020
  • 26 reacties
  • 504 keer bekeken

Reputatie 1

Hi,

Een paar jaar lang heb ik probleemloos mijn TP-LINK TL-SG3210 als vervanging voor de door Telfort geleverde Experiabox V8 gebruikt. Ja, ok, ik had geen “Meer TV” en geen kanaal 200, maar die miste ik niet echt. Ik denk dat dat betekent dat ik IPTV in bridged mode ipv Routed mode gebruikte (maar weet ik niet zeker).

Sinds vandaag melden de TV ontnvangers ineens zodra je op de menu toets drukt “Wissel uw modem” en daar kan je verder niits. Ja, een uitleg dat mijn eigen modem niet goed ingesteld zou staan en dat ik vanaf april 2020 geen TV meer kan kijken.

De klantenservice geeft alleen maar aan dat eigen modems niet ondersteund worden, en kunnen niet verder helpen. En weten ook niet wat er aan hun kant veranderd is dat ik ineens deze melding krijg.

Is er iemand die weet hoe ik de SG3210 zo kan instellen dat deze het weer gaat doen? Ik zou het vervelend vinden als ik weer een ander duur apparaat moet kopen, of nog erger, de Experiabox weer in moet zetten; ik kan dan mijn eigen firewall met al zijn voordelen niet meer gebruiken.

Groet,

/Le Cactus

icon

Beste antwoord door Galdor68 10 maart 2020, 22:15

Dat heeft met routed versus bridge te maken, als je TP het niet ondersteund zal je toch aan een Fritzbox moeten denken, met een Telfort profiel het makkelijkst.

Bekijk reactie

26 reacties

Dat heeft met routed versus bridge te maken, als je TP het niet ondersteund zal je toch aan een Fritzbox moeten denken, met een Telfort profiel het makkelijkst.

Zelfde probleem. Ik heb een Synology RT1900AC, om o.a. dezelfde redenen gekocht. De experiabox is verschrikkelijk apparaat met weinig mogelijkheden. Ik ben benieuwd wat er gewijzigd is, en wat ik moet wijzigen in mijn router om het weer werkend te krijgen.

@di1001552814  en @Leon112233 

Neem dit topic door voor meer details en of oplossingen.

https://forum.telfort.nl/tv-338/firmware-7-3-83-5-kpn-telfort-tv-ontvangers-beperkt-gebruik-eigen-routers-85277

Reputatie 1

Bedankt voor de tips. Gamaar eens een Firtixbox bestellen, voor zover ik nu kan achterhalen moet een 7390 voldoende zijn, en die zijn 2e hands gelukkig goed betaalbaar. Nou maar hopen dat ik ook de Cisco ASA zonder dubbele NAT draaiend krijg.

Groet,

/Le Cactus

Laat je weten of werkt? 

Reputatie 3
Badge

Bedankt voor de tips. Gamaar eens een Firtixbox bestellen, voor zover ik nu kan achterhalen moet een 7390 voldoende zijn, en die zijn 2e hands gelukkig goed betaalbaar.

Groet,

/Le Cactus

De Fritzbox 7390 heeft geen profiel voor Telfort glasvezel voor zover ik weet. Het glasvezel profiel van XS4ALL is  bruikbaar met een paar aanpassingen aan VLAN’s en checksum.

Een 7490 heeft wel een Telfort glasvezel profiel.

Reputatie 1

Ondanks de uitleg op Tweakers krijg ik het niet werkend. Moet zaken aanpassen (onder vlancfg) die niet in de export staan. Zal wel iets fout doen ;(

Maar bedankt voor de reacties!

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @di1001552814

Zoals Galdor68 al aangaf is er in de firmware van de ontvanger wat aangepast. Het modem moet nu in Routed mode om de tv te ondersteunen. Je geeft al aan een FRITZ!Box aangeschaft te hebben, maar het is nog niet helemaal gelukt. :( Je gaat er nog wel uitkomen toch? 

Reputatie 1

Tis gelukt! Bedankt voor jullie reacties. Iemand nog een TP-Link TL-SG3210 kopen? :grin:

Reputatie 1

Tis gelukt! Bedankt voor jullie reacties. Iemand nog een TP-Link TL-SG3210 kopen? :grin:

Beste,
Ik verkeer in exact dezelfde situatie met een TP-Link TL-SG3210 en daarachter een Synology RT2600AC router.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je precies hebt gedaan zodat je IPTV weer aan het lopen hebt gekregen. Heb je hiervoor een FritzBox! 7490 aangeschaft? Begrijp ik het goed dat hier een ingebouwd “telfort profiel” in zit?

Reputatie 8

In de FritzBox 7490  (laatste firmware) zit zelf een ingebouwd “Telfort profiel”.

Reputatie 1

In de FritzBox 7490  (laatste firmware) zit zelf een ingebouwd “Telfort profiel”.

Dank voor je snelle reaktie...Ik heb inmiddels een Fritzbox 7490 besteld en zal deze met de laatste firmware installeren….Is er een (korte) handleiding hoe het Telfort profiel te laden/configureren is op de Fritzbox of spreekt het voor zich?

Reputatie 8

Besteld, dus een nieuwe?

Had ik persoonlijk voor een paar Euro meer toch het 7590 model gekozen?
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7590/

Is beter afgestemd voor een hogere VDSL snelheid mocht je dat binnenkort nodig hebben.
(Tevens voor glasvezel connectie).

Zelf heb ik geen Fritzbox, maar verwacht geen problemen met instellen.

@Mengels Het kan zo simpel zijn dat je enkel op de juiste plek het Telfort profiel moet kiezen.

Of de 7490 het juiste profiel nog heeft is mij onduidelijk op basis van een aantal gerelateerde topics.

https://forum.telfort.nl/tv-338/begin-gemist-niet-beschikbaar-na-update-fritzbox-3490-firmware-7-01-79008

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/tv-in-combinatie-met-fritzbox-7490-79163

Reputatie 3
Badge

@Mengels Het kan zo simpel zijn dat je enkel op de juiste plek het Telfort profiel moet kiezen.

Of de 7490 het juiste profiel nog heeft is mij onduidelijk op basis van een aantal gerelateerde topics.

Ik heb de 7490 naar volle tevredenheid met het Telfort profiel werkend.

Reputatie 1

Besteld, dus een nieuwe?

Had ik persoonlijk voor een paar Euro meer toch het 7590 model gekozen?
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7590/

Is beter afgestemd voor een hogere VDSL snelheid mocht je dat binnenkort nodig hebben.
(Tevens voor glasvezel connectie).

Zelf heb ik geen Fritzbox, maar verwacht geen problemen met instellen.

Uhm….ik heb telfort Glasvezel…..Begrijp ik het goed dat dan het bovenstaande verhaal met het Telfort profiel ook geldt of is deze hele topic gebaseerd op ADSL/VDSL ?

Er is of zou ook een Telfort glasvezel profiel moeten zijn.

@Ed W. Staat dat Telfort glasvezel profiel nog gewoon in de provider keuze lijst?

Reputatie 1

Er is of zou ook een Telfort glasvezel profiel moeten zijn.

@Ed W. Staat dat Telfort glasvezel profiel nog gewoon in de provider keuze lijst?

...en is dit profiel voor Telfort glasvezel zowel te vinden op de 7490 als de 7590….ik kan namelijk de 7490 nog omruilen naar de 7590…..

Reputatie 8

Op zichzelf is het 7590 model jonger, en de “opvolger” van het 7490 model.
Daardoor mogelijk ook net wat beter afgestemd op huidige nieuwe netwerk ontwikkelingen.
(Waaronder o.a. een hogere VDSL snelheid, mocht je dat inzetten bijv. bij een verhuizing).

Een kennis van mij heeft het 7590 model en gebruikt dat in relatie met Telfort glasvezel.
Telfort profiel instellen, en het werkte.

Via een trucje vanuit een Experia Box V8 de VOIP-gegevens achterhaald. Gegevens ingetikt in de 7590, koppelde zijn Gigaset DECT telefoons ermee → en werkte direct met het ingebouwde DECT basis station van de 7590.

Zowel bij de 7490 als 7590 is het Telfort profiel in te stellen voor een glasvezel-connectie.

Reputatie 3
Badge

@Galdor68: Staat er inderdaad nog gewoon bij.

@Mengels: Het Telfort profiel is in beide modellen te vinden. Een 7490 is gebruikt nog te vinden op Marktplaats voor een redelijke prijs.

Reputatie 3
Badge

Even een aanvulling: in de providerlijst van de Fritzbox 7490 met de laatste firmware staat slechts één Telfort profiel. Deze werkt voor zowel DSL (neem ik aan, kan dat niet testen. Maar de 7490 is primair bedoeld als DSL modem, dus het lijkt me een veilige aanname.) als glasvezel.

Reputatie 8
Badge +11

@di1001552814 Super. :)

En de rest natuurlijk ook bedankt voor de informatie. Daar moet het mee lukken toch om een FRITZ!Box te installeren. :)

Reputatie 1

Vandaag de Fritzbox 7590 geinstalleerd, ging vrij makkelijk met de bestaande profielen. Enige tip die ik nog wil geven is dat je het IPTV signaal vanaf LAN poort 4 moet halen…
Dank allen voor de info

Reputatie 8

Vreemd dat je IPTV alleen vanaf LAN poort 4 zou moeten halen??
"Routed mode” houdt juist in dat elke LAN-poort gebruikt zou kunnen worden.

Reputatie 3
Badge

Vandaag de Fritzbox 7590 geinstalleerd, ging vrij makkelijk met de bestaande profielen. Enige tip die ik nog wil geven is dat je het IPTV signaal vanaf LAN poort 4 moet halen…
Dank allen voor de info

Dat is vreemd: zowel bij de door mij gebruikte 7360, 7490 en 7581 Fritzboxen maakte de LAN poort voor IPTV totaal niets uit. Momenteel met de 7490 IPTV op LAN2 en LAN3.

Maar fijn dat de 7590 momenteel bij je werkt.

Reageer