beantwoord

Telefoon (voice) werkt niet bij Experiabox V8 in bridge met een Time Capsule

• 11 oktober 2018
  • 8 reacties
  • 350 keer bekeken

Ik heb de experiabox in de bridge modus gezet en heb daar een Time Capsule van Apple aan verbonden als router. Lekker snel internet op deze manier.
Alleen werkt de voice nu niet meer, de vaste telefoon.
Dit in tegenstelling tot berichten van de helpdesk dat dit wel zou moeten werken.
Helpdesk wil geen ondersteuning geven bij het oplossen van dit probleem, hoewel ze dat wettelijk volgens mij wel verplicht zijn. Maar goed...
...wie weet hoe ik de telefoon weer aan de praat kan krijgen?
icon

Beste antwoord door Babylonia 12 oktober 2018, 14:59

M.b.t. tot bridge en telefonie is dat in het verleden al uitvoerig uitgeprobeerd.

Telefonie loopt over hetzelfde VLAN als internet. (VLAN ID 34)
Zet je internet in bridge, wordt ook telefonie daarmee "in bridge" gezet. Het VOIP-signaal wordt niet meer in de Experia Box opgevangen om het daar om te zetten naar een analoog telefonie signaal.

In die situatie met een bridge-instelling, als je de telefoon oppakt, krijg je geen kiestoon meer, maar een repeterend korte toon, die je ook hebt als je de verbinding van de modem/router met internet verbreekt bij een normale set-up. (Kabel tussen ISRA-punt / internet en Experia Box loskoppelen).

Je mag het zelf best uitproberen hoor 😉
Bridgen van de Experia Box V8, volg de aanwijzingen letterlijk op zoals < HIER > beschreven.
EDIT: Ik zie nu da je dat reeds had getest in je eerste reactie. Ook geen telefonie als resultaat !!
Dan lijkt het me toch duidelijk dat het niet werkt ?

NAT achter NAT geeft geen snelheidsvertraging, in die zin dat jij daar ook maar iets van zou merken. De internetsnelheid die elke gebruiker afneemt als abonnement is een stuk lager dan de technische beperkingen in doorvoer van het signaal m.b.t. de hardware van een modem/router.

Bij een glasvezel 100/100 Mbps aansluiting hier, heb ik nooit verschil kunnen ontdekken.
Zelfs niet bij een 500/500 Mbps set-up waar ik elders het beheer over heb.
(In dat geval wel een KPN Experia Box V10).
Bekijk reactie

8 reacties

Door je modem een harde reset te geven, waardoor deze ook weer als router gaat werken.
Bij bridge is geen telefonie en tv mogelijk.
Nelly,

Dankjewel voor je antwoord. Ik snap het alleen niet helemaal.
Dit omdat het lampje van TV wel brandt (ik heb verder geen abonnement voor TV).
Daarnaast had de helpdesk aangegeven dat telefonie zou blijven werken.
Dus zou er niet een optie zijn dat dit wel kan?
Reputatie 8
Dat je geen TV afneemt zegt niets over dat lampje TV.
Standaard is het netwerk namelijk geïnstalleerd met die functie. Alleen loopt er nu geen TV-stream doorheen. (Afwijkende set-up voor klanten kost meer werk en levert doorgaans meer problemen op, dan dat het allemaal "standaard" gehouden kan worden).

En nee, voor wat betreft de Experia Box is er in bridge-mode geen optie van telefonie vanaf de Experia Box. Er zou wel een optie mogelijk kunnen zijn als je een extra VOIP-ATA adapter aanschaft. Maar dan zou je er weer een extra apparaat bij moeten hangen.

Persoonlijk zou ik dat in dit geval niet doen, en gewoon van de Experia Box gebruik maken op de wijze zoals het standaard is afgestemd. Met de Experia Box is er overigens prima een set-up te maken "NAT achter NAT" met je Time Capsule.

Als het glasvezel betreft, zijn er misschien nog opties, om de Time Machine rechtstreeks achter het NT-glasvezelkastje te hangen?? Weet niet of de Time Capsule mogelijkheden kent om een setup te maken met VLAN instellingen?
Dank voor je reactie.
Als je NAT achter NAT doet, levert het dan dezelfde versnelling van internet op als dat je de experiabox in de bridge zet? IN de standaard instelling van de box lever je aanzienlijk in op snelheid waardoor ik voor de optie kies om hem als bridge te gebruiken.

Ik heb meerdere malen bij Telfort gecheckt of de telefoonfunctie behouden bleef, en dat was het geval zo zeiden ze. Maar goed, jij zegt duidelijk dat dat niet zo is.

Blijft mijn vraag over: NAT achter NAT, wat doet dat met de snelheid?
Reputatie 8
M.b.t. tot bridge en telefonie is dat in het verleden al uitvoerig uitgeprobeerd.

Telefonie loopt over hetzelfde VLAN als internet. (VLAN ID 34)
Zet je internet in bridge, wordt ook telefonie daarmee "in bridge" gezet. Het VOIP-signaal wordt niet meer in de Experia Box opgevangen om het daar om te zetten naar een analoog telefonie signaal.

In die situatie met een bridge-instelling, als je de telefoon oppakt, krijg je geen kiestoon meer, maar een repeterend korte toon, die je ook hebt als je de verbinding van de modem/router met internet verbreekt bij een normale set-up. (Kabel tussen ISRA-punt / internet en Experia Box loskoppelen).

Je mag het zelf best uitproberen hoor 😉
Bridgen van de Experia Box V8, volg de aanwijzingen letterlijk op zoals < HIER > beschreven.
EDIT: Ik zie nu da je dat reeds had getest in je eerste reactie. Ook geen telefonie als resultaat !!
Dan lijkt het me toch duidelijk dat het niet werkt ?

NAT achter NAT geeft geen snelheidsvertraging, in die zin dat jij daar ook maar iets van zou merken. De internetsnelheid die elke gebruiker afneemt als abonnement is een stuk lager dan de technische beperkingen in doorvoer van het signaal m.b.t. de hardware van een modem/router.

Bij een glasvezel 100/100 Mbps aansluiting hier, heb ik nooit verschil kunnen ontdekken.
Zelfs niet bij een 500/500 Mbps set-up waar ik elders het beheer over heb.
(In dat geval wel een KPN Experia Box V10).
Reputatie 8
Badge +11
Hoi GertenBrenda, welkom op het Forum. Nu begrijp ik dat je graag een eigen opstelling wil met eigen apparatuur. Dit is ook gelukt, alleen nu werkt de VOIP niet meer. Dat is erg balen natuurlijk. Nu zie ik dat nelly jacoba en Babylonia veel tips en mogelijkheden gegeven hebben. Kom je daar zo verder mee?
Bart, dank voor je reactie. Ik kan er in die zin mee verder dat ik de vaste lijn maar heb opgezegd.
Ik blijf wel het idee hebben dat het ergens mogelijk moet zijn, maar blijkbaar ligt die oplossing niet dichtbij.
Technisch zou je dat als Telfort wel beschikbaar moeten kunnen stellen, bij andere providers werkt dat namelijk wel.
Lijkt me ook belangrijk om in ieder geval de helpdesk niet meer te laten zeggen dat het wel zou moeten werken.

Bedankt voor nu, ik kan vooreerst weer verder.
Gert
Reputatie 8
Badge +11
Graag gedaan. Het is nu helemaal duidelijk. Fijn dat je verder kan. Mocht je zo nog vragen hebben, dan horen wij dat graag.

Reageer