beantwoord

Telfort mail werkt alleen binnen thuis netwerk?

• 31 augustus 2014
  • 23 reacties
  • 2639 keer bekeken

Hallo,
Ik ben nu bijna 2 jaar klant bij Telfort en had nooit problemen met de telfort mail. Echter nu ik tijdelijk op een ander wifi netwerk zit kan ik geen email berichten ontvangen en verzenden. Kan het dat dit alleen in mijn THUIS omgeving werkt? En ook als ik mijn mobiel probeer in te stellen ( LG G2) met de pop3 en SMTP servers zoals aangegeven in de handleiding specifiek voor mijn toestel. Krijg ik hier de melding dat er geen toegang is tot de server. Zou ik dit dan thuis eerst moeten in stellen voor ik mobiel de telfort webmail kan ontvangen?

Vriendelijke groet
J.dorgelo
icon

Beste antwoord door Tuut-Tuut 31 augustus 2014, 23:55

De pop3 instellingen moeten altijd staan op de provider van de mail account, dus @gmail is gmail.com, @tele2 is tele2.nl, @telfort is telfort.nl

De smtp echter moet staan op de netwerkprovider waarmee je bent verbonden, dus als het netwerk van Telfort ADSL/VDSL/Glasvezel is dan is het smtp.telfort.nl, is het mobiel van Telfort dan is het smtp.telfortmail.nl

Belangrijk is dus om te weten wie je netwerkprovider is van het netwerk waar je gebruik van maakt.
Bekijk reactie

Reageren op topics is niet meer mogelijk. Heb je een nieuwe vraag? Ga dan naar het KPN Forum.

23 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Het wifi netwerk waar je gebruik van maakt, van welke provider is dat...?
Dat is een glasvezel netwerk van KPN. en het email programma op mijn computer is windows live mail, maar dat werkt thuis perfect samen met mijn andere email adressen. En email ontvangen wil blijkbaar wel maar verzenden niet
Reputatie 8
Badge +16
De pop3 instellingen moeten altijd staan op de provider van de mail account, dus @gmail is gmail.com, @tele2 is tele2.nl, @telfort is telfort.nl
De smtp echter moet staan op de netwerkprovider waarmee je bent verbonden, dus als het netwerk van Telfort ADSL/VDSL/Glasvezel is dan is het smtp.telfort.nl, is het mobiel van Telfort dan is het smtp.telfortmail.nl

Belangrijk is dus om te weten wie je netwerkprovider is van het netwerk waar je gebruik van maakt.
ok ik heb een mobiel abbonnement bij hi van kpn. dus dan zou dat smtp.hi.nl moeten zijn?
het probleem voor de mobiele perikelen is gevonden. Ik heb een andere poort gekozen voor de SMTP server. Met ssl of tls certificaten geforceerd. En nu komen alle mailtjes binnen op mijn mobiel. Op de Site van HI las ik dat Hi geen eigen smtp service aanbied. Dus voor alle hi klanten met dit probleem gebruik gewoon de smtp.telfort.nl maar kies voor de ssl of tls certificaten bij beveiliging.

Tuut-Tuut bedankt voor het mee denken.
Reputatie 8
Badge +16
@j.dorgelo,

Welkom op het forum! :)

Wat fijn om te lezen dat het probleem is opgelost.

@Tuut-Tuut,

Bedankt voor je bijdrage!

Stephen
Volgende probleem, Het is bijna het zelfde maar dan met een laptop. Ik probeer nu thuis bij mijn ouders een paar mailtjes te versturen. ( mijn ouders zitten op een glasvezel netwerk van KPN) MAar dit lukt niet kijg de volgende melding: Serverfout: 550 5.7.1 un able to relay....

MOet ik nu ook de SMTP server van het KPN netwerk instellen? omdat het nu niet gaat om een pop3 maar om imap??

Groetjes
Reputatie 8
Badge +10

MOet ik nu ook de SMTP server van het KPN netwerk instellen? omdat het nu niet gaat om een pop3 maar om imap??

Dat klopt, je moet de smtp-server gebruiken van de provider van wiens netwerk je op het moment gebruik maakt.
Pop of imap betreft alleen de inkomende server, de uitgaande server is altijd smtp.
Hartelijk dank. Dus elke keer als ik van netwerk wissel moet ik de SMTP aanpassen? Best wel omslachtig eigenlijk. Misschien toch maar overstappen op een webmail provider.

Dat klopt, je moet de smtp-server gebruiken van de provider van wiens netwerk je op het moment gebruik maakt.
Reputatie 8
Badge +10
Hartelijk dank. Dus elke keer als ik van netwerk wissel moet ik de SMTP aanpassen? Best wel omslachtig eigenlijk. Misschien toch maar overstappen op een webmail provider.

Graag gedaan.
Zo werkt het bij elke provider, ze willen niet dat hun mailservers worden gebruikt door anderen behalve hun eigen abonnees en binnen hun eigen netwerk.

En je hebt toch een webmail provider... Telfort..?
Ik heb inderdaad telfort, maar als ik elke keer wanneer ik met mijn laptop of mijn telefoon buiten mijn thuisnetwerk ben moet gaan uitdokteren wat de smtp is waar ik op dat moment ben..... Misschien is het de combinate van telfort en hi Wat beide kpn is geloof ik. Maar met mijn mobiel kan ik geen mail versturen en met mijn laptop alleen als ik thuis ben. /en dat is natuurlijk niet de reden waarom ik een laptop heb gekocht. Met een andere email provider bijv gmail of hotmail of wat dan ook heb ik dit probleem gewoon niet. Dus tenzij er een oplossing is zal ik toch eens aan het denken moeten,

Graag gedaan.
Zo werkt het bij elke provider, ze willen niet dat hun mailservers worden gebruikt door anderen behalve hun eigen abonnees en binnen hun eigen netwerk.

En je hebt toch een webmail provider... Telfort..?
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb inderdaad telfort, maar als ik elke keer wanneer ik met mijn laptop of mijn telefoon buiten mijn thuisnetwerk ben moet gaan uitdokteren wat de smtp is waar ik op dat moment ben...

Dat geldt voor iedereen, tenzij je zoals je zelf al aangeeft, een email-provider zoals GMail of Hotmail gebruikt
Je kan natuurlijk ook een beveiligde Telfort mailverbinding (SSL/TLS op poort 465, met wachtwoord) gebruiken zodat je wél vanaf iedere externe locatie je mail kan versturen.

Misschien is het de combinate van telfort en hi Wat beide kpn is geloof ik.

Dat heeft er niets mee te maken.

Maar met mijn mobiel kan ik geen mail versturen...

Voor mobiel moet je sowieso een andere smtp-server gebruiken, de standaard 'smtp.telefort.nl' is niet de juiste server voor mobiele diensten.
Volgens mij is dat 'smtp.telfortmail.nl'.
Voor wifi op je mobiel (dus niet mobiel internet) kan je uiteraard wél de standaard of beveiligde smtp-server (smtp.telfort.nl) gebruiken.

Dus tenzij er een oplossing is zal ik toch eens aan het denken moeten,

Over een andere provider denken lijkt me onnodig, het werkt bij iedere internetprovider op deze manier.
En GMail of Hotmail zijn geen internetproviders natuurlijk, deze leveren alleen een gratis 'open' emaildienst.

En zoals al eerder gezegd, je kan natuurlijk ook gewoon de webmail van Telfort gebruiken..!
Hey super bedankt. ik neem aan dat ik het wachtwoord zelf in kan stellen voor die poort? Gelukkig maar dat er mensen zijn die er meer verstand van hebben dan dat ik dat heb. anders kwam niemand verder dan klik en dubbelklik haha

Kan ik dit trouwens alleen instellen wanneer ik mij binnen mijn thuisnetwerk bevindt? Ik heb het net even snel geprobeerd op mijn mobiel, maar die geeft aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de server.

Ik heb inderdaad telfort, maar als ik elke keer wanneer ik met mijn laptop of mijn telefoon buiten mijn thuisnetwerk ben moet gaan uitdokteren wat de smtp is waar ik op dat moment ben...

Dat geldt voor iedereen, tenzij je zoals je zelf al aangeeft, een email-provider zoals GMail of Hotmail gebruikt
Je kan natuurlijk ook een beveiligde Telfort mailverbinding (SSL/TLS op poort 465, met wachtwoord) gebruiken zodat je wél vanaf iedere externe locatie je mail kan versturen.

Misschien is het de combinate van telfort en hi Wat beide kpn is geloof ik.

Dat heeft er niets mee te maken.

Maar met mijn mobiel kan ik geen mail versturen...

Voor mobiel moet je sowieso een andere smtp-server gebruiken, de standaard 'smtp.telefort.nl' is niet de juiste server voor mobiele diensten.
Volgens mij is dat 'smtp.telfortmail.nl'.
Voor wifi op je mobiel (dus niet mobiel internet) kan je uiteraard wél de standaard of beveiligde smtp-server (smtp.telfort.nl) gebruiken.

Dus tenzij er een oplossing is zal ik toch eens aan het denken moeten,

Over een andere provider denken lijkt me onnodig, het werkt bij iedere internetprovider op deze manier.
En GMail of Hotmail zijn geen internetproviders natuurlijk, deze leveren alleen een gratis 'open' emaildienst.

En zoals al eerder gezegd, je kan natuurlijk ook gewoon de webmail van Telfort gebruiken..!
Reputatie 8
Badge +10
Hey super bedankt. ik neem aan dat ik het wachtwoord zelf in kan stellen voor die poort?

Graag gedaan... ;)
Ik heb nog even zitten vogelen en kom op het volgende uit:
Poort 465 SSL werkte niet.
Maar wel poort 587 met STARTTLS
Hoe je je wachtwoord instelt ligt aan het mailprogramma dat je gebruikt, Thunderbird pikt dit automatisch op uit de gegevens van de inkomende (pop3) server.

Zie afbeelding van mijn Thunderbird instellingen.

Kan ik dit trouwens alleen instellen wanneer ik mij binnen mijn thuisnetwerk bevindt? Ik heb het net even snel geprobeerd op mijn mobiel, maar die geeft aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de server.

Ik heb van mobiel niet zoveel oude kaas gegeten, misschien dat één van de experts op dit gebied je verder kan helpen met de instellingen voor email met mobiel internet.
hmmm alles geprobeert. ik gebruik outlook en ik krijg geen optie om starttls te selecteren. ik krijg deze melding wanneer ik tls selecteer en poort 587 in vul:
Test-e-mailbericht verzenden: Deze server ondersteunt geen enkele verificatiemethode die door deze client wordt ondersteund.
Reputatie 8
Badge +10
hmmm alles geprobeert. ik gebruik outlook en ik krijg geen optie om starttls te selecteren. ik krijg deze melding wanneer ik tls selecteer en poort 587 in vul:
Test-e-mailbericht verzenden: Deze server ondersteunt geen enkele verificatiemethode die door deze client wordt ondersteund.

Ik heb dit ook niet van buiten mijn netwerk geprobeerd, vanaf mijn eigen Telfortverbinding lukt het wel via genoemde poort en authenticatie, maar dat zegt blijkbaar niets.
Ik begin me af te vragen of dit wel mogelijk is zoals ik had gedacht.

Ik heb op internet zitten snuffelen en kwam onderstaande tegen dat ik eigenlijk wel als conclusie zie.

https://www.schoonepc.nl/vragen/nb62-02_verzenden_email_andere_locaties.html
Reputatie 8
Badge +15
Ik heb eens meegelezen en met mobiel kan ik je hopelijk verder helpen.

Ik lees hier en daar dat geadviseerd wordt om de smtp.telfortmail.nl te gebruiken. Dit is niet meer nodig. Je kunt gewoon de normale smtp van de provider gebruiken op je mobiel.

Heb je een Android toestel en gebruik je de standaard e-mail app?
Deze standaard app geeft helaas soms conflicten. Voor je begint kun je het beste via applicatiebeheer de e-mail app opzoeken en gegevens en cache legen. Let op: Al ingestelde gegevens gaan verloren!
Mocht daarna nog steeds de verificatiefout optreden probeer dan het volgende:

Belangrijk: We stellen in via de WIFI

1: Download de MyMail app via de wifi: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.my.mail&hl=nl
Deze gratis app is er ook voor iPhone en andere iOS devices.
Heb je deze e-mail app er al op staan dan eerst via applicatiebeheer de gegevens en cache wissen. Daarna de app verwijderen. Toestel opnieuw opstarten en de app opnieuw downloaden. Andere e-mail accounts die je ingesteld hebt in deze app gaan daarmee ook verloren.

2: Open de app en kies "other mail"
3: Vul je gebruikersnaam (volledige e-mailadres) en wachtwoord in.
Let goed op de hoofdletters en kleine letters! Door op het oogje aan de einde van de regel bij het wachtwoord te tikken wordt het wachtwoord zichtbaar
4: Tik op "sign in" en het toestel gaat verifiëren. Als dit lukt dan kom je gelijk in de inbox.
Mocht je bij de SMTP instellingen uitkomen dan kun je het volgende instellen bij de SMTP:

Bij SMTP-server, voer smtp.telfort.nl in.
Bij Beveiligingstype, kies Geen.
Bij Poort, voer 25 in.
Inloggen verplicht vink je uit.

Telfort Glasvezel:

Bij SMTP-server, voer smtp.telfortglasvezel.nl in.
Bij Beveiligingstype, kies TLS.
Bij Poort, voer 587 in.
Inloggen verplicht vink je uit

Bij de POP3 hoef je niets te wijzigen of te controleren. Die staat eigenlijk altijd wel goed.

Lukt dit?
Ja: Zet de wifi op je telefoon uit zodat alleen je mobiele gegevensverbinding aan staat. Stuur vervolgens een test e-mail. E-mail stel je op door op het potloodje te tikken rechtsboven. In het volgende scherm tik je na invullen e-mailadres, onderwerp en tekst rechtsboven op het pijltje (verzenden).
Je kunt een test e-mail naar hetzelfde e-mailadres sturen. Weet je gelijk of inkomende e-mail ook werkt.
-------
Instellingen voor mobiel internet:
Deze vindt je terug op toestelhulp
Hey, bedankt voor het mee lezen. Echter mijn mobiele provider is niet telfort werkt het dan ook met de mail server van telfort? Mijn mobiele provider is Hi en het probleem daar is dat Hi nooit een eigen email server had. Maar het is sinds kort volledig overgegaan naar KPN dus ik kan die smtp eens proberen. maar ik ga eerst jou oplossing nog eens proberen. Daar zou ik al erg mee geholpen zijn.
Hey, bedankt voor het mee lezen. Echter mijn mobiele provider is niet telfort werkt het dan ook met de mail server van telfort? Mijn mobiele provider is Hi en het probleem daar is dat Hi nooit een eigen email server had. Maar het is sinds kort volledig overgegaan naar KPN dus ik kan die smtp eens proberen. maar ik ga eerst jou oplossing nog eens proberen. Daar zou ik al erg mee geholpen zijn.

Zojuist de Mymail app geprobeerd. Ik heb ingelogd met mijn telfort gegevens. En dit werkt fantastisch! nu nog even een middagje al mijn telfort contacten synchroniseren. die functie zit helaas niet in de app. Maar ik kan in elk geval mails beantwoorden buiten mijn thuisnetwerk. Geweldig bedankt!!
Reputatie 8
Badge +15
Het maakt niet uit waar je zit met je mobiele abonnement. Je hebt de gegevens nodig van de e-mailprovider die je wilt instellen. Die van Telfort dus.
De instellingen voor mobiel internet moet je dan wel van Hi erin zetten. Anders werkt het internet niet. ;)

Met de contacten was ik nog niet zover. Ik heb de app als voorbeeld gepakt omdat deze simpel in gebruik is en om te testen of het dan wel lukt.

En het is gelukt! :D
Heb je het precies gedaan zoals ik beschreven heb? Instellen via de wifi en test e-mail via het mobiele netwerk?
Reputatie 8
Badge +15
Om nog even terug te komen op de contacten.
Tijdens het installeren vraagt de app toestemming om toegang tot je contacten te hebben. Als je daar "ja" op heb geantwoord dan hoef je alleen de naam van het contact in te vullen. Je krijgt dan suggesties van je contacten.
Ja dat klopt maar helaas zijn mijn telefooncontacten niet gelijk aan mijn privemail contacten, maar goed dat is te overzien. mijn telefoon contacten zijn keurig gekoppeld. Nogmaals bedankt voor het helpen van deze digibeet!
Reputatie 8
Badge +15
Mooi.. Dan lijkt deze instructie goed te werken bij klanten die hun e-mail niet ingesteld krijgen.

Nogmaals graag gedaan!