beantwoord

TP-link accesspoint verbonden. geen internet.

  • 19 maart 2020
  • 7 reacties
  • 307 keer bekeken

Hallo,

Ik heb het volgende probleem:

Ik maar gebruik van de Experiabox V10, met wifi ingeschakeld. Om de wifi aan de andere kant van het huis bruikbaar te maken maak ik gebruik van de TP-Link TL-WA855RE (versie 1) als Accesspoint, met een andere SSID

Sinds enige tijd werkt dit niet meer. Op het AP aangesloten apparaten zeggen na enige tijd ‘verbonden, geen internet’.

De volgende instellingen heb ik op de experiabox v10:

Lan IP-adres: 192.168.2.254

DHCP aan, 192.168.2.1 tot 192.168.2.100

ISP DNS uit

Primaire DNS: 192.168.2.254

Lease tijd: 86400

 

De volgende instellingen heb ik op de TL-WA855RE:

IP-adres static: 192.168.2.252

Standaard gateway: 192.168.2.254

DHCP uit

 

Herkent iemand dit probleem en/of weet iemand de oplossing?

 

Dank

icon

Beste antwoord door Babylonia 19 maart 2020, 16:39

De volgende instellingen heb ik op de experiabox v10:

Lan IP-adres: 192.168.2.254

DHCP aan, 192.168.2.1 tot 192.168.2.100

ISP DNS uit

Primaire DNS: 192.168.2.254

Lease tijd: 86400


Ofwel met de keuze om “NIET” een ISP DNS-server te kiezen (= ISP DNS Uit),
maar een eigen alternatieve DNS-server.
Stel daarvoor dan de juiste waarde in, bijv. die van Googe:

ISP DNS Uit
Primaire DNS: 8.8.8.8

Ofwel je zet de ISP DNS Aan
En laat de Primaie DNS overnemen van de provider (KPN / Telfort),
en kun je in dat geval wel het “apparaat” IP-adres van de Experia Box laten staan, ofwel:

ISP DNS Aan
Primaire DNS: 192.168.2.254

Dan wordt achterliggend de DNS-server van de provider (KPN / Telfort) gekozen.

Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8

De volgende instellingen heb ik op de experiabox v10:

Lan IP-adres: 192.168.2.254

DHCP aan, 192.168.2.1 tot 192.168.2.100

ISP DNS uit

Primaire DNS: 192.168.2.254

Lease tijd: 86400


Ofwel met de keuze om “NIET” een ISP DNS-server te kiezen (= ISP DNS Uit),
maar een eigen alternatieve DNS-server.
Stel daarvoor dan de juiste waarde in, bijv. die van Googe:

ISP DNS Uit
Primaire DNS: 8.8.8.8

Ofwel je zet de ISP DNS Aan
En laat de Primaie DNS overnemen van de provider (KPN / Telfort),
en kun je in dat geval wel het “apparaat” IP-adres van de Experia Box laten staan, ofwel:

ISP DNS Aan
Primaire DNS: 192.168.2.254

Dan wordt achterliggend de DNS-server van de provider (KPN / Telfort) gekozen.

Dank @Babylonia, inmiddels, een dagje na mijn laatste poging, de AP weer eens aangesloten, en dit lijkt te werken. Wellicht had het probleem iets te maken met een of andere cache ofzo… Ben benieuwd of het probleem nu wegblijft. 

De DNS heb ik aangepast naar die van google. 

 

Reputatie 8

Nee met een cache heeft het niet te maken.
Als er geen geldige DNS-server is ingesteld (of “Uit”) heb je simpelweg geen internet, omdat er in dat geval geen domeinnamen van websites worden omgezet naar IP-adressen, en omgekeerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System

Bijzonder wel, ik weet wat een DNS is, maar in ieder geval via de kabel, en ook rechtstreeks via wifi op de experiabox had ik geen problemen, hij zal dus alsnog wel ergens stiekem naar een DNS linken…

In ieder geval lijkt het nu te werken. Dank.

Reputatie 8

Die vraag / opmerking had ik al verwacht. :wink:

Intern “vanuit de Experia Box” zou het best kunnen dat er een “fall-back” is naar de standaard DNS-servers van KPN/Telfort als er een setting niet goed staat. Maar in de doorgifte van een DNS-server naar een achterliggend netwerkapparaat zoals een Access Point (en verder daar weer achter naar achterliggende apparaten), kan daar dan de klad in komen bij een verkeerde instelling.

Aha, dat zou kunnen ja!

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @BerendL, welkom bij ons op het forum. Zo te zien heeft Babylonia je al op weg geholpen en is het daarmee gelukt, dat is fijn :slight_smile:
Als we nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden.

Reageer