beantwoord

Synology NAS niet zichtbaar/benaderbaar in netwerk na migratie naar Experia box V10

• 10 september 2019
  • 14 reacties
  • 6210 keer bekeken

Reputatie 1
Beste forum leden,

Gisteren is bij ons een monteur langs geweest om het eenenander te wijzigen in het glasvezelmodem en daarnaast mijn bestaande router (Netgear WNDR3700) te vervangen door een Experiabox V10. Dit alles omdat Telfort/KPN niet langer televisie via het DVB-C signaal aanbiedt maar enkel nog interactieve televisie. De installatie zelf was van korte duur en alles was snel weer aan de praat echter met uitzondering van mijn Synology DS214Play NAS.

Ik kwam er vandaag achter dat ik mijn NAS helemaal niet meer kan bereiken ondanks dat deze wel een IP nummer krijgt toegewezen van de Experiabox. Ik heb de NAS al proberen te bereiken met behulp van Synology Assistant en DS Finder echter beiden geven aan dat er geen enkele NAS in mijn netwerk hangt.

Op basis van andere forumberichten heb ik de volgende vermoedens:
  1. Mijn NAS heeft een ander IP nummer ingesteld dan de range die de Experiabox uitgeeft
  2. Er staat iets dicht in de Experiabox waardoor de NAS wordt afgeschermd.
Om punt 1 aan te pakken heb ik al verscheidene andere nummerreeksen ingevoerd in de experiabox en deze vervolgens uit en aan gezet. (van 192.168.2.x naar 192.168.0.x en 192.168.1.x) Dit heeft niet geholpen de NAS blijft onzichtbaar in het netwerk en daarnaast werkt de interactieve televisie dan ook niet meer.
Voor punt 2 zou ik zo snel niet weten wat ik moet aanpassen/open zetten in de Experiabox.

Een optie is nog om de NAS deels terug te zetten naar fabriekinstellingen echter hier ben ik huiverig voor aangezien de eerste stap dan nog steeds is om de NAS op te sporen met synology assistent.

Mijn vraag aan jullie is of er iemand in een vergelijkbare situatie heeft gezeten of is er iemand die nog een paar tips heeft om de NAS te kunnen bereiken?

Ik ben wel van plan de Experiabox te blijven gebruiken aangezien deze vooralsnog een beter Wifi signaal heeft in het hele huis dan mijn 8 jaar oude netgear router.

Bij voorbaat dank voor enige reactie. Met vriendelijke groet,

Rogier
icon

Beste antwoord door Rogier V 10 september 2019, 14:35

Hallo allen,

Ik heb mijn probleem opgelost door uiteindelijk mijn oude netgear router weer even aan te sluiten in plaats van de experiabox. Hierdoor had ik geen internet echter kon ik wel direct mijn Synology NAS benaderen en zoals verwacht stond de NAS bij de netwerkinstellingen op een vaste gateway en IP adres welke buiten de range vielen van de Experiabox. In de NAS heb ik vervolgens de instellingen op DHCP gezet en daarna de Experiabox weer aangesloten. Hierdoor krijgt de NAS nu dynamisch een IP nummer toegewezen van de Experiabox en kan ik in ieder geval weer inloggen op de NAS via IP nummer.

Wel enigszins vreemd is dat de Synology Assistant tool de NAS nog steeds niet ziet terwijl deze via mijn oude netgear router wel direct zichtbaar was in deze app. Ga ik echter naar de website find.synology.com (Synology Web Assistant) dan wordt mijn NAS wel weer gezien. Mijn vermoeden is dan ook dat er toch iets van een firewall o.i.d. in de experiabox zit wat de zoekfunctie van Synology Assistant tegenhoudt.

Hoe dan ook het is gelukkig opgelost en nu kan ik kijken of ik nog het eenenander moet wijzigen om de NAS ook via internet beschikbaar te maken zoals voorheen het geval was.
Bekijk reactie

14 reacties

Hallo @Rogier V , inderdaad, door je nieuwe modem wordt een andere IP-reeks gebruikt.
Je NAS zal daar op ingesteld moeten worden.
Er zullen op de website van de NAS-fabrikant ongetwijfeld FAQ-rubrieken zijn of hulpprogramma's om dat te verwezenlijken.
In de modem zou ik inzake IP-adressen niets wijzigen, je eigen instellingen in het modem kun je niet back-uppen en bij een (spontane) herstart staat alles weer terug in de uitgangspositie en moet je alles weer opnieuw instellen.
Reputatie 1
Hallo @JanD ,

Dank voor je reactie en natuurlijk zal mijn eerste punt voor de NAS zijn om het IP te wijzigen echter ik kom er dus totaal niet meer bij of in. Daarnaast heb ik ook al op de website en forums van synology gekeken alleen deze beginnen allemaal met het feit dat de NAS zichtbaar moet zijn voor synology Assistent (het hulp programma voor NAS beheer en nieuwe NAS installaties).

Wat betreft de Experiabox heb ik alles weer netjes terug gewijzigd naar de originele instellingen zodra ik zag dat het niet hielp.

Wat ik nog vergeten ben te vermelden in mijn originele post is dat ik uiteraard ook direct op het IP nummer heb geprobeerd in te loggen op de NAS echter dan krijg ik na 5 seconden een connection time out.
Ook heb ik mijn laptop al bekabeld aan de experiabox gehangen (de NAS hangt ook bekabeld aan de experiabox) maar ook dan wordt er niets gedetecteerd.
Hallo @Rogier V , is het ook mogelijk de NAS rechtstreeks op een PC aan te sluiten en dan in de NAS aanpassingen te doen?
Dus buiten het modem om.
Zet je pc uit, sluit de NAS aan, zet je PC aan en je zou in moeten kunnen loggen.
Reputatie 1
Hallo @JanD , hier heb ik ook al aan gedacht alleen dit is me tot op heden nog niet gelukt. Ik heb hier wel instructie voor gevonden voor Windows echter mijn laptop is een macbook. Ik moet iets van een bridge verbinding instellen? Ik werk wel in de IT sector echter hier heb ik niet heel veel kennis van. Ik ga nu wel weer even verder zoeken hiervoor. Uiteindelijk zal er toch een manier moeten zijn om de NAS weer te benaderen.
Reputatie 1
Hallo allen,

Ik heb mijn probleem opgelost door uiteindelijk mijn oude netgear router weer even aan te sluiten in plaats van de experiabox. Hierdoor had ik geen internet echter kon ik wel direct mijn Synology NAS benaderen en zoals verwacht stond de NAS bij de netwerkinstellingen op een vaste gateway en IP adres welke buiten de range vielen van de Experiabox. In de NAS heb ik vervolgens de instellingen op DHCP gezet en daarna de Experiabox weer aangesloten. Hierdoor krijgt de NAS nu dynamisch een IP nummer toegewezen van de Experiabox en kan ik in ieder geval weer inloggen op de NAS via IP nummer.

Wel enigszins vreemd is dat de Synology Assistant tool de NAS nog steeds niet ziet terwijl deze via mijn oude netgear router wel direct zichtbaar was in deze app. Ga ik echter naar de website find.synology.com (Synology Web Assistant) dan wordt mijn NAS wel weer gezien. Mijn vermoeden is dan ook dat er toch iets van een firewall o.i.d. in de experiabox zit wat de zoekfunctie van Synology Assistant tegenhoudt.

Hoe dan ook het is gelukkig opgelost en nu kan ik kijken of ik nog het eenenander moet wijzigen om de NAS ook via internet beschikbaar te maken zoals voorheen het geval was.
Reputatie 8
Ik heb mijn probleem opgelost door uiteindelijk mijn oude netgear router weer even aan te sluiten in plaats van de experiabox. Hierdoor had ik geen internet echter kon ik wel direct mijn Synology NAS benaderen en zoals verwacht stond de NAS bij de netwerkinstellingen op een vaste gateway en IP adres welke buiten de range vielen van de Experiabox. In de NAS heb ik vervolgens de instellingen op DHCP gezet.....
Een erg vaak voorkomend probleem (en om die reden vaak beschreven) als men vaste IP-adressen in een aangesloten NAS zelf vastlegt, in de plaatst van in de router. Wisselt men dan van router met een ander sub-net, komt men de NAS niet meer in. Bij DHCP, kun je de NAS altijd benaderen, ongeacht aan welke router die wordt gehangen.

Wel enigszins vreemd is dat de Synology Assistant tool de NAS nog steeds niet ziet terwijl deze via mijn oude netgear router wel direct zichtbaar was in deze app.
Door de uitwisseling eerder van die gegevens met een vast IP in een ander sub-net, zijn de oude gegevens mogelijk nog in de "cache" van Synology Assistant aanwezig?
Verouderd OS van een computer, niet goed opgeschoond?
Of misschien wel de instellingen van Firewall en virusscanners?

Het komt mij eerlijk gezegd ook niet onbekend over.

Resultaat onder een verouderd OS:

Zelfde scan, andere PC (laptop - WiFi) via Windows 10 up-to-date:
(Voor een MR2200ac wordt één interface nu niet gebruikt, vandaar "mislukt").

De benadering "vanuit een computer" met Assistant hulpje is technisch gezien verschillend met die via een terugkoppeling met een server van Synology, waarbij de apparaten zelf hun gegevens reeds hebben aangemeld. Resultaat met de "web" methode: http://find.synology.com/#
Van hetzelfde verouderde OS met de test hier verder naar boven 1e afbeelding.

Hallo @Rogier V , goed om te lezen dat het opgelost is.
Om een LAN-kabel aan je MAC-book te koppelen bestaan er interfaces USB<->LAN, zodat je toch een LAN-kabel kunt gebruiken, zomaar een tip.
Reputatie 8
Badge +10
Dag @Rogier V. Welkom hier op het forum. Ik zie dat je het probleem met je NAS inmiddels zelf hebt kunnen oplossen door DHCP in te schakelen. Volgens mij geeft @Babylonia nog een mooie toelichting op je verhaal. Laat het gerust weten als je nog wel ergens vragen over hebt.
Reputatie 1
Dank allemaal voor alle reacties en zeker ook @Babylonia voor het zelfs uitvoeren van testen. Naar aanleiding van deze testen heb ik mijn MacOS geupdate naar de allerlaatse versie en gecheckt dat er geen firewall op de macbook actief is echter de Synology Assistant blijft de NAS niet zien. Deze wordt wel gezien via de web methode (find.synology.com) dus wat dat betreft dezelfde resultaten als @Babylonia Mogelijk dat de combinatie Macbook Pro en Experiabox geen ideale is?

Waar ik nu nog voor sta is de NAS ook van buitenaf weer beschikbaar te maken. Hiervoor was mijn NAS altijd overal bereikbaar via mijnnaam.synology.me. Wanneer ik dit nu doe volgt er echter een connection time out na een minuut. Dit ondanks dat ik zowel UPnP als Port forwarding voor de 5000 en 5001 poorten van de NAS heb ingeschakeld. Daarnaast heb ik ook DHCP binding uitgevoerd in de Experiabox om er maar voor te zorgen dat de NAS altijd hetzelfde IP krijgt toegewezen. Geen idee wat er verder dan gewijzigd zou moeten worden om dit weer aan de praat te krijgen. De NAS zelf geeft hiervoor namelijk aan dat alles goed ingesteld staat. Wel heeft dit een minder hoge prioriteit want zo vaak benader ik mijn NAS niet buitenshuis.

Overigens vond ik dit een erg handige pagina voor alle instellingen gerelateerd aan de Experia box V10 (ZTE H369A) : https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v10-veelgestelde-vragen-344379
Reputatie 8
Mogelijk dat de combinatie Macbook Pro en Experiabox geen ideale is?
Denk niet dat er dat mee te maken heeft. Zelf gebruik ik een "Synology router" voor mijn "hoofd" netwerk. Ofwel in een NAT achter NAT set-up (achter de Experia Box), ofwel direct achter glasvezel. Net hoe het zo uitkomt, met testen die ik tussendoor doe. In ieder geval bij die test niet "achter de Experia Box" maar achter de Synology, en ook daar werkt het niet consequent correct.

Waar ik nu nog voor sta is de NAS ook van buitenaf weer beschikbaar te maken. Hiervoor was mijn NAS altijd overal bereikbaar via mijnnaam.synology.me. Wanneer ik dit nu doe volgt er echter een connection time out na een minuut.
Je maakt gebruik van de Synology DDNS domeinnaam service ( mijnnaam.synology.me ).
Ik vermoedde dat de server van Synology mogelijk "tijdelijk" wat problemen heeft? Gisteren meldde een kennis van mij, dat hij zijn NAS ook niet van buiten kon benaderen via een "Synology DDNS" domein.

Net geprobeerd bij een andere NAS waar ik het beheer over heb, en ook die is niet via de DDNS-service van Synology te bereiken. Echter wel via het eigen "NL-domein" (met SSL certificaat) wat voor het WAN IP-adres is vast gelegd. Dus ergens is er een mismatch met de eigen Synology DDNS-service.

In de NAS wat Firewall instellingen veranderd, toen werkte de Synology DDNS-services wel.
Ik vermoed dat bij de laatste firmware update van de NAS de achterliggende eigen Synology services, die normaal gezien worden toegelaten, nu niet meegenomen worden in de instellingen van de Firewall?

Bij voor "gebruikers" bereikbare instellingen van de Firewall heb ik normaal alleen externe toegang ingesteld voor de regio "Nederland". De in Europa gebruikte Synology servers staan in Duitsland.
Maar zoals aangehaald. Normaal gezien hoort Synology zelf een uitzondering te maken in het achterliggende systeem (wat niet is terug te vinden in het menu van de Firewall), om die service te gebruiken. Daar zit nu kennelijk een fout.

Het probleem wat je nu tegenkomt ligt dus niet aan instellingen die je hebt gedaan in de Experia Box V10. UPnP zou je om veiligheidsredenen overigens helemaal niet actief moeten instellen.

Verder zijn er meer pagina's te vinden m.b.t. instellingen voor de V10. 😉
Juist in relatie tot Synology, bijvoorbeeld: < HIER > ----- < HIER > ----- < HIER >
Reputatie 1
Beste @Babylonia

Dank voor de snelle reactie en dan zal het inderdaad aan Synology zelf liggen. Ik had (ook in andere posts van jou) al gelezen dat UPnP niet zo'n goed idee is aangezien je dan geen zicht hebt op wat open staat en wat niet dus dat zal ik weghalen en enkel met Port forwarding werken in de router (Experia Box). Omdat het niet werkte ben ik echter steeds meer gaan open zetten. We gaan er dan maar vanuit dat Synology op korte termijn de fout inziet en dit repareert.

Groeten,

Rogier
Reputatie 8
Je kunt als tijdelijke work-around voor het benaderen van je NAS van buitenaf mogelijk wel de "QuickConnect" optie gebruiken. Bij de kennis van mij werkt die wel. Bij de NAS waar ik het beheer over heb met een NL-domein, werkte de QuickConnectie evenwel ook niet.

Proberen, en je weet het.
Reputatie 1
@Babylonia QuickConnect werkt inderdaad! Overigens zie ik nu (via quickconnect) dat ik mijnnaam.synology.me:5001 wel gewoon kan benaderen. Ik heb jaren geleden al HTTPS redirect ingeschakeld en ik meen me te herinneren dat mijnnaam.synology.me zonder poort voldoende moet zijn. Mogelijk dat dit nu niet werkt vanwege het eerder genoemde probleem bij Synology zelf?

In ieder geval weer een stapje verder dus bedankt!
Reputatie 8
@Babyloniameen me te herinneren dat mijnnaam.synology.me zonder poort voldoende moet zijn.
Mocht je ook nog een webserver actief hebben, of poort 80 / 443 op ander wijze hebt doorgestuurd,
werkt benadering van DSM niet zonder poortnummer 5001 erbij te zetten.
(Zonder poortnummer refereert feitelijk altijd naar een poort 80 of 443 https "web" verbinding).

Het issue met het DDNS domein ga ik nog wat verder uitzoeken.
(Heb daarover contact met die kennis).
Voor mezelf en een NAS hier in de buurt welke ik beheer, worden voor beide locaties NL-domeinen gebruikt, en speelt het probleem daarmee niet.

Reageer